Fermacell (vloerverwarmings)vloer slecht afgesmeerd -

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-04 13:28
Dag Tweakers,

Graag wil ik jullie even wat voorleggen waarvan ik niet zeker weet of het helemaal goed gegaan is. Dit weekend heb ik mijn Fermacell vloer laten invrezen. Om wat kosten te besparen heb ik er voor gekozen om zelf de leidingen dicht te smeren. Hiervoor heb ik op advies van de frezer "Coba ARM 610 Reparatiemortel Alpha- en Anhydrietvloeren" gebruikt. Hierbij gaf hij als advies om zeker niet teveel water te gebruiken en goed de aangegeven hoeveelheid water bij te voegen (32% volgens de zak).

Uiteindelijke leidde dit tot een vrij dikke substantie die totaal niet vloeide en slecht verwerkbaar was. Hierdoor heb ik uiteindelijk toch besloten iets meer water bij te voegen waardoor de mortel iets beter smeerbaar was, toch bleef de substantie nog steeds vrij stug en vloeide deze niet uit zichzelf (zie foto)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etEvcBpKQHaGSf-j_A1kQ8eljsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yk0SU3p5a1XYKWVbnCcqrDU6.jpg?f=fotoalbum_large
Als voorbeeld de dikte van de substantie, hierna heb ik het natuurlijk goed uitgesmeerd.

Omdat het hier een fermacell vloer betreft (gipsgebonden) was veel informatie hierover op het internet ook niet echt te vinden omdat het egaliseren daar vooral om niet gipsgebonden vloeren gaat. Dus heb ik uiteindelijk maar gewoon alles dicht gesmeerd op advies van de vakman.

Nu inmiddels twee dagen later is het geheel keihard geworden en ligt de vloer er netjes bij. Echter heb ik toch even een klein stukje open gemaakt om te kijken hoe de buis er nu precies in ligt en begin ik mij toch aardig zorgen te maken of het wel helemaal juist is gegaan op deze manier.

Zoals je op onderstaande foto kunt zien is namelijk door de stugheid van de mortel de buis niet volledig omhuld door de reparatiemortel. (dat dit onderin niet het geval zou zijn was al duidelijk, maar ook de zijkanten zitten nu flinke holtes in).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiPRzyYXEbvQWyuL94OyViFx-SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fr4d2IrvStVMikJ9j1qGhrg2.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag
Nu is mijn zorg dat de vloerverwarming hierdoor niet optimaal z'n rendement kan afgeven wanneer straks de egaline (de volgende laag) + PVC vloer erop ligt. Ik zelf zou namelijk zeggen dat hoe beter de slang omhuld is met reparatiemortel hoe meer warmte doorgegeven wordt aan de vloer die hier bovenop komt te liggen.

Bij navraag bij de vakman die deze reparatiemortel had geadviseerd gaf hij aan dat het opvullen van de leiding enkel dient ter bescherming en dat de warmte sowieso wordt afgegeven of dit nou via de holle ruimtes om de buis heen is of dat deze direct omhult is door reparatiemortel die vervolgens de warmte doorgeeft aan de PVC vloer. Dit omdat het om stilstaande lucht in een luchtdichte ruimte gaat en dit zich verder hetzelfde gedraagt als de reparatiemortel zelf. Hetgeen opzich logisch is nu de lucht verder nergens heen kan.

Echter als ik filmpjes op het internet bekijk zie ik overal dat de gebruikte substantie een stuk vloeiender is en echt in de freeslijnen loopt en de gehele buis omhult (dus zelfs onder de buis). Ik begin dus sterk te twijfelen wat ik nu moet...

Ik hoor heel graag van iemand die er wat meer verstand van heeft of hetgeen mijn vakman zegt klopt of dat dit nu dusdanig afgesmeerd is dat ik het er beter uit kan halen en opnieuw doen. Hetgeen overigens een rotklus gaat worden om dit zonder de kunststof buizen te beschadigen te gaan doen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-05 19:37
Ik ben geen expert maar klus zelf veel... dus ik kan met je het volgende delen:

Wanneer je leidingen dicht smeert, doe je dat door er haaks op te smeren, of onder een kleine afwijking haaks erop, niet door met de leiding 'mee te smeren'. Doe je dat wel dan krijg je dat niet goed gevuld en sluit je inderdaad lucht in (zoals je nu ziet). Verder is het handig om deze "scheef" en "half om half" te vullen, ofwel middel eerst vanaf midden buis naar de zijkant inproppen, en dan andersom ook nog, en dan scheef eroverheen (3x dus).

Een ander risico is dat de leidingen ooit kunnen gaan klapperen.

Qua warmteafgifte zal dit denk ik ook redelijk naar het omliggende beton gaan, ja, minder efficient, maar niet het einde van de wereld.

Open kappen zou mogelijk betekenen ook leidingen vervangen (want mogelijk sla je ze kapot)... persoonlijk?
Ik weet het niet, afhankelijk van de kosten zou ik het misschien laten liggen, misschien opnieuw doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Die buis kan wel wat hebben, zolang je maar niet met een scherpe beitel werkt.
Probeer eens een stukje door rustig te kloppen met een bolkophamer o.i.d.. Door de vering in de buis rammel je het ws. vrij makkelijk los. Zeker op de plekken die slecht gevuld zijn.

Blijft natuurlijk nog steeds een kl@te klus.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
Qua klapperen maak ik mij weinig zorgen, aan de bovenkant liggen ze goed en diep 'ingegoten'. Ik heb het hele leidingenwerk nagelopen en dat gaat nergens heen. Mijn enige zorg is de warmte overdracht/efficiëntie van de buis naar de egaline vloer. Hetgeen dus idealiter buis - mortel is maar nu ook voor een deel buis - lucht - egaline.
grasmanek94 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:53:
Ik ben geen expert maar klus zelf veel... dus ik kan met je het volgende delen:

Wanneer je leidingen dicht smeert, doe je dat door er haaks op te smeren, of onder een kleine afwijking haaks erop, niet door met de leiding 'mee te smeren'. Doe je dat wel dan krijg je dat niet goed gevuld en sluit je inderdaad lucht in (zoals je nu ziet). Verder is het handig om deze "scheef" en "half om half" te vullen, ofwel middel eerst vanaf midden buis naar de zijkant inproppen, en dan andersom ook nog, en dan scheef eroverheen (3x dus).

Een ander risico is dat de leidingen ooit kunnen gaan klapperen.

Qua warmteafgifte zal dit denk ik ook redelijk naar het omliggende beton gaan, ja, minder efficient, maar niet het einde van de wereld.

Open kappen zou mogelijk betekenen ook leidingen vervangen (want mogelijk sla je ze kapot)... persoonlijk?
Ik weet het niet, afhankelijk van de kosten zou ik het misschien laten liggen, misschien opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
JukeboxBill schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:33:
Probeer eens een stukje door rustig te kloppen met een bolkophamer o.i.d.. Door de vering in de buis rammel je het ws. vrij makkelijk los. Zeker op de plekken die slecht gevuld zijn.

Als ik het helemaal los zou moeten kloppen is dat minimaal 3 dagen werk. Het spul is inmiddels kei en keihard geworden namelijk. Daarnaast dus het risico dat een leiding beschadigd raakt en ook deze helemaal vervangen zal moeten worden.

De vraag blijft, is het nodig of werkt het systeem ook gewoon prima met holtes aan stilstaande lucht er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-05 11:45
Ik zou me er eerlijk gezegd niet te druk om maken. Ik heb een ingefreesde vloerverwarming en dichtgesmeerd met een tegellijm, die wel vloeibaarder was, maar ook niet goed langs de leidingen gelopen is. Egaline was nog een stuk duurder, maar achteraf wel de beste oplossing geweest. Echter, ik heb geen problemen, dus ik zou het lekker zo laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ottie93 op 13-03-2024 11:04 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
JukeboxBill schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:33:

Geen expert, maar slechts een idee: Om de ~20 cm een stukje open kloppen, waardoor de egaline naar de holle ruimtes om de buizen kan vloeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
Jaer288 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Geen expert, maar slechts een idee: Om de ~20 cm een stukje open kloppen, waardoor de egaline naar de holle ruimtes om de buizen kan vloeien
Dank voor deze suggestie, klinkt als een goeie (makkelijke) oplossing. Ga dit bespreken met m'n vakman!

Hoor ook graag als andere denken dat dit geen goed idee is :*)

[ Voor 8% gewijzigd door KoningBaksteen op 13-03-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
KoningBaksteen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Dank voor deze suggestie, klinkt als een goeie (makkelijke) oplossing. Ga dit bespreken met m'n vakman!

Hoor ook graag als andere denken dat dit geen goed idee is :*)
Nah, Egaline vloeit wel zolang het zich vrij kan verplaatsen. Tegen een zuigend oppervlak aan vormt het vrij snel een aangekoekt laagje, wat in een smal gaatje tot verstopping leidt.
Maar je kan het proberen.
Om terug te komen op dat kloppen, kan je daarmee de meest slechte plekken opsporen? Grote holtes klinken anders dan kleine gaatjes. Dan kan je een hoop werk uitsparen.

Heb je een warmteverlies berekening gedaan? Misschien heb je daarin genoeg speling om een iets minder goede warmteafdracht van leiding naar vloer op te vangen. En gezien de huidige winters komt het ws. maar zelden voor dat het een probleem kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 13-03-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Voor de grap heb ik eens even twee berekeningen gemaakt met Ubakus om een idee te krijgen wat de invloed is van die luchtbellen.
De luchtbel is ingevoerd als stilstaande lucht. De temperatuur in de buis heb ik zo ingesteld dat het buisoppervlak aan de binnenkant in beide gevallen gelijk is om de overgangsweerstand van lucht-buis te elimineren.
Dit zijn de resultaten.
Eerste plaatje is massief aangevuld > Rc 0,04
Tweede plaatje is met luchtbel > Rc 0,20
Met een luchtbel is de warmteoverdracht dus 5 keer slechter.

Die luchtbellen zitten niet overal, maar neem eens aan dat rondom de buis 10% luchtbellen zit, dan wordt de totale warmteoverdracht 0,9 x 100% + 0,1 x 20% = 92% tegenover 100% als alle sleuven volledig gevuld zijn.
Natuurlijk is dit een grove benadering en je kan ook nog variëren met de dikte van de luchtbel en de dekvloer en temperaturen, maar dat mag je dan zelf doen: www.ubakus.de
Als je een account maakt dan kan je je berekeningen ook opslaan om er later mee verder te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFwP7EoJLVhKm5eLzfXGbZllsl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZcFDnT7BHX9WcVRXaHDlGvD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfOARfoDafYFAgXDU56YcgTT-XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D4919JJXLZFVuPKwJAv615Ia.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05 18:02
Misschien is de warmte overdracht iets minder snel, maar er gaat volgens mij geen extra warmte verloren uit je systeem. Een vloerverwarming leg je niet of heel snel een ruimte op te warmen. Mits de capaciteit voldoende is zal dit echt geen probleem zijn. Een situatie zonder lucht zul je nooit helemaal bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
Thanks voor jullie reacties!
Pagina: 1