Frituurvet verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthe11
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-01 21:55
Mijn vraag
Ik heb niet goed opgelet en bitterballen voor in de airfryer, in de frituurpan gedaan. De bitterballen zijn letterlijk ontploft. Zowel de buitenmuur als de terras tegels zitten onder de frituurvet. Omdat het al laat was ben ik de volgende dag begonnen met schoonmaken. Achteraf helemaal verkeerd, had het direct moeten aanpakken.
Ik ben nu al dagen bezig om de vetvlekken weg te krijgen. Heb groene zeep, schoonmaak azijn, dasty, soda, strooizout, ammonia en afvoerontstopper gebruikt. Dit alles helpt helemaal niet. Weet iemand een andere middel dat wel de frituur vlekken zal verwijderen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:49

EvH

Dreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18

DukeBox

loves wheat smoothies

hogedrukspuit?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Strijkijzer er op met een stuk keukenpapier er tussen? Vet moet heet worden zodat het vloeibaar wordt. Door het keukenpapier wordt het (grotendeels) geabsorbeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Als je het weg wil boenen, heb je sowieso iets zeperigs nodig wat zowel vet als water op kan lossen. Dus schoonmaakazijn, strooizout of gootsteenontstopper (natriumhydroxide) zullen waarschijnlijk niet zo veel helpen.

Verder vind ik de suggesties absorberen met keukenpapier en de hogedrukspuit ook wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:22

Speedmaster

Make my day...

Dasty proberen, kan je halen bij de wibra.
Er zijn 2 varianten, waarbij de zwarte voor automotoren ontvetten is.

Edit: beter lezen 🙈

[ Voor 10% gewijzigd door Speedmaster op 12-03-2024 21:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je vet, wat al in de tegels getrokken is, er überhaupt ooit weer uitkrijgt.
Vooral zonder de tegel verder te beschadigen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Sinds wanneer worden bitterballen explosief? Ik kende dit niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41
Stoomcleaner?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 10:22
Dit is bijna hetzelfde als een lmgtfy link. Offtopic en derhalve niet helpend

[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 13-03-2024 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 11:17
Kokend water erover

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:24

Klippy

Still Game

graceful schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:42:
Sinds wanneer worden bitterballen explosief? Ik kende dit niet
Staat altijd als waarschuwing op oven snacks, die hebben een andere korst waardoor de druk niet weg kan.
Kan ik mijn Mora Oven & Airfryer snacks ook bereiden in de friteuse?

Nee, dat kan absoluut niet. Bereiding van Oven & Airfryer snacks in de friteuse wordt ten strengste afgeraden omdat dit ervoor kan zorgen dat de producten ‘ploffen’ in de friteuse. Hierdoor ontstaat het risico dat iemand zich verbrandt.
https://www.mora.nl/mora-oven-airfryer-snacks

@Anthe11 Was het vloeibaar frituurvet?
In elk geval zou ik het met warmte proberen, de al genoemde stoomreiniger lenen, maar wat kokend water met dreft of een overreiniger zou toch wel moeten werken denk ik.
Let er op dat je niet meer vlekken maakt. Je kan ook een paar dagen wachten, kans dat het vanzelf nog verder weg trekt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nog meer bitterballen frituren totdat alle tegels volledig bedekt zijn met vet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-10 11:20
Paar liters spiritus? Of aceton, maar dat is wat minder fijn spul gelijk.
Of de muur en tegels insprayen met een foamgun en zeepoplossing, en daarna snel bedekken met plastic zodat het niet te snel uitdroogt? Paar keer herhalen, de zeepoplossing is niet sterk genoeg om snel vet uit poreus materiaal te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Luckei op 12-03-2024 23:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Remmenreiniger?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Zou ik ook proberen! Koop een paar bussen bij de action en spuiten maar, en lekker poetsen met een paar poetslappen.
Daarmee krijg ik vaak (motor)olievlekken mee weg, maar dan begin ik wel meteen nadat ik geknoeid heb. Het meeste krijg ik wel weg, de rest 'slijt' wel weg met een jaar ofzo

Offtopic: ik blijf mij verbazen hoe nieuwe leden op tweakers uitkomen met non-tech gerelateerde vragen :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:19
Kijk in elk geval uit wat voor tegels je hebt en tegen welke producten ze kunnen. Een hoge druk reiniger kan tegels/coatings beschadigen dus bezint eer ge begint.

Afwasmiddel inschrobben, paar minuten laten trekken en afspoelen met heet/kokend water is over het algemeen de beste en veiligste optie. Andere middeltjes eerst proberen op een stuk wat niet in het zicht is. De vorige bewoners hier hebben motorolie op het terras gehad, door al die chemische rotzooi die ze daarna hebben gebruikt zijn er witte vlekken ontstaan die echt niet meer weg gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Er bestaan professionele ontvetters/reinigingsmiddelen welke waarschijnlijk veiliger zijn in gebruik.

Heb je al eens gegoogled?
Bijvoorbeeld; frituurvet reiniger -hg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat voor soort terras tegel heb je?

Tenzij het keramiek is (daar blijft het sowieso op liggen) trekt het na verloop van tijd je tegen in en uiteindelijk is het gewoon weg.
Bij betontegels en natuursteen iig wel.
Kun je boenen wat je wilt maar als het in de poriën van de tegel zit komt het er nooit uit meer een middeltje en is wegtrekken het enige wat overblijft.

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 13-03-2024 08:40 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 21:54
Ooit eens een pan frituurvet op de vloerbedekking laten vallen. Daar hebben we toen een fles shampoo voor gebruikt om alles eruit te boenen en dat werkte. Wel direct erna gedaan en een muur is wat lastiger dan een stukje vloerbedekking maar wellicht is dit nog een poging waard.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-10 14:35
Wasbenzine helpt. Ik had onlangs na het buiten bakken van oliebollen allerlei vetvlekken op m'n natuurstenen vensterbank, en ik heb praktisch alles eruit gekregen na een behandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Was die gootsteenontstopper op basis van natronloog? Van alles wat je noemt zou ik daar nog het meeste vertrouwen in hebben.

Om m'n frituurpan zelf schoon te maken gebruik ik altijd https://www.kruidvat.nl/k...n-grillreiniger/p/2969597
Is ook op basis van natronloog.

Ik zou het daar (een product op basis van natronloon) minstens nog eens mee proberen, en echt voldoende tijd geven om in te trekken.

Dat gezegd hebbende, het kan het vet wel oplossen, maar vervolgens moet je het er ook weer uit zien te krijgen. Dat kan erg lastig worden op poreuze oppervlaktes (zoals steen). Dus ook:
Fly-guy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:39:
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je vet, wat al in de tegels getrokken is, er überhaupt ooit weer uitkrijgt.
Vooral zonder de tegel verder te beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 19:18
Zonder te weten welke tegels je hebt wordt het gissen.. Keramisch is heel anders dan beton.
Als je het niet weg krijgt zit het hoogstwaarschijnlijk in je tegels (daar heeft het ook alle tijd voor gehad). Dat krijg je er dus niet meer uit. Zeker beton (wat een open structuur heeft) kan je vergeten, dat wordt gewoon vervangen dus... Bij keramisch zou het er zo af moeten gaan, maar dan had je dit topic niet geopend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:45

LankHoar

Langharig tuig

-tom-562 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:26:
[...]

Zou ik ook proberen! Koop een paar bussen bij de action en spuiten maar, en lekker poetsen met een paar poetslappen.
Daarmee krijg ik vaak (motor)olievlekken mee weg, maar dan begin ik wel meteen nadat ik geknoeid heb. Het meeste krijg ik wel weg, de rest 'slijt' wel weg met een jaar ofzo

Offtopic: ik blijf mij verbazen hoe nieuwe leden op tweakers uitkomen met non-tech gerelateerde vragen :')
Pas wel op met remreiniger, is super agressiefspul en bijvoorbeeld lak gaat met een druppel al beschadigen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:39
AmateurVinoloog schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:45:
Wasbenzine helpt. Ik had onlangs na het buiten bakken van oliebollen allerlei vetvlekken op m'n natuurstenen vensterbank, en ik heb praktisch alles eruit gekregen na een behandeling.
Zullen we wellicht geen wasbenzine introduceren in een omgeving waar de helft weglekt het grondwater in?

Ik zou het proberen met heet zeepwater, kokend als dat lukt. Afwasmiddel moet in principe werken. In principe moet dat vet wel vloeibaar worden bij een graad of 40-60, afhankelijk van het type vet. Dan kun je het vet relatief makkelijk wegschrobben met een bezem.

Let wel dat je ook de tegels etc moet verwarmen tot een temperatuur boven het smeltpunt van je vet, dus veel en heet water is je vriend.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
dasty en stoom strijkijzer ftw - let op dat je bakstenen meeverkleuren, want alle aanslag gaat er ook vanaf, dus als je dat op 1 plek op muur doet wordt die plek "lichter".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Afhankelijk van je geduld, kan je ook de combinatie (zure) regen en zonlicht zijn werk laten doen. Ik zou met gewone zeep en een stevige borstel (hard werken) het grootste deel losmaken, en dan de rest laten wegtrekken.
En als je de vlek blijft zien, kan je overwegen om het volledige oppervlak in te vetten, dan valt het minder op :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-10 18:19
ja dat werkt prima is mijn ervaring. Niet te zuinig doen en een goede absorberende doek gebruiken om alles weg te vegen.
Werkt prima op vloeibaar vet/olie

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Blonde op 13-03-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 07:28
marcop23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:00:
Als je het weg wil boenen, heb je sowieso iets zeperigs nodig wat zowel vet als water op kan lossen. Dus schoonmaakazijn, strooizout of gootsteenontstopper (natriumhydroxide) zullen waarschijnlijk niet zo veel helpen.

Verder vind ik de suggesties absorberen met keukenpapier en de hogedrukspuit ook wel de moeite waard.
Gootsteenontstopper lost juist wel vet op in water. Dan wordt het zelfs zeep. Vandaar dat het ook gootstenen ontstopt. Wel mee uitkijken, gemeen spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 14:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaronb
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-10 14:12
Voor het Terras zou je een onkruid brander kunnen proberen. Heeft bij ons goed gewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

marcop23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:00:
Loog (natriumhydroxide) is juist een goede kandidaat om te ontvetten. Het klopt dat het zelf geen zeep is, maar het is nog beter: het verzeept je vet!

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anthe11
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-01 21:55
Dankjewel voor alle reacties. Ben aan de gang gegaan met kokend water en dreft afwasmiddel. Het moet nog drogen maar zo te zien is het iets minder geworden. Hiervoor moet je wel een lange adem hebben, maar goed....hoop dat het lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 12:39
Compizfox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:36:
[...]Loog (natriumhydroxide) ...
Pas hier mee op, dat wil je niet in je ogen krijgen (en eigenlijk ook niet op je huid). Dus niet hatseflats zo uit de fles op de muur spetteren ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Anthe11 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:35:
Dankjewel voor alle reacties. Ben aan de gang gegaan met kokend water en dreft afwasmiddel. Het moet nog drogen maar zo te zien is het iets minder geworden. Hiervoor moet je wel een lange adem hebben, maar goed....hoop dat het lukt. Heb groene zeep, schoonmaak azijn, dasty, soda, strooizout, ammonia en afvoerontstopper gebruikt. Dit alles hielp helemaal niet.
Zie het positief: De voegen tussen de tegels zitten nu zo vol met milieu-onvriendelijke middelen dat je de eerste 5 jaar in ieder geval vrij blijft van onkruid..... 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 19:00
Zonder de type tegels te weten kunnen we met zijn allen wel wat gaan roepen.
Mijn ervaring is vaak dat het eerder de tegel omdraaien of vervangen word.
Pagina: 1