PC + Couch gaming: HDMI Switch issues op mijn TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08-2024
Hallo :) Ik heb recentelijk een HDMI Switch gekocht (het gaat om dit product op bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...in-2-uit/9300000131872217) omdat ik graag mijn pc, die op mijn bureau staat, ook graag wil gebruiken voor een 'couch gaming' experience. Daarom heb ik zowel mijn 2e (1080p) monitor en mijn TV (4K) aangesloten op deze HDMI switch op poort 1 en 2.

Nu werkt de switch vaak prima. Ik launch meestal big picture op steam, maar ik heb een aantal problemen met deze switch:
1. Ik kon een paar keer in het begin mijn resolutie op 4K zetten, maar over het algemeen krijg ik enkel 1080p beeld als max resolutie output (geen 1440p of 4K helaas)
2. Af en toe stopt de HDMI Switch met output geven en dan verlies ik signaal, mijn pc blijft dan constant flikkeren alsof het zoekend naar een bron is. Als ik op de switch klik en hem terug forceer naar poort 1 (mijn 2e monitor), dan is alles weer normaal. Dit probleem kan worden verholpen als ik de HDMI eruit haal en hem opnieuw er in stop. Meestal start het flikkeren wanneer ik een game afsluit of wanneer ik Steam Big Picture afsluit, maar het kan ook random gebeuren.

Weet iemand waarom ik enkel 1080p als output krijg? En is het flikkeren van het beeld een issue van de switch en zal het misschien een defect zijn? Als jullie een suggestie hebben voor een betere HDMI switch, im all ears. Ik probeer mijn couch gaming experience zoveel mogelijk zoals die van mijn PS5 console te maken. Die ook aangesloten staat op dezelfde TV.

Beste antwoord (via LikeAKing op 19-03-2024 01:00)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LikeAKing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Dit had ik idd ook even geprobeerd. Helaas kan ik dan ook enkel nog 1080p op mijn tv outputten. als ik de HDMI switch er tussen weg haal, lukt 4K streamen wel gewoon :)
Eh, je houd de switch er tussen? Dat is juist niet mijn suggestie. Beide schermen direct aansluiten en met het OS wissel je van scherm. Niks geen onbetrouwbaar stukje hardware tussen dat de boel in de war schopt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
klein bumpje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt er minimaal een kabel extra voor nodig gehad zou ik zeggen. Weet je zeker dat die goed is? Wat als je een andere gebruikt?
En hoe lang zijn je kabels?

Verder verwacht ik eigenlijk gewoon een hdmi handshake probleem. Je PC snapt vermoedelijk niet dat er ineens een ander scherm aan de hdmi hangt. Wat gebeurt er als het probleem optreedt bij selectie van de TV, en je zet bijvoorbeeld je TV uit en weer aan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
The Eagle schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:30:
Je hebt er minimaal een kabel extra voor nodig gehad zou ik zeggen. Weet je zeker dat die goed is? Wat als je een andere gebruikt?
En hoe lang zijn je kabels?

Verder verwacht ik eigenlijk gewoon een hdmi handshake probleem. Je PC snapt vermoedelijk niet dat er ineens een ander scherm aan de hdmi hangt. Wat gebeurt er als het probleem optreedt bij selectie van de TV, en je zet bijvoorbeeld je TV uit en weer aan?
TV aan en uit zitten werkt helaas niet. De switch (en hdmi kabels) zijn vrij nieuw. HDMI rechtstreeks in de GPU pluggen werkt prima. Het gaat om een 5 meter lange HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heeft je videokaart 2x HDMI uit of kan je monitor een andere input aan die je als output hebt? Want dan zou je met Windows kunnen wisselen met 'alleen scherm 1' en 'alleen scherm 2' ipv dupliceer of uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Hero of Time schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:44:
Heeft je videokaart 2x HDMI uit of kan je monitor een andere input aan die je als output hebt? Want dan zou je met Windows kunnen wisselen met 'alleen scherm 1' en 'alleen scherm 2' ipv dupliceer of uitbreiden.
Dit had ik idd ook even geprobeerd. Helaas kan ik dan ook enkel nog 1080p op mijn tv outputten. als ik de HDMI switch er tussen weg haal, lukt 4K streamen wel gewoon :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LikeAKing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Eh, je houd de switch er tussen? Dat is juist niet mijn suggestie. Beide schermen direct aansluiten en met het OS wissel je van scherm. Niks geen onbetrouwbaar stukje hardware tussen dat de boel in de war schopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Hero of Time schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is inderdaad de betere optie. Ik denk dat ik dan even een hdmi naar displayport kabel moet halen voor mijn 2e monitor voor nu. Dan laat ik ze alle 3 aangesloten en zal ik gewoon switchen wanneer nodig :)
Pagina: 1