Diepte half kubs bak uitlezen in Home Assistant, hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Onder ons waterornament in de border zit een speciekuip. Daarin gaat iets van 200 liter water schat ik.

Momenteel meet ik de hoogte (of diepte) van het water met een ultrasonic sensor. Al een jaar ofzo. Maar betrouwbaar? Nee, totaal niet. Het niveau schommelt als een idioot. En vaak komen er zelfs idiote waardes uit (120cm bijv. terwijl dat ding maar 28 cm diep is max).

Anyway, na veel gedoe, getune met waardes, etc, blijf ik ontevreden. Ik heb in Home Assistant namelijk zo ingesteld, als de afstand tot het water groter is dan 18cm, vul dan de bak bij. Dat stuk werkt allemaal prima, maar het niveaumeten is naadje.

Hoe kan ik middels bijv. een ESP32 toch redelijk correct de diepte meten? Of in ieder geval, weten wanneer de bak bijgevuld moet worden?

Tips? Ik ben geen held met solderen van PCB's oid, of schematische zaken.

Professioneel Heftruck Syndroom

Beste antwoord (via rens-br op 21-03-2024 13:45)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 21:26
Je zou het nog simpeler kunnen doen, ook vooral goedkoper, met een Zigbee Waterleak sensor, 2 draadjes verlengen tot de gewenste lengte. Sensor nat --> Water hoog genoeg, sensor droog--> bijvullen.

Het idee van @Santford heb ik in mijn regenwatertank toegepast, alleen dan met een current sensor, werkt goed, maar wellicht overkill als je niet geïnteresseerd bent in de exacte waterstand.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 15:45

Rmg

Een liquid level sensor is het gemakkelijkste vind ik zelf, geen gedoe met afstanden meten.

Iets als https://www.antratek.nl/sst-liquid-level-sensor ,

Hier een implementatie op een arduino, tis niet meer dan voltage aanbieden en uitgang lezen, hoog = droog, laag is nat.

https://theorycircuit.com...evel-sensor-with-arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Rmg schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:50:
Een liquid level sensor is het gemakkelijkste vind ik zelf, geen gedoe met afstanden meten.

Hier een implementatie op een arduino, tis niet meer dan voltage aanbieden en uitgang lezen, hoog = droog, laag is nat.

You made my day! Dit is inderdaad precies wat ik zoek. Leuk hoor, de hoogte meten, maar uiteindelijk gaat het erom of ie op een bepaald niveau komt, waardoor inderdaad de sensor droog staat en er dus water bij moet.

Ik heb dan aan 1 wel genoeg. Even meten hoe lang het duurt voor de bak vol zit, bijv 1 minuut, en dan de kraan weer uit.

Top, thanks!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Eventueel kun je dit ook mechanisch realiseren d.m.v. een vlotterventiel/vlotterbal zoals ze dit ook toepassen in waterdrinkbakken voor vee. Als het puur gaat om het bijvullen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Rmg schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:50:

Het water wordt uiteindelijk vast wel wat viezig, in de winter staat bijv. 't ornament uit. Gezien 't ornament dik 100kg weegt, wil ik deze niet elk jaar eraf halen natuurlijk. Gaat dit dan wel werken met deze sensor bedenk ik mij nu?

Een vlotter zou ook kunnen ja, maar het liefst heb ik iets digitaals zodat ik weet wanneer hij bijgevuld wordt.. (en wat als bijv. de vlotter vast zit door troep, dan blijft ie vullen, en als ik dan op vakantie ben? Dan ben ik de sjaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Die liquid level sensor is optisch, dus je kan 'm gewoon schoonmaken met een doekje.

Als je dan ervoor zorgt dat je zinnige limieten opneemt in je software is dat prima af te vangen.

Bijv een maximale tijd dat hij water vult als de sensor dat zegt en een melding 'sensor zegt nu al x dagen/weken niet dat de bak gevuld moet worden).
Dan vang je beide standen af (sensor blijft aangeven bak is leeg of bak ik vol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je kan ook de vlotter puur als sensor gebruiken om een solenoid aan te sturen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
You made my day! Dit is inderdaad precies wat ik zoek. Leuk hoor, de hoogte meten, maar uiteindelijk gaat het erom of ie op een bepaald niveau komt, waardoor inderdaad de sensor droog staat en er dus water bij moet.

Ik heb dan aan 1 wel genoeg. Even meten hoe lang het duurt voor de bak vol zit, bijv 1 minuut, en dan de kraan weer uit.

Top, thanks!!!
Ja kan ook twee sensoren installeren één aan voor de minimale waterstand en één voor de maximal waterstand.
als je onder de minimale komt kan je vullen tot de maximale sensor om gaat. Dan ben je niet afhankelijk van de vul snelheid van je kraan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoewel ik zowat alles in huis wat ook maar enigszins smart is aan HA heb geknoopt vraag ik me toch af of het in jouw situatie niet simpeler is om een oude spoelbak van een toilet uit elkaar te trekken en in je waterbak te monteren. Zakt de vlotter te erg dan opent de kraan, komt de vlotter weer boven een niveau dan wordt de kraan weer gesloten. Simpel en doeltreffend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 20:36
En als je geen oude spoelbak hebt, dan is het binnenwerk van een spoelbak los te koop voor ca. 15 euro.
Heb er zelf ook eentje aan een speciekuip om in een klap een emmer water te kunnen pakken i.p.v. een minuut of wat aan de kraan te hangen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 08:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Kan het niet helemaal mechanisch, net als een wc, dus met een vlottertje.

of een vlottertje die tegen een contactje aan hangt, zodra het zakt verbreekt de verbinding

[ Voor 40% gewijzigd door bonzz.netninja op 14-03-2024 11:24 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:42
Is het probleem van de ultrasone sensor dat hij water niet altijd lekker "ziet"? Je zou het nog simpeler kunnen proberen, door een flinke lading plastic ballen (pingpong ballen oid) in de bak te dumpen, die bovendrijven en makkelijker te spotten zijn door de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 10:39
Wat dacht je van een vlotterschakelaar? Paar euro bij Ali.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:48

Santford

FP PowerMod
Het is wat overkill voor jouw situatie, maar je kunt het niveau in de bak (waterkolom) ook bepalen met behulp van een hydrostatische druksensor. Bijvoorbeeld met een sensor als de TL-136 (0-1 meter versie, 4-20mA) in combinatie met een stroom/spannings-omzetter en een 24VDC voeding. De sensor kun je naar de bodem laten zakken.

De berekening om de druk naar een hoogte om te rekenen ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
(* Tussenvariabelen voor berekeningen *)
GemetenDruk             : REAL;                 (* Druk uitgeoefend door de vloeistofkolom [bar] *)   
SoortelijkGewicht       : REAL;                 (* Soortelijk gewicht van de vloeistof *)
SensorHoogte            : REAL;                 (* Hoogte vloeistofkolom [mm] *)    

NettoHoogte             : REAL;                 (* Berekend niveau minus offset [mm] *)

(* Instellingen *)
VloeistofDichtheid      : REAL := 1.0;          (* Dichtheid van de vloeistof [g/cm3] *)
HoogteOffset            : INT  := 0;            (* Hoogte van plaatsing sensor in bak [mm] *)   

(* Constanten *)
ReferentieDichtheid     : REAL := 1.0;          (* Dichtheid van zuiver water [g/cm3] *)
StandaardZwaartekracht  : REAL := 9.80665;      (* Zwaartekracht [m/s^2] *)

(* Bereken de hoogte vloeistofkolom op basis van hydrostatische druk *)   
GemetenDruk                                 := GemetenDruk / 1E3;
SoortelijkGewicht                           := VloeistofDichtheid / ReferentieDichtheid;

SensorHoogte                                := ((GemetenDruk*1E5) / (SoortelijkGewicht * ReferentieDichtheid*1E3 * StandaardZwaartekracht)) * 1E3;

NettoHoogte                                 := SensorHoogte - INT_TO_REAL(HoogteOffset);

Waarbij je d.m.v. het aanpassen van de vloeistof dichtheid parameter nog wat kunt compenseren voor het vuile water.

[ Voor 6% gewijzigd door Santford op 15-03-2024 17:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 21:26
Je zou het nog simpeler kunnen doen, ook vooral goedkoper, met een Zigbee Waterleak sensor, 2 draadjes verlengen tot de gewenste lengte. Sensor nat --> Water hoog genoeg, sensor droog--> bijvullen.

Het idee van @Santford heb ik in mijn regenwatertank toegepast, alleen dan met een current sensor, werkt goed, maar wellicht overkill als je niet geïnteresseerd bent in de exacte waterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
gastje01 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:24:

potverdikkie. Dit lijkt wel een heel eenvoudige oplossing. Ik heb thuis een leksensor hiervan en zal even een testcase opzetten.

Gezien ik een ESP al heb in de bak, zal ik kijken hoe ik deze sensor 24/7 powered krijg op die 3v pin van de ESP. Da's de snelste klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die watersensoren moet je mee opletten, veel ervan zijn niet gemaakt om 'altijd' in water te staan en corroderen erg snel als ze onder water zitten, dan heb je snel geen watersensor meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:32:
Die watersensoren moet je mee opletten, veel ervan zijn niet gemaakt om 'altijd' in water te staan en corroderen erg snel als ze onder water zitten, dan heb je snel geen watersensor meer.
Ik wil hem dan in een ip67 box hangen boven het water. Ik sloop hem open en maak dan een externe voeding eraan zodat ik nooit meer de batterij hoef te wisselen. Middels 2 polen die ik dan in het water hang kan ik dus, zonder dat dat ding ondergedompeld is, toch weten of er water in de tank zit. Ik bestel dan 2 van die sensoren, dan weet ik wanneer deze de minimum en maximum hoogte heeft bereik. Anders is er kans dat ie elke dag gaat bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ja, maar je gaat een elektrisch contact maken met het water, die polen staat dan spanning op, en gaat heel snel oxideren, dat is wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:23:
Ja, maar je gaat een elektrisch contact maken met het water, die polen staat dan spanning op, en gaat heel snel oxideren, dat is wat ik bedoel.
Crap, ook als het rvs is? Elektrolyse bedoel je ofzo dan denk ik? Of ben ik nou gek? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Jup, RVS helpt, maar als je het wil voorkomen moet je pulsed ac erop zetten, wat het een stuk minder goedkoop maakt.

Als je het met GPIO contacten doet kan je het een beetje verbeteren door zegmaar welke ground en + is continue te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:28:
Jup, RVS helpt, maar als je het wil voorkomen moet je pulsed ac erop zetten, wat het een stuk minder goedkoop maakt.

Als je het met GPIO contacten doet kan je het een beetje verbeteren door zegmaar welke ground en + is continue te wisselen.
Ik heb een 5mm (dunner was er niet) draadeind gehaald van A4. Das een hele hoge graad tegen oxideren etc las ik. Die flex ik dan doormidden en gebruik die als polen in het water. Dit weekend ofzo even een testcase opzetten. Hopelijk werkt het! 👍🏻😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
BAM!

Dat werkt als een trein!

Even getest. Maar jemig, wat is zo'n ding gevoelig. Zelfs als ik 1 pool op een steen leg in de tuin, en de ander op een steen ernaast, gaat ie nog 'aan'.

Anyway. Dit is perfect. Hier kan ik prima mee uit de voeten!

Pagina: 1