CNC met Win7 32b, controller upgrade kost +3k€ win10 virtual

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Mijn vraag
Ons cnc machine zit nog met windows 7 en een upgrade naar win 10 64 gaat niet omwille van het feit dat er software opstaat dat niet upgradede kan worden voor dat type Beckhoff IPC. Een nieuwe Beckhoff ipc met de software en nodige licenties kost toch direct +3000€.
Voor dat iemand zegt: "Doe gewoon die upgrade!!!" Het bedrijf waar ik werk heeft momenteel geld problemen en eventjes veel geld uitgeven aan zoiets zit er niet echt in. Ja het is onze core business maar als we het anders kunnen oplossen voor nog een aantal jaar, dan liever zo ;)

Maar nu moeten we een deel software upgraden anders kunnen we met de machine niet veel meer behalve gaten laten boren tappen en geen grote gaten meer frezen,er gaat nl iets mis met het generen van de grote contouren (=grote gaten).

Nu wat ze me eventueel aanraden is een windows 10 pc/laptop er naast zetten en daar die software opzetten enzo dan de nodige generaties te laten maken en die over te zetten naar de machine.

Nu dacht ik in de plaats van een laptop/pc er in te buurt te zetten, we kunnen ook een windows 10 of 11 strippen van al het onnodige en dan virtualiseren op een andere machine en dan kunnen de cnc bedieners via RDC die windows machine gebruiken en dan zo de bestanden via druk een op de knop overzetten naar de machine.

Wat denken jullie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Steinhauer (nu nVent) CNC met Beckhoff IPC met windows 7 32b en 8GB ram, wel al SSD er in.
Onze server is Augustus 2023 vernieuwt dus daar is nog plaats op en heeft nog threads en geheugen over ;)
We hebben nog een oude i5 4000 series staan waar ik een lite windows kan opzetten indien nodig en waar ze dan mee kunnen verbinden, maar ik zou het liever op onze server zetten, want die is sneller 8)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, ben eerst pistes aan't bekijken die mogelijk zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Beste antwoord (via Damic op 15-03-2024 22:50)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Een upgrade naar W10 zou ook onzinnig zijn, want over 1,5 jaar moet je weer upgraden.

Als je de cnc machine kunt isoleren van het netwerk behalve via zo’n RDP machine dan lijkt me dat voor nu de beste optie.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Een upgrade naar W10 zou ook onzinnig zijn, want over 1,5 jaar moet je weer upgraden.

Als je de cnc machine kunt isoleren van het netwerk behalve via zo’n RDP machine dan lijkt me dat voor nu de beste optie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@nelizmastr tja eenmaal op windows 10 kun je gemakkelijker naar de volgende.
De cnc heeft geen directe internet verbinding, maar kan benaderd worden of andere pc's benaderen.

Gevraagd aan de operator en die pakt de optie van zijn laptop en dan zo overzetten naar de machine.
* collega die de cnc bedient heeft ook een laptop en we gaan daar de software opzetten en dan de bestanden telkens automatisch met druk op de knop overzetten naar de machine

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 13-03-2024 17:32 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Damic schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:26:
[...]
De cnc [...] kan benaderd worden of andere pc's benaderen.
Het idee van @nelizmastr is dus om dat niet meer te kunnen.
Gevraagd aan de operator en die pakt de optie van zijn laptop en dan zo overzetten naar de machine.
Geen idee wat deze zin betekent. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@Room42 ja weet dat, maar ben al blij dat die geen internet meer heeft.

Heb de vorige post aangevuld.

Maar volledig isoleren is natuurlijk beter en gaan we nu doen (of toch proberen), ding moet nergens meer aankunnen alleen moet er nog naar 1 map geschreven worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Damic op 13-03-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ik had vandaag wat tijd dus wat geprobeerd en het werkt. Programma draait als een zonnetje op de laptop (dat is nu niet moeilijk) en de export word rechtstreeks op de machine gezet :)
Moet nog een aantal kleine dingen aanpassen want blijkbaar zijn de speeds & feeds afwijkend, daarstraks een test gedraaid en de machine zegt staal plaat maar de speeds & feeds zijn van rvs :/

Heb ook eventjes gezien op de server en zoveel plaats is er niet meer :( dus even een vm opzetten zit er momenteel niet in.

Edit: zie dat je mappen goed staan zodoende dat het CE4 programma de juiste frees kan doorgeven :F gevalletje PEBKAC 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 15-03-2024 22:52 ]

Pagina: 1