ombouw 1 naar 3 fase astronomische offerte bedragen vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdradensteyn
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
Hallo mede techneuten,

Ik heb een prachtige smeg oven gekocht. Aansluitwaarde 11.4 Kw. Mijn stroomaansluiting is 1 fase. De woningbouw heeft een kookgroep aangelegd met 2x 16 Ampere. Ik heb op deze kookgroep 3 fase nodig om de oven/inductie optimaal te kunnen gebruiken.

Ik heb bij de stedin om een aanpassing naar 3 fase gevraagd maar snap dat uiteraard ook mijn meterkast door een electricien naar 3 fase moet worden omgebouwd.

een kijkje in mijn meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fRt44_12rdvuUBVnq9GGbolIQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNOu0ZHiXSFrCgLkUqeObwXP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUlGkNtdZyG3KeQbQ-8-HQ7MdDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHrBzm2ptsSTs81SiQrmjUvW.jpg?f=fotoalbum_large

Links bovenin op groep 1 en 2 bevinden 2x 16 ampere blokjes die 3 fase moeten worden. Voorts moet natuurlijk de hoofdschakelaar en aardlek 3 fase worden.

Ik vraag een gerenomeerd electricien om een offerte. Hij komt met een bedrag van 1321 euro aanzetten en geeft aan dat de hele meterkast moet worden vervangen voor een abb kast 3 fase. . Ik vraag hem waarom hij niet de huidige situatie kan aanpassen, het is immers een modulair systeem en het gaat alleen om de kookgroep. er ligt ook al een perilex aansluiting+ stopcontact in de keuken aangesloten op die 2 fase kookgroep.

hij antwoord het volgende "Uw huidige groepenkast is een 1 fase groepenkast om deze om te bouwen naar een drie fase kast zal er dusdanig veel moeten worden aangepast en bij geplaatst dat het in dit geval beter is om de hele kast te vervangen voor een 3 fase uitvoering."

Ik heb sterk het vermoeden dat dit veel goedkoper en eenvoudiger kan mbt mijn situatie, klopt dit?

alvast onwijs bedankt voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door drdradensteyn op 12-03-2024 16:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 20:28
Appartement? huurhuis?
Je hebt 1 (fase) hoofdzekering , dus ook de kWh meter is maar 1 fase...
Breng die 3 fase Smeg maar weer terug.

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 12-03-2024 16:41 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een nieuwe 3 fase ABB meterkast kost aan materiaal 450-500 euro.

[ Voor 86% gewijzigd door Ernemmer op 12-03-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 22:29
Je zal je netwerkbeheerder ook nog moeten vragen om de boel om te laten zetten die kosten komen er ook nog bij.
Wat kosten betreft zit het in de buurt van wat men voor een complete ombouw vraagt wel een beetje. Of het nodig is is vraag 2.
Je verhuurder zal wel blij met je zijn, die kosten hoeft hij niet meer te maken straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou nog even wat meer offertes opvragen, maar je bent sowieso wel een hoop geld kwijt en kans dat je maanden moet wachten tot de netbeheerder tijd heeft om je aansluiting aan te passen met een nieuwe meter en zekeringen.

Je had dit beter even kunnen uitzoeken voor je de oven kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdradensteyn
excuus voor de onduidelijkheid. Ik heb bij de stedin een 3 fase aansluiting aangevraagd en de offerte bij de electricien is dus de voorbereidende werkzaamheden op de 3 fase aansluiting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die elektricien moet ook 2x komen. Eerste keer om een 4 polige hoofdschakelaar te plaatsen die de netbeheerder vereist en daarna om je groepen over de 3 fasen te verdelen en de krachtgroep te plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:16
drdradensteyn schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:31:
De woningbouw heeft een kookgroep aangelegd met 2x 16 Ampere.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Links bovenin op groep 1 en 2 bevinden 2x 16 ampere blokjes die 3 fase moeten worden. Voorts moet natuurlijk de hoofdschakelaar en aardlek 3 fase worden.
Volgens mij is dit niet een kookgroep, maar gewoon 2 losse groepen. Met een kookgroep moeten beide automatetn tegelijkertijd schakelen.

ABB fornuisgroep flexomaat 2-polig+2 nul 16A B-kar (abbfg)

Nu is 1200 euro een hoop geld maar je electrien heeft wel een punt. Alles los aanpassen, kost ook tijd en dus geld.

Als je het zelf kan, ben je natuurlijk aanzienlijk goedkoper uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Rolfie op 12-03-2024 16:59 . Reden: N.... ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:38
Tja, het kan goedkoper, maar elders ga je niet veel goedkoper uit zijn.

Ik geef de elektricien gelijk in dat als je zoveel aan deze kast veranderd dat je beter iets meer uit kunt geven en dan gewoon een nieuwe kast erin met nieuwe componenten, dan ben je ook gelijk klaar voor de komende decennia.

Inkoop kast, zijn winst eroverheen. En dan nog de uren. Je kunt rondkijken of je iemand vindt die het 200,- of 300,- goedkoper doet. Maar onder de 1.000,- zal je slecht lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:17
drdradensteyn schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:31:
Links bovenin op groep 1 en 2 bevinden 2x 16 ampere blokjes die 3 fase moeten worden.
Rolfie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:49:
Volgens mij is dit een kookgroep, maar gewoon 2 losse groepen. Met een kookgroep moeten beide automatetn tegelijkertijd schakelen.
Er is wel een kookgroep aanwezig, maar die zit rechts boven in het midden: twee automaten met een brug die samen nummer 4 zijn gelabeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:15
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:48:
Die elektricien moet ook 2x komen. Eerste keer om een 4 polige hoofdschakelaar te plaatsen die de netbeheerder vereist en daarna om je groepen over de 3 fasen te verdelen en de krachtgroep te plaatsen.
Dit kan in 1 keer, ze zetten dan een brug die Stedin dan verwijderd bij omzetten naar 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:40
Maakt die electricien voor dat bedrag ook de aansluiting van je oven in orde? Ik vind het bedrag niet bijzonder hoog voor de werkzaamheden die nodig zijn in de groepenkast, en als daar ook het in orde maken van de aansluiting van de oven bij hoort is het zelfs best netjes...

Daar staat tegenover dat het altijd de moeite waard is om verschillende offertes aan te vragen, dan kan je pas een goede inschatting maken of deze partij duur is, of dat de klus gewoon prijziger is dan je zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
phYzar schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:54:
[...]

[...]

Er is wel een kookgroep aanwezig, maar die zit rechts boven in het midden: twee automaten met een brug die samen nummer 4 zijn gelabeld.
Goed gezien. Ik had ook een belangrijke "niet" vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:17
Arn0uDz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Dit kan in 1 keer, ze zetten dan een brug die Stedin dan verwijderd bij omzetten naar 3 fase.
De aanpassing kán wel in 1 keer worden gemaakt, maar de 'krachtgroep' is niet bruikbaar in een 1-fase situatie omdat die slechts 1 nul-draad heeft en zonder de fase-verschuiving van een 3-fase aansluiting gaat er teveel vermogen door die ene nul. Maar de nieuwe hoofdschakelaar en groepenverdeling kan al wel vooraf gedaan worden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:15
phYzar schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:00:
[...]

De aanpassing kán wel in 1 keer worden gemaakt, maar de 'krachtgroep' is niet bruikbaar in een 1-fase situatie omdat die slechts 1 nul-draad heeft en zonder de fase-verschuiving van een 3-fase aansluiting gaat er teveel vermogen door die ene nul. Maar de nieuwe hoofdschakelaar en groepenverdeling kan al wel vooraf gedaan worden inderdaad.
Ja dat laatste was mijn reactie op. Je kan het idd nog niet gebruiken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdradensteyn
top mensen, ontzettend bedankt voor de redacties tot nu toe, hier leer ik een hoop van..:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Ik heb 2 jaar terug ca. 1000 betaald, maar dat was de overbuurman en ik ben in elk geval niet opgelicht. Ook een nieuwe groepenkast genomen.

Als je elektriciën ook nog de groep aanlegt naar de keuken lijkt 1200 me prima. Moet inderdaad 2x komen. Eerst de nieuwe kast opleveren in 1F modus en de 3F groep plaatsen ná Stedin.

Wel duur voor een huurhuis, je moet die oven wel erg graag willen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wschoonveld
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-06 20:38
Volgens mij hoeft het niet heel spannend te zijn.

Je plaatst een 3 fasen aardlekautomaat linksbovenin (immers groep 1 en 2 komen te vervallen), de bijbehorende aardlek van groep 1 komt te vervallen en op die plaats plaats je de 3 fasen hoofdschakelaar, daarachter kun je de nieuwe krachtgroep 1 aansluiten en de aardlek van de overige groepen.

De 3 fasen hoofschakelaar sluit je tijdelijk aan op de huidige hoofdschakelaar en je overbrugt tijdelijk de 3 fasen voor de 3 fasen hoofdschakelaar. Als Stedin langskomt kan Stedin de brug en de 1 fase hoofdschakelaar verwijderen.

Moet alleen nog het gat met een klepje opgevuld worden, met 500 eu moet het wel gedaan zijn.

Maar de situatie is beter in te schatten als de kap eraf is, dan kun je zien hoe het aangesloten zit. Ik vind het overtrokken om daar geheel een nieuwe groepenkast voor te plaatsen.

Aanvulling: Wat mij nog te binnen schiet is als het echt een krachtgroep moet worden de bekabeling naar de perilex wel aangepast moet worden. Nu zijn het vermoedelijk twee fase met twee nul en bij een krachtaansluiting moet je naar drie fases en nul.

[ Voor 12% gewijzigd door wschoonveld op 12-03-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 18:22
wschoonveld schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:16:
Volgens mij hoeft het niet heel spannend te zijn.

Je plaatst een 3 fasen aardlekautomaat linksbovenin (immers groep 1 en 2 komen te vervallen), de bijbehorende aardlek van groep 1 komt te vervallen en op die plaats plaats je de 3 fasen hoofdschakelaar, daarachter kun je de nieuwe krachtgroep 1 aansluiten en de aardlek van de overige groepen.

De 3 fasen hoofschakelaar sluit je tijdelijk aan op de huidige hoofdschakelaar en je overbrugt tijdelijk de 3 fasen voor de 3 fasen hoofdschakelaar. Als Stedin langskomt kan Stedin de brug en de 1 fase hoofdschakelaar verwijderen.

Moet alleen nog het gat met een klepje opgevuld worden, met 500 eu moet het wel gedaan zijn.

Maar de situatie is beter in te schatten als de kap eraf is, dan kun je zien hoe het aangesloten zit. Ik vind het overtrokken om daar geheel een nieuwe groepenkast voor te plaatsen.

Aanvulling: Wat mij nog te binnen schiet is als het echt een krachtgroep moet worden de bekabeling naar de perilex wel aangepast moet worden. Nu zijn het vermoedelijk twee fase met twee nul en bij een krachtaansluiting moet je naar drie fases en nul.
toon volledige bericht
Betekend trouwens ook dat de rest van de woning op 1 aardlek zit... lijkt me ook niet de bedoeling... Naast 1 en 2 past nog mooi een 3 fase alamatje, tis busboard maar daar kan je dan even niks mee... gewone automaat er dan in. En de overige groepen nog even verspreiden over die 2 enkel fase aardlekschakelaars.

EDIT: ik kijk verkeerd. groep 4 is je kookgroep... gaat alsnog het verhaal hierboven op minus het hele woning op 1 aardlek stukje

[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 12-03-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat een onzin wat die er voor vraagt
- 2 polige hoofdschakelaar vervangen voor 4 polige
- 2 aardlekschakelaars naar links opschuiven
- 3 fase aardlekautomaat rechtsonder
- Eventueel 4 nieuwe draden in de kookgroep leiding als de meter vervangen is en er is 3-fase aangesloten door netbeheerder.
- nieuw abb stikkervel

- tijdelijk een bruggetje op de hoofdschakelaar welke de netbeheerder weer weghaalt.

Voor een paar 100 euro ben je klaar.

Dit zou een volledige nieuwe kast dan kosten, zoals ik hierboven opsom: (maar je hebt niet alles nieuw nodig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3AgxswIzLbckxmCZatQvEtV19E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/al6BAyHOBqcDVIk70M5NiEmp.jpg?f=fotoalbum_large

En in losse onderdelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDvooRWpE5sgJfxaRKzrAhHcIhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utkEiFOBijHlx4ke9PKNTBQQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2024 19:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:48
Die electricien moet zich niet zo aanstellen met zn nieuwe kast... Gewoon huis verdelen over 2 fases, 3 fase aardlekautomaat en een 4p hoofdschakelaar er in. Moet voor onder de 400 kunnen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wschoonveld
PotatoChip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Betekend trouwens ook dat de rest van de woning op 1 aardlek zit... lijkt me ook niet de bedoeling... Naast 1 en 2 past nog mooi een 3 fase alamatje, tis busboard maar daar kan je dan even niks mee... gewone automaat er dan in. En de overige groepen nog even verspreiden over die 2 enkel fase aardlekschakelaars.

EDIT: ik kijk verkeerd. groep 4 is je kookgroep... gaat alsnog het verhaal hierboven op minus het hele woning op 1 aardlek stukje
Ik ging voor het gemak uit wat minimaal vereist is, 4 groepen op 1aardlek. Deze scheiden over 2 aardlekken is natuurlijk altijd beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 17:04
@AUijtdehaag Als de kookgroep verdwijnt zijn het maar 4 groepen hé geen 6 :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als hij voor dat bedrag een hele nieuwe kast met allemaal nieuwe automaten plaatst, dan is het bedrag op zich niet onredelijk waarschijnlijk. Maar in theorie kan de bestaande kast gewoon aangepast worden naar de nieuwe situatie. Dat zou dan toch wel wat goedkoper moeten kunnen in principe.

Je hebt in principe alleen nodig:
- nieuwe hoofdschakelaar (4p), tijdelijk met een "kammetje" op 1 fase aangesloten
- 3 fase alamat voor je kooktoestel

Dan komen die 2 groepen links bovenin te vervallen (dat wordt die 3 fase alamat) en dan hou je dus 4 bestaande groepen over, die je dan verdeeld over 2 fases op 2 aardlekschakelaars zetten.

Net nog even snel prijsjes bekeken: laat deze offerte maar gewoon schieten. Dit is een woekerprijs, tenzij hij ook hier en daar wat bekabeling zou moeten vervangen. Die kast kost hem inclusief vullen een euro of 500, geen idee waar hij dan nog anderhalve dag aan wil gaan besteden tegen een uurloon van 60 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-03-2024 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:23:
@AUijtdehaag Als de kookgroep verdwijnt zijn het maar 4 groepen hé geen 6 :)
Van de kookgroep kan je toch weer gewone groepen maken.
Voor zijn modem een stopcontactje bij voorbeeld. Of voor de odroid C4 met home assistant ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2024 19:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik hoor het al, @drdradensteyn krijgt per DM een heleboel goedkope offertes binnen.

Persoonlijk snap ik de electricien wel.
Zelf heb ik ook een keer een kast omgebouwd, als je tijd genoeg hebt is het niet duur. Maar als je de tijd meerekent om kabels met adereindhulzen te gaan knijpen en dat allemaal netjes te monteren...
Ook moet er niks afbreken, het is allemaal plastic, en als een component stuk is/gaat heb je weer discussie.

Hang je echter een nieuwe kast neer, dan heb je netjes garantie van ABB. Alles is nieuw, dus geen gedoe met onderdelen die stuk zijn. Ook 'klopt' de kast dan meteen.
En als je elke week wel een kast neerhangt heb je daar ook meer ervaring mee/handigheid in dan ombouwen.

Mijn fietsenmaker plakt ook geen banden meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdradensteyn
TheGhostInc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:45:
Ik hoor het al, @drdradensteyn krijgt per DM een heleboel goedkope offertes binnen.

Zelf heb ik ook een keer een kast omgebouwd, als je tijd genoeg hebt is het niet duur. Maar als je de tijd meerekent om kabels met adereindhulzen te gaan knijpen en dat allemaal netjes te monteren...
Ook moet er niks afbreken, het is allemaal plastic, en als een component stuk is/gaat heb je weer discussie.

Hang je echter een nieuwe kast neer, dan heb je netjes garantie van ABB. Alles is nieuw, dus geen gedoe met onderdelen die stuk zijn. Ook 'klopt' de kast dan meteen.
En als je elke week wel een kast neerhangt heb je daar ook meer ervaring mee/handigheid in dan ombouwen.

het is geenzins mijn bedoeling om offtertes te genereren, ik wil alleen weten of hetgeen door de electricien wordt gesuggereerd wel noodzakelijk is. Dit door mijn slechte ervaringen met allerhande aannemers/schilders etc die hoge offertes uitbrengen voor klussen die goedkoper of anders konden.

Ik snap wel een beetje hoe de stroomkast werkt, maar ik wil gewoon meer inzicht proberen te krijgen door de vraag hier te stellen of er nou echt perse een hele kast vervangen moet worden of dat het eenvoudiger is op te lossen. Ik vaar niet klakkeloos op wat iemand beweert in een offerte .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Het stelt eigenlijk niks voor...
Sandervunderink bestellen en morgen overmorgen in huis

Maar goed, als je twee linkerhanden hebt en geen geisoleerde schroevedraaiers niet aan beginnen
(er zit een hoofd zekering automaat, nog makkelijker zelf te doen)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
drdradensteyn schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:51:

Ik snap wel een beetje hoe de stroomkast werkt, maar ik wil gewoon meer inzicht proberen te krijgen door de vraag hier te stellen of er nou echt perse een hele kast vervangen moet worden of dat het eenvoudiger is op te lossen. Ik vaar niet klakkeloos op wat iemand beweert in een offerte .
Tussen groep 2 & 3 een 4P aardlekautomaat, hoofdschakelaar vervangen voor 4P. Paar Y-touwtjes maken zodat de 4P aardlekautomaat en de twee bestaande aardlek samen in de hoofdschakelaar passen. Als de netbeheerder langs is geweest mag je de draden over zetten van groep vier naar K1 en aan de kant van de oven de stekker ombouwen naar 3P+N in plaats van 2P+2N.
Hoor graag van anderen waarom dit niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Laatst een quote gekregen voor een eaton kast. Incl montage was het 400€ voor 8 groepen en een krachtgroep.

Je aansluiting van 1 naar 3 fase kost omennabij 260 euro via de netbeheerder.

Beetje rond shoppen kan wel een verschil maken.

Hele nieuwe kast is natuurlijk makkelijker. Die koop je kant en klaar in. Hoef je niets te krimpen of priegelen. Oude er af, nieuwe er op en een paar draden aan de rail en groepen schroeven.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 12-03-2024 20:50 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Het stelt eigenlijk niks voor...
Sandervunderink bestellen en morgen overmorgen in huis

Maar goed, als je twee linkerhanden hebt en geen geisoleerde schroevedraaiers niet aan beginnen
(er zit een hoofd zekering automaat, nog makkelijker zelf te doen)
Eens, werkje van niks en kan na het eten voor de koffie nog wel even. 😀 het geoffreerde bedrag is belachelijk iedergeval.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon

Oh ik kom het voor de genoemde prijs doen hoor als.het in de buurt is. ;)

Je maakt het vrij groot allemaal, draden maken met adereindhulzen veel werk, dingen die af breken, er breekt niks af en het is niet veel werk...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
wschoonveld schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:14:
[...]

Ik ging voor het gemak uit wat minimaal vereist is, 4 groepen op 1aardlek.
Dat was vroeger, die regel bestaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Is er nu niet het nieuwe advies (dus geen regel) minmaal 2 aardleks in de meterkast?
Zodat niet alles ineens nacht wordt.

Het advies van max 4 groepen op één aardlek was losgelaten een aantal jaar terug.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koop maar een nieuwe fiets. Zo kan zelfs ik meterkasten gaan vernieuwen.

Bij mij is de kast om precies dezelfde reden in 2021 omgebouwd zoals ik beschreef. Alleen had ik gewoon een electricien die ervaring en handigheid had in het vak, niet in alleen het makkelijke stukje.

En de prijs.... Paar honderd euro incl. materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Is het busboard? Ik heb de kast bij mijn ouders omgebouwd door een nieuwe 3 fase busboard erin te klikken en daar wat nieuwe onderdelen op te zetten zoals een 4 polige hoofdschakelaar en een derde aardlek.

https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:23
Groningerkoek schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Dat was vroeger, die regel bestaat niet meer.
Tuurlijk wel, de NEN 1010:2015+C1:2016+A1:2020 is nog steeds de aangewezen norm om aan te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
G-addict schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Tuurlijk wel, de NEN 1010:2015+C1:2016+A1:2020 is nog steeds de aangewezen norm om aan te voldoen.
Bij wijzigingen kan er altijd volstaan worden met voldoen aan de huidige regelgeving en het is vervallen in de NEN1010 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Groningerkoek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Bij wijzigingen kan er altijd volstaan worden met voldoen aan de huidige regelgeving en het is vervallen in de NEN1010 2020
De huidige regelgeving is nog steeds NEN1010:2015. De NEN 1010:2020 is wel uitgebracht, maar niet aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
Gezien je een huurhuis hebt, heb je de woningbouw al gevraagd wat ze hier van vinden? Het mag dan een verbetering zijn van het huis, maar is wel een permanente wijziging, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:48:
Helemaal niet nodig.

De elektricien hoeft maar één keer te komen zolang de krachtgroep voor ombouw naar 3-fase niet in gebruik genomen wordt.

Gewoon de huidige 1-fase ALS-en al verdelen over de verschillende contacten op de 3-fase hoofdschakelaar en de binnenkomende fase doorlussen.
De monteur van de netbeheerder haalt vervolgens het bruggetje wel weg. Dat is voor hun standaard werk.

De huidige kast bied ook plaats genoeg voor een 3-fase hoofdschakelaar en een krachtgroep alamat. Die er in monteren is als je rustig aan doet en nog een kop koffie drinkt een uurtje werk.
Het is in deze nette en vrij recente kast helemaal nergens voor nodig om een volledig nieuwe kast te plaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 13-03-2024 12:42 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Ivow85 ja dat was al gemeld: Arn0uDz in "ombouw 1 naar 3 fase astronomische offerte bedragen vragen"
Zo strict is die scheiding van taken dan gelukkig niet, had de indruk dat de netbeheerder per definitie niks wil doen aan alles vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-03-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:42:
@Ivow85 ja dat was al gemeld: Arn0uDz in "ombouw 1 naar 3 fase astronomische offerte bedragen vragen"
Zo strict is die scheiding van taken dan gelukkig niet, had de indruk dat de netbeheerder per definitie niks wil doen aan alles vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar :)
Als je (elektricien) de brug aan de onderkant van de hoofdschakelaar maakt, dan moet de monteur van de netbeheerder de betreffende schroeven toch al los draaien om er de 3-fase bedrading vanaf de meter op aan te sluiten. Letterlijk nul extra werk, dus logisch dat ze er niet moeilijk over doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
G-addict schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:20:
[...]

De huidige regelgeving is nog steeds NEN1010:2015. De NEN 1010:2020 is wel uitgebracht, maar niet aangewezen.
Het bouwbesluit wijst alleen specifieke versies van de nen1010 aan voor nieuwbouw en niet voor bestaande bouw.

Tevens moet je de aanwijzing voor de nen1010 zien als de minimale versie die je toe moet passen. Het staat je dus vrij om voor zowel bestaande bouw als voor nieuwbouw om de nen1010 2020 toe te passen.

Conclusie: Max 4 groepen per aardlek is iets van vroeger maar als je wilt kun je het nog steeds toepassen want zo slecht was de regel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:45:
Laatst een quote gekregen voor een eaton kast. Incl montage was het 400€ voor 8 groepen en een krachtgroep.

Je aansluiting van 1 naar 3 fase kost omennabij 260 euro via de netbeheerder.

Beetje rond shoppen kan wel een verschil maken.

Hele nieuwe kast is natuurlijk makkelijker. Die koop je kant en klaar in. Hoef je niets te krimpen of priegelen. Oude er af, nieuwe er op en een paar draden aan de rail en groepen schroeven.
Eaton kast met emat componenten waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Makrolon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Eaton kast met emat componenten waarschijnlijk
Eaton kast met Eaton componenten. Puur materiaal was goedkoper dan de reguliere prijs van elektramat.
Geen idee hoe die dat doet, wellicht schaalvoordeel.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdradensteyn
celshof schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:30:
Gezien je een huurhuis hebt, heb je de woningbouw al gevraagd wat ze hier van vinden? Het mag dan een verbetering zijn van het huis, maar is wel een permanente wijziging, lijkt me.
de woningbouw vind het prima als ik hun huis voor hun kosteloos upgrade naar 3 fase , dat was het eerste wat ik navroeg...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Groningerkoek schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:50:

Ik geef de elektricien gelijk in dat als je zoveel aan deze kast veranderd dat je beter iets meer uit kunt geven en dan gewoon een nieuwe kast erin met nieuwe componenten, dan ben je ook gelijk klaar voor de komende decennia.

Inkoop kast, zijn winst eroverheen. En dan nog de uren. Je kunt rondkijken of je iemand vindt die het 200,- of 300,- goedkoper doet. Maar onder de 1.000,- zal je slecht lukken.
Zou er in een huurwoning überhaupt niet aan beginnen.

Laat de verhuurder dat lekker regelen en pas je keuken aan op wat er beschikbaar is in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
FreakNL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Zou er in een huurwoning überhaupt niet aan beginnen.

Laat de verhuurder dat lekker regelen en pas je keuken aan op wat er beschikbaar is in de meterkast.
Als je het plan hebt om er nog vele jaren te wonen en er is niets wat erop duid dit niet zou kunnen dan snap ik best dat iemand bereid is om in de woning te investeren.

Ik zou natuurlijk wel met de verhuurder overleggen om bij dergelijke investeren te proberen om er toch iets meer dan alleen woongenot voor terug te krijgen. Maandje geen huur voor een nieuwe installatie en 3 fasen aansluiting bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04

timovd

Voorsprong door techniek

Ik vermoed een busboard met plaats voor 2x 6 units (op de bovenste rij).
Hoofdschakelaar vervangen voor 4p exemplaar. Brug/Kam tussen L1, L2 en L3.
De 2 ALS's verdelen over 2 fases (één fase blijft dan vrijwel onbenut, alleen voor de oven).
3f alamat plaatsen en met kam doorverbinden vanaf de HS.
Huidige bedrading van de kookgroep doormeten en juiste kleuren op tapen.

Vergeet ik nog iets?
Kan gemakkelijk voor de helft van de prijs.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdradensteyn
Groningerkoek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:03:
[...]

Als je het plan hebt om er nog vele jaren te wonen en er is niets wat erop duid dit niet zou kunnen dan snap ik best dat iemand bereid is om in de woning te investeren.

Ik zou natuurlijk wel met de verhuurder overleggen om bij dergelijke investeren te proberen om er toch iets meer dan alleen woongenot voor terug te krijgen. Maandje geen huur voor een nieuwe installatie en 3 fasen aansluiting bijvoorbeeld.
exact ja. We wonen hier prima en met die debiele woningmarkt ga ik geen geld verbranden ( overbieden) om aan de beurt te mogen zijn. Wij sparen rustig door totdat die idioterie veranderd.

De verhuurder wil geen cent bijdragen maar vind het prima als we er 3 fasen op knallen. Ik heb mijn vraag nu uitstaan op werkspot met het verzoek tot AANPASSEN van mijn huidige meterkast .

Ik had al een vermoeden dat het vooral heel fijn is voor de electricien om een nieuwe meterkast te plaatsen ipv de oude situatie aan te passen. Je pakt extra marge op de kast en bent lekker snel klaar .

Ik ben blij dat ik hier even nagevraagd heb en heb alle antwoorden even bestudeerd zodat ik ze goed begrijp. Mijn huidige kast kan idd prima aangepast worden en echt enorm veel werk en materiaal is het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart
  • Laatst online: 12:12
Pas een beetje op met werkspot.. Beun de haas loopt daar in allerlei varianten rond..

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:37
timovd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:19:
Ik vermoed een busboard met plaats voor 2x 6 units (op de bovenste rij).
Hoofdschakelaar vervangen voor 4p exemplaar. Brug/Kam tussen L1, L2 en L3.
De 2 ALS's verdelen over 2 fases (één fase blijft dan vrijwel onbenut, alleen voor de oven).
3f alamat plaatsen en met kam doorverbinden vanaf de HS.
Huidige bedrading van de kookgroep doormeten en juiste kleuren op tapen.

Vergeet ik nog iets?
Kan gemakkelijk voor de helft van de prijs.
Ja , busboard vervangen voor 3-fase busboard. En dan is het plaatsen van een nieuwe voorbedrade 3F kast gewoon sneller voor een elektricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Bart schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:58:
Pas een beetje op met werkspot.. Beun de haas loopt daar in allerlei varianten rond..
Idd, een vakman is gewoon knetterdruk en heeft werkspot helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdradensteyn
goeie opmerking. Ik research de persoon die het aanbied en vaak hebben ze ook een electrotecnisch bedrijf, kvk etc. Maar idd, je moet opletten.

Ik snap inmiddels wat beter hoe mn meterkast in elkaar zit en de overstap naar 3 fase gaat. Ik ga er niet zelf aan rotzooien, maar door alle antwoorden hier ben ik een stuk wijzer geworden. Nogmaals dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdradensteyn
G-addict schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Idd, een vakman is gewoon knetterdruk en heeft werkspot helemaal niet nodig.
Wat me gewoon dwarszit is dat de vakman een hele dure oplossing aanbied die dus in mijn situatie niet noodzakelijk is. Ik vroeg hem ook WAAROM mijn hele kast vervangen moest worden en daar kreeg ik dus een vaag antwoord op.

Ik snap dit, allemaal prima, iedereen wil geld verdienen. Maar ik vind het niet erg integer als je probeert om de allerduurste oplossing aan te bieden terwijl je zelf ook goed begrijpt dat het makkelijker en eenvoudiger kan.Uiteraard als de veiligheid in het geding komt of er is een verouderde installatie is zon hele kast vervangen prima te motiveren, maar dit is niet het geval bij mij.

En daarom, bij aanbesteding van allerhande klussen, vraag ik offertes op. Ik kijk wat ze aangeven dat er volgens hun moet gebeuren, en vervolgens ga ik helemaal uitpluizen hoe het zit met materiaal en of datgeen wordt aangeboden ook noodzakelijk is. En helaas is mijn ervaring dat er best veel vaklui zijn die graag een onnozele particulier een hele grote poot uitdraaien .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:26
Kan je doe SMEG niet op een kookgroep zetten? Dat is toch veel handiger dan €1000+ uitgeven aan een driefase-oplossing. Het enige verschil zal zijn dat de oven iets trager opwarmt. Ik zou de specificaties van de oven nog eens goed nalezen. De meeste consumentenovens zijn geen 11kW.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdradensteyn
Noutie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:29:
Kan je doe SMEG niet op een kookgroep zetten? Dat is toch veel handiger dan €1000+ uitgeven aan een driefase-oplossing. Het enige verschil zal zijn dat de oven iets trager opwarmt. Ik zou de specificaties van de oven nog eens goed nalezen. De meeste consumentenovens zijn geen 11kW.
het is een enorm 90 cm inductiefornuis en achterop staat aansluitwaarde 11.4 kw. Er zit een pyrolische functie op waarbij je de oven opstookt naar 500 graden en hem zo schoonbrand.

De inductie is 7.6 kw, en de oven iets van 4 kw. Ik snap dat ik hem ook op de huidige situatie kan aansluiten en dan OF de inductie OF de oven kan gebruiken maar ik wil dat ding gewoon zonder stress volledig kunnen belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Naar mijn ervaring krijg je nauwelijks reacties op werkspot voor dit soort klussen op het moment.
Het kost ze tientallen euro's om te reageren op een opdracht waarvan onzeker is dat deze ook uitgevoerd wordt.

Zelf al paar keer via marktplaats mensen gevonden. Aan hun reactie, voorgaande opdrachten en wat logisch denken tot nu toe altijd wel goede lui gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdradensteyn
LED-Maniak schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:34:
[...]

Naar mijn ervaring krijg je nauwelijks reacties op werkspot voor dit soort klussen op het moment.
Het kost ze tientallen euro's om te reageren op een opdracht waarvan onzeker is dat deze ook uitgevoerd wordt.

Zelf al paar keer via marktplaats mensen gevonden. Aan hun reactie, voorgaande opdrachten en wat logisch denken tot nu toe altijd wel goede lui gevonden.
mn mailbox stroomt vol...maar ff heel goed researchen hoe en wat idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
drdradensteyn schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Wat me gewoon dwarszit is dat de vakman een hele dure oplossing aanbied die dus in mijn situatie niet noodzakelijk is. Ik vroeg hem ook WAAROM mijn hele kast vervangen moest worden en daar kreeg ik dus een vaag antwoord op.

Ik snap dit, allemaal prima, iedereen wil geld verdienen. Maar ik vind het niet erg integer als je probeert om de allerduurste oplossing aan te bieden terwijl je zelf ook goed begrijpt dat het makkelijker en eenvoudiger kan.Uiteraard als de veiligheid in het geding komt of er is een verouderde installatie is zon hele kast vervangen prima te motiveren, maar dit is niet het geval bij mij.
Helemaal mee eens hoor. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Agenda tot de zomervakantie gevuld, dan enkel absurde prijzen vragen. Er is werk genoeg, trap jij er niet in dan een ander wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Groningerkoek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Het bouwbesluit wijst alleen specifieke versies van de nen1010 aan voor nieuwbouw en niet voor bestaande bouw.
Het bouwbesluit is verleden tijd. Tegenwoordig moeten we het doen met het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
G-addict schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Het bouwbesluit is verleden tijd. Tegenwoordig moeten we het doen met het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
Je hebt gelijk.

Alles is/wordt nu gebundeld in een groot verzamelwerkje.

Effectief veranderd er niets wat Elektrische installaties betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Groningerkoek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Tevens moet je de aanwijzing voor de nen1010 zien als de minimale versie die je toe moet passen. Het staat je dus vrij om voor zowel bestaande bouw als voor nieuwbouw om de nen1010 2020 toe te passen.

Conclusie: Max 4 groepen per aardlek is iets van vroeger maar als je wilt kun je het nog steeds toepassen want zo slecht was de regel niet.
Het Bbl verwijst in artikel 3.106 naar de nen1010 voor verbouw en in artikel 4.199 voor nieuwbouw.
In de bijbehorende omgevingsregeling artikel 1.4 verwijst men naar bijlage II waarin is vastgelegd welke versie van een norm van toepassing is. In dit geval NEN1010:2015+C2:2016+A1:2020.

In de NEN1010:2020 ben je er overigens niet vrij in om klakkeloos groepen achter een aardlek te plaatsten. Je dient met een berekening te onderbouwen dat de te verwachten verschilstroom <30% is van de nominale aanspreekstroom. Ik wens eenieder succes :) .

Ik deel dus enkel het laatste zinnetje van je conclusie, 4 eindgroepen achter een aardlek is zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
G-addict schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Het Bbl verwijst in artikel 3.106 naar de nen1010 voor verbouw en in artikel 4.199 voor nieuwbouw.
In de bijbehorende omgevingsregeling artikel 1.4 verwijst men naar bijlage II waarin is vastgelegd welke versie van een norm van toepassing is. In dit geval NEN1010:2015+C2:2016+A1:2020.

In de NEN1010:2020 ben je er overigens niet vrij in om klakkeloos groepen achter een aardlek te plaatsten. Je dient met een berekening te onderbouwen dat de te verwachten verschilstroom <30% is van de nominale aanspreekstroom. Ik wens eenieder succes :) .

Ik deel dus enkel het laatste zinnetje van je conclusie, 4 eindgroepen achter een aardlek is zo gek nog niet.
Klopt.

Je mag nu rustig 50 groepen achter 1 aardlek plaatsen, maar het moet wel aan een waarde voldoen waar de doorsnee leek (en menig elektricien) geen flauw benul van heeft.

Zelf vindt ik het een veel betere regel. Maar het zal gaan schorten aan de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
drdradensteyn schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:25:
[...]

En daarom, bij aanbesteding van allerhande klussen, vraag ik offertes op. Ik kijk wat ze aangeven dat er volgens hun moet gebeuren, en vervolgens ga ik helemaal uitpluizen hoe het zit met materiaal en of datgeen wordt aangeboden ook noodzakelijk is. En helaas is mijn ervaring dat er best veel vaklui zijn die graag een onnozele particulier een hele grote poot uitdraaien .
Het is een vakman en wil kwaliteit leveren. Kan het anders of goedkoper, natuurlijk. Maar als de vakman daarna problemen heeft, er storingen optreden, of hij meer uren nodig heeft dan bedacht, ga jij klagen bij de vakman. En daar heeft de vakman geen zin in. Dus bied hij iets aan, wat hij goed kan ondersteunen en garanderen, zonder gezeur.

Nadeel van werkspot is, dat er ook een hoop onzin en prutsers tussen zit, iets waar ook risico's aan zitten. Het is niet een lampje wat je aan energie er door heen stuurt.

Maar je bent inderdaad vrij om ergens anders te gaan shoppen. Het kan zeker veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rolfie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Het is een vakman en wil kwaliteit leveren. Kan het anders of goedkoper, natuurlijk. Maar als de vakman daarna problemen heeft, er storingen optreden, of hij meer uren nodig heeft dan bedacht, ga jij klagen bij de vakman. En daar heeft de vakman geen zin in. Dus bied hij iets aan, wat hij goed kan ondersteunen en garanderen, zonder gezeur.

Nadeel van werkspot is, dat er ook een hoop onzin en prutsers tussen zit, iets waar ook risico's aan zitten. Het is niet een lampje wat je aan energie er door heen stuurt.

Maar je bent inderdaad vrij om ergens anders te gaan shoppen. Het kan zeker veel goedkoper.
Ik denk dat je wel met een sluitend verhaal moet komen om ruim 1200 euro in rekening te brengen voor "wat er nodig is" om een 3-fase fornuis in gebruik te kunnen nemen. Ik ben dan heel benieuwd waar al dat geld in gaat zitten, want als je dan "uit gemakzucht" een heel nieuwe kast plaatst onder het motto "is nauwelijks duurder", dan vraag ik me af waar dat dan op gebaseerd is.

1 op 1 vervangen en op bestaande bedrading de kookgroep vervangen door een krachtgroep, dat kan ik haast zelf. Wat haal ik dan in huis als ik het niet zelf doe? We hebben het hier over 4 groepen en een kookgroep. Dan zou ik wel willen weten waar die krappe 700 euro arbeid in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Kijk ook eens hier: https://zeemanelektro.nl/...enkasten-installeren.html
Eind vorig jaar voor 1072 euro een compleet nieuwe groepenkast Eaton (3 rijen voor toekomstige uitbreidingen) met 9 groepen, een krachtgroep en 3 fase kabel met perilex naar de keuken. En 10 jaar garantie. Ook zegelrecht.
Goede ervaring mee (2 keer)

Je zou hun ook kunnen vragen om een offerte om de bestaande kast om te bouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 13-03-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

drdradensteyn schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:21:
[...]

goeie opmerking. Ik research de persoon die het aanbied en vaak hebben ze ook een electrotecnisch bedrijf, kvk etc. Maar idd, je moet opletten.

Ik snap inmiddels wat beter hoe mn meterkast in elkaar zit en de overstap naar 3 fase gaat. Ik ga er niet zelf aan rotzooien, maar door alle antwoorden hier ben ik een stuk wijzer geworden. Nogmaals dank allen!
Op werkspot kun je alleen reageren als je een KVK inschrijving hebt en die ook redelijkerwijs overeenkomt op de opdrachten waar je op reageert.
Dus dat zegt dus eigenlijk helemaal niets.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Enerzijds kan iedere gek zich inderdaad inschrijven bij de Kvk en daarna via werkspot reageren op dit soort aanvragen.

Anderzijds zijn dit soort klusjes leuk (bij) verdienen voor een (zeflstandige) vakman op een dag waar al een klus staat die 5 uur duurt. Zeker als TS flexibel is in de datum van uitvoering zijn deze klusjes van een uur werk gewoon mooie opvulling.

Als TS het echt op een specifieke datum uitgevoerd wil hebben, dan snap ik wel dat de huidige offerte vrij hoog is. Want die installateur is ondanks dat het maar een uur of hooguit anderhalf werk is gewoon een dagdeel kwijt. En zie dan de rest van die specifieke dag maar op te vullen met een andere kleine klus. Dan wordt er dus gewoon een prijs neergelegd van 'ik heb geen zin in dit soort kleine klusjes en betaal me voor de zekerheid maar gewoon een hele dag, anders kom ik niet'.
Zo is de werkelijkheid nu eenmaal wanneer vakmannen het werk voor het uitzoeken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Heb je wel een vieraderige/vierdradige aansluiting tussen keuken en groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04

timovd

Voorsprong door techniek

Galaxis schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Ja , busboard vervangen voor 3-fase busboard. En dan is het plaatsen van een nieuwe voorbedrade 3F kast gewoon sneller voor een elektricien.
Dat zou een nette oplossing zijn, maar waar laat je dan de 3e ALS? Vandaar mijn opmerking om het voor nu bij 2 ALS's te houden en als er later meer ruimte nodig is, kun je altijd nog een 3e ALS plaatsen in een grote kast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wschoonveld
G-addict schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Wat is nu precies de regelgeving dan? Ik begrijp dat de max van 4 is losgelaten? Of lees ik niet goed 8)7
Ik had altijd begrepen dat wanneer er meer dan 4 groepen op een aardlek was aangesloten dat de aardlek niet meer goed het verschil kan meten en daardoor de aardlek onbetrouwbaarder wordt omdat er dan (theoretisch gezien) grotere stromen gaan lopen over die ene aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
wschoonveld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Wat is nu precies de regelgeving dan? Ik begrijp dat de max van 4 is losgelaten? Of lees ik niet goed 8)7
Ik had altijd begrepen dat wanneer er meer dan 4 groepen op een aardlek was aangesloten dat de aardlek niet meer goed het verschil kan meten en daardoor de aardlek onbetrouwbaarder wordt omdat er dan (theoretisch gezien) grotere stromen gaan lopen over die ene aardlek.
De NEN1010:2015 is nog steeds de norm die gevolgd moet worden volgens het Bbl. Dus nog steeds maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 10:30
Groningerkoek schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:50:

Denk dat de grootste kostenpost de WINST en de UREN zijn. En het is echt geen rocketscience zo'n meterkast. Lees je even in in de NEN, bedenk wat je nodig hebt en bestel de componenten. Veel meer dan draadjes aansluiten is het uiteindelijk niet. Je kan je meterkast als de netbeheerder langs komt ook meteen even door ze laten keuren, heb je dat ook weer afgedekt. Maar daar moet je je wel zeker en goed bij voelen natuurlijk. Lang verhaal kort, wil je niet teveel betalen zul je tegenwoordig zelf de handen uit de mouwen moeten steken.

Je kunt alleen niet zelf je aansluiting van 1 naar 3 fase omzetten, dus kosten bij de netbeheerder zul je hebben. Dit zal ook wel een paar honderd euro gaan kosten, schat ik.

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drdradensteyn
goed...even een update.

Ik heb een vakman gevonden die in de weekenden bijklusde.. Hij specifieerde netjes de werkzaamheden.

450 euro . Incl alle materialen om de meterkast om te bouwen en het aansluiten van de oven.

De beste man stond er zelfs op om mijn oven te plaatsen incl het eronder schroeven van de poten.

Heel blij met deze oplossing zo...:)
Pagina: 1