Tunnel van 1 router naar de andere

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:18
Mijn ouders hebben een huis in Nederland en in het buitenland. Soms moeten ze op een instantie functie en het helpt dan om een geo locatie en ip te hebben die in dat land zit.

Ik zou graag een soort (vpn?) tunnel hebben tussen de twee locaties. Liefst eentje die aan en uit kan.

Ik heb gezocht op router die als vpn server kan dienen maar dat zie ik zo snel. Is er een andere optie dan er een servertje neer te zetten?

En als ik een servertje daar neer zet, moet ik dan een vpn server aanmaken of zijn er betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 07:49
Sommige routers hebben de optie om een OpenVPN server aan te zetten, ik zou daar naar kijken. Anders kun je er zelf wel 1 opzetten, maar dan zit je weer met het gedoe van dynamische IPs. Daar is omheen te werken, maar vereist wel wat geknutsel. Anders gewoon een goedkope VPN service ergens afnemen, dan ben je er ook :)

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Beide kanten inderdaad een router met VPN functie. Bijv. een FRITZ!Box kan zowel een VPN server als een client opzetten, waarmee je dus twee routers aan elkaar kunt koppelen.

Ik heb zelf Wireguard ingesteld op mijn FRITZ!Box en op mijn telefoon geïnstalleerd, die kan ik vanuit quick settings aan of uit zetten en dus heel makkelijk op afstand in m'n thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
batumulia schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:22:
Sommige routers hebben de optie om een OpenVPN server aan te zetten, ik zou daar naar kijken. Anders kun je er zelf wel 1 opzetten, maar dan zit je weer met het gedoe van dynamische IPs. Daar is omheen te werken, maar vereist wel wat geknutsel. Anders gewoon een goedkope VPN service ergens afnemen, dan ben je er ook :)
Mijn ervaring is dat de meetse vpn services niet zo geweldig werken met instaties die checken op ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Je zou een simpele NAS neer kunnen zetten en via een PPTP of L2TP oid een vpn op kunnen zetten, mits je router dit zelf niet ondersteund.

Evt zou je zelfs een NUC neer kunnen zetten en het via daar regelen.

Linksom of rechtsom, wel ff rekening houden met de poorten die opengezet moeten worden in je netwerk :)

voordeel is dat je deze op je endpoint in stelt. en van daaruit dus ook uit kunt schakelen wanneer je wilt.
Je zou zelfs kunnen regelen dat er geen ander IP bij kan buiten je eigen whitelist IP lijstje.

icm username en wachtwoord, een relatief simpele en veilige manier voor een VPN voor particulier gebruik.

[ Voor 33% gewijzigd door SuPaToLL op 12-03-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het ligt er vooral aan welke routers nu op beide locatie staan, weet je dat?

Nog een optie: PiVPN installeren op een raspberry pi in je eigen huis. Daarmee een profiel voor je ouders maken en die gebruiken met de wireguard app op de computer van je ouders in het buitenland.
Aan en uitzetten is dan een makkie.

[ Voor 14% gewijzigd door DaWizza op 12-03-2024 09:29 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47
Limbeckx schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:20:
Soms moeten ze op een instantie functie en het helpt dan om een geo locatie en ip te hebben die in dat land zit.
Welke router hebben ze nu? In de provider router in het buitenland van mijn schoonouders zit een VPN server ingebakken.

Vraag twee: waarom zou je een tunnel willen van de eene router naar de andere? Dan wordt AL het verkeer geroute over de tunnel.
Ik zou voor deze use case een VPN client op de source PC zetten die je aan en uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
silentkiller schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:40:
[...]

Welke router hebben ze nu? In de provider router in het buitenland van mijn schoonouders zit een VPN server ingebakken.

Vraag twee: waarom zou je een tunnel willen van de eene router naar de andere? Dan wordt AL het verkeer geroute over de tunnel.
Ik zou voor deze use case een VPN client op de source PC zetten die je aan en uit kan zetten.
Welke router ze nu hebben, weet ik niet.

Ik wil een vpn client of de target router zetten die aan en uit kan.

Thx voor alle antwoorden mensen ik ben geholpen. Ga ook even naar PiVPN kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Limbeckx schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Welke router ze nu hebben, weet ik niet.
Dat bepaalt wel in grote mate de mogelijkheden die je hebt met bestaande hardware. Gemiddelde provider-router heeft weinig opties op dit vlak.
Ik wil een vpn client of de target router zetten die aan en uit kan.
Dat kan sowieso. Sterker nog, je kunt (als je hardware het ondersteunt) instellen dat alleen bepaald verkeer over de VPN gaat, dus dat 'normaal' browsen gewoon via locale internetverbinding gaat maar dat alles dat met "instantite functie" te maken heeft via de VPN gaat. Zo ingesteld zou je het overigens niet steeds aan en uit moeten zetten (wat bij gemiddelde ouder waarschijnlijk een beter idee is ;) )
Thx voor alle antwoorden mensen ik ben geholpen. Ga ook even naar PiVPN kijken.
Kijk ook naar Wireguard - breed ondersteund en makkelijker in te stellen dan oudere VPNs.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-03-2024 11:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Je kunt ook gewoon een abbo afsluiten bij een vpn provider die een endpoint in dat land heeft.
De meeste VPN providers hebben overal in de wereld endpoints en kun je gewoon kiezen welke je gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-09 08:51
Je hebt inderdaad een aantal opties.

1) VPN-provider met een server in Nederland. Zodat je "vanuit Nederland" werkt als je hem aanzet.
2) Een router met VPN-verbinding al dan niet bij eigen provider.
3) Een NAS-server met VPN-server met toegang tot internet zodat je daar op kan inloggen en zo "vanuit Nederland" werkt.

1) meest makkelijke. Je betaalt dan per maand een vast bedrag.
2) Zeker moeilijk omdat je moet weten welke router goed werkt en welke ondersteund wordt. Het kost een kleine investering.
3) Een wat moeilijkere oplossing. Je kan die ook bij jezelf houden dat je ouders bij jou "verbinding" maken. Dan kan je zelf het beheer doen.

Zelf heb ik een Synology met VPN-verbinding. Ook bij een aantal mensen staan. Dat werkt goed. Je kan in Windows de verbinding aan en uitzetten. In het buitenland wordt je met VPN-verbinding gewoon als "in Nederland" gezien. Hoe goed het werkt is vooral afhankelijk van je eigen verbinding. Zowel in NL en in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben(V) schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:07:
Je kunt ook gewoon een abbo afsluiten bij een vpn provider die een endpoint in dat land heeft.
De meeste VPN providers hebben overal in de wereld endpoints en kun je gewoon kiezen welke je gebruikt.
Gezien de volgende reactie is dat niet echt een ding vrees ik:
Limbeckx schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:26:
Mijn ervaring is dat de meetse vpn services niet zo geweldig werken met instaties die checken op ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Mijn ervaring is anders, maar als dat zo is werkt een eigen vpn tunnel naar dat huisje ook niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24
Kijk ook eens naar Tailscale, werkt met wireguard protocol maar eenvoudiger op te zetten.
Pagina: 1