Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 20:28
Hallo Mede-Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven want ik kom er helaas niet helemaal uit...
Ik heb recent een nieuw huis gekocht waar we wat verbouwingen hebben gedaan.

Hieronder een samenvatting:
Op de begane verdieping hingen 3 radiatoren (hal, woonkamer en keuken). Deze zijn verwijderd en we hebben een 6-groeps vloerverwarming laten installeren. Deze vloerverwarming is geinstalleerd en op druk gezet. De vloerverwarming hebben we momenteel nog niet ingebruik ivm andere werkzaamheden (stucadoor, schilder en nog leggen van de nieuwe vloer).

Op de eerste verdieping (slaapkamers) hebben we besloten 3 radiatoren te houden, deze radiatoren wil ik voorzien van Tado radiatorknoppen zodat ik per kamer het kan bedienen.
Daarnaast wil ik de vloerverwarmingsverdeler ook voorzien van een Tado radiatorknop zodat ik de begane verdieping afzonderlijk kan bedienen door de tado smart thermostaat te verbinden met de Tado radiatorknop.

Nu de volgende vraag, waar moet ik de Tado radiatorknop installeren op de vloerverwarmingsverdeler?
De verdeler is voorzien van een Bypass die ingesteld staat op 2 BAR. Bijgaand een foto van de vloerverwarmingsverdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWUtCz9b6H1MYhoje47yfEX0AO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5e8xm1511bLwCr0m7GhOy1tk.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou me enorm helpen als iemand mij kan uitleggen waar het geplaatst moet worden.
Ik krijg nog een loodgieter over de vloer ivm waterleidingen die aangepast moeten worden, zou eventueel ook meteen dit kunnen oplossen als het wat complexer is.

Alvast bedankt iedereen!! :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je nu een ondervloer liggen die absoluut niet geschikt is voor vloerverwarming? Piepschuim van ±3mm met een laag aluminiumfolie er op om daar klik-laminaat op te leggen?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
RaZ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:45:
Heb je nu een ondervloer liggen die absoluut niet geschikt is voor vloerverwarming? Piepschuim van ±3mm met een laag aluminiumfolie er op om daar klik-laminaat op te leggen?
Bedankt voor je reactie. De vloerverwarming is ingefreesd op de bestaande zandcement dekvloer.
Vervolgens zijn de sleuven hiervan dichtgesmeerd met mortel door het vloerbedrijf (ivm garantiebepalingen).
Nadat de schilder klaar is komen ze nog een keer langs om de vloer 4.5 / 5mm te egaliseren.

De vloer is geisoleerd in de kruipruimte, maar dit is geloof ik gedaan in 2000, dus misschien wil ik dit in de recente toekomst vervangen.

Edit:

Ik begrijp nu dat je doelt op de foto met de aliminium ondervloer, die heb ik daar gewoon alleen in de voorraadkast liggen tijdelijk, omdat mijn vriendin nog de trapkast moet verven met muurverf en de onderkant van de houten trap ;) :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tempestus op 12-03-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-06 21:48

mmniet

De beetje weter

hoe het met de bypass weet ik niet, maar het veiligst zou ik zeggen tussen de bypass en de knop om de temp te reguleren. Dus het kleine stukje horizontaal. Sowieso zal een goede loodgieter je het met het kleine gemak kunnen vertellen.

Officieel zijn de slimme radiatorknoppen er niet voor bedoeld en heb je wel een kamerthermostaat nodig die de temperatuur in de ruimte voelt. Heb zefl met evoHome een dergelijke opstelling goed werkend gehad. De tado knop zal dan simpel een open/dicht ding worden die centraal aangestuurd wordt.

Officieel zegt evohome dat het niet kan ivm verstoringen rond de vloerverwarmingunit. Veel leidingen, motortje die voor verstoringen zorgt. In de praktijk werkt het prima.

enige punt wat te checken is, is dat je CV ketel wel de power moet hebben het water nog door je leiding te pompen. Je plaatst namelijk een extra element in je leiding. Die van mij werd minder warm daardoor, maar niet schokkend.

Verder goed om te beseffen dat een vloerverwarming het beste werkt met een zo constant mogelijk temperatuur en daar is natuurlijk je huidige witte knop al voor bedoeld om dat te regulieren wat aanvoer betreft. Stuur daarom je vloerverwarming echt alleen aan als je van plan bent voor langere tijd je vloerverwarming uit te willen zetten. in de praktijk is dat relatief weinig en zal je zien dat als je op je kantoortje werkt en je in de avond er lekker warm bij wil zitten voor de tv je relatief veel energie moet steken in het opwarmen van de ruimte.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
mmniet schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:16:
hoe het met de bypass weet ik niet, maar het veiligst zou ik zeggen tussen de bypass en de knop om de temp te reguleren. Dus het kleine stukje horizontaal. Sowieso zal een goede loodgieter je het met het kleine gemak kunnen vertellen.

Officieel zijn de slimme radiatorknoppen er niet voor bedoeld en heb je wel een kamerthermostaat nodig die de temperatuur in de ruimte voelt. Heb zefl met evoHome een dergelijke opstelling goed werkend gehad. De tado knop zal dan simpel een open/dicht ding worden die centraal aangestuurd wordt.

Officieel zegt evohome dat het niet kan ivm verstoringen rond de vloerverwarmingunit. Veel leidingen, motortje die voor verstoringen zorgt. In de praktijk werkt het prima.

enige punt wat te checken is, is dat je CV ketel wel de power moet hebben het water nog door je leiding te pompen. Je plaatst namelijk een extra element in je leiding. Die van mij werd minder warm daardoor, maar niet schokkend.

Verder goed om te beseffen dat een vloerverwarming het beste werkt met een zo constant mogelijk temperatuur en daar is natuurlijk je huidige witte knop al voor bedoeld om dat te regulieren wat aanvoer betreft. Stuur daarom je vloerverwarming echt alleen aan als je van plan bent voor langere tijd je vloerverwarming uit te willen zetten. in de praktijk is dat relatief weinig en zal je zien dat als je op je kantoortje werkt en je in de avond er lekker warm bij wil zitten voor de tv je relatief veel energie moet steken in het opwarmen van de ruimte.
toon volledige bericht
Ja dat vind ik dus lastig, ik zou ook zeggen op de aanvoer leiding maar zeker weten doe ik niet.
Het zou mooi zijn als ik zelf ook een idee heb waar het precies moet komen en wat aangepast moet worden.

De reden dat ik de radiatorknop op de vloerverwarming wil is dat ik het afzonderlijk wil kunnen bedienen van de bovenverdieping, beetje als een zoneklep. Dan hou ik de woonkamer met de vloerverwarming continu op 19 of 20 graden (bijvoorbeeld) en kan ik boven op de kamers door gebruik van de tado knoppen afzonderlijk verwarmen als daar behoefte naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
@FaceDown ik zag dat jij ervaring had met het plaatsen van de Tado radiatorknop, zou jij ook advies kunnen geven:? Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-06 21:48

mmniet

De beetje weter

om de vloer van de woonkamer continue op 19 te hebben heb je toch geen tado knop nodig? ik weet niet hoe tado werkt, maar als het is om puur de ketel aan te sturen zodat hij aan is op het juiste moment, dan moet je daar denk ik de kamerthermostaat voor gebruiken. Zo ging dat ook bij evohome.

Ik heb overigens goede ervaring met de support van tado, die heb ik om technisch advies gevraagd rondom een warmtepomp en heb ik snel en gedegen antwoord gehad, dus ik neem aan dat ze je hier ook goed kunnen helpen.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-06 21:32
Je hebt in dat geval een zoneklep nodig die communiceert met een thermostaat in de woonkamer. Verder fungeren de knoppen op de radiatoren dan als eigen thermostaten. Op die manier kun je losse warmtevraag sturen naar de juiste kamers, dus niet dat je woonkamer compleet opgestookt wordt terwijl je alleen bijv. een slaapkamer wilt verwarmen.

Ik heb zelf destijds deze zoneklep geplaatst:
Caleffi 642622, Art.nr.: B004018 - https://benem.nl/caleffi-642-z-one-tweeweg-22-24v.html

Ik heb toen de Caleffi zoneklep geinstalleerd op de aanvoer tussen de CV en vloerverwarmingsunit. Vervolgens de thermostaat in de woonkamer bedraad aangesloten (NO/COM) op de zoneklep en vervolgens de bedrade thermostaat als relais geconfigureerd via de installateurshandleiding.

Met het testen ging de Caleffi klep perfect open en dicht (openen in ±20 sec, sluiten in ±8 sec) echter kwam er geen warmtevraag van de bedrade thermostaat naar de draadloze extensiekit/cv ketel.

Contact gezocht met de Tado Support via de chat en binnen 20 minuten had de supportmedewerker iets in mijn configuratie gewijzigd waardoor de thermostaat nu ook warmtevraag doorgeeft aan de extensiekit. (De medewerker gaf zelf aan te hebben gewijzigd; "De thermostaat diende te worden ingesteld op het zelfde circuit als de ontvanger")

Bij ons was het geluk dat de CV ketel in de bijkeuken hangt en dat we de vloerverwarmingsverdeler daar ook hebben laten plaatsen. Ik kon dus de draad van de oude thermostaat hergebruiken (blauw-rood) en die heb ik rechtstreeks op de Caleffi aangesloten. Daar zit een kroonsteentje aan waar je thermostaatdraad op aan kan worden gesloten.

Daarnaast heb ik ook een draadloze ontvanger, daar communiceren de Tado radiatorknoppen namelijk mee. Die zit op de CV ketel aangesloten. De zoneventiel (Caleffi) zit dus verder niet op de cv ketel of Tado draadloze ontvanger aangesloten. Daarom moest de Tado Support ook iets in mijn account veranderen/koppelen geloof ik omdat een thermostaat nu iets doet wat standaard niet kan worden ingesteld als eindgebruiker.

De installatie van de klep zag er zo uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAWV6KFbNHaju3LtKquVS1wAyVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xsFbJslaMSLO33nvy5SKsyix.png?f=fotoalbum_large

Waar de klep precies op jouw foto moet worden geplaatst durf ik niet te zeggen. Er staan wel tientallen topics op het Tado forum die deze situatie uitleggen, je kunt daar evt ook een foto plaatsen van je situatie zodat iemand kan markeren op welk stuk leiding de klep zou moeten komen.

Maar wie weet heb je iig wat aan mijn post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Tempestus schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:09:
@FaceDown ik zag dat jij ervaring had met het plaatsen van de Tado radiatorknop, zou jij ook advies kunnen geven:? Bedankt alvast!
Ik heb inmiddels al jaren Honeywell Evohome ipv Tado.
Ik had destijds een Tado knop op een 22mm thermostaatkraan gezet. Op zich werkte dat wel maar het nadeel is dat je eigenlijk open of dicht wil en niet een bepaald percentage open als een radiator. Dus je kan beter met een draadloos relais werken en een zoneklep (als dat kan met Tado, weet ik even zo niet meer).

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1