GOT energiemaatschapij (andere route voor "solar boete")

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Heel lang verhaal over "starten van een energie maatschapij met alle moeilijkheden"
als alternatief voor het salderings / zonnepanelen boete issue. laten we het GOT energie noemen.

Veel thuis accu's hebben de mogelijkheid (als het goed is) om een in een 60/40 (een ? op ? verhouding) terug te leveren aan het net in sommige landen is dit verplichte verhouding, in andere landen niet.
Maar laat dat even terzijde voor nu.

insteek is simpel,
  1. je offert thuis ruimte op (accu moet ergens hangen toch?)
  2. je huurt de accu van GOT energie (oftewel onderhoud & plaatsen = GOT energie rekening)
  3. je mag 50% van de accu "vrij benutten" (anders ga je van het energie net sabbelen)
  4. GOT energie gaat 50% van de opgewekte stroom inzetten (verhandelen) aan derden
wellicht handig dat "overproductie" (je wekt 10.000kwh op en gebruikt zelf 100kwh) of andere situaties wel gezien moeten worden als "wellicht zijn daar maatwerk oplossingen voor"

Doelstelling is niet beren op de weg te gooien door "past niet in mijn huis" of " het net is er ongeschikt voor"

Het uiteindelijke doel is:
zomers genoeg $$$ verdienen zodat in de mindere dagen ingekocht kan worden

o en nee ik heb geen bedrijfs inspiraties, het is meer een sugestie dat dit ook een optie zou kunnen zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Neem ik dan een energiecontract af bij GOT-energie en zo ja, wat betaal ik dan in de winter?

Of twee elektra-meters met een contract van de normale leverancier en een GOT-dynamisch-geld-verdienen waar het overschot van accu op teruggeleverd kan worden?

Waarom zou ik eigenlijk niet meteen een dynamisch contract nemen + accu; om te profiteren van variërende prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:44
Als over 3 jaar, na afloop van mijn GC contract, er nog steeds die rare zonnepanelenboetes zijn, sta ik zeker open voor een collectief eerlijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Accretion schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:07:
Neem ik dan een energiecontract af bij GOT-energie en zo ja, wat betaal ik dan in de winter?
Wat je betaalt is je uiteindelijke afname van het net per kw voor een vaste prijs (gangbaar + huidig)
De accu + installatie zal een apart component zijn

Zie het als de 1:1 saldering, in een andere vorm waarbij je ipv een belasting voor het energie net bent, juist een ontlasting/oplossing omdat je (snachts) de opgewekte energie voor je verhandeld word. (minus je eigen afname/buffer)
Of twee elektra-meters met een contract van de normale leverancier en een GOT-dynamisch-geld-verdienen waar het overschot van accu op teruggeleverd kan worden?
Dat zou niet nodig moeten zijn, hooguit een "control unit" die zorgt dat je het (tijdelijk)overschot kan (aan)leveren binnen afgesproken marge.
Waarom zou ik eigenlijk niet meteen een dynamisch contract nemen + accu; om te profiteren van variërende prijzen?
Omdat die 2 samen verspreid over 10 jaar (afschrijving accu) de vraag is of je dan economisch rendabeler bent ?

Dan in een situatie waarbij de accu nooit jou eigendom is (inverband met onderhoud ervan)

Het zou mooi zijn ipv dat je bang hoeft te zijn voor de "saldering" --> je gewoon betaald krijgt voor de "huur" van je accu-locatie. --> oftewel korting die je automagisch ontvangt als de monteur in een overeengekomen moment onderhoud kan plegen op eerder genoemde accu (geen onderhoud is alsnog $$)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het idee is dus een beetje zoals zonnepanelen huren, maar dan een accu huren?

Maar in plaats van dat je een vast bedrag per maand betaalt, deel je (50%) mee in de winst van de variërende prijzen.
Met als voordeel dat het net stabiliseert?

Ik vraag mij sterk af of het winstgevend is als bedrijf om accus+installatie gratis weg te geven in de hoop dat de je met de helft van de capaciteit dat terugverdient?

Kijk ik naar een van de meest gunstige dagen, 12 juli 2023 (stroomperuur.nl).
Dan kun je je accu (SolarEdge BAT-05K48) voor €3.000,- met 4,6kWh gratis opladen tussen 12:00 en 16:00.

En in de avond/ochtend voor €0,11/kWh terug het net op gooien en dan heb je 50 cent verdient?

Geen idee hoe het zit met de belastingen, maar dan pak je het kale tarief?

Dan heb je de accu (exclusief installatie) na zo'n 16 jaar terugverdient, maar als je de helft van de winst deelt met de eigenaar van het huis, heb je het na 32 jaar terugverdient?