Advies over nieuwe badkamer(ontwerp)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 02:19
Hallo,

Binnenkort zal de verbouwing in ons nieuwe huis beginnen.
De badkamer zal in een andere kamer komen dan de huidige badkamer, aangezien die te klein is.

Aangezien de "nieuwe" kamer ook niet héél groot is en twee ramen heeft, zijn er naar onze mening niet heel veel mogelijkheden qua indeling. Een bad zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan passen, maar is ook geen must.

Onderstaand onze indeling zoals we hem zelf hebben bedacht.
Elektrische radiator, douchekop uit plafond, 1.20 wastafel met 2 waskommen, spiegel toch liever 1 grote dan 2 kleine, douchewand à 1.20 met zwarte nist, breedte inloopdouche 90 cm met 80 cm goot, douchekop uit plafond, etc.

Heeft iemand wellicht nog andere ideeën of tips?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cONXeSstBz22zhUUu5caAJumncE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luYyO7XMOou8eeNvHi2IVhuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z0Jeu5XEqx1cTgIR3s7C1kZZLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUqOxFnM9Tz0xpLULeWPo9kh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxvIjig_xzYPL8s73PkvhVhmhSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVPCbZhHj3FouaqjjmId7VRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgsEOr4DC5-ZZ8NVdsaPHzoHZ5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3we8ptZc58Eucwhj4335ouAt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:26
Zelf vind ik een dubbele wastafel vaak overbodig. Je vindt zelf de ruimte al klein en daar snoep je veel vanaf door een dubbele wastafel te nemen. Ik snap wel dat je de breedte wil houden vanwege opbergruimte, maar dan kun je ook kiezen voor 1 wastafel, die zou ik dan asymmetrisch plaatsen (in dit geval aan de linkerkant) zodat je nog ruimte hebt om wat spullen neer te zetten.

Ik zou sowieso die douchemuur ververvangen door een glazen wand om het hokkerige effect wat te verminderen. Of een half muurtje met daarop een glazen gedeelte.

Idealiter zou ik ook het toilet in de andere hoek zodat je die niet ziet bij binnenkomst in de badkamer, maar dat is nogal onhandig gezien de twee ramen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
Pat911 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:19:
Zelf vind ik een dubbele wastafel vaak overbodig. Je vindt zelf de ruimte al klein en daar snoep je veel vanaf door een dubbele wastafel te nemen. Ik snap wel dat je de breedte wil houden vanwege opbergruimte, maar dan kun je ook kiezen voor 1 wastafel, die zou ik dan asymmetrisch plaatsen (in dit geval aan de linkerkant) zodat je nog ruimte hebt om wat spullen neer te zetten.

Ik zou sowieso die douchemuur ververvangen door een glazen wand om het hokkerige effect wat te verminderen. Of een half muurtje met daarop een glazen gedeelte.

Idealiter zou ik ook het toilet in de andere hoek zodat je die niet ziet bij binnenkomst in de badkamer, maar dat is nogal onhandig gezien de twee ramen.
Ik snap je punt m.b.t. de wasbak volledig. Wij hebben daarom zelf toen gekozen voor een 1,5 wasbak. Zie foto ter verduidelijking. Let op dit is direct na plaatsing dus nog niet vol geplaatst met tandpasta, tandenborstel, gel etc. Maar wij zijn zeer blij met de extra mogelijkheid om spulletjes neer te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WergfYX025KGC4XXS_LeQSNsYwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkSDZBJqrMVoOzEObYGeV0w3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9Q4DPUM0V-hFbMyLVgMe8pNhOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4Hl6DoL9G3Un3AmeLlufUaS.jpg?f=fotoalbum_large

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
EdwinC schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Ik snap je punt m.b.t. de wasbak volledig. Wij hebben daarom zelf toen gekozen van een 1,5 wasbak. Zie foto ter verduidelijking. Let op dit is direct na plaatsing dus nog niet vol geplaatst met tandpasta, tandenborstel, gel etc. Maar wij zijn zeer blij met de extra mogelijkheid om spulletjes neer te zetten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zijn de afmetingen van jouw badkamer als ik vragen mag? Ziet er qua indeling en met het raam op dezelfde plek een beetje hetzelfde uit. Ook mooie tegels overigens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 09:32
Een tip: neem een douchedeur ipv de inloopdouche zo te laten, alles wordt zeiknat tijdens het douchen. Ik spreek uit ervaring.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Uhmazing schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Wat zijn de afmetingen van jouw badkamer als ik vragen mag? Ziet er qua indeling en met het raam op dezelfde plek een beetje hetzelfde uit. Ook mooie tegels overigens!
Thanks voor het compliment. Het geheel zit er intussen 4 jaar in en we zijn zeer tevreden met het resultaat inderdaad!

Afmetingen zijn volgens mij ongeveer 2,5*4 meter.
IceM schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:56:
Een tip: neem een douchedeur ipv de inloopdouche zo te laten, alles wordt zeiknat tijdens het douchen. Ik spreek uit ervaring.
Wij hebben daarom een extra lange douchewand gekozen en de douchekop tegen de lange wand geplaatst. Hierdoor geen problemen ermee dat alles zeiknat wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Fraaie kleuren voor je badkamer!

Een paar losse opmerkingen, deels bevestigingen van wat eerder gezegd is:
- Het is niet zo heel groot, neem glazen wanden om het niet nog kleiner te laten lijken. Zwarte frames zouden prachtig passen bij de rest.
- Een tweede waskom voegt niet zo veel toe (ik spreek ook uit ervaring). Veel opbergruimte wel, alhoewel je ook niet alles in de badkamer hoeft op te slaan. Een wastafel of blad met waskom met een flinke aflegruimte is erg praktisch en kan héél mooi zijn

Ik denk dat een bad het geheel (nog) fraaier en ook logischer ingedeeld maakt. Hoe vreemd dat ook mag klinken bij een kleine badkamer. Ik zou zelf de indeling van @EdwinC aanhouden. Maar dan met een klein afgeschuind bad (van 160 cm of 170 cm breed). Dan past er nét een wc naast. Dan komt het bad onder het raam waardoor die ruimte goed gebruikt wordt. En voor wastafel en douche blijft genoeg ruimte over. En een radiator krijg je ook nog wel ergens erbij.

Verder:
-de douche zal tegen het raam spetteren. Dat levert snel lelijk verfwerk (en meer ellende) op (alweer uit ervaring). Daar moet je wat mee. Een smalle douchewand ervoor, kunststof kozijnen, bedenk maar wat.
- ik neem aan dat de deur van de badkamer naar buiten draait? Sws om er altijd in te kunnen, ook al is iemand direct achter de deur onwel geworden. En binnenin is het moeilijk manoeuvreren is een smal gangetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 14:51

PoweRoy

funky!

EdwinC schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:06:

Wij hebben daarom een extra lange douchewand gekozen en de douchekop tegen de lange wand geplaatst. Hierdoor geen problemen ermee dat alles zeiknat wordt :)
Vergis je niet hoe ver water spettert. Als je er onderstaat kan alles via je hoofd/schouder zo naar de andere kant van de badkamer gaan. Wij hebben speciaal hiervoor een glazendeur gebruikt om de inloopdouche dicht te maken.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:09
Met een douche deur is het ook wat sneller warmer binnen, je zal toch minder last van trek hebben los van de spetters en het water door de hele badkamer. Ook denk ik dat je wc papier droger zal blijven met een deur voor je douche

Al hebben wij ook gewoon voor de douchecabine een matje liggen om op te staan na het douchen om dan droog de badkamer te kunnen verlaten.

Ik mis trouwens de verlichting in je badkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:58
Ik denk dat de basis er een heel eind is, zeker met de opmerkingen hierboven. maar ik wil nog de tip meegeven: waar laat je de basis dagelijkse spullen?

Zoals shampoo en zeep in de douche (niet dat je dadelijk een vaag rekje moet plaatsen), mocht je een nisje willen is nu de tijd. Ook plaats voor handdoeken --> past nu niet in de la onder de wastafel, komt dit in een kast? Wij hebben bv een zwevende wastafel zodat we de handdoeken op de ladekast eronder kunnen leggen.

Daarnaast iets met stopcontacten voor scheren/stijltang ect... waar laat je de was? (ik neem aan ook hier?)

Allemaal kleine zaken maar maakt het eenvoudiger om nu te beslissen anders is het dadelijk allemaal net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-04 12:01
Pat911 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:19:

Onze badkamer lijkt enorm op die van de TS, behalve dan dat we de WC aan de lange kant aan de muur hebben zitten.
We hebben bewust voor een muurtje gekozen (3/4 tot plafond) omdat daarin een nis gemaakt kon worden voor onze douchespullen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Goed dat @epicfailguy23 en @TheOmen het fenomeen doucherekje of -nis benoemen.
Klinkt als een kleinigheid, maar is een DING. @Uhmazing als je wil kan ik daar ettelijke alinea's over uitweiden. En wat wij uiteindelijk gedaan hebben. Ja? Zal ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Bedankt voor jullie tips en ervaringen.

Voor wat betreft de afweging muur / glazen douchewand met deur: gaan we overwegen en bespreken.
Mochten we voor een glazen wand gaan, is het dan mogelijk om de nist in de muur te laten maken waar de douchethermostaatkraan hangt?

Wastafel zullen we ook nog eens heroverwegen, wellicht een 1 meter wastafel (i.p.v. 1.20) met 1 waskom i.c.m. een hangend kastje voor opbergruimte ernaast.

Bad wordt m.i. wel heel krap, maar eens kijken wat we ervan kunnen maken in het ontwerpprogramma.

Stopcontacten, verlichting, etc. is reeds besproken met aannemer/elektriciën. Stopcontacten komen naast wastafel en een stopcontact voor de elektrische radiator. Verlichting wordt spotjes.

Voor wat betreft de werkzaamheden: de aannemer doet alle voorbereidingswerkzaamheden. Mijn oom is tegelzetter en zal de rest afronden. We hoeven dus ook niet een complete badkamer bij 1 zaak te bestellen, maar kunnen in principe alles los bestellen / goedkoopste uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 14:51

PoweRoy

funky!

Wij hebben een 'bankje' in de douche gemaakt. Met gipsblokken en tegels. Handig voor de kleine kinderen maar ook voor jezelf als je ouder bent ;)
Hier staat dan ook de shampoo etc op.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:27
Niet direct 1 op 1 ivm jouw ramen, maar geeft je wel een idee wat er met een kleinere badkamer kan.

Vorig jaar zelf verbouwd maar de wijze van inrichten hetzelfde gelaten. Raam zit boven het bad maar zit hoog.

(Let op de afmetingen en niet het plaatje, heb deze van internet geplukt :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKbeiWmdu9PIGsNlxBHDa6T3S5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLmbuTeQmWkXMWWKRCVEt3lv.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de leidingen kun je wel in de muur en vloer kwijt? Ook met een stukje afloop zodat het wegloopt.

[ Voor 13% gewijzigd door LuisjeNL op 12-03-2024 19:57 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da menace
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 10:36
Wij hebben 1 van de twee ramen aan de binnenkant dichtgemaakt. Dit gaf ons de mogelijkheid om daar een douche te plaatsen. Matglas in het raam zodat het er van buiten netjes uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
Ga je geen vloerverwarming laten infrezen? Zeker weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Niet eens m.b.t. meerdere personen die aangeven dat de 2e waskom niet zoveel toevoegt. Wij zouden niet zonder kunnen en hem altijd plaatsen wanneer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laat in ieder geval een lasdoos met fase, nul en aarde naar het midden van de spiegel brengen. Kost je nu (bijna) niks en heb geeft je later mogelijkheden.

Hier recent spiegelverlichting gemaakt om verschillende redenen. De belangrijkste vond ik nog dat het licht van de spots zo fel is dat het midden in de nacht, bij een toiletbezoek, niet prettig is om aan te zetten. Dus doe je maar dingen in het donker. Nu zit er spiegelverlichting achter wat voldoende licht geeft om alles OK te kunnen zien. Lang leve de wifi schakelaars en de draadloze bewegingsdetectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 06:54:
[...]

Laat in ieder geval een lasdoos met fase, nul en aarde naar het midden van de spiegel brengen. Kost je nu (bijna) niks en heb geeft je later mogelijkheden.

Hier recent spiegelverlichting gemaakt om verschillende redenen. De belangrijkste vond ik nog dat het licht van de spots zo fel is dat het midden in de nacht, bij een toiletbezoek, niet prettig is om aan te zetten. Dus doe je maar dingen in het donker. Nu zit er spiegelverlichting achter wat voldoende licht geeft om alles OK te kunnen zien. Lang leve de wifi schakelaars en de draadloze bewegingsdetectoren.
Op een verwarmde spiegel met verlichting, zitten meestal tiptoetsen die voldoende licht geven voor een nachtelijk bezoek aan de wc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als er al verwarming in zit wel. Wij hadden destijds voor een basisonderwijs spiegel gekozen, zonder luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-04 19:03
Fraai basisontwerp!
Tips van mijn kant; als je kiest voor een dubbele wasbak met lades daaronder, kies dan niet voor lades over de gehele breedte van het meubel. Met lades over de gehele breedte zit je, zoals wij..., met het probleem dat als je met zn tweeén voor het meubel staat en de één wil iets uit een lade pakken dat de ander aan de kant moet. Dit klinkt als een "first world problem" maar ervaar ik als erg onhandig.

Én, als je kiest voor een bankje in de douche (hebben wij ook en is echt heel prettig) let dan op goed afschot zodat het water er netjes afloopt. Dit hebben ze bij ons moeten corrigeren.

Oh, en die douchedeur ontkom je niet aan inderdaad, anders een groot waterballet.

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:50
vraagje: waar zijn de plankjes in de nis gekocht, waar de handdoeken op liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:58
Uhmazing schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:29:
Bedankt voor jullie tips en ervaringen.

Voor wat betreft de afweging muur / glazen douchewand met deur: gaan we overwegen en bespreken.
Mochten we voor een glazen wand gaan, is het dan mogelijk om de nist in de muur te laten maken waar de douchethermostaatkraan hangt?

Stopcontacten, verlichting, etc. is reeds besproken met aannemer/elektriciën. Stopcontacten komen naast wastafel en een stopcontact voor de elektrische radiator. Verlichting wordt spotjes.
Een nis is in principe altijd te maken (ligt een beetje aan de dikte van de muur). leidingen nar de douchekop zou je er altijd omheen leggen. De vraag is wil je deze betegeld hebben zoals de rest van de muur? of neem je een 'standaard' inbouw nis --> hiermee heb je net wat meer ruimte/speling, echter dit is een design keuze.

p.s. is de elektrische radiator nodig? Als je deze alleen gebruikt voor warmte dan kun je wellicht een elektrische vloerverwarming mat neerleggen, dit scheelt enorm in de ruimte. (ik ben niet iemand die een handdoek hergebruikt en hier over heen hangt ;) )
micky_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:16:
Goed dat @epicfailguy23 en @TheOmen het fenomeen doucherekje of -nis benoemen.
Klinkt als een kleinigheid, maar is een DING. @Uhmazing als je wil kan ik daar ettelijke alinea's over uitweiden. En wat wij uiteindelijk gedaan hebben. Ja? Zal ik?
Ik ben nu wel benieuwd :o

[ Voor 14% gewijzigd door epicfailguy23 op 13-03-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Matadores schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:54:
[...]

vraagje: waar zijn de plankjes in de nis gekocht, waar de handdoeken op liggen?
Die heb ik zelf gemaakt uit planken uit een oude eiken kast. Eerst de planken laten schaven, hierna op maat gezaagd en gelakt in de juiste kleur.

De planken heb ik gevonden via marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:28
Kijk ook even in Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Daar krijg je misschien weer andere feedback en je kunt inspiratie opdoen met voorbeelden van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:50
EdwinC schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:58:
[...]

Die heb ik zelf gemaakt uit planken uit een oude eiken kast. Eerst de planken laten schaven, hierna op maat gezaagd en gelakt in de juiste kleur.

De planken heb ik gevonden via marktplaats.
En de planken zijn goed beschermd tegen het vocht in de badkamer? Of merk je dat ze ondanks de laklaag nog wel wat te voorduren krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wij hebben wel een muur als scheiding, maar de muur loopt niet tot het plafond. Dat scheelt licht en maakt het minder hokkerig en houdt alle water tegen. Aan de voorkant van de douche heb je wel last van water.

Maar in een vorig huis hadden we een glazen wand op de bandrand (die kon scharnieren). In zo'n want zit een siliconen/rubberen strip die verouderd (=stug wordt) en aan de onderkant van een glazen want iden zo'n strip. Die scheurde op den duur agv open en dicht draaien van het scherm. Lang verhaal kort: op den duur zijn die strips niet meer te leveren en zit je met een lekkend scherm. Voor ons - naast de kalkaanslag - reden om in het huidige huis voor een muurtje (7.5cm watervaste gipsblokken en dan betegelen) te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mijn tip zou eerder visueel zijn: is het geen idee om de witte tegels van achter het toilet ook als vloer te gebruiken? Ik krijg een beetje een grot-gevoel zo, me alles in dezelfde beton/steen look.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:52
Met ook een kleine badkamer en onhandig raam had ik een beetje hetzelfde issue als jou. Ik heb achteraf spijt geen VV te hebben laten neerleggen.. Dat had een hele radiator gescheeld en die ruimte kon ik erg goed gebruiken. Ik zou die optie toch zeker goed in je achterhoofd houden. Als je de radiator weg denkt (want VV) zal je zien dat je meer mogelijkheden hebt..

Edit: zo te zien is jouw badkamer zelfs nog groter dan de mijne, dus je hebt eigenlijk prima de ruimte.. Ik had hem maar van 2,3 x 2.. Wel 1 raam, maar ook erg onhandig geplaatst waardoor ik 2 hoeken kwijt was voor een gesloten douche (en bleef alleen een inloopdouche over)

[ Voor 27% gewijzigd door ID-College op 13-03-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
EdwinC schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Thanks voor het compliment. Het geheel zit er intussen 4 jaar in en we zijn zeer tevreden met het resultaat inderdaad!

Afmetingen zijn volgens mij ongeveer 2,5*4 meter.
[...]

Ik denk dat het je nog zal verbazen hoe nat alles wordt, ook omdat de waterdamp door de hele badkamer gaat. Daarnaast blijft de warmte van het water meer hangen in een douche met deur en ervaar ik dat persoonlijk als comfortabeler.

Bron: we hebben 1 douche met deur en 1 zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Matadores schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:04:
[...]

En de planken zijn goed beschermd tegen het vocht in de badkamer? Of merk je dat ze ondanks de laklaag nog wel wat te voorduren krijgen?
De planken houden het na 4 jaar nog altijd prima! Zelfs in een 5 persoons huishouden met 3 pubers die langer douchen dan je lief is 8)7 .
balfnl schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Ik denk dat het je nog zal verbazen hoe nat alles wordt, ook omdat de waterdamp door de hele badkamer gaat. Daarnaast blijft de warmte van het water meer hangen in een douche met deur en ervaar ik dat persoonlijk als comfortabeler.

Bron: we hebben 1 douche met deur en 1 zonder.
Ik snap je punt, en het stuk van de waterdamp kan ik beamen, zeker ook vanwege de eerder aangehaalde pubers en hun douchegedrag. Maar de afzuiging schakelt dan een tandje hoger en zo is de badkamer weer snel droog.

En zoals al gezegd, alles nat door het spetteren van het douchen daar hebben wij met onze opzet echt geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
TheOmen schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Onze badkamer lijkt enorm op die van de TS, behalve dan dat we de WC aan de lange kant aan de muur hebben zitten.
We hebben bewust voor een muurtje gekozen (3/4 tot plafond) omdat daarin een nis gemaakt kon worden voor onze douchespullen.
Die nis snap ik wel, misschien kun je nog een nis aan de andere muur maken, met een voorzetwand waar je ook gelijk je leidingen achter weg kan werken. Hoeft niet super diep te zijn natuurlijk.

Mijn zoon heeft een soortgelijke oplossing als jij voor ogen hebt en ik vind het daar nogal hokkerig/benauwd overkomen. Komt misschien ook omdat daar alles grijs is. Wat kleur in een muur kan al voor verandering zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 11:27
Uhmazing schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:02:
De badkamer zal in een andere kamer komen dan de huidige badkamer, aangezien die te klein is.

Aangezien de "nieuwe" kamer ook niet héél groot is en twee ramen heeft, zijn er naar onze mening niet heel veel mogelijkheden qua indeling.
Is het nog een optie om het toilet in zijn geheel uit de badkamer te laten, bv de huidige badkamer naar toiletruimte ombouwen? Levert ruimte op in je nieuwe badkamer en is ms wat comfortabeler.

Geen fan van toiletpotten in badkamers ;)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 22:35
Wij hebben ook lang zitten dubben over een indeale indeling en zagen ineens bij een bouwmarkt een indeling waarmee we veel ruimte creëerde en toch een bad erin konden zetten. Wellicht is dit voor jou ook een optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ujrgyoo601eUuBTJRu6bcKMAhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oihwzHwImjiY16YVCbjoWA8s.jpg?f=user_large

Dit kan jij ook realiseren eventueel, maar wellicht met een minder breed badmeubel, maar inderdaad, hoe belangrijk zijn 2 kranen en een brede kast? Wij vonden een bad veel belangrijker en hebben nu een meubel van 60cm breed, wat ook breed genoeg is.

[ Voor 22% gewijzigd door blatenja op 13-03-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Mang0w schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:48:
Fraai basisontwerp!
Tips van mijn kant; als je kiest voor een dubbele wasbak met lades daaronder, kies dan niet voor lades over de gehele breedte van het meubel. Met lades over de gehele breedte zit je, zoals wij..., met het probleem dat als je met zn tweeén voor het meubel staat en de één wil iets uit een lade pakken dat de ander aan de kant moet. Dit klinkt als een "first world problem" maar ervaar ik als erg onhandig.

Én, als je kiest voor een bankje in de douche (hebben wij ook en is echt heel prettig) let dan op goed afschot zodat het water er netjes afloopt. Dit hebben ze bij ons moeten corrigeren.

Oh, en die douchedeur ontkom je niet aan inderdaad, anders een groot waterballet.
M.b.t. die lades opdelen, helemaal mee eens. Onze grootste ergenis in ons nieuwe huis, lades over de gehele breedte :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUx-EF_cKRXDv-i8IB5z5pPOz20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lvvJZqqMsssOP8iAtyFGoud.png?f=fotoalbum_large

Links achter bij het bad loopt een ventilatiekoof, vandaar een verdikking/voorzetwand in de muur. Kunnen daar dus wel weer mooi nisjes kwijt.

Rechterzijde achter de douche, wc en bad lopen oa de standleiding etc, dus hier wordt over de gehele breedte een voorzetwand van 7cm geplaatst. daar kan je dus ook je waterleidingen, nisjes en inbouwkranen gemakkelijk in kwijt.
qua maten bijna soortgelijk met jou. 245x215 (en dat wordt 245x208 door de voorzetwand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:56
Stuit op je topic.

Misschien van toegevoegde waarde:
We hebben de badkamer net gezet, een paar ideeen ervaringen om tr delen.

Douche met en muur wand ipv glas hebben wij nu ook. Dit om wat meer privacy (4 dames in huis)

Zelfde geldt voor toilet. Verstoppen kan je hem niet maar tegen over je douche is wel erg direct. Net als frontaal tegen toilet aan kijken als je binnenloopt.

We hebben de douche deur nog niet gemonteerd maar douchen al wel. Ik zal blij zijn als die deur er in zit. Met kids wordt het niet nat maar als ik douche, spettert ca 1,5'l ver.

Over dat open douche zo lekker je badkamer warmte stijgt op boven je deur langs, kunt ook je muur tot 210cm hoog houden. Geeft wat meer licht en lucht, verder kwestie van smaak..

En douche uit is nu al even fris zo zonder deur, laat staan in de winter.

Dubbele wastafel, heerlijk, altijd doen.
Bad, als je kan ook..:-)
Pagina: 1