Duitse 3 fase motor, ster of delta?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janne56897
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik heb tweedehands een 3 fase motor gekocht om aan te sluiten op mijn kolomboor (gebruik makend van een frequentie regelaar die 220 1 fase omzet naar 220 3 fase). Ik weet dat de aansluiting van de motor omgezet kan worden tussen 220 en 380v. Normaal staat er een handig schema aan de binnenkant van de motor maar omdat dit een oude motor is kom ik er niet uit. Weet iemand hoe ik de bedrading van de motor kan veranderen zodat hij dan wel op 380 dan wel op 220 draait?

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLenF0_67F0PD34_9ZLGhHgEFU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JxfzCpjMwsnq81h0E0Xldw6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xchgdo_Btgoi5uUfqHY_FLlOhS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua3aZ7mQ8gMHynNtGOaSNe5M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIaWETCJdvUM7cmZinDcsNpbi1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cd9lKMKj3upFRlb1qRA80A0N.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Waarom zou je dat willen? Heeft die boor zelf geen motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 14:27
Pure gok met mijn beperkte kennis, maar het schema dat er staat zegt het toch
3 fase delta (of driehoek) sluit je de eerste 3 kabels aan..
3 fase ster (of Y) sluit je 4 kabels aan, met de nulgeleider op Y

draairichting hangt dan af van de volgorde van de eerste 3 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 13:39
Ik kan het niet heel goed zien op de laatste foto, maar als ik het goed zie, zie ik 6 draden uit de motor komen en die op de klemmenstrook zijn vastgeschroefd, waarvan 3 op de meest linksonder klem in foto 3 (boven de 'Y' sticker op foto 2).

Dat zou betekenen dat de motor op dit moment als ster is opgesteld, omdat alle fasen op die ene klem zijn aangesloten (dat is dan de nul).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAdri
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-12-2024
Als het er niet duidelijker opstaat zou ik het toch maar eerst nameten.
Moeilijk is het niet, het zijn maar drie spoelen.
De volgorde is vooraf niet belangrijk, je gaat de draairichting toch controleren voor je de motor monteert.
De nulgeleider nooit aansluiten bij een drie fase motor.

Bij aansluitklemmen als deze is het de bedoeling dat je aan de ene zijde de spoelen op de juiste manier aansluit:
- voor sterschakeling gebruikt je 4 aansluitingen RST en Y, 3 voor de spoelen een voor het centrale punt.
- Voor driehoekschakeling gebruikt je 3 aansluitingen, met telkens een spoel tussen een aansluiting en de volgende.

Aan de andere zijde van de aansluitklem de kabel: steeds 3 aansluitingen.

Mvg,
Rudi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJP0zuhSzyLyYMMbzInNdvl3vbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKqNhPe9T35vkDohMatc5g9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstrooid_prof
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-06 15:31
Als je meer zekerheid wil hebben, ga je vraag even stellen op circuitsonline.net ; Daar zitten massa's experts over dit gebeuren.

Over het algemeen is het wel zo dat je bij dit soort motor "maximum 220V" over de spoel wil hebben.

dus: als je voedt met 220V(230V) ==> Delta
als je voedt met 380V(400V)=> Ster
voor een kolomboor zal je geen nood hebben aan een ster-delta omschakeling om op te starten, dus je kan het wel gewoon simpel aansluiten.

Dan, als je voor delta gaat,
volgens je labeltje: het wijst erop dat R, S, T (de 3 fasen) aangesloten moeten worden op de terminals U, V, W
, de drie andere aansluitingen (xyz) moet je met elkaar verbinden.
Als je alles zo aansloot, met dan even (voor je er spanning op zet) wat de weerstand is van elk van de circuits, die moet gelijk zijn. (dus: tussen R & Y, tussen S & Y, tussen Z&Y). Als die niet gelijk is, heb je verkeerde aansluitingen, of een kapotte motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:29
Er staat ook nog iets met draad-kleur op dat tweede plaatjed denk ik, de twee-letter-afkortingen tussen haakjes lijken verdacht veel op Duitstalige kleuren:
'ge' = Gelb (geel)
'gr' = Grün (groen)
'rt' = Rot (rood)
'sw' = Schwarz (zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janne56897
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-05-2024
Hartelijk dank voor de hulp allemaal.

Uit de motor komen 6 draden:
1x rood
1x groen
1x oranje
1x rood met streepjes
1x groen met streepjes
1x oranje met streepjes.

Als ik het goed begrijp sluit ik de motor dus op 220V delta aan als ik de draden opstel zoals op deze tekening?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nnPPbvJTtoc8yZI-zrcHSDlBHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDuP5lyyFc30qDCm1g15DPGk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat dus betekend dat hij nu op 380V volt ster staat? (zie foto eerste post).

Klopt het ook dat als de motor op delta staat hij het meeste koppel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 06:42
De laagste spanning is de spoelspanning in dit geval dus 230

Als je hem op een 3fasen aansluiting aansluit MOET hij in ster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:21

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

naa, want de drie fasen uit de frequentieregelaar zijn 3 fasen van 220V. Dus delta.

[ Voor 41% gewijzigd door thunder7 op 13-03-2024 18:54 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 06:42
Ja, dan wel inderdaad
Pagina: 1