Stroomkabels trekken met trekveer - weinig succes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:57
Dag allen,

Ik zou graag weer een beroep doen op jullie expertise. :)

Situatieschets: februari een nieuw huis gekocht. In de slaapkamer zijn twee wandcontactdozen aan dezelfde wand. Het bed komt tussen de dozen aan die wand te staan. Volgens de elektrische tekening is één een (van oorsprong lege) PTT doos met een directe buis naar beneden, richting meterkast, de ander is momenteel bezet door een stopcontact die zijn oorsprong vindt vanuit de centraaldoos. De PTT leiding was afgedopt door middel van een afdekplaat. Geen zwarte trekkabel in de leiding.

Afgelopen week wilden we graag stroomkabels bijtrekken om gebruik te maken van een stopcontact aan beide kanten van het bed. We hebben geprobeerd met een metalen trekveer van 20 meter, maar tot nu toe mocht het niet baten.

Poging 1:
Vanuit de slaapkamer de trekveer invoeren levert op ongeveer 1 meter van de invoer een weerstand. Verder invoeren is niet mogelijk. Het lijkt alsof de trekveer ergens tegenaan loopt. De veer zit niet vast en is relatief eenvoudig weer te verwijderen.

Invoeren vanuit de meterkast slokt de volledige 20 meter trekveer op. De afstand zou nooit 20 meter kunnen zijn, maximaal 10 (en dat is zeer ruim gemeten, de doos ligt bijna boven de meterkast). Bovenaan klinkt het alsof de trekveer bijna in de doos zit cq langs een flexibele buis schuurt, maar dat kan door de echo uit de buis ook een vertekend beeld geven.

Opnieuw invoeren en/of licht draaien heeft geen effect.

Poging 2:

Touw gehaald, stofzuiger met flinke zuigkracht op de buis in de meterkast vast getapet. Zuigkracht aan de bovenkant is hoor- en voelbaar, maar (veel) te zwak om twee verschillende soorten touw aan te zuigen (touw wordt niet door het begin van de wandcontactdoos getrokken en zelfs verder doorvoeren heeft geen effect). Het afdekken van het gat in de doos levert bij de stofzuiger geen hoorbaar vacuüm in de stofzuiger op (deze is afgetapet op de buis).

Gepoogd om een enkele stroomkabel door te voeren (punt afgerond), maar ook dat mocht niet baten.

Vermoeden is momenteel dat er ergens een (flexibele) buis uitgeschoten is op ongeveer 1,5 meter van de wandcontactdoos, al is het een mysterie waar de trekveer voor een ruimte 20 meter in verdwijnt vanuit de meterkast.

----

Heeft iemand van jullie nog een praktische tip die ik zou kunnen proberen alvorens we over gaan naar andere oplossingen zoals een K25/P25 kabelgoot om alsnog een stopcontact aan beide kanten van het bed te kunnen maken?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05
Heb vroeger vakantiewerk gedaan bij een installatiebedrijf. Als het stroef ging werd er Dreft afwasmiddel op gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:18
Zoek even naar kabel glijmiddel i.p.v. alternatieven zodra je die kant op wilt.

Wellicht vanuit beide kanten invoeren waarbij je een magneet op beide kopjes zet? Dan zouden ze elkaar moeten kunnen vinden (zorg wel voor een gewenste magnetische werking).

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:21
Als je zelf alles al hebt geprobeerd, dan lijkt mij dat het internet je ook geen andere tips kan geven. Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is met een leiding cameraatje kijken of je vermoeden klopt. Ik zit net te kijken maar voor 12 euro kan je al zo'n ding kopen voor op je telefoon. Wist niet dat het zo goedkoop was.

Als die vastloopt of uitschiet, kan er iets mis zijn met de buis/mantel zoals je zelf al zegt, dat is moeilijk in te schatten vanaf hier.

Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome. Wat je zelf al aangeeft, kabelgoot is de makkelijkste optie ben je zo klaar of anders wordt het slijpen in de muur met een haakse slijper of muurfrees. Het oude PTT punt kan je weer opnieuw gebruiken, nieuwe buis erin en weer afsmeren.

Of je bouwt een voorzetwand met leidingen erin.

[ Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 12-03-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:32
Het touw wat je erdoor probeert te krijgen met de stofzuiger, was dat niet te dik / stug. Dunner touw proberen. Als dat lukt een dikker touw erdoor en dan de trekveer.
Kan natuurlijk ook zijn dat de flexibele buis is losgeschoten en ergens los hangt te bungelen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Dank allen voor de input.

@wm1234 Eens. Mijn hoop was alleen dat ik nog een relatief makkelijke manier zou vergeten, waar jullie me dan weer op zouden kunnen wijzen. Een leidingcamera zou een optie kunnen zijn. Eens kijken of ik ergens een relatief goedkoop kan uithalen. Wie weet.

@Sparkiee Het "dunste" koord waarmee ik het probeerde was metselkoord van 1mm. Maar ook daarbij totaal 0 aanzuiging. Waarschijnlijk omdat er ergens "valse lucht" werd aangezogen. Een loshangende buis zou wel verklaren waarom ik vanuit beneden de 20 meter kan invoeren en vanaf boven vrij snel tegen een einde aanloop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Probeer wat volume te creëren met het touw, heb het zelf ook wel eens moeten doen en heb toen lichtgewicht garen gepakt en dat tot een bolletje gemaakt.

Andere methoden om je misschien nog op ideeën te brengen
* rook door de buis op blazen, kijken waar het uitkomt
* Met een metaaldetector proberen de punt van de trekveer op te zoeken, om vervolgens daar de muur plaatselijk te openen
* een plastic veer gaat over het algemeen soepeler door een buis heen dan een metalen
* wc ontstop veer door de buis op brengen van de 1m zijde en dan graven ermee (let op dat dit potentieel wel schade toebrengt aan en je misschien verder van huis brengt

Heb in mijn eigen '70 woning ook een buis gehad waarbij na ongeveer een meter de veer stopte, muur opengemaakt, bleek men ooit iets opgehangen te hebben met schroef en plug, en de plug zat nog in de buis. Vraag me niet hoe maar precies midden door de buis geboord. Dat het überhaupt goed is gegaan qua elektriciteit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Als je garen gebruik met daar een boterhamzakje of iets dergelijks aan geknoopt. Je hebt echt niet veel onderdruk nodig.

Maar het klinkt sowieso als een losgeschoten leiding.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:21
Als we toch nog simpele oplossingen proberen: Bij je bed zit je in het goede gaatje maar weet je dat ook 100% zeker van beneden ....

Bouwvakkers moppen inkomende .....

@The Prutsor Als je toendertijd het schilderijtje aanraakte, kreeg je gelijk een goede opdonder. >:)

[ Voor 24% gewijzigd door wm1234 op 12-03-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Tape van een cassettebandje is nog veel lichter dan een touwtje.
Dan kan wellicht wel werken icm je stofzuiger...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Zelf heb ik een oud cassette bandje gebruikt om aan te zuigen; tape daarvan heeft een vrij grote oppervlakte en weegt niets. Daar vervolgens een visdraad mee getrokken en daarmee de trekveer. Was wat werk maar werkte echt super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:46
Bij ALI hebben ze van die kleine camera's die je op je telefoon kunt aansluiten en volgens ook nog eens verlichting hebben. Misschien kan je die eens proberen om te kijken wat er exact zit?

Type C Usb Mini Endoscoop Camera 7Mm 2M 1M 1.5M Flexibele Harde Kabel Snake Borescope Inspectie camera Voor Android Smartphone Pc

Wel 2 meter selecteren en eventueel verder kijken, of er betere te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:36
Heb je een plaat bovenin de meterkast die je los kunt halen?
Misschien kun je daar wat meer zien.
Als je pech hebt dan kun je ook erg scherpe bochten in de (flexibele) buizen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Giltix schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:51:

@Sparkiee Het "dunste" koord waarmee ik het probeerde was metselkoord van 1mm. Maar ook daarbij totaal 0 aanzuiging. Waarschijnlijk omdat er ergens "valse lucht" werd aangezogen. Een loshangende buis zou wel verklaren waarom ik vanuit beneden de 20 meter kan invoeren en vanaf boven vrij snel tegen een einde aanloop.
Probeer het eens met 0,3mm visdraad, dat lukt eigenlijk altijd wel met een beetje fatsoenlijke stofzuiger.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 12-03-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Probeer inderdaad iets van een pluisbolletje aan het touw te knopen, zodat je wat meer zuigkracht aan het touw krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat er ergens een centraaldoos/inbouwdoos verstopt zit waar je trekveer in vastloopt. Dat zorgt voor de abrupte stop omdat ie de hoek niet kan maken.

Kun je een beetje kloppen of het ergens hol is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
de "PTT" doos op de slaapkamer heeft hoogst waarschijnlijk een leiding naar de telefoonaansluiting in de woonkamer.
Kijk eens vanuit deze doos in de woonkamer of je verder komt. in beide richtingen (meterkast en slaapkamer)
Uit je verhaal lijkt het of er geen bedrading en/of telefoonkabel vanuit de meterkast verder het huis ingaat.

Veel sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-05 21:51
Rolfie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:32:
Bij ALI hebben ze van die kleine camera's die je op je telefoon kunt aansluiten en volgens ook nog eens verlichting hebben. Misschien kan je die eens proberen om te kijken wat er exact zit?

Type C Usb Mini Endoscoop Camera 7Mm 2M 1M 1.5M Flexibele Harde Kabel Snake Borescope Inspectie camera Voor Android Smartphone Pc

Wel 2 meter selecteren en eventueel verder kijken, of er betere te vinden zijn.
Is leuk voor in een holle muur etc. maar in een buis loop je bij de eerste de beste bocht vast.
Ding is misschien maar 7 mm dik maar de lengte is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:30
Als het om massieve wanden en vloeren betreft, even zoeken op (trek)verenpomp.
Wellicht dat dit nog helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:46
JurienW schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Is leuk voor in een holle muur etc. maar in een buis loop je bij de eerste de beste bocht vast.
Ding is misschien maar 7 mm dik maar de lengte is het probleem.
De trekveer liep vanuit de slaapkamer na 1 meter vast. Met een 2 meter draait is het dus mogelijk om het probleem te traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:48
met stofzuiger en 'touw' heb ik beste ervaring met lint om cadeau's in in te pakken/strik te maken

dit heeft een heeft groot 'oppervlak' en is zeer ligt waardoor de beter mee gezogen wordt. daaraan kan je dan een steviger touw hangen eens het lint er volledig door is.

maar ik vrees dat ook dit in uw situatie niet zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 16:29
rene_db schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:23:
de "PTT" doos op de slaapkamer heeft hoogst waarschijnlijk een leiding naar de telefoonaansluiting in de woonkamer.
Kijk eens vanuit deze doos in de woonkamer of je verder komt. in beide richtingen (meterkast en slaapkamer)
Uit je verhaal lijkt het of er geen bedrading en/of telefoonkabel vanuit de meterkast verder het huis ingaat.

Veel sterkte
Dit was exact het probleem wat ik had. Vanuit de slaaplamer op de eerste verdieping aan de voorkant liep een buis naar de achterkant van de huiskamer. De buis vanuit de meterkast (PTT ansluitpunt) kwam dan in de woonkamer uit. Rechtstreekse afstand meterkast-slaapkamer was 5 meter maar door de omweg werd het 30 meter.
Ben er achter gekomen door met de trekveer te bewegen en overal in huis te luisteren (met glas tegen de muur om beter te kunnen lokaliseren)
Logische weg is dus niet de snelste bleek wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

't feit dat de TS 20 meter trekveer aan de andere kant kwijt kan betekent dat de buis ergens losgeschoten is. Precies op een plek waar de trekveer ruimte heeft om kwijt te kunnen. Vloerplaat, spouwmuur ofzo. Dat je aan de andere kant vastloopt na een meter maakt dan eigenlijk niet meer uit aangezien de twee uiteindes in de 'muur' elkaar toch niet raken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Wederom dank voor alle input.

@rene_db / @smurf_nl: Ik heb even gekeken, maar het "PTT punt" in de woonkamer heeft één uitgaande buis, daar zit een kabel in. Geen andere opties daar vrees ik. De elektratekeningen van de woning geven ook aan dat de buis in de meterkast richting 1e verdieping ook écht direct naar boven gaat. Vermoedelijk is dat niet het probleem.

Ik zal op basis van jullie advies nogmaals proberen om met cadeaulint/visdraad 0,3mm/... de ingang te vinden, maar ik verwacht dat het klopt wat @M2M zegt, de lengte trekveer die ik van bovenaf kan invoeren komt goed overeen met de lengte die de buis nodig heeft om terecht te komen tussen het plafond (BG)/de vloer(1e) in. Ik zou nog kunnen kijken met een inspectiecamera, maar buiten een bevestiging van het vermoeden brengt dat toch niks want openbreken is geen optie (meer).

Het enige wat ik nog vreemd vind is dat als ik beneden de stofzuiger erop zet er toch nog een (héél) zwakke zuigkracht in de doos boven de voelen is (en dat is met flink wat power van een droog/nat zuiger). Als ik een box met muziek erop zet (en die afseal op de doos) kan ik in de leiding beneden de muziek redelijk horen. Maar beide situaties zijn wellicht omdat de ruimte tussen de verdiepingen in fungeren als één grote klankkas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Als dit niet lukt zal toch de oplossing van een kabelgootje naar de plint moeten.
Aan de andere kant van het bed een verdeeldoos monteren (laag naast het bed)

Hoop voor je dat het je alsnog lukt.
Pagina: 1