Self-hosted buddy / buddies gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.070 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
Als jij net als ik thuis een self-hosted (bij voorkeur PVE) omgeving hebt draaien en het fijn / leuk zou vinden om dit niet meer helemaal in je eentje te doen, dan ben ik op zoek naar jou!

Na jarenlang in de ICT te hebben gewerkt ligt mijn -primaire- focus inmiddels elders en ben ik als ZZP'er aan de slag in een compleet andere sector. Door mijn werkervaring (en eigenwijsheid 7(8)7 ) heb ik wel altijd mijn eigen server-infra aangehouden. Tijdens de Covid lockdowns heb ik de slag gemaakt naar een 3-node PVE cluster om de downtime by updates/upgrades te minimaliseren. 10G-baseT kaarten erin, los gigabit netwerk voor Corosync en blazen met die hap, supertof.

Het werkt op zich allemaal prima, maar ik merk dat ik nèt te weinig know-how heb om alles *echt* goed te onderhouden of zo te optimaliseren dat het onderhoud minder tijd kost. Ook troubleshooting kost meer tijd dan ik me eigenlijk kan verantwoorden.

Uiteraard heb ik overwogen om alles maar compleet uit te besteden, maar
a) ik heb nog geen betrouwbare(!) hostingpartij kunnen vinden die wat ik heb draaien zou kunnen hosten voor een prijs die ik kan betalen (met name de hoeveelheid storage)
b) ergens vind ik het nog steeds erg leuk om het zelf te doen O+

Dus voorlopig wil ik wel doorgaan met self-hosten, mits ik een manier kan vinden om mijn eigen limitaties te tackelen. Eigenlijk komt het er op neer dat ik het niet meer in mijn eentje wil doen allemaal.

Nou hoop ik dat er meer Tweakers zijn die hier tegenaan lopen en die open staan voor het idee om self-hosting in 'buddy-verband' te gaan doen. Dus elkaar helpen, inspireren en motiveren.
Elkaars backup zijn bijvoorbeeld, zowel qua data als qua monitoring. Elkaars omgeving kritisch bekijken en samen zoeken naar verbeterpunten. Samen sparren om de beste oplossing voor een bepaalde wens of een bepaald probleem te vinden. Samen best practices implementeren.
Bottom line - zorgen dat je samen 1+1=3 bent zodat we beiden een betere / robustere omgeving krijgen en lol houden in het self-hosten }:O

Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk oude hardware zo lang mogelijk te blijven gebruiken. Maar mocht onze samenwerking betekenen dat ik dingen opnieuw moet opzetten en/of investeringen moet doen qua hardware dan sta ik hier zeker voor open.

Relevante software en hardware die ik momenteel gebruik:
- PVE (huidige cluster omvat 3 nodes en een losse PBS+PVE node)
- Server-grade SSD's in alle nodes
- 10gbit netwerk voor PVE cluster
- 20TB+ storage (meeste is ZFS)
- Nextcloud (AIO)
- Unifi
- EdgeRouter
- Pi-hole
- Caddy reverse-proxy

Meer specs op aanvraag :+

Op de interesse / wensenlijst (door tijdgebrek nog niet geïmplementeerd) staat op dit moment:
- Home Assistant
- PKI (lees: een oplossing om het DNS + certificaten gedoe nou eens *echt* goed te fixen)
- Headscale / Tailscale of vergelijkbare WireGuard-based oplossing
- CrowdSec
- Ansible
- NixOS

Enthousiast geworden? Meer weten? Vragen? Opmerkingen? Ik hoor graag van je d:)b

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-07 19:58

zeroday

There is no alternative!

Ik denk dat veel mensen dingen zelf hosten maar per onderwerp bijvoorbeeld hier hun weg vinden.
De ene persoon leest alleen en de andere geeft hier en daar (zoals ik) feedback.

Ik host mijn mailserver buiten de deur, maar moet nar een nieuw OS en zie daar tegenop ivm tijdgebrek
ik host mijn websites en domeinen binnen proxmox waarbij ik 2 nodes heb, (3e is vooralsnog niet nodig en dan moet ik eerst nog een NUC vinden) en ik gebruik PBS

PKI vind ik te lastig met eigen domein, heb daar geen goede software voor kunnen vinden. De oplossing voor mij was het moven naar cloudflare met API zodat proxmox maar ook nginx proxy manager voor mij de certificaten kan doen.

Enige wat ik nog moet zien te automatiseren is het feit dat er machines zijn die vanuit proxmox via een mp0 een folder toegewezen krijgen waarin certificaten staan.

Onderhoud valt op zich best mee, al is het maar wat je wil en hoe je het wil onderhouden. Hier draait het super stabiel op 2 NUC's. Enige waar ik nog mee zit te worstelen is een goede HA / Failback omdat die principes niet uitgaan van 1 switch en ook vaak nog eens eigenlijk op shared storage zou moeten draaien.

Dus tsja, ben altijd geinteresseerd, maar pak het onderwerp mee waar ik op dat moment zelf in geinteresseerd ben of waar ik meer info kan vinden (en vaak weet ik wel een website te vinden die me op het goede spoor zet.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:16

jurroen

Security en privacy geek

Het lijkt mij wel leuk om op een paar punten te sparren, maar ik denk dat de setups verder teveel verschillen.

Mijn selfhosting is met name BSD-based. Qua Nextcloud, Home Assistant, DNS en Ansible heb ik al veel ervaring.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-07 11:04
Tof idee!

Ben benieuwd hoe je jouw monitoring voor alles aanpakt. Ik draai op dit moment Grafana + Prometheus/Influx met AlertManager voor monitoring van al mijn tooling en systemen en krijg hiermee alerts op voornamelijk Discord om zo toch een hoge uptime te behouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:08

Cyphax

Moderator LNX
Dit valt onder werving, daar is V&A voor. Het topic sluit ik om die reden. Over self-hosting kun je verder natuurlijk prima topics kwijt in LNX

Saved by the buoyancy of citrus

Dit topic is gesloten.