Wij hebben een vrijstaande jaren 70 bungalow met luchtverwarming met open retour via de kruipruimte. Het staat relatief dicht bij de IJssel en hebben de laatste tijd veel last van de hoge grondwaterstand: er staat regelmatig water in de kruipruimte, met als gevolg een veel te hoge luchtvochtigheid in huis (>70%). We hebben ook serieus last van schimmelvorming binnen, alsook buiten op de muren (pleisterwerk).
Grootschalige verbouwingen willen we niet, vanwege de kosten en de overlast. Ik zoek met name een doelmatige oplossing voor de hoge luchtvochtigheid en de schimmelvorming in huis.
Zelf had ik bedacht om te onderzoeken of de open retour kan worden omgebouwd naar een gesloten retour. Dan heeft vocht in de kruipruimte geen (of minder) invloed op de luchtkwaliteit in het huis, en besparen we op stookkosten omdat de te verwarmen inhoud kleiner is. Ik heb Brinck hiervoor benaderd, maar nog geen uitsluitsel. Eigenlijk ben ik ook niet zo dol op Brinck, maar het is bijna een monopolie. Maar dit brengt sowieso geen oplossing voor het vocht in de muren.
Daarnaast heb ik een inspectie laten uitvoeren door een bureau, en zij komen samengevat met de volgende aanbevelingen:
Nog wat verdere details van de situatie:
Grootschalige verbouwingen willen we niet, vanwege de kosten en de overlast. Ik zoek met name een doelmatige oplossing voor de hoge luchtvochtigheid en de schimmelvorming in huis.
Zelf had ik bedacht om te onderzoeken of de open retour kan worden omgebouwd naar een gesloten retour. Dan heeft vocht in de kruipruimte geen (of minder) invloed op de luchtkwaliteit in het huis, en besparen we op stookkosten omdat de te verwarmen inhoud kleiner is. Ik heb Brinck hiervoor benaderd, maar nog geen uitsluitsel. Eigenlijk ben ik ook niet zo dol op Brinck, maar het is bijna een monopolie. Maar dit brengt sowieso geen oplossing voor het vocht in de muren.
Daarnaast heb ik een inspectie laten uitvoeren door een bureau, en zij komen samengevat met de volgende aanbevelingen:
- Tonzon vloerisolatie en bodemisolatie aanbrengen (zou vochtinvloed moeten voorkomen, maar snap nog niet hoe die vloerisolatie goed kan werken gezien ons open retour systeem...)
- Buitenmuren met Kiesol C en Multi-Baudicht behandelen
- Bij binnenzijdes van de buitenmuren het IQ-Therm systeem toepassen
Nog wat verdere details van de situatie:
- MultiCalor MC-EE 30 indirecte luchtverwarmer (2019)
- Intergas HRE 36/30 26 kW (2017)
- Daarvoor was het 2 x Brinck Allure B25 25kW (een voor woongedeelte en een voor slaapgedeelte, is nu gecombineerd)
- Verbruik 3300 m3 gas, incl. douchewater, met thermostaat op 19 graden
- Oppervlakte 276 m2
- Inhoud 907 m3 (incl. kruipruimte)
- Dakbedekking en dakisolatie is vervangen in 2017 (Rc=3)
- Houten gevelbekleding met weinig tot geen isolatie, gaan we vanaf dit voorjaar stap voor stap laten vervangen door nieuwe isolatie (Rc=3.5) en nieuw thermisch gemodificeerd hout.
- Deels oud dubbel glas, gaan we ook stap voor stap vervangen voor HR++