Ventilatie in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2098136

Topicstarter
Hi Tweakers,
Ik heb momenteel een buisventilator voor de badkamer, echter is deze niet krachtig genoeg. Ik wil daarom een mechanische ventilatie plaatsen, maar muv van de stekker uit het stopcontact halen is volgens de leverancier niet mogelijk de ventilator uit te schakelen. Dat is niet wenselijk, omdat behalve het raam geen toevoer van lucht mogelijk is. Daardoor zou het raam de hele tijd open moeten.
Is er een optie om de mechanische ventilator box toch uit te schakelen zonder de stekker steeds uit het stopcontact te halen? Of zijn er andere mogelijkheden?
Alvast bedankt voor de reactie, en als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 00:08
Tja, hoe simpel wil je het maken?

https://www.ikea.com/nl/n...opcontact-smart-90356166/

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is inderdaad wel een goed idee, bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:45
De leverancier heeft het uiteraard er alleen over dat de ventilator die ze leveren geen schakelaar heeft, maar die ventilator kan je uiteraard op een schakelaar aansluiten. Of wat @Ottie93 zegt, kan het zelfs op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MicGlou Ik had zelf een aan klik uit systeem ook al genoemd , ze gaven aan dat ik dat met een electricien kon overleggen. Maar gezien het vermogen van max 2300 watt lijkt het me geen probleem. Alleen: kan die afstandsbediening in de badkamer liggen ivm vochtige lucht?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 2098136 op 12-03-2024 17:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Even een stapje terug.

Probeerde je nu met de buisventilator je badkamer af te zuigen zonder luchttoevoer anders dan een open raam?

Dit gaat natuurlijk nooit lekker werken. Eigenlijk zou je deur aan de onderkant ruimte moeten hebben zodat je lucht van buiten de badkamer aanzuigt. Als dit niet kan kun je er ook voor kiezen om een rooster te plaatsen, maar hoe krachtig de je afzuiging ook maakt, zonder lucht toevoer gaat het nooit het gewenste resultaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Koekstra schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:09[/message]:[/b]

Even een stapje terug.

Probeerde je nu met de buisventilator je badkamer af te zuigen zonder luchttoevoer anders dan een open raam?
[/quote]

Dat klopt inderdaad. De huidige situatie is door een aannemer aangelegd en werkt zeer matig, ik heb zelf helaas ook niet al te veel kennis hierover.
Zou enkel een rooster in de deur voldoende zijn? Of het liefst ook een naar de buitenlucht?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 2098136 op 12-03-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Anoniem: 2098136 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:13:
@Koekstra schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:09[/message]:[/b]

Even een stapje terug.

[/quote]

Dat klopt inderdaad. De huidige situatie is door een aannemer aangelegd en werkt zeer matig, ik heb zelf helaas ook niet al te veel kennis hierover.
Zou enkel een rooster in de deur voldoende zijn? Of het liefst ook een naar de buitenlucht?
Ik zou eerst eens kijken of je deur überhaupt een kier heeft aan de onderkant (meestal zijn badkamerdeuren 'te kort' zodat er lucht langs kan. Als je deur bijvoorbeeld helemaal aansluit tegen je dorpel, en je gaat op 1 punt afzuigen, kan er nooit verplaatsing van lucht plaatsvinden waardoor er dus niet word geventileerd. De deur open laten staan werkt natuurlijk ook niet, omdat je dan geen juiste 'trek' hebt.

Het is lastig te omschrijven als je het principe van ventilatie niet goed kent, maar begin eens met het bekijken van je deur/dorpel om te zien of er ruim voldoende ruimte is waar lucht doorheen kan.

Heb je de buisventilator nog hangen? Of zit de mechanische ventilatie er al in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Onder de deur is nauwelijks een kier helaas. Momenteel is de buisventilator nog aanwezig.
Bedankt voor je hulp trouwens!:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Anoniem: 2098136 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:31:
Onder de deur is nauwelijks een kier helaas. Momenteel is de buisventilator nog aanwezig.
Het is een beetje omslachtig, maar idealiter zou je het effect van een kier onder je deur (of een rooster) even na moeten bootsen om te zien of je buisventilator niet stiekem gewoon meer dan voldoende is.

Je wilt de luchtverplaatsing van onder de deur hebben, richting de ventilator. Als je het echt goed wil testen, zou je eigenlijk de deur op een kier moeten zetten, en de bovenkant/zijkant moeten afplakken. Als dit te veel gedoe is (kan me zomaar voorstellen :P ) dan zou je ook de deur op een hele kleine kier kunnen zetten na het douchen, zodat je kan zien of het effect van de afzuiger nu (merkbaar! / veel) beter is.
Bedankt voor je hulp trouwens!:)
Daar voor zijn we op tweakers toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ga ik proberen, ik laat het effect weten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Maak eens een foto van de badkamer, buisventilator en badkamerdeur.

Link ook eens welke mechanische ventilatie je op het oog hebt en waar in de badkamer die zou moeten gaan afzuigen.

De beschrijving is namelijk behoorlijk vaag.

Het probleem van buisventilatoren is vaak dat deze met het licht geschakeld zijn met korte nalooptijd. Weinig luchtaanvoer zoals hierboven genoemd is een verergeren de factor. Idem voor ongelukkige plaatsing.

Het vermogen zelf van de meeste buisventilatoren is wel ok. De bijbehorende geluidsproductie op max vermogen wat minder :( Daarom vraag voor foto / type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi @Rukapul ,
Dank voor je reactie.
Ik weet niet het type van de buisventilator, hij is verwerkt in een flexibele pijp van volgens mij 125mm.
Hierbij de foto's:

De ventilator die ik op het oog had was deze:
https://www.ventilatielan...g-randaarde-stekker/5671/
Overigens bedenk ik me nu, als je deze steeds stroomloos maakt, moet de afstandsbediening dan niet elke keer opnieuw gekoppeld worden?

[ Voor 129% gewijzigd door Anoniem: 2098136 op 24-03-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2098136 op 24-03-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05
Ribbelbuis geeft veel geluid en weinig lucht.

Ik heb hier een Orcon mvs15rhb op zolder gehangen, die draait altijd op laag vermogen en toert op zodra je de douche aanzet (vochtsensor). Luchtaanvoer komt uit de slaapkamers, ik heb in alle deuren een rooster gezet. Slaapkamers hebben een rooster in de ramen, de badkamer heeft een raam wat open kan, maar praktisch altijd dicht is.

Je wilt geen koude buitenlucht je badkamer in, dat kan weinig vocht bevatten en condenseert. Hoe warmer de lucht die je weg ventileert, hoe sneller het vocht uit de badkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@_JGC_ , ook bedankt voor de reactie!
Helaas is de ventilatie in huis denk ik ondermaats; nauwelijks kieren onder deuren, geen roosters binnenhuis, en ook niet naar buiten toe. De enige mogelijke ventilatie is ramen en deuren opendoen.
Waar kan die ribbelbuis het beste door vervangen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Simpele test: met deur dicht kijken of ventiel een vel papier kan laten 'plakken'. Indien niet: of dat met deur open wel kan.

Op zich is een mv box wel een aardige oplossing hier. De gelinkte noemt RFT waar slaat op draadloze afstandsbediening die zelfs meegeleverd wordt! Niks geen stroom eraf dus. De max capaciteit van de unit is wel veel te groot voor een badkamer.

Flex slang vervangen door spirobuis kan beter zijn.

Deur kan eenvoudig aangepast worden door inkorten of rooster.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 12-03-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Rukapul , Maar als de stroom er op blijft draait de ventilator altijd op lage toeren begrijp ik. Dan moet er toch ook constante aanvoer van verse lucht zijn? Mogelijk moet er elders in huis dan ook betere ventilatie zijn (roosters plaatsen in binnen en buitenmuren denk ik dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:32
Anoniem: 2098136 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:08:
@Rukapul , Maar als de stroom er op blijft draait de ventilator altijd op lage toeren begrijp ik. Dan moet er toch ook constante aanvoer van verse lucht zijn? Mogelijk moet er elders in huis dan ook betere ventilatie zijn (roosters plaatsen in binnen en buitenmuren denk ik dan)?
Ventilatie werkt alleen als er ergens wordt afgezogen en naar buiten geblazen maar dan moet er ook aanvoer zijn, anders zuig je niks aan.
Dus kier onder de deur maken en ventilator aan. Idealiter zitten ventilatie afzuiging en aanvoer van lucht zo ver mogelijk uit elkaar. In een badkamer is dat dus vaak de verste hoek van de badkamer ten opzichte van de deur.
Je huis zal verder wel genoeg kieren hebben om lucht binnen te laten en ik hoop dat als je geen roosters heb je wel ergens een klepraampje oid open hebt staan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25
Ik heb een Itho mv box met vochtsensor en afstandsbediening hier.
https://www.ventilatiesho...Wf8JaaxM0sEUaApW2EALw_wcB

Works like a charm. Altijd droge badkamer. Wel zorgen voor genoeg aanvoer, dus roostertje in of kier onder je deur.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:42
Als dat de badkamerdeur is op de foto zou ik er een rooster in maken a la https://www.ventilatielan...er-450x92-wit-vr459/6509/
Dan is de aanvoer van warme lucht naar de badkamer in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen!
Ik heb een kiepraam open staan op ongeveer 8 meter vanaf de badkamer deur, ik hoop dat dat voldoende is .
Die Itho had ik eerst ook besteld, maar gezien de levertijd van Juli heb ik die bestelling geannuleerd. Ventilatieland bood de Octron aan tegen dezelfde prijs. Die is wel direct leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die Orcon doet op stand 2 325 kuub per uur, daarmee doe je een heel woonhuis. Ik zuig er ook nog 2 slaapkamers mee af met eigen ventiel.

Als je dat ding op 1 ventiel zet gaat ie fluiten op stand 2. Dan kan je idd beter zoeken naar een box met lager debiet.

Continu ventileren is wel aan te raden, zorgt voor een veel gezonder binnenklimaat. Die Itho en Orcon boxen hebben overigens ook een "niet thuis" stand, dan doen ze een paar uur helemaal niks en gaan dan weer over op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@_JGC_ , welke box raad u dan aan? Met welk debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 2098136 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:16:
Dank allen!
Ik heb een kiepraam open staan op ongeveer 8 meter vanaf de badkamer deur, ik hoop dat dat voldoende is .
Die Itho had ik eerst ook besteld, maar gezien de levertijd van Juli heb ik die bestelling geannuleerd. Ventilatieland bood de Octron aan tegen dezelfde prijs. Die is wel direct leverbaar.
Kijk voor je wat besteld even naar het regelbereik. Bij mijn Itho kun je met wat potmeters het bereik regelen. Dan nog zou ik een unit kopen die qua debiet past. 500m3/uur is echt veel. Daar zuig je een groot huis mee af.

Altijd op laag niveau afzuigen is weinig mee. Maar dan moet laag niet alsnog te hoog uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Geen andere winkels of marktplaats die zo'n Itho hebben?

Vergeet ook niet je afvoer. Ik heb speciaal voor deze box een Multivent 5V op het dak gezet. Pijp door het dak met een koppelstuk direct op de box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen flauw idee welke afvoer op het dak zit, dit heeft de aannemer allemaal aangelegd.

Hornbach verkoopt wel nog de Itho, is dit een goede optie?
https://www.hornbach.nl/p...0SKQ2gEAQYCSABEgICBvD_BwE

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 2098136 op 12-03-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Als je alleen de badkamer gaat afzuigen zou ik eerder naar de Orcon Compact 10 kijken, en dan de versie met vochtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@_JGC_ , U bedoeld deze? :
https://www.ventilatielan...3z-g7OEAQYASABEgIanPD_BwE

Kort samengevat wat moet gebeuren:
Mechanische ventilatie plaatsen
Kiepraampje altijd open laten staan.
Ventilatie rooster in deur plaatsen
Flexibele buis vervangen door spirobuis.
Is dit alles wat moet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kort door de bocht wel ja. Maar met box alleen ben je er niet:
- afvoer
- buizen
- ventiel
- bochten
- tape
- evt dempers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het huidige ventiel moet dus ook vervangen worden?
Zoals op de foto te zien is is een hoekje afgezaagd, gaat dat met het nieuwe ventiel ook lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 2098136 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:59:
Het huidige ventiel moet dus ook vervangen worden?
Zoals op de foto te zien is is een hoekje afgezaagd, gaat dat met het nieuwe ventiel ook lukken?
Als die 125mm is kan je 'm hergebruiken. Maar persoonlijk zou ik er wat frissers op zetten, zo duur zijn die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, dan ga ik dat doen😊 Is inderdaad niet zo duur.
Die mv die ik linkte is geschikt?
https://www.ventilatielan...3z-g7OEAQYASABEgIanPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kan natuurlijk de ene ventilator vervangen door een ander, maar het probleem zit 'm in de onderdruk die ontstaat doordat er geen luchttoevoer is. Ik zou eerst eens een deurrooster plaatsen. Kost je een tientje.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@Thijsmans ,
Ik heb net gedoucht en getest met de deur op een klein kiertje met iets er voor zodat de deur niet open waaide.
Het effect is dat de afzuiging al een stuk beter werkt. Ik ga dan eerst maar die buis vervangen en het deur rooster plaatsen, en dan afwachten hoe het dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:42
@Anoniem: 2098136 die eerste kniek ( een bochtje wil ik het niet noemen) in de ribbelbuis zorgt ook niet echt voor een makkelijke flow, zoals ik nu begrijp ga je die hele ribbelbuis vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi @Piemol ,
Dat klopt inderdaad. Ik zit nog wel even te denken wat het handigst is, want in de spirobuis kan ik de buisventilator toch niet vastzetten?
Die t-ryp zit er zodat de buisventilator daar vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:42
@Anoniem: 2098136 met een kort plaatschroefje. Bijv. https://www.schroevenxl.n...nkt-4-8x13-100-stuks.html Als de ventilator horizontaal blijft zoals op de foto doe je 1 zo'n schroefje van bovenaf door de buis en wand van de ventilatorbuis. Dan trilt het schroefje er niet zomaar uit.
Maak je daarna wel een mooie flauwe bocht naar boven?

[ Voor 7% gewijzigd door Piemol op 13-03-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi @Piemol ,
Bedankt voor je reactie.
Omdat de buis wat te lang is zit daar een bocht, maar in principe kan er gewoon een rechte pijp komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi allen,
Ik heb inmiddels de materialen besteld. Ik heb de huidige huis ook even losgehaald en het blijkt dat er een 100mm ventilator in een 125mm buis zit. Mogelijk heeft dat ook negatief effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi @_JGC_ @Piemol @Koekstra ,
Ik heb de materialen ontvangen, het lukt me echter niet het goed aan te sluiten. Het is een beetje een rotzooi, de draden zijn heel rommelig aangesloten, slecht gestript, en ik weet niet hoe de flexibele buis aan het dak vast zit. De bochten die ik heb gekocht passen niet door de leidingen die er zitten. Ik denk dat de aannemer het gat beter een stukje naar recht had kunnen maken. Gezien mijn gebrek aan kennis over ventilatie lijkt het me beter om een ander bedrijf het opnieuw te laten doen. Heeft iemand enig idee wat de kosten daarvan zijn? Ik wil het uiteraard wel door een professional laten doen, en niet dat het weer zo'n rommelige installatie word.
Pagina: 1