Splitairco Plaatsen in opbergruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Wij wonen ineen appartement met voornamelijk zeer grote ramen en geen plaats voor een split airco. Mij vraag is zou ik een split airco kunnen plaatsen met de buitenunit in de opbergruimte en de binnen unit aan de muur in de woonkamer.

Ik zou in de deur van deze ruimte waar onze WTW ook staat een rooster kunnen aanbrengen zodat er doorstroming is van lucht. Gaat dit problemen opbrengen voor de levensduur van een split airco en is dit aan te raden? Andere mogelijkheid buiten een mobiele airco met slang naar buiten is er helaas niet.
Zijn er ook mensen die dit zo hebben geïnstalleerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30
Zo'n buitenunit moet z'n warmte kwijt kunnen. Het hangt er een beetje vanaf hoe groot de opbergruimte is. Hebben we het over 1m3 of 100m3? Het zal wel bloedheet gaan worden daar als het een kleine ruimte is. En het zal wel wat geluid produceren (overlast voor buren?). Ideaal is het zeker niet.
Een airco werkt ook in hele warme landen, dus ze kunnen wel tegen wat warmte. Check de specs van de airo wat de temperatuur mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 07:37
Waar bevind die opbergruimte zich?

Het is natuurlijk wel een beetje hetzelfde als een mobile airco midden in de woonkamer zetten met de slang naar de keuken. De warmte blijft zo binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Als je opbergruimte een niet-verwarmde ruimte is aan de buitenkant van de isolatie van je woning, dan is dit prima mogelijk.
Zorg wel dat rooster een flink rooster is, geschikt voor grote volumes

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
De ruimte is 2,5 meter en niet verwarmd en midden in het huis maar er staat wel een WTW installatie? Zou dat nog nadelen kunnen opleveren voor de druk in deze ruimte?

[ Voor 7% gewijzigd door SDiver op 13-03-2024 10:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Waar moet de buitenunit dan zijn warmte kwijt? In je opberghok midden in het appartement? Dan transporteer je de warmte van de ene (vrij grote) kamer in je huis naar de andere (hele kleine )kamer, dat gaat natuurlijk niet werken. Een buiten unit moet zijn warmte buiten de woning kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SDiver schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:32:
De ruimte is 2,5 meter en niet verwarmd en midden in het huis maar er staat wel een WTW installatie? Zou dat nog nadelen kunnen opleveren voor de druk in deze ruimte?
Voor de druk zal het niet heel spanned zijn, er vanuitgaande dat het geen luchtdichte ruimte is. Maar dat is gelijk je probleem. Hete lucht wordt dan gelijk naar buiten gedrukt door ventilatieroosters of de deur. En als dat midden in je huis is heb je daar weer warmte te pakken. Dus het zal weinig effectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Het is geen luchtdichte ruimte en boven de WTW installatie zit een een rond afvoer rooster voor lucht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
Dat gaat toch in zijn geheel TOTAAL niet werken !?!?

Volgens mij snap je het hele concept van een airco niet..

Wat je voorstelt is hetzelfde als een koelkast aanzetten met de deur open en verwachten dat ie daarmee je keuken lekker koel maakt.

Je wilt de airco gebruiken om de woonkamer te koelen. Die warmte die uit de woonkamer komt, moet afgevoerd worden naar buiten. Alléén maar naar buiten.
Als je die in een (kleine) ruimte afvoert die binnen je woning zit, dan blijft alle hitte in je huis, en wordt het uiteindelijk alleen maar heter (de airco zelf produceert ook warmte die hij kwijt moet)... Het zal gigantisch heet worden in die kleine ruimte waar je aico buitenunit staat.. en die hitte heb je dus nog steeds gewoon binnen in je huis zitten.

Gaat niet werken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
BrainCrash ik begrijp wat je bedoelt en snap dat dit geen goede oplossing is. Ik zie dat meerdere bewoners dit al hebben toegepast en wilden graag wat meer meningen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SDiver schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:51:
Het is geen luchtdichte ruimte en boven de WTW installatie zit een een rond afvoer rooster voor lucht.
Maar gaat dat rooster naar buiten toe?
Kun je daar niet een afvoer maken en dan de unit aan de andere kant van die muur hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Hoe ziet dat opberghok eruit en hoe is dit verbonden met de buitenlucht? We hebben te weinig informatie van de situatie om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:13
SDiver schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:14:
BrainCrash ik begrijp wat je bedoelt en snap dat dit geen goede oplossing is. Ik zie dat meerdere bewoners dit al hebben toegepast en wilden graag wat meer meningen hebben.
Wat zijn de ervaringen van deze bewoners dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
frennek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:22:
Hoe ziet dat opberghok eruit en hoe is dit verbonden met de buitenlucht? We hebben te weinig informatie van de situatie om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Dat heeft de TS toch aangegeven?
Met alleen een WTW installatie in het midden van het huis klinkt dit als een bar, bar slecht idee. :X

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Dank je SmurfLink,

Dat is ook mijn bedachte erover en het is volgens ons HR verboden maar daar houdt niemand zich aan. Maar dat is andere discussie. 8)7 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door SDiver op 13-03-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
SDiver schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:21:
Wij wonen ineen appartement met voornamelijk zeer grote ramen
Ik zou gewoon buitenzonwering ophangen voor die zeer grote ramen.

Warmte die niet binnen komt, hoef je ook niet proberen om kwijt te gaan raken.
Kost ook nog eens geen energie ook nog.

Verder een tip voor @SDiver : als je reageert op iemand, dan graag die persoon taggen met een @ en de gebruikersnaam, (kiezen via de pop-up), dan krijgen die mensen automatisch een notificatie dat je gereageerd hebt op hun reactie. Anders zien mensen dat niet.

Jij krijgt zélf standaard een notificatie van élk bericht, omdat het je eigen topic is.... maar andere mensen dus niet.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Heb je geen balkon?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BrainCrash schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Ik zou gewoon buitenzonwering ophangen voor die zeer grote ramen.

Warmte die niet binnen komt, hoef je ook niet proberen om kwijt te gaan raken.
Kost ook nog eens geen energie ook nog.
Dat moet maar net kunnen mogen. Buitenzonwering verandert het aangezicht van het gebouw en daarvoor heeft een VVE vaak regels. Hetzelfde geldt als je een buitenunit wilt monteren.

Verder denk ik ook dat die opbergruimte niet geschikt gaat zijn. Een buitenunit verbruikt volgens mij meer stroom naarmate de ruimte waarin hij zich bevindt warmer is (er moet een groter temperatuurverschil overbrugd worden). Als ie meer stroom verbruikt wordt ie ook warmer, geeft meer warmte af, en gaat weer meer stroom verbruiken. Als de boel niet stuk gaat (hopelijk zit daar een beveiliging in) dan zou ik in elk geval het stroomverbruik goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:27
hoeveel verdiepingen zijn er, kun je naar het dak? kost je wel een moeizaam en vaak langdurig traject langs de VVE, maar werkt veel beter. Laat dan meteen het dak opdelen per appartement voor het plaatsen van zonnepanelen.

Of kijken of er iets met een monoblock airco in combinatie met de wtw te regelen is...

[ Voor 16% gewijzigd door hfolkers op 14-03-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Je zult je er niet geliefd mee maken, maar ik zou zeker gaan klagen. Toch van de zotte om al die units binnen neer te zetten. Vind het ook een egoïstische actie. Zadel je de mensen die geen airco installeren op met jouw warmte.

Als iedereen zoiets wil, waarom niet met de VVE kijken naar een ander klimaat systeem voor het hele gebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Groningerkoek,

Je heb gelijk wij gaan dit ook niet doen. We hebben wel een balkon maar omdat de voorwand bijna totaal van glas is kan er geen airco worden geplaatst. En buiten screens mogen niet maar wij hebben wel binnen sctreens. En een mobiele airco als het echt te warm wordt met een slang via de balkondeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
SDiver schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:07:
Groningerkoek,

Je heb gelijk wij gaan dit ook niet doen. We hebben wel een balkon maar omdat de voorwand bijna totaal van glas is kan er geen airco worden geplaatst. En buiten screens mogen niet maar wij hebben wel binnen screens. En een mobiele airco als het echt te warm wordt met een slang via de balkondeur.
Een mobiele airco is jezelf voor de gek houden.
Dat apparaat recyclet de lucht in je ruimte en gaat dan warmte afvoeren via een plastic slang door een open deur naar buiten, nog even los van de warmte die het apparaat zelf maakt. Die warmte komt zo weer die slang uit en door de open deur naar binnen.

Ja airco kan natuurlijk prima op het balkon staan alleen de leidingen van en naar die unit toe kan lastig zijn als er alleen maar glas zit. Dat is wat je bedoelt denk ik?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:14
No Hands schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Een mobiele airco is jezelf voor de gek houden.
Dat apparaat recyclet de lucht in je ruimte en gaat dan warmte afvoeren via een plastic slang door een open deur naar buiten, nog even los van de warmte die het apparaat zelf maakt. Die warmte komt zo weer die slang uit en door de open deur naar binnen.

Ja airco kan natuurlijk prima op het balkon staan alleen de leidingen van en naar die unit toe kan lastig zijn als er alleen maar glas zit. Dat is wat je bedoelt denk ik?
En je moet je VVE meekrijgen voor de buitenunit. Ook als deze op je balkon komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
SDiver schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:07:
Groningerkoek,

Je heb gelijk wij gaan dit ook niet doen. We hebben wel een balkon maar omdat de voorwand bijna totaal van glas is kan er geen airco worden geplaatst. En buiten screens mogen niet maar wij hebben wel binnen sctreens. En een mobiele airco als het echt te warm wordt met een slang via de balkondeur.
Buitenscreens mogen nu niet, maar je kan natuurlijk proberen om dit op de agenda te krijgen van de VVE. Als je met zijn allen afspreekt dat er met één model van een vaste leverancier wordt gewerkt, krijg je geen wildgroei aan de gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Een andere optie is nog een monoblock airco aan de binnenmuur. Dan moet je alleen in twee gaten voorzien naar buiten toe achter de unit (en dat moet ook maar mogen natuurlijk).
Pagina: 1