Afvoer keuken aansluiten op gresbuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjwl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Hoi,

Ik ben bezig met de verbouwing van de keuken en een van de taken is om een nieuwe afvoer te leggen en aan te sluiten buiten op de riolering.

Buiten heb ik een ontstoppingsstuk zitten waarop de hemelwaterafvoer en huisaansluiting is aangesloten, de huisaansluiting is niet toegankelijk, de hemelwaterafvoer aansluiting een gresbuis van 131mm is wel makkelijk toegankelijk.

Mijn plan was om deze gresbuizen te vervangen voor PVC en hierop mijn afvoer voor de keuken aan te sluiten en de hemelwaterafvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0AoTyeWj07Gy2rKRywDsPmBBbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjZt4v4ozwceMRJA0ScD0jw1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQByR7fpr3FLsEx0HqjbiBLqJL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DPujdUmh4ihilSG1bQ2f9Rg.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is hoe kan ik de aansluiting naar mijn ontstoppingsstuk het beste maken, ik dacht eraan om een PVC buis van 125mm erin te schuiven en dan aan te metselen.

Heeft hier iemand ideeën over of een andere oplossing voor handen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
De vraag is meer: Wil je de situatie met de gresbuizen laten zitten? Dit omdat als je gaat zitten klooien aan gres komt er vaak meer problemen van. Vaak genoeg gezien dat je als je aan de gresbuizen komt dat de boel in elkaar klapt of toch misgaat. Mijn advies zou zijn de gehele huisaansluiting vervangen. Inclusief de huisaansluitingsput. Al kan je die in overleg met de gemeente doen. Dit om te kijken of de aansluiting van de gemeente al PVC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Je kunt prima PVC op gres aansluiten. Let er op wel dat je hier een speciale gres-mof voor gebruikt.

Effe zoeken daarop en je vindt er legio voorbeelden van.

Ga vooral niet zelf zitten klooien met pvc/ lijm/ fantastische constructies etc.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjwl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXjWVFqxkdX47zqg4nL_LSbAAWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYktZYcultBWKLwY0nzDBOPe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had zelf zoiets in gedachten dit een overgang 110x136mm speciaal voor gresbuis, deze moet je over de gresbuis heen schuiven.

Het probleem van de huisaansluiting is dat dit van asbestcement buis kan zijn en daarom wil ik dit vermijden.

[ Voor 9% gewijzigd door pjwl op 12-03-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
In de straat? Als huisaansluiting? Dat is vreemd. Dat komt niet zo vaak meer voor. Vaak is het al gesaneerd vanwege het asbest. Men laat het vaak alleen zitten als er nog niets aangedaan is. Een vreemde situatie. Het huisaansluitputje is vaak nog van de gemeente. Daarop kan je aansluiten. Dan zou je geen probleem moeten hebben met je AC-leiding. Een AC-leiding als riool is zo oud dat deze eigenlijk al lang vervangen moeten zijn. Aangezien je Gresbuizen hebt is het ook niet nieuw. Je zou verwachten dat deze doorlopen tot en met de hoofdriolering. Vaak heeft gemeente al wel een keer vervangen. Alleen op particulier terrein niet. Navraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjwl
Alle binnen riolering bij ons in de grond is van asbestcement, deze (zou volgens bouwtekening) overgaan op gresbuis en dan naar de ontstoppingsput (hier zit ook de hemelwaterafvoer en is ook op ons terrein) vervolgens loopt er weer een stukje gresbuis naar de ontstoppingsput van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Oplossingen genoeg hoor ik.
Denk belletje naar gemeente nooit verkeerd.
Wellicht dat ze het vanaf het hoofdriool kunnen aanbieden met een ontlastput.
Waarna je zelf met PVC verder kunt.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjwl
Bedankt voor de informatie.. ga eens de gemeente bellen
Pagina: 1