Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Mibosa
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Momenteel hebben wij bij ons appartement een warmwatergeiser van zo'n 15(?) jaar oud, welke de keuken en badkamer van warm water voorziet. Wij zijn een gezin van 3 personen (2 volwassenen en 1 kind) en douchen gemiddeld 1x per dag en doen 1x per dag de afwas (geen vaatwasser aanwezig). Af en toe vullen we ook de stortbak van de douche als een bad voor onze dochter, maar de hoeveelheid water die hierin gaat valt mee. Onze verwarming is een blokverwarmingssysteem, dus hiervoor is de geiser niet nodig.

De geiser die wij momenteel hebben bevindt zich in een kast op het balkon en de leidingen lopen naar binnen via het kozijn bij de keuken en aan de andere kant een pijp langs de gevel van het balkon om de vervuilde lucht af te voeren.

Nu is het zo dat er over een aantal maanden kunststofkozijnen geplaatst gaan worden vanuit onze VVE, waarin niet geboord mag worden en dus hebben wij een probleem met de huidige leidingen die via het kozijn naar binnen gaan.

Mijn idee is dus om deze geiser en leidingten te vervangen voor iets wat we binnen zouden kunnen hangen in een keukenkastje, of indien dit niet past, aan de muur boven het aanrecht (ook al is dit niet erg mooi, maar hier zouden we later nog iets van een ombouw omheen kunnen zetten).

Nu zag ik alternatieven als een elektrische boiler, warmtepompboiler, kleine CV ketel, etc, maar het meeste hiervan gebruikt nogal veel stroom (geen zonnepanelen aanwezig) of heeft alsnog een pijp naar buiten of een buitenopstelling nodig. Uiteraard hebben we het toestel ook het liefst zo energiezuinig mogelijk, met oog op ons toekomstige energielabel en stroom/gas verbruik.

Mijn vraag is dus, of iemand ervaring heeft met vergelijkbare toestellen en hoe hebben jullie dit opgelost / zouden jullie dit oplossen?

Ik hoor het graag!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:45

pietje63

RTFM

Zelf wel opgelost met warmtepomp boiler. Is welvaart groter en heeft idd luchtafvoer naar buiten nodig.

Het kleinste is een doorstromer, maar dan verwarm je met cop1 (dus niet zuinig).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
van minste ruimte naar meeste:

* elektrisch doorstroomverwarmer (bijv. clage CEX 11kW) --> klein en geen sluipverbruik. nadeel dat het heftig is qua elektriciteitsaansluiting en er best een kans is dat je hele meterkast op de schop moet of zelfs gewoon ongeschikt is (de aansluiting zelf heeft soms niet genoeg capaciteit)
* elektrische boiler (bijv. 80L itho daalderop mono koper..) --> steekt beetje uit boven keukenkastje maar kan aan de muur ergens weggestopt worden. Heeft een aansluitwaarde van slechts 2kW en kan dus eigenlijk altijd. Nadeel is dat het langzaam oplaadt (denk 4-6 uur als het vat leeg is) en stilstandsverlies heeft (helft van het jaar is dat prima want je wilt je huis dan warm, de andere helft van het jaar is het jammer)
* warmtepompboiler van 120L aan de muur --> zuiniger in gebruik dan de andere opties (factor 2 tot 3 minder stroomgebruik) maar meer ruimte nodig en maakt geluid dus zou het niet naast je slaapkamer hangen.

• Mibosa
  • Niet online
pietje63 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:16:
Zelf wel opgelost met warmtepomp boiler. Is welvaart groter en heeft idd luchtafvoer naar buiten nodig.

Het kleinste is een doorstromer, maar dan verwarm je met cop1 (dus niet zuinig).
Fr33z schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:16:
van minste ruimte naar meeste:

* elektrisch doorstroomverwarmer (bijv. clage CEX 11kW) --> klein en geen sluipverbruik. nadeel dat het heftig is qua elektriciteitsaansluiting en er best een kans is dat je hele meterkast op de schop moet of zelfs gewoon ongeschikt is (de aansluiting zelf heeft soms niet genoeg capaciteit)
* elektrische boiler (bijv. 80L itho daalderop mono koper..) --> steekt beetje uit boven keukenkastje maar kan aan de muur ergens weggestopt worden. Heeft een aansluitwaarde van slechts 2kW en kan dus eigenlijk altijd. Nadeel is dat het langzaam oplaadt (denk 4-6 uur als het vat leeg is) en stilstandsverlies heeft (helft van het jaar is dat prima want je wilt je huis dan warm, de andere helft van het jaar is het jammer)
* warmtepompboiler van 120L aan de muur --> zuiniger in gebruik dan de andere opties (factor 2 tot 3 minder stroomgebruik) maar meer ruimte nodig en maakt geluid dus zou het niet naast je slaapkamer hangen.
Zelf leek een warmtepompboiler mij ook het meest geschikt kwa stroomverbruik. Echter kwa ruimte helaas niet zo. Ook omdat deze een buitenunit nodig heeft en dit zal betekenen dat er weer leidingen via het kozijn naar buiten moeten, dit wilde ik juist voorkomen. :P

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mibosa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:33:
[...]

[...]

Zelf leek een warmtepompboiler mij ook het meest geschikt kwa stroomverbruik. Echter kwa ruimte helaas niet zo. Ook omdat deze een buitenunit nodig heeft en dit zal betekenen dat er weer leidingen via het kozijn naar buiten moeten, dit wilde ik juist voorkomen. :P
Je kan ook door de muur heen boren ipv door het kozijn :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Mibosa
  • Niet online
Hooglander1 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Je kan ook door de muur heen boren ipv door het kozijn :)
Onze kozijnen grenzen tegen de muur aan, dus dat gaat lastig worden ben ik bang. :/

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mibosa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Onze kozijnen grenzen tegen de muur aan, dus dat gaat lastig worden ben ik bang. :/
Ideaal toch als de kozijnen er toch uit gaan? Mogelijkheid tot een sleuf frezen op de juiste plek.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
ik heb een gehuurde gas gestookte geiser vervangen voor een 80 liter elektrische boiler in een twee kamer appartement. Voor een warmtepomp boiler was geen ruimte en maakt lawaai.

Ja, het is minder efficient, maar ik heb geen gasaansluiting meer nodig(á 600 euro per jaar), geen huur van de oude geiser en geen onderhoud.

Met een dynamisch energiecontract vallen de kosten heel erg mee: De boiler warmt op tijdens de goedkoopste uren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
Mibosa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:33:
[...]

[...]

een WPB heeft geen buitenunit nodig. En in theorie niet eens een luchtafvoer, al kan dat wel handiger zijn. Je kunt bijv zo'n ding overwegen https://nl.rehabilitaweb....thermoskan-ariston-b2275/

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:44
Hoe hebben je buren het nu geregeld? :) Ik neem aan dat jullie niet de enige zijn met het probleem in een appartementencomplex. Is dit niet collectief op te lossen? Warmtepompboilers in de technische ruimte met PV op het dak, verder iedereen een warmtemeter op de warmwaterleiding?

Je hebt blokverwarming. Normaal kun je via een warmtewisselaar daar ook heet water mee krijgen. Dat is natuurlijk alleen mogelijk als de blokverwarming niet buiten het stookseizoen wordt uitgezet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zou ook eens bij de buren vragen ja, wie weet hebben die al handige oplossingen die jij nog niet bedacht hebt.
Meest voor de hand liggen, er is is gas want geiser, buren hebben een cv ketel ergens in de keuken maar dan zal er alsnog een rookgasafvoer moeten komen, hoe hebben die buren dat gedaan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Mibosa
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:43:
Hoe hebben je buren het nu geregeld? :) Ik neem aan dat jullie niet de enige zijn met het probleem in een appartementencomplex. Is dit niet collectief op te lossen? Warmtepompboilers in de technische ruimte met PV op het dak, verder iedereen een warmtemeter op de warmwaterleiding?

Je hebt blokverwarming. Normaal kun je via een warmtewisselaar daar ook heet water mee krijgen. Dat is natuurlijk alleen mogelijk als de blokverwarming niet buiten het stookseizoen wordt uitgezet.
Het blokverwarmingsysteem op het warme water aansluiten is geen mogelijkheid, dat zou teveel werk/kosten met zich meebrengen, aangezien dat systeem totaal los staat van het warmwatersysteem en de huidige gezamenlijke CV's daar niet op gebouwd zijn. Datzelfde geldt voor meerdere warmtepompboilers in de technische ruimte. Daarvoor zou je door de hele flat en in elk appartement extra leidingen moeten gaan trekken, daar is simpelweg geen budget voor binnen de VVE.

Mijn buren hebben vergelijkbare situaties zoals die van mij, waarvan sommige een boiler in de keuken hebben hangen en sommigen een geiser op het balkon (zoals bij mij). Echter ben ik nu voor mijzelf aan het kijken om dit anders op te lossen.
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:02:
ik heb een gehuurde gas gestookte geiser vervangen voor een 80 liter elektrische boiler in een twee kamer appartement. Voor een warmtepomp boiler was geen ruimte en maakt lawaai.

Ja, het is minder efficient, maar ik heb geen gasaansluiting meer nodig(á 600 euro per jaar), geen huur van de oude geiser en geen onderhoud.

Met een dynamisch energiecontract vallen de kosten heel erg mee: De boiler warmt op tijdens de goedkoopste uren.
Dit vind ik ook wel een goed idee eerlijk gezegd, maar ik begrijp dat je met een elektrische boiler ook nogal veel kwijt bent aan stroomkosten en je dus eigenlijk niet heel veel bespaart in vergelijking tot gas. Vooral omdat wij geen zonnepanelen hebben.
Fr33z schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:11:
[...]

een WPB heeft geen buitenunit nodig. En in theorie niet eens een luchtafvoer, al kan dat wel handiger zijn. Je kunt bijv zo'n ding overwegen https://nl.rehabilitaweb....thermoskan-ariston-b2275/
Ook interessant, ik zal hier toch eens wat meer in gaan verdiepen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:44
Mibosa schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Dit vind ik ook wel een goed idee eerlijk gezegd, maar ik begrijp dat je met een elektrische boiler ook nogal veel kwijt bent aan stroomkosten en je dus eigenlijk niet heel veel bespaart in vergelijking tot gas. Vooral omdat wij geen zonnepanelen hebben.
Hier kun je aan rekenen. Gasverbruik voor de geiser * 8 = kWh verbruik dat je met een elektrische boiler zou hebben in je huidige contract.

Kook je op inductie, kun je je gasaansluiting opzeggen, en ~250 euro per jaar besparen.

Mocht de boiler een aanzienlijk deel van je electriciteitsrekening gaan vormen, dan kun je met een dynamisch contract de kosten ook aanzienlijk drukken.

Voordeel van een electrische COP=1 boiler is dat je deze op hoge temperatuur kunt verwarmen, en dus relatief weinig ruimte nodig hebt. Een WPB is energetisch natuurlijk veel interessanter (je kWh gedeeld door 3), maar neemt veel meer ruimte in beslag.

Ander ding: je mag niet meer door het kozijn boren. Waarom dan niet door de muur?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zwartoog schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Ander ding: je mag niet meer door het kozijn boren. Waarom dan niet door de muur?
Hele gevel is kozijn, er is geen muur om door te boren, dan moet je hopen dat er een klepraampje komt of je rooster eruit halen en daar je leidingen door doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1