laagfrequent geluid opnemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-05-2024
Wij blijven last hebben van laagfrequent geluid in onze woning. Een brom/zoemtoon dag en nacht om gek van te worden. Het ergste s nachts we kunnen er niet van slapen. We hebben mogelijks een idee vanwaar het zou kunnen komen , doch moeten nu bewijzen vinden. Buren beweren dat het niet van hun kan komen. :(en werken niet echt mee ... Nu heb ik vernomen dat je mogelijks het programma specsaver nodig hebt, een windows computer en een externe microfoon. Of het programma audacity ? Nu heb verschillende vragen. Zit er iemand hier op het forum die me op weg kan helpen qua instellingen van dat programma spectrum lab ? Tweede vraag welke microfoon zou ik moeten aankopen ? Die geschikt is om lfg geluid op te nemen. En kan zo een microfoon ook uitwijzen uit welke richting het geluid komt en mogelijks bevestigen dat het van bv huis X komt ? Kort samengevat iemand die gekend is met lfg en hoe te registreren. Of bestaat er iets anders om te meten vanwaar het geluid komt , camera met kleuren of zo ? Die aangeeft langswaar het geluid binnenkomt maar ook vanwaar het komt ?

[ Voor 11% gewijzigd door Marcella4 op 13-03-2024 02:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als het om een lage brom gaat heb je een microfoon nodig die een groot spectrum opneemt, maar je wil er ook een met de juiste pickup pattern. Je wil dus geen studiomicrofoon, maar bijv. een instrumentenmicrofoon die je op verschillende plekken in verschillende hoeken kunt richten om te pinpointen waar het vanaf gaat.

Qua software maakt het weinig uit, als er maar geen extra filtering op zit.

Mooi voorbeeld van wat je kunt verwachten zijn deze en deze video; je zult echt overal in huis je microfoon neer moeten zetten en even moeten opnemen.
Het liefst maak je dus ook gebruik van een laptop zonder ventilator en zet je even al het andere in huis dat ook maar een klein beetje geluid maakt uit, want anders gaat het lastig zoeken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcella4
Oon hartelijk dank voor u reactie. Instrumentenmicrofoon ok heb je een idee welke goed en betaalbaar zijn? En kan ik die ook gebruiken buiten om op zoek te gaan van waar het geluid komt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03:52
Als je het zo duidelijk kunt horen, en je een vermoeden hebt waar het vandaan komt, kun je dan daar niet gewoon gaan kijken en luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Marcella4 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 04:05:
Oon hartelijk dank voor u reactie. Instrumentenmicrofoon ok heb je een idee welke goed en betaalbaar zijn? En kan ik die ook gebruiken buiten om op zoek te gaan van waar het geluid komt ?
Op straat wordt lastig, tenzij je dat 's nachts gaat doen als het verder helemaal stil is. Daar lijkt het me ook lastig om te pinpointen waar het precies vanaf komt, want hoe groter het bereik van je microfoon (en hoe breder de pickup pattern) hoe meer ruis je ook opneemt.

Verder maakt binnen of buiten niet uit als het niet regent, alleen zul je buiten dan ook een laptop mee moeten slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat ontzettend naar dat je zoveel last hebt van het brom/zoemgeluid!

Er is een fb privé groep 'lotgenoten laagfrequent geluid'. Hier vind je zeer veel info/ervaringen mbt lfg van vele (ervarings) deskundigen. Wellicht kan je ook daar je vraag neerleggen. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:15
Voor een beetje spoorzoeken kan je gebruik maken van de app SpectrumView op iOS, daarmee krjig je een grafische weergave van de frequenties van het geluid dat de microfoon van de telefoon oppikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uHvJ38tBsGnsebDRJnV716icTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSD0rm0AxBKQW6DgP7Wmg5gY.png?f=fotoalbum_large

Je kunt het bereik ook instellen op de lage frequenties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwxundIBY2dnLqFBAXPbYNdvHBg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QaiEUBvS7q9uprwvK8feYzfZ.png?f=fotoalbum_large

De herhaaldelijke rode plek rond 125Hz is de basedrum van een liedje op de radio. Dus ook in de lage frequenties pikt deze app dat heel aardig op.

In de spectrum analyzer weergave kan je de sterkte van bepaalde frequenties weergeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRQR5OS0DQiJE8T2AbLYsYh3UFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/403ER056FVspfkqgfGm2Yi6w.png?f=fotoalbum_large

Mogelijk kan je daarmee in ieder geval ontdekken waar in het huis de brom luider en minder luid is.

Op Android bestaat de app Spectroid met een vergelijkbare functionaliteit, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 31% gewijzigd door naarden 4ever op 19-03-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Windmolens in de buurt? Hoorde dit toevallig gisteren op de radio...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:23

Kheos

FP ProMod
@Marcella4 : hoe zie je dat praktisch voor je? Je buren werken nu niet mee, je doet iets met micro's en/of apps, daar rollen dan een paar screenshots uit zoals in de post van @naarden 4ever en dan?
Dan ga je daarmee naar de buren en zegt: zie je wel! deze kleurtjes en lijntjes bewijzen dat het wel degelijk jullie warmtepomp en/of airco is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:15
Kheos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:05:
@Marcella4 : hoe zie je dat praktisch voor je? Je buren werken nu niet mee, je doet iets met micro's en/of apps, daar rollen dan een paar screenshots uit zoals in de post van @naarden 4ever en dan?
Laten we beginnen bij het feit dat er last is van een laagfrequent geluid, en dat er een vermoeden is dat deze bij de buren vandaan komt. Lijkt mij handig eerst wat meer duidelijkheid over de daadwerkelijke bron van het geluid te krijgen.
Dan ga je daarmee naar de buren en zegt: zie je wel! deze kleurtjes en lijntjes bewijzen dat het wel degelijk jullie warmtepomp en/of airco is?
Ja, dat lijkt mij wel de meest vanzelfsprekende eerste stap. Je zult altijd eerst moeten proberen het zelf onderling op te lossen. De autoriteiten erbij halen is nooit de eerste trede in de trap der escalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:23

Kheos

FP ProMod
naarden 4ever schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Laten we beginnen bij het feit dat er last is van een laagfrequent geluid, en dat er een vermoeden is dat deze bij de buren vandaan komt. Lijkt mij handig eerst wat meer duidelijkheid over de daadwerkelijke bron van het geluid te krijgen.

[...]

Ja, dat lijkt mij wel de meest vanzelfsprekende eerste stap. Je zult altijd eerst moeten proberen het zelf onderling op te lossen. De autoriteiten erbij halen is nooit de eerste trede in de trap der escalatie.
ik heb het niet zozeer over escalatie, maar meer over interpretatie.
"Mijn app zegt dat jouw airco lawaai maakt. Geloof je me niet? Hier is een diagram met kleurtjes, lijntjes en cijfertjes"
Ik zou een boel vragen hebben als mijn buren daar mee afkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Kheos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:30:
[...]

ik heb het niet zozeer over escalatie, maar meer over interpretatie.
"Mijn app zegt dat jouw airco lawaai maakt. Geloof je me niet? Hier is een diagram met kleurtjes, lijntjes en cijfertjes"
Ik zou een boel vragen hebben als mijn buren daar mee afkwamen.
Dat is toch ook prima? Als je eenmaal zeker weet waar het vanaf komt weet je ook met wie je in gesprek kunt gaan, en dan kun je voorstellen om bijv. een meting te laten doen door de gemeente of om het betreffende apparaat even uit te zetten om aan te tonen dat het geluid dan wegvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Hartelijk dank allen , aan het mee denken voor een oplossing. Bedoeling is om mogelijks te weten te komen welk apparaat de oorzaak zou zijn. Het is niet de bedoeling om een heksenjacht op de buren de doen. Integendeel. We willen gewoon heel vriendelijk met hun in gesprek gaan en mogelijks vragen effen dat apparaat af te zetten om dan te zien of het storend geluid weg is. Indien dit het geval is zijn wij bereid alles te betalen / aanpassingen/ ander toestel of wat dan ook om het geluid weg te krijgen zodat we ' eindelijk ' terug kunnen slapen.
Nu heb ik effen met de voorgestelde app een meting gedaan. Zie bijgevoegde foto. Quasi geen verschil in huis , in andere kamers wat we al vermoede omdat we het helaas in heel ons huis horen :( Kan iemand me duiding geven wat er op de foto staat ? Is er lfg gemeten ? k ben een totale leek in die dingen , apps , computer en co :(. Alvast bedankt !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTXwcTpiijz509KqilMBbFcJE3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDunZnlYPwOYScTSvuXCRJrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
oh ja , geen windmolens , autostrades in de buurt. Wonen in een zeer rustige wijk tot ..... de hel begon met het lfg geluid :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Had je zelf ook alles met een stekker al uitgeschakeld om uit te sluiten dat het niet uit je eigen woning komt? Even naar de meterkast en de aardlekschakelaar naar beneden drukken, of de testknop indrukken. Weet je meteen of dat ook nog werkt. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Marcella4 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 06:14:
Hartelijk dank allen , aan het mee denken voor een oplossing. Bedoeling is om mogelijks te weten te komen welk apparaat de oorzaak zou zijn. Het is niet de bedoeling om een heksenjacht op de buren de doen. Integendeel. We willen gewoon heel vriendelijk met hun in gesprek gaan en mogelijks vragen effen dat apparaat af te zetten om dan te zien of het storend geluid weg is. Indien dit het geval is zijn wij bereid alles te betalen / aanpassingen/ ander toestel of wat dan ook om het geluid weg te krijgen zodat we ' eindelijk ' terug kunnen slapen.
Nu heb ik effen met de voorgestelde app een meting gedaan. Zie bijgevoegde foto. Quasi geen verschil in huis , in andere kamers wat we al vermoede omdat we het helaas in heel ons huis horen :( Kan iemand me duiding geven wat er op de foto staat ? Is er lfg gemeten ? k ben een totale leek in die dingen , apps , computer en co :(. Alvast bedankt !
[Afbeelding]
Heb je ook al een meting 10km van huis midden op de spreekwoordelijke hei gedaan? Om het een beetje in perspectief te plaatsen? Nul is namelijk meestal niet echt nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Marcella4 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 06:14:
Kan iemand me duiding geven wat er op de foto staat ?
Op deze foto staat dat het lage geluid, zo te zien rond 50-60 Hz, een flinke piek heeft in geluidsdruk. Die overheerst daardoor. Dat klopt ook wel met jouw eigen gevoel en gehoor.

Alléén deze foto maakt de zaak nog niet compleet. Voor een beter overzicht van wat er daadwerkelijk voor geluid geproduceerd wordt moet je de andere afbeeldingen ook plaatsen. Dat maat het geheel makkelijker om te beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcella4
@PD2JK , ja dat is het eerste dat we gedaan hebben. Eerst oorzaak bij ons thuis gezocht. Alles afgezet geluid blijft. Vandaar onze verdere zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
ok , hierbij als het lukt :)
een link naar een filmke dat opgenomen is.
Misschien kan daar iets meer uitkomen ?
YouTube: IMG 6972

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het filmpje is best wazig. Zo op mijn telefoon hoor ik ook weinig bijzonders.

Ik blijf bij mijn eerste reactie: 50-60Hz brom die je overal tegenkomt. Je zult dus ook buren moeten vragen, in de buurt moeten meten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 12:11

Plux

Team KVM

Wel interessant dit..

Ik heb ook een keer zoiets gehad, ik dacht dat het versterkte cosmische achtergrond ruis was, was niet echt verbijsterd.. de dag erna was het weer weg..

Misschien was het een geluidswal opgewekt door de televisie..

Of de langoliers :p

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Pagina: 1