Brother Laserprinter geeft vegen op papier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-04 01:44
Na wat rondgekeken te hebben op het forum over vegen die achtergelaten worden na het printen en geen soortgelijk probleem gevonden te hebben, open ik toch maar een eigen topic hier.

Ik heb een Brother MFC -L3750CDW Laserprinter en die laat sinds een tijd heel duidelijke vegen achter op het papier en dit lijkt steeds erger te worden. Behalve dat het in tijd erger wordt, wordt het ook binnen een print steeds meer: bij een enkel printje valt het probleem mee, maar is het al storend, maar bij grotere documenten wordt het in die printjob steeds erger.

Wat is de oorzaak hiervan en vooral, is dit eenvoudig te verhelpen? Schoonmaak of vervanging van een onderdeel? Voor ik aan allerlei onderdelen ga zitten, eerst even de vraag hier. De tweede en derde foto zijn voor een impressie van de binnenkant, maar ik snap dat op die foto's vast niet het probleem te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfTy8paTY1EGY4wwC238izpnUlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Koyyn7hvpR4Ydhm4BUH299lO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgA_1izhABxsZOpoJ2uWvbVhea0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kL0NOmYaRBlsfHLQ0zeGSoJP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2D0qtLz4RwvIlqP40xugScnR80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4eJVEeEaqlOPtr5P1DHRZw2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoe oud is de drum / heeft de printer een tijd op een koude licht vochtige plek gestaan?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Kan in de settings geen ouderdom vinden, maar de teller staat op 13k printjes totaal. Staat bij mij op zolder, wordt wel koud daar, maar zou het niet vochtig willen noemen. Hoe deze hiervoor heeft gestaan, weet ik niet.

De printer heb ik 2 of 3 jaar geleden tweedehands gekocht. Ik heb het niet helemaal scherp meer, maar denk dat al vanaf het begin iets van een veeg te zien was, maar zeker niet in deze mate. Hooguit net op de rand van het papier, maar niet echt op het papier zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Het lijkt zich (vanaf foto geinterpreteerd) zich om de ongeveer 9 cm voor te doen (herhalend patroon).
Dat zou wijzen op de drum.

https://support.brother.c...12D-97A0-807883A092B9_365

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Ik zie in ieder geval iets staan op die site over drum schoonmaken. Eens kijken of dat wat oplevert dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02
Of zit er een probleem in het fixing unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
PageFault schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:27:
Of zit er een probleem in het fixing unit?
Hoe stel ik dat vast?
Is dat het onderdeel waar de toner unit in gaat?

Overigens geen tijd gehad nog om naar de drum te kijken. Weekend klusje vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Coach4All schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:36:
Het lijkt zich (vanaf foto geinterpreteerd) zich om de ongeveer 9 cm voor te doen (herhalend patroon).
Dat zou wijzen op de drum.

https://support.brother.c...12D-97A0-807883A092B9_365
^
Meet de ruimte anders tussen de herhalende lijnen, dan weten we het zeker.
Heb je dit ook met kleurenafdrukken?

Een andere optie:
Je kunt een printje maken en als het papier halverwege in de machine is, ergens een klep opentrekken. Dan haal je het papier eruit en check je of de lijnen er daar ook al opzitten. Met de uitkomst kun je al wat opties uitsluiten.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
BlisterAMG schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Hoe stel ik dat vast?
Is dat het onderdeel waar de toner unit in gaat?

Overigens geen tijd gehad nog om naar de drum te kijken. Weekend klusje vermoed ik
Kun je de toner van het papier vegen met je hand? Ja: dan is het niet (goed) gefixeerd en heb je wellicht een nieuw fixing unit nodig (of een nieuwe lamp voor erin als het met een hittelamp werkt). Nee, dan is het mogelijk een ander probleem, bijv. met de drums of developer. Dan zou ik inderdaad beginnen met het schoonmaken van je drum.

Indien je drum goed lijkt, kan het de developer zijn. Ik ga er een beetje vanuit (heeeeel gevaarlijk) dat je geen losse developer in je printer hebt, maar een cartridge waar de developer en de toner in zit. Dan zou je die cartridge een keer kunnen vervangen als test voor de kleuren waar je vervuiling in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
DaWizza schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:58:
[...]

^
Meet de ruimte anders tussen de herhalende lijnen, dan weten we het zeker.
Heb je dit ook met kleurenafdrukken?

Een andere optie:
Je kunt een printje maken en als het papier halverwege in de machine is, ergens een klep opentrekken. Dan haal je het papier eruit en check je of de lijnen er daar ook al opzitten. Met de uitkomst kun je al wat opties uitsluiten.
Ben er dit weekend niet aan toe gekomen om schoon te maken, maar wel ff opgemeten. Het is op de millimeter nauwkeurig de genoemde 94 mm.

Ook bij afdrukken met kleur in de print komt voor, echter zijn de vlekken wel altijd zwart. De windows testpagina heeft een blauwe tekst erin en de vlekken aan de zijkant zijn zwart.

De toner kan ik niet met de hand van het papier afvegen, @PageFault .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De 94mm is dan inderdaad de drum.

https://support.brother.c..._as&faqid=faq00000154_513

Hier staat hoe je de drum vervangt.

Je zou de huidige drum nog kunnen inspecteren, als je vlekken ziet op de rol dan kan het helpen om die met een antistatische doek weg te vegen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Dan is de fixing unit goed, dan is de drum en/of developer het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Nou, na heel veel vertraging, de printer maar eens opengemaakt en de drums schoongemaakt in de hoop een 'beste antwoord' te kunnen selecteren.

Eerst begonnen met de verwachte veroorzaker, de zwarte. Na schoonmaken ervan leek het probleem alleen maar erger. Daarna nogmaals goed schoongemaakt en ook de andere drums gedaan. Zat op allemaal wel wat viezigheid en met name bij geel dacht ik de oorzaak gevonden te hebben, met flink wat donkere aanslag aan één zijkant.

Helaas. De prints komen er nog steeds met die vlekken eruit. Vooral de eerste paar leken erger dan voorheen, al waren de vlekken voorheen ook wel van wisselende intensiteit. Na paar keer printen leek het wel minder te worden, maar weg is het nog zeker niet. De drums zien er eigenlijk schoon uit, dus zie ook niet waar het dan vandaan komt. Ik blijf er voorlopig mee printen, mogelijk neemt het af, maar is meer ijdele hoop.

Mocht iemand nog suggesties hebben, ik hoor het graag.
Pagina: 1