Huurprijzen en krapte huurwoningen huurmarkt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0ris
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-05 08:30
Ik moet verhuizen tegen Januari 2025, na 3 jaar huren voor 535 euro, en ik ben eens aan het rondkijken.
Wat ik merk is dat 90 procent van de huurwoningen via een immo gaat (die een algemene regel van huurprijs = 1/3de inkomen hanteren), dat de huurprijzen enorm gestegen zijn, en elke huurwoning enorm veel word bekeken en opgeslaan.
Ik heb een bescheiden (+- 1800 euro) inkomen (invaliditeit), en ga terug naar school.
Wat zijn jullie meningen hierover, en hebben jullie eventueel tips om niet dakloos te worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:10
Kijken of je via de woningbouw iets kunt krijgen.
Echter ik vrees het ergste dat je weinig andere opties hebt dan particuliere verhuurder en de daarbij horende hoge kosten.
Er zijn mensen die soms jaren opzoek naar een woning, ik hoop dat je heel snel actie onderneemt want je hebt nog minder dan 9 maanden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:50
Euhm gezien een aantal voor mij onbekende woorden: je zit in België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr0ris
Citroentjuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:19:
Euhm gezien een aantal voor mij onbekende woorden: je zit in België?
ja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:50
Handig om in je TS te vermelden want dat maakt nogal verschil qua woningmarkt en regels, en dus qua adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gooferd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-05 21:53
Even terug op kot gaan of terug bij ouders wonen lijken me de twee meest logische opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0ris
Gooferd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:05:
Even terug op kot gaan of terug bij ouders wonen lijken me de twee meest logische opties.
Ik heb helaas die mogelijkheid niet, ben een zelfstandig student en heb ook een hond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:38
Ligt er mogelijk ook aan welke regio je zoekt?

Moet jeje woning uit of is dat een eigen keuze?

Bestaat er in Belgie een soort urgentie regeling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:22

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik weet niet hoe het in België zit, maar het klinkt alsof je heel goed zit en beter niet kunt verhuizen.

I.i.g in Nederland heb je voor 1800/3 = 600 een 'prima' studentenkamer, maar ruimte voor een flinke hond zie ik niet zo snel gebeuren. Maar hier is het ook heel lastig om gedwongen te worden tot verhuizen.

Je moet dus:
- of niet verhuizen
- of meer geld verdienen
- of genoegen nemen met minder
- of een vriend(in) zoeken om samen te wonen*

* Dit klinkt wellicht flauw, maar voor de volledigheid wou ik het benoemen. Met twee personen iets kopen/huren is veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Ook in België bestaat er een vorm van sociale huur toch?

Ervanuitgaande dat je hiervoor staat ingeschreven, uiteraard heb je niet met een dag een woning maar als je eenmaal een tijd staat ingeschreven maak je kans op woningen die betaalbaar zijn.

Overige opties zoals FuaZe aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MrXzombie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:11:
Ook in België bestaat er een vorm van sociale huur toch?

Ervanuitgaande dat je hiervoor staat ingeschreven, uiteraard heb je niet met een dag een woning maar als je eenmaal een tijd staat ingeschreven maak je kans op woningen die betaalbaar zijn.

Overige opties zoals FuaZe aangeeft.
Sociale huur in Belgie is wel anders dan in Nederland, je kan geen woning kiezen (en zijn ook vaak in slechte staat tenzij dat je geluk hebt dat het nieuw is) en mensen die het enigszins kunnen betalen huren particulier.

Het viel me op dat het appartement dat ik ook altijd gehuurd had ook flink gestegen was in prijs (50 procent duurder). Bijna het bedrag dat wij nu betalen voor de hypotheek van ons koophuis zelfs, en dat was echt een klein appartement (50m2 vs huis 120m2) en we zitten op een betere plek ook (kernstad vs dorp), tuintje, garage. Blij dat ik daar niet meer zit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 13-03-2024 08:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:49

Theo

moederbord

Je noemt dat je 'moet verhuizen'. Zijn er opties om dit aan te vechten, uit te stellen of op een andere manier te regelen zodat je niet moet verhuizen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Sociale huur in België is veel strikter dan in Nederland.

Echter is in België Cohousing veel normaler, en dit zou mijn advies zijn.

Waar ga je studeren?
Wat zijn je eisen mbt woning?
Wat kan je missen? Wees hier reëel in (niet teveel niet te laag, want als het niet uitkomt zit je met groter probleem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Theo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:22:
Je noemt dat je 'moet verhuizen'. Zijn er opties om dit aan te vechten, uit te stellen of op een andere manier te regelen zodat je niet moet verhuizen?
Waarschijnilijk niet, huur contracten hebben een einddatum in Belgie.(zijn meestal drie etappes van 3 jaar).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0ris
corporalnl schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:00:
Ligt er mogelijk ook aan welke regio je zoekt?

Moet jeje woning uit of is dat een eigen keuze?

Bestaat er in Belgie een soort urgentie regeling?
Ik volg school in Aalst en Gent, dus liefst ergens daar rond.
Het appartementsgebouw waar ik woon is volledig verkocht en ze gaan volledig renoveren.
Heb mondeling vernomen dat ik kan blijven tot einde van mijn huidige huurcontract, 1 januari 2025.
Voor zover ik weet is er niet echt een geschikte urgentie regeling, buiten op een wachtlijst staan voor een sociale woning.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr0ris op 13-03-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0ris
Accretion schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:01:
Ik weet niet hoe het in België zit, maar het klinkt alsof je heel goed zit en beter niet kunt verhuizen.

I.i.g in Nederland heb je voor 1800/3 = 600 een 'prima' studentenkamer, maar ruimte voor een flinke hond zie ik niet zo snel gebeuren. Maar hier is het ook heel lastig om gedwongen te worden tot verhuizen.

Je moet dus:
- of niet verhuizen
- of meer geld verdienen
- of genoegen nemen met minder
- of een vriend(in) zoeken om samen te wonen*

* Dit klinkt wellicht flauw, maar voor de volledigheid wou ik het benoemen. Met twee personen iets kopen/huren is veel makkelijker.
Ik heb totaal geen eisen eigenlijk, buiten dat het betaalbaar is en dat ik mijn hond bij mij kan houden.
Ik blijf zoeken in ieder geval tot ik iets vind, en als ik tegen 1 januari 2025 niets vind zal het procederen worden hoogstwaarschijnlijk, mischien is er dan iets meer mogelijk omdat het dan urgenter is zogezegd.
Als iemand hier een bijverdienste voor mij heeft (regio Aalst of Gent, ik woon in Lede), laat gerust weten.
En een vriend(in), ja, mischien als er een mirakel gebeurd, maar ben niet zo voorstander om op andere mensen te moeten rekenen voor mijn basisbehoeftes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0ris
Theo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:22:
Dat ben ik nu aan het bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0ris
99ruud99 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:46:
Sociale huur in België is veel strikter dan in Nederland.

Echter is in België Cohousing veel normaler, en dit zou mijn advies zijn.

Waar ga je studeren?
Wat zijn je eisen mbt woning?
Wat kan je missen? Wees hier reëel in (niet teveel niet te laag, want als het niet uitkomt zit je met groter probleem).
Ik studeer momenteel deels in Aalst en deels in Gent.
Ik heb niet echt eisen, buiten dat het betaalbaar is voor mij (500 a 700 euro?), en dat er geen probleem van mijn hond word gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
En hoe vindt je Cohousing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gooferd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-05 21:53
Cohousing is reeds genoemd. Of toch een appartement of huis proberen te huren samen met een andere werkende (student) oid waarmee je de huur kan delen, die geen problemen heeft met de hond. Via facebook wellicht. Probeer in elk geval zo lang mogelijk te blijven zitten.

Ik ben een Nederlander die drie jaar in Gent heeft gewoond. In 2017 waren appartementen daar nog vrij goed betaalbaar. Ik kan me voorstellen dat de situatie sindsdien erg is verslechterd, maar nog niet zo slecht is als hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:22

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Pr0ris schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:23:
Ik blijf zoeken in ieder geval tot ik iets vind, en als ik tegen 1 januari 2025 niets vind zal het procederen worden hoogstwaarschijnlijk, mischien is er dan iets meer mogelijk omdat het dan urgenter is zogezegd.
Bron voor NL, maar hier heb je best wat rechten in dit geval, maar je moet wel voorzichtig zijn met hoe je het speelt.
Hoe het in Belgie zit, durf ik niet te zeggen, maar je kunt altijd bij de verhuurder aankaarten of zij mee kunnen kijken naar een vervangende/gelijkwaardige woning.
Wellicht hebben zij meer (vergelijkbare) panden in de regio, voor beide partijen is dat veel gunstiger dan wachten op het laatste moment; en wellicht krijg je meer duidelijkheid van de verhuurder.
Pagina: 1