Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:50
Voor onze nieuwe houtkachel komt er een externe lucht toevoer, zo kan ik evengoed onze WTW blijven gebruiken.
De kachelfirma wil deze door de gevel achter de kachel doen, ik zou het zelf liever vanuit de kruipruimte doen maar kan niet echt onderbouwen waarom dat een beter idee is dan door de muur.
Ik zie de doorvoer door mijn muur als een groter warmtelek dan vanuit de kruipruimte.
Kan ik zo een buis nog isoleren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoiets hebben mijn ouders ook bij hun Flam inzethaard :)
Ik neem aan dat die houtkachel er een actieve aanzuiging van koude lucht in heeft zitten ?

Achter de kachel kan, kun je er alleen slecht bij. Bij mijn ouders zit ie er naast. Niet rechtstreeks, maar met een versprongen opening aan de buitenkant. De rest is spouwmuur die als kanaal gebruikt wordt. Zitten aan beide kanten ook roosters voor. Bij geen gebruik gaat er iets van een blok schuimrubber in tegen de tocht.
Isoleren kan, de vraag is hoe je kanaal loopt lijkt me, en waar het voor gebruikt wordt.

Aanvoer via kruipruimte: ook hier de vraag waarom die luchtaanvoer überhaupt nodig is. Wel is hier meer bochten hoe minder trek enzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Je moet de buis zelfs isoleren of een geïsoleerde buis gebruiken ivm condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
The Eagle schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:31:
Zoiets hebben mijn ouders ook bij hun Flam inzethaard :)
Ik neem aan dat die houtkachel er een actieve aanzuiging van koude lucht in heeft zitten ?

Achter de kachel kan, kun je er alleen slecht bij. Bij mijn ouders zit ie er naast. Niet rechtstreeks, maar met een versprongen opening aan de buitenkant. De rest is spouwmuur die als kanaal gebruikt wordt. Zitten aan beide kanten ook roosters voor. Bij geen gebruik gaat er iets van een blok schuimrubber in tegen de tocht.
Isoleren kan, de vraag is hoe je kanaal loopt lijkt me, en waar het voor gebruikt wordt.

Aanvoer via kruipruimte: ook hier de vraag waarom die luchtaanvoer überhaupt nodig is. Wel is hier meer bochten hoe minder trek enzo.
De externe luchttoevoer komt in de kachel uit, niet in de kamer achter de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
bastichelaar schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:39:
Je moet de buis zelfs isoleren of een geïsoleerde buis gebruiken ivm condensatie.
Vanuit de kruipruimte zou het een verticale buis recht naar beneden zijn, als daar condens op zou komen drupt dat op de grond in de kruipruimte. De buis zit vast aan de hete kachel, eventuele condens zal wel verdampen, was mijn idee. Alleen, als de kachel niet brand steekt die (metalen) buis door mijn vloer en die wordt dan kruipruimte temperatuur en dan zou er idd wel eens condens op kunnen komen ja, terwijl ik typ begin ik je opmerking te snappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Ik denk dat ze dat willen doen omdat het gewoon de "kortere" route is? Misschien nog iets met ongedierte e.d. ?

Wij hebben hem hier in elk geval ook door de gevel getrokken, rooster aan de buitenkant erop. En ja je moet hem eigenlijk wel isoleren en/of verwarmingselement inbouwen omdat warmere lucht volgens mij iets beter brandt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Allebei lijkt mij prima mogelijk, maar waarschijnlijk heeft de kachelfirma meer ervaring met een gat boren door de gevel? Als het midden in je woning zou zijn heb je geen andere keus natuurlijk.

Beide oplossingen hebben zo hun voor of nadelen. Door de gevel creëert natuurlijk een gat in de gevel die met een rooster afgedekt moet worden, dat kan mogelijk minder fraai zijn. Ook is het een mogelijk geluidslek wat vervelend kan zijn bij een drukke straat.

Maar bij de kruipruimte weet je niet helemaal wat je tegenkomt (tenzij je de kruipruimte al goed onderzocht hebt). Bij boren door de vloer kom je mogelijk op wapeningsstaven of draagbalken van de vloer, dus het komt wat secuurder waar je het gat gaat maken. Ook moet de beluchting van je kruipruimte natuurlijk voldoende zijn voor de gewenste luchtstroom.

Een warmtelek heb je in beide gevallen, al heeft de wind mogelijk wat meer invloed op een doorvoer door de gevel. Een goede afsluiter is sowieso gewenst in beide gevallen.
Pagina: 1