Een ondervloer met of zonder vochtscherm bij vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweakTweak
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Beste klussers en professionals,

Weken geleden post geplaatst over schimmelvorming, mogelijk door verkeerde ondervloer en/of restvocht van (zand)cement. Ook blijkt volgens de ondervloer verkoper, dat de leggers het verkeerd om hebben gelegd: met vochtscherm onder (op het zandcement) ipv boven (tegen laminaat aan).

Het laminaat en ondervloer is eruit. Maar nu ben ik benieuwd wat voor ondervloer nodig is.

Er lijkt tegenstrijdige informatie te zijn op het internet:
1. Gebruik altijd een vochtscherm bij vloerverwarming. Dit zegt bijna elke Google hit en verkopers die zeggen ''goed voor vloerverwarming, met vochtscherm!"
2. Gebruik geen vochtscherm bij vloerverwarming.

Mening 1 lijkt mij onlogisch. Het restvocht/ warmte condens vorming van de vloerverwarming wordt gevangen tussen het zandcement en vochtwerende folie. Het vocht kan dan niet weg waardoor schimmelvorming ontstaat. Het kan niet ontsnappen omdat onder zandcement al een vochtscherm ligt.

Mening 2 lijkt mij logisch en is ook door een vakman aangeraden. Maar omdat bijna alle websites die ik heb bekeken zeggen dat je wel een vochtscherm moet gebruiken bij vloerverwarming twijfel ik erg...

Ik ben benieuwd naar jullie visie :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 18:50
Wat schrijft de fabrikant van het laminaat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 15:06
Is het opstook-protocol netjes gevolgd na het uitharden van het zandcement? En pas daarna de vloer geplaatst?
Zo niet, zit daar je fout. Het duurt zeer lang voor cement helemaal is uitgehard (en daarbij komt vocht vrij), en bij het opstoken wordt het vocht extra afgegeven, als je de wachttijd respecteert dan zou je geen vochtprobleem mogen hebben.

Verder, met ^, als de fabrikant van de vloerafwerking voorwaarden heeft zorg je best dat je die netjes volgt: als er dan problemen zijn kan je bij de fabrikant aankloppen. Bij gietvloeren bijvoorbeeld is vocht een veel groter probleem, de hele vloer komt los; een goeie plaatser begint niet voor de vloer perfect droog is (en belt de plaatser van zandcement om de vloer gratis uit te breken en te herplaatsen als de folies niet correct geplaatst zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 13-03-2024 15:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.