Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lboers
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 17:08
Hoi,
Ik wil mijn 1 fase meterkast gaan verzwaren. Daarvoor stelt mijn netbeheerder Liander eisen mbt aarding. Mijn woning is uit 1992, maar er loopt iig een aardedraad naar de waterleiding. Deze splitst zich, 1 draad gaat van de meterkast naar de watermeter en een andere naar de kruipruimte.

Draadje naar de kruipruimte gevolgd, tot die in / bij het beton van de fundering verdween. Op de foto is dat bij de aparte groene band, geen idee van het doel / functie hiervan.
Is dit mogenlijk een aardepen, of is hier iets anders aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEy0BwcdobG2PA0mWfHnLdud_QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fviLSZd7tVgq06UWhZscHnEu.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn meterkast is afgelopen mei vernieuwd, alleen de hoofdschakelaar hoeft voor 3 fase vervangen te worden (naast werk door Liander). De elektricien zei toendertijd dat hij er vanuit ging dat de aarde nog werkte, maar dat hij daar niet zeker van was....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 16:27

M2M

medicijnman

Van de netbeheerder komt een kabel binnen. Daar zitten 4 aders in, normaliter. 1 nul, en fase 1, 2 en 3. Indien je een 1-fase aansluiting hebt, wordt de 0 gebruikt en 1 van de 3 fases.

De aardedraad komt niet via de kabel van de netbeheerder binnen, maar is verbonden met de 'aarde'. De grond onder je huis normaliter, middels een aardepen. Dat is eigenlijk gewoon een stuk koper dat een eind de grond in geslagen is. Een metertje of 20 dus.

Of het ding nog goed is, is lastig te meten met huis tuin en keuken gereedschap.

En inderdaad, de waterleiding is ook verbonden met die aardpen. Water(leiding) kan namelijk ook stroom geleiden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lboers
Mijn vraag is of deze draad, die ik vanaf de hoofdaardrail gevolgd heb de hoofdaarding is / waar dit aan vast zit. Is dit een fundatie-aarding? Of zal de draad naar de watermeter niet een vereffeningsaardleiding maar een hoofdaardleiding zijn?

Dat er een nul en meerdere fasen in de meterkast komen is gesneden koek

[ Voor 4% gewijzigd door Lboers op 13-03-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 20:31
De elektricien die je meterkast heeft vervangen, had ook de aarde moeten meten. Ergens vanuit gaan is gevaarlijk meten = weten!
Dan ga ik ervan uit dat hij de aardlekschakelaars ook niet gemeten heeft met een installatietester?

Als het goed is, zit er in je meterkast een aardblokje, op dat blokje zouden verschillende aarddraden aangesloten moeten zijn.
1 naar de waterleiding, net achter de meter;
1 naar de gasleiding, net achter de meyer;
1 naar je meterkast en 1 (de dikste) naar je aardelektrode/funderingsaarde.
Men wil ook wel eens een aardstaaf opnemen in een heipaal, daar kan hij ook nog naartoe gaan.

Maar zoals ik al zei, meten = weten.
Het meten van de aarde is in een paar minuten gebeurd, misschien dat een installateur wel even langs wil komen als hij ergens een verloren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lboers
De elektricien heeft een test uitgevoerd, details heb ik niet zal het wel vragen als hij komt om de drie fase ombouw te doen. Die naar de kruipruimte en in fundering is 6 mm en de vereffeningsdraden zijn 3 mm. In de documentatie van de woning uit 1992 staat dat ze zich aan NEN1010 gehouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:20
M2M schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:10:
Van de netbeheerder komt een kabel binnen. Daar zitten 4 aders in, normaliter. 1 nul, en fase 1, 2 en 3. Indien je een 1-fase aansluiting hebt, wordt de 0 gebruikt en 1 van de 3 fases.

De aardedraad komt niet via de kabel van de netbeheerder binnen, maar is verbonden met de 'aarde'. De grond onder je huis normaliter, middels een aardepen. Dat is eigenlijk gewoon een stuk koper dat een eind de grond in geslagen is. Een metertje of 20 dus.

Of het ding nog goed is, is lastig te meten met huis tuin en keuken gereedschap.

En inderdaad, de waterleiding is ook verbonden met die aardpen. Water(leiding) kan namelijk ook stroom geleiden.
In ons huis komt de aarde wel via de netbeheerder. Er zit een sticker op de zekeringkast van de hoofdzekering: netbeheerder biedt aarding aan. Dit is echter niet gebruikelijk. Ik denk dat dat hier is omdat we op het zand zitten met zeer lage grondwaterstand.
Pagina: 1