Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw_
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03-2024
Hoi!

Iedere keer dat ik om welke reden dan ook mijn notaris bezocht in de afgelopen jaren, zei die dat ik om rente afslag moest vragen bij mijn hypotheek, omdat m’n huis nu het dubbele waard is.

Ik heb hier nooit werk van gemaakt, en nu hoor ik van Floris dat mijn rentevaste periode op z’n eind loopt. Het aanbod voor een nieuwe rentevast periode is ruwweg gelijk aan mijn huidige rente, terwijl we tien jaar en een verdubbeling van de huiswaarde verder zijn. Het overgebleven leningdeel is ongeveer een derde van de huidige huiswaarde.

Is dit het moment om om een rente afslag te vragen? Met als alternatief om aan oversluiten naar een andere hypotheek te gaan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vragen staat vrij toch?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw_
Mja. Ik post natuurlijk omdat ik op zoek ben naar iemand die daadwerkelijk inzichten kan verschaffen over hoe realistisch dit is en of de genoemde feiten me een positie geven om zulks te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:39
Maak je gebruik van NHG?

[ Voor 29% gewijzigd door Mania-92 op 12-03-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het begrip renteafslag ken ik niet, maar je doelt vast op vermindering van renteopslag.
Doorgaans kun je zelf bij de bank informeren naar de schuld-marktwaarde-verhouding en de hierbij behoorde renteopslagen. Vaak staat op die informatiepagina ook hoe je de nieuwe waarde van je woning kan bewijzen. 90% van de WOZ-waarde is gangbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05
Staat het niet gewoon op deze pagina? https://www.florius.nl/hypotheek/risicoklassen

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw_
> Maak je gebruik van NHG?

Ja, er zit NHG op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
jorisw_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:15:

Ja, er zit NHG op.
Dan heb je dus geen risico-opslag en valt er wat dat betreft weinig te veranderen.

https://www.florius.nl/hy...ag,geen%20risico%2Dopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
jorisw_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:15:

Ja, er zit NHG op.
Dan zit je al in de laagste risicoklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw_
Ik begon al een beetje door te krijgen dat 'rente afslag' (in de woorden van de notaris) een weinig gangbaar begrip is vergeleken met rente opslag. En renteopslag heb je bij de meeste hypotheken niet als er NHG op zit.

Mijn post kwam dan ook voort uit de suggestie die er door de notaris is gewekt, dat afslag op zichzelf mogelijk is: een soort rente korting op basis van het feit dat het huis nu het dubbele waard is, en de 'loan to value' nog maar zo'n 33%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
jorisw_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:17:
Ik begon al een beetje door te krijgen dat 'rente afslag' (in de woorden van de notaris) een weinig gangbaar begrip is vergeleken met rente opslag. En renteopslag heb je bij de meeste hypotheken niet als er NHG op zit.

Mijn post kwam dan ook voort uit de suggestie die er door de notaris is gewekt, dat afslag op zichzelf mogelijk is: een soort rente korting op basis van het feit dat het huis nu het dubbele waard is, en de 'loan to value' nog maar zo'n 33%.
Dat klopt op zich, voor een niet-nhg hypotheek. In het geval van NHG zit je als in de laagste risicoklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw_
Dank, het lijkt erop dat de notaris zich heeft verkeken op mijn situatie door niet naar NHG te vragen. Het was overigens een 'tip' geheel op zijn initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw_
Slightly off topic dan: Ik krijg van Florius nu precies dezelfde rente voorgesteld voor een nieuwe rentevastperiode als dat ik al had. Kijkend naar het rente verloop van de afgelopen jaren heb ik een beetje pech.

Misschien slim om een tijdje op variabel te gaan en te wachten op een lagere rente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:51
jorisw_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:23:
Slightly off topic dan: Ik krijg van Florius nu precies dezelfde rente voorgesteld voor een nieuwe rentevastperiode als dat ik al had. Kijkend naar het rente verloop van de afgelopen jaren heb ik een beetje pech.

Misschien slim om een tijdje op variabel te gaan en te wachten op een lagere rente?
Mijn glazen bol zegt dat de rente naar boven/beneden kan gaan komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik weet niet welk aanbod je hebt gehad en of dat (een beetje) overeenkomt met de tarieven voor nieuwe hypotheken. Maar variabel is bij NHG duurder dan 30 jaar vastzetten. Misschien is 5 jaar een optie? Wat voor voorstel heb je ontvangen?

https://www.florius.nl/hypotheekrente

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 12-03-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw_
Dank, ja, het aanbod is 3.7% voor 10 jaar, precies hetzelfde als in 2014.

[ Voor 9% gewijzigd door jorisw_ op 12-03-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
volgens die tabel kan het naar 3,49% als je voor 5 jaar vast gaat. Het is allemaal een kwestie van risicobereidheid en je financiele situatie EN doelen. Je hebt lichtelijk pech gehad qua rentevaste periodes maar daar zou ik geen seconde van wakker liggen met je huis dat dubbel zoveel waard is geworden EN maar 1/3 hypotheek nodig.

je kunt op een calculator (bijv. www.berekenhet.nl) paar scenarios intikken en verkennen wat er gebeurt met jouw hypotheekbedrag en looptijd ala het bijv erg meezit (zeg 2% rente) of tegenvalt (6-8% rente). Dat zou je gevoel moeten geven of je de gok wilt wagen om te wachten op andere tijden.

zelf zou ik dat waarschijnlijk niet doen. Je kunt blijkbaar nu ook makkelijk deze lasten dragen en de upside lijkt mij kleiner dan de downside.
Pagina: 1