Enorme snelheidsverlies bij bekabelde verbinding door USB-C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaw190
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-03-2024
Goededag,

Ik heb een Lenovo Ideapad 5 14ARE05. Sindskort gebruik ik deze via een USB-C hub om een extra scherm aan te sluiten. Ook heb ik recent besloten om internet via kabel te gebruiken voor stabielere verbinding.
Als ik de internetkabel aansluit aan de hub, krijg ik het icoontje dat ik verbonden ben via de kabel. Echter, ik heb geen internetsnelheid, ik kan google.nl niet eens openen.
De driver die wordt geïnstalleerd na het aansluiten van de hub is ''USB 2.0 Ethernet Adapter''.
Echter is de USB-C aansluiting van de laptop een USB-C 3.2 Gen 1.

Iemand enig idee of hier een oplossing voor is? Zodat ik wel gewoon de volle snelheid heb via de USB-C hub? De laptop heeft geen LAN-kabel poort.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
Veelal doen hubs bewust een downgrade naar 2.0 om meer bandbreedte te krijgen voor het beeldscherm.

Echter, ook al zou het usb 2.0 zijn dan zou je nog steeds een 100mbit verbinding moeten kunnen krijgen. Nu heb je helemaal niets? Krijg je wel een ip?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
laurens0619 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:21:
Veelal doen hubs bewust een downgrade naar 2.0 om meer bandbreedte te krijgen voor het beeldscherm.

Echter, ook al zou het usb 2.0 zijn dan zou je nog steeds een 100mbit verbinding moeten kunnen krijgen. Nu heb je helemaal niets? Krijg je wel een ip?
Dat heb ik even gecheckt, ik krijg wel een IP adres.
Ook staat er:
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 100/100 (Mbps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Dat heb ik even gecheckt, ik krijg wel een IP adres.
Ook staat er:
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 100/100 (Mbps)
Dat slaat op de Etheret link tussen (USB) Ethernetadapter en waar het op aangesloten is (switch, router etc) - en staat los van evt USB uitdagingen die je hebt.

Als je maar 100Mb Ethernet haalt, vraag ik me allereerst af welke Ethernet-dongle je exact hebt (merk+model), en of het onder andere omstandigheden ooit een betere link dan dat gehaald heeft.

Indien de dongle known-good is en in staat om iig 1Gbps link te halen, dan heb je een gare Ethernetverbinding (slechte kabel oid).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-06 11:58
dion_b schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Dat slaat op de Etheret link tussen (USB) Ethernetadapter en waar het op aangesloten is (switch, router etc) - en staat los van evt USB uitdagingen die je hebt.

Als je maar 100Mb Ethernet haalt, vraag ik me allereerst af welke Ethernet-dongle je exact hebt (merk+model), en of het onder andere omstandigheden ooit een betere link dan dat gehaald heeft.

Indien de dongle known-good is en in staat om iig 1Gbps link te halen, dan heb je een gare Ethernetverbinding (slechte kabel oid).
Ik vermoed dat de Ethernet aansluiting in de USB-C Hub zit en slechts 100mbit ondersteund. Een betere USB-C hub/dock zou dat moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
dion_b schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Ik heb even een aantal tests gedaan. Ik heb mijn usb-c hub gebruikt en als test een usb-c dock even geleend van iemand. Daarnaast heb ik ook een andere laptop gebruikt.
- Hub 1 is degene waarmee ik problemen heb: https://www.bol.com/nl/nl...ws/9300000113616131/?s2a=
- Hub 2 is een Lenovo Thinkpad USB C dock.

De andere laptop die ik heb getest is een HP Probook.

Het probleem met Hub 1 heb ik op beide laptops. Daardoor vermoed ik dat het aan de usb-c hub ligt.

Beide laptops werken goed met de lenovo usb-c docken haal ik 100 mb internet via speedtests.

Het probleem is dus mijn usb-c hub.

Hebben jullie een aanrader voor een andere hub? Mijn voorkeur gaat uit naar een vergelijkbare usb-c hub (dus niet een dock die tevens mijn laptop oplaad). Of is het geen probleem als de laptop continu aan de lader zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
XelaRetak schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Ik vermoed dat de Ethernet aansluiting in de USB-C Hub zit en slechts 100mbit ondersteund. Een betere USB-C hub/dock zou dat moeten verhelpen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Zie mijn vorige reactie waarin ik uitleg welke tests ik deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Ik zou is zoeken naar de juiste drivers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Volgens bol 1000 mbps input en 100 mbps output......
Asynchroon ethernet kom je niet echt heel vaak tegen......

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
SuPaToLL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:42:
Ik zou is zoeken naar de juiste drivers
Heb je tips? De drivers via de Lenovo website die bij mijn laptop horen werken niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuPaToLL
Slaw190 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Heb je tips? De drivers via de Lenovo website die bij mijn laptop horen werken niet
Welk dock Type-C hebben we het over?

Edit:

de Strex dock voor 20 euro.

Voor dat geld mag je niets verwachten. ik zou een andere kopen voor iets meer geld :)

[ Voor 20% gewijzigd door SuPaToLL op 13-03-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
SuPaToLL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Welk dock Type-C hebben we het over?

Edit:

de Strex dock voor 20 euro.

Voor dat geld mag je niets verwachten. ik zou een andere kopen voor iets meer geld :)
Specs geven aan:
- 1x USB-C 3.2 Gen 1

Heb je een tip voor wat betreft een andere dock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuPaToLL
Slaw190 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:23:
[...]

Specs geven aan:
- 1x USB-C 3.2 Gen 1

Heb je een tip voor wat betreft een andere dock?
Zelf altijd https://azerty.nl/product...A3ipmOOguQdcaArJgEALw_wcB aanbevolen. Zijn wat duurder, maar wel degelijk in mijn optiek.

Startech heeft meerdere formaten docks, ook voor usb3.0 :)

[ Voor 5% gewijzigd door SuPaToLL op 13-03-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Met bekendere merken - Anker, Ugreen, Orico - heb ik vaak wel geluk gehad, via AliExpress. Of ga voor 'n Thunderbolt 3 dock; die zijn vaak downwards compatible en sinds de komst van TB4/USB4 worden de TB3-versies soms tegen flinke kortingen verkocht. uitvoering: Belkin Thunderbolt 3 Express Dock HD USB 3.1 (3.1 Gen 2) Type-C uitvoering: Belkin Thunderbolt 3 Dock Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
SuPaToLL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Zelf altijd https://azerty.nl/product...A3ipmOOguQdcaArJgEALw_wcB aanbevolen. Zijn wat duurder, maar wel degelijk in mijn optiek.

Dan ga ik dat eens proberen. Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
LanTao schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:46:
Met bekendere merken - Anker, Ugreen, Orico - heb ik vaak wel geluk gehad, via AliExpress. Of ga voor 'n Thunderbolt 3 dock; die zijn vaak downwards compatible en sinds de komst van TB4/USB4 worden de TB3-versies soms tegen flinke kortingen verkocht. uitvoering: Belkin Thunderbolt 3 Express Dock HD USB 3.1 (3.1 Gen 2) Type-C uitvoering: Belkin Thunderbolt 3 Dock Pro
Dank voor je reactie. Ik ga proberen of een Startech werkt.
Anders ga ik een dock proberen. Moeten die Belkin docks standaard aan de voeding? Waardoor de laptop altijd aan het laden zal zijn tijdens dat hij aangesloten zijn? En zo ja, is het erg als een laptop continu aan het laden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ja, die Belkin docks zorgen altijd voor stroomvoorziening. Als de batterij van je laptop vol is stopt 'ie met laden. Het is aan te raden om 'm wel af en toe op de batterij te gebruiken, vroeger gaf Apple het advies om minimaal 1 charge cycle per week te hebben. Die kan in delen gebeuren, dus als je batterij 4 uur meegaat kan je 'm een half uur per dag gebruiken om uiteindelijk op hetzelfde resultaat uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
Batterijen continue geladen te houden tot z'n max is niet goed voor de levensduur van de batterij.
Het is niet voor niets dat telefoons tegenwoordig een "battery saving" mode hebben waarbij de batterij maar tot 85% geladen wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-06 11:50
Heb zelf dit dock voor verschillende laptops (MacBook, Dell en HP) in gebruik: https://www.dockcase.com/...-explorer-edition_10_in_1. Was nog wat goedkoper via Kickstarter te krijgen.

Bij mij bevalt die prima, enige minpuntje is dat wanneer je de bandbreedte redelijk benut en tegelijk wil laden met 90 watt het heel erg uitmaakt welke usb-c kabel je gebruikt. Dit dock lijkt daarin gevoeliger dan de Dell en Startech docks die ik gebruikt heb.

Voordeel is wel dat je hem op veel verschillende manieren kan gebruiken. Als je de PD poort niet gebruikt, dus geen lader aansluit, trekt die gewoon stroom van je laptop. Als je een 5-20 watt lader aansluit trekt die geen stroom van je laptop en laad je laptop niet op. Als je een >20 watt lader aansluit laad het dock je laptop op.

Daarnaast kan je via het display allerlei dingen instellen en inzien. Waaronder opladen volledig uitschakelen ongeacht de lader etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
SuPaToLL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb de door jouw aangerade hub gekocht en aangesloten. Ik heb nu geen internettoegang.
Wel zie ik in de drivers de volgende staan: Realtek USB GbE Family Controller
Dat is al een stap vooruit geloof ik.

Van de UTP aansluiting is 1 lampje continu groen en 1 lampje knippert snel oranje.

In instellingen Netwerk en internet > Ethernet krijg ik het volgende:

Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 10/10 (Mbps)

Onder Link-local IPv6-adres en IPv6-DNS-server: krijg ik allemaal rare letter/cijfer combinaties. Geen IP.

Kan iemand hier wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
Slaw190 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:23:
Is je netwerkkabel wel goed? Al eens een ander apparaat erop aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
Nielson schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:02:
[...]
Is je netwerkkabel wel goed? Al eens een ander apparaat erop aangesloten?
Yes. Haalde 100mb met gemak. Ook via een Lenovo Docking station lukte dit.
Daarnaast is dit wel vreemd, op de goedkope usb-c hub welke ik eerder gebruikte gaf hij wel 100mb aan.
Nu heb ik een kwalitatief betere gekocht en krijg ik dit.

Ik vermoed dat er iets met mijn driver is, krijg het alleen niet uitgevogeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
Van de gelinkte BOL.com pagina: "Onze USB-adapter ondersteunt een ethernet verbinding van 100 Megabit per seconde voor razendsnelle transmissie zonder hapering of storing."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Voor eventuele bevestiging, wees je bewust dat veel op Bol.com wordt aangeboden door externe partijen die vaak niks meer doen dan de producten in bulk inkopen van ali (en opslaan in een bol magazijn) of het direct laten dropshippen...

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdV4kika30x-uhW67KQLexNhE-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AsOdcW8NYaZ7PkZAHu49inA7.png?f=fotoalbum_large

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
Slaw190 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Ik heb de door jouw aangerade hub gekocht en aangesloten. Ik heb nu geen internettoegang.
Wel zie ik in de drivers de volgende staan: Realtek USB GbE Family Controller
Dat is al een stap vooruit geloof ik.

Van de UTP aansluiting is 1 lampje continu groen en 1 lampje knippert snel oranje.

In instellingen Netwerk en internet > Ethernet krijg ik het volgende:

Onder Link-local IPv6-adres en IPv6-DNS-server: krijg ik allemaal rare letter/cijfer combinaties. Geen IP.

Kan iemand hier wat mee?
https://www.startech.com/en-nl/support/drivers-and-downloads

Zou je via hier de juiste drivers een keer kunnen downloaden en installeren?

Voorgaande aan dat, wel ff de drivers wissen die momenteel in gebruik zijn.

Edit:
Bij het aansluiten van je dock, sluit je al je randapparatuur er op aan voordat je hem in je laptop steekt bij het eerste gebruik? of sluit je de dock "leeg" aan, en sluit je dan 1 voor 1 alles aan?

Indien je het eerste doet, mag je wel een keer "1 voor 1" proberen nadat de driver juist is geinstalleerd van je dock. Zowieso voor het eerste gebruik wellicht handiger om je laptop de tijd en kans te geven 1 voor 1 de zooi te installeren ipv alles tegelijk. Blijft windows he :+

[ Voor 20% gewijzigd door SuPaToLL op 15-03-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
SuPaToLL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:05:
[...]

https://www.startech.com/en-nl/support/drivers-and-downloads

Zou je via hier de juiste drivers een keer kunnen downloaden en installeren?

Voorgaande aan dat, wel ff de drivers wissen die momenteel in gebruik zijn.

Edit:
Bij het aansluiten van je dock, sluit je al je randapparatuur er op aan voordat je hem in je laptop steekt bij het eerste gebruik? of sluit je de dock "leeg" aan, en sluit je dan 1 voor 1 alles aan?

Indien je het eerste doet, mag je wel een keer "1 voor 1" proberen nadat de driver juist is geinstalleerd van je dock. Zowieso voor het eerste gebruik wellicht handiger om je laptop de tijd en kans te geven 1 voor 1 de zooi te installeren ipv alles tegelijk. Blijft windows he :+
Dat zal ik eens proberen vanmiddag.

Wel nog een andere vraag, waar ik gisterenavond achter ben gekomen: zou het aan de kabel kunnen liggen (CAT6 / CAT5E) ???

Het zit namelijk zo: ik heb vanuit mijn router in de meterkast een kabel (CAT6) getrokken naar de woonkamer (ca. 5 meter) en deze aangesloten op een switch.
Vanuit deze switch heb ik een CAT6 kabel getrokken naar mijn slaapkamer (ca. 5 meter). Deze kabel geeft geen internet door aan mijn USB-C hub.
Wanneer ik op dezelfde switch een CAT5E kabel aansluit van ca. 1,5m, werk het meteen goed.

Aan de lengte zal het niet liggen neem ik aan, maar ik wil nu toch een lange CAT5E kabel bestellen om die te testen vanuit die switch in de woonkamer naar mijn slaapkamer.

Maakt CAT6 of CAT5e werkelijk verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als je een ip krijgt van je dhcp dan werkt die (eerste) adapter plus je kabel. Anders zou het dhcp pakketje ook niet binnenkomen

Ik gok dat er eerder mis gaat binnen windows bij het activeren van wif of ethernet.

Staat je wifi uit?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 15-03-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuPaToLL
Als je googled op het verschil tussen cat6 en 5e, wat zegt ie dan :)

Maar ik denk in dit geval dat je je cat6 kabel dan kapot hebt, als de ene kabel wel werkt, en de andere niet :)

[ Voor 45% gewijzigd door SuPaToLL op 15-03-2024 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:48
Doet me eerder vermoeden dat er wat mis zit in de aansluiting, 568B / 568A of zelfs een paartje helemaal verkeerd. Het ene apparaat kan daar beter mee overweg dan de andere. Cat6 of 5e zou indien beide goed aangesloten niets moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
laurens0619 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:46:
Als je een ip krijgt van je dhcp dan werkt die (eerste) adapter plus je kabel. Anders zou het dhcp pakketje ook niet binnenkomen

Ik gok dat er eerder mis gaat binnen windows bij het activeren van wif of ethernet.

Staat je wifi uit?
Je bedoelt in de zin van: eerst wifi uitzetten zodat hij overschakelt naar bekabeld? Dat doe ik niet.

Die eerste switch is 100% goed, want mijn tv en playstation krijgen goed internet daar van. Als ik de usb-c hub daar op aansluit dan werkt het meteen goed.

De reacties hierboven geven ook aan dat het aan de bekabeling kan liggen en dan cat 5e/6 niet uit zou moeten maken.

Ik ga dus eerst even de driver updaten. Als het dan nog niet werkt, dan ga ik de bekabeling goed checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Slaw190 ja dat bedoelde ik, even wifi uitzetten

Als jij een dhcp ip krijgt op de kabel (in de juiste range dus niet 169.x) dan lijkt mij de kabel ok? Wel gek dat het met ander wel werkt

Kun je eens een ipconfig posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
@laurens0619 misschien is die wifi wel het probleem zelfs.

Wat ik gisteren namelijk deed: ik wilde die cat5e kabel testen dus vanuit de switch in de woonkamer sloot ik op de cat6 kabel naar mn slaapkamer nóg een switch aan. Daarin deed ik de cat5e kabel.

In instellingen Netwerk en internet > Ethernet kreeg ik het volgende:

Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 1000/1000 (Mbps)

Volgens mij stond er alleen geen IP bij. Wi-Fi stond aan.

Zodra ik thuis ben van werk stuur ik een ipconfig. Moet dat met wifi uit?

[ Voor 7% gewijzigd door Slaw190 op 15-03-2024 11:48 ]

Pagina: 1