Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-05 15:00
Allen,

Als hier een centraal topic voor is ga ik daar verder. Zo niet, dan hoop ik dat jullie kunnen helpen. Onderstaand 2 foto's.

De kabel is van de oude kookplaat. Kan ik deze hergebruiken?

De kookplaat komt niet overeen met wat ik had verwacht (aansluiting oude kookplaat). Ik ga ervan uit dat ik de aansluiting conform de rode pijl moet volgen ivm de NL aanduiding. Klopt dat? Zo ja dan matched dit niet met de kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECUknbdYA0FG3UGouh-f17ACD4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qY2UYrLywYepzo1ZIgp4qW9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poz2DTbmelFb4xPiWjLWomL1lOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRJ3cQtzAGlGoQ21f0L46t6s.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand die mij in de juiste richting kan helpen. Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
Je vergeet te melden of je 1 of 3 fase aansluiting hebt in de meterkast, wat voor automaat er wordt gebruikt voor de kookgroep en hoe je WCD en Stekker zijn bedraad.

Zonder deze kennis kan niemand hier jou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
@Groningerkoek bedankt voor reactie/ meedenken. Dit is nieuwe informatie voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAEugDr5ZgIHaYWYvA44gSqI4sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT5VkpfQ0kToJv3ZLh2ClrrB.jpg?f=fotoalbum_large

Schakeling 2 is voor de inductie kookplaat. Of moet ik dit ergens anders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zult moeten meten met een multimeter om te meten welke draden bij welke groep horen. Helaas kan dit niet spanningsloos dus je zult voorzichtig moeten zijn en je maatregelen moeten nemen.

Of je zult de groepenkast even open moeten maken, kijken welke kleuren draden er aangesloten zitten op de kookgroep en waar die op je perilex zitten. Daarna moet je dus kijken welke draad in het snoer overeenkomt met die plek in de perilex. Het is even een puzzeltje. Let ook hier op dat er spanning staat op de onderdelen in de groepenkast en (wanneer je de kookgroep niet uitzet) ook op de contacten van de perilex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Regenbui schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:41:
Schakeling 2 is voor de inductie kookplaat. Of moet ik dit ergens anders zoeken?
Lijkt het wel op. De twee automaten zijn door de brug aan elkaar gekoppeld.

Je hebt toevallig geen foto van de oude situatie? Dan weet je welke draden N1-N2-L1-L2-Aarde zijn. Als je dat niet hebt is het wat zoekwerk. Dat maakt het wel lastiger.

Mocht je het niet aandurven: Doe het niet zelf. Laat het doen. Kijk mee dan weet je het voor de volgende keer. Het kost je wel iets van 60 tot 100 euro voor een monteur maar dan weet je dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Even met een platte schroevendraaier de witte schroeven in de hoeken opendraaien van de meterkast. En dan kan je zien welke kabels er zijn aangesloten. Dan ben je al een heel eind heen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
RonnieKo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:53:
[...]

Lijkt het wel op. De twee automaten zijn door de brug aan elkaar gekoppeld.

Je hebt toevallig geen foto van de oude situatie? Dan weet je welke draden N1-N2-L1-L2-Aarde zijn. Als je dat niet hebt is het wat zoekwerk. Dat maakt het wel lastiger.

Mocht je het niet aandurven: Doe het niet zelf. Laat het doen. Kijk mee dan weet je het voor de volgende keer. Het kost je wel iets van 60 tot 100 euro voor een monteur maar dan weet je dat het goed is.
De oude situatie wat betreft de aansluiting perilex stekker was als volgt:

Wat ik zie is:
2x een fase (zwart)
1 x een Null (blauw)
Aarde (groen/geel)

Maar ik zie nog een bruine. In mijn wereld is dit ook een fase, maar dat lijkt mij niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_s01YYMq04J1E_aQ2b_x_4py9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Y65NgUsXNUQrPjaEdwrtkMX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Regenbui op 12-03-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 13:28
Regenbui schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Wat ik zie is:
2x een fase (zwart)
1 x een Null (blauw)
Aarde (groen/geel)

Maar ik zie nog een bruine. In mijn wereld is dit ook een fase, maar dat lijkt mij niet.

[Afbeelding]
Die twee zwarte zijn niet toevallig 1 zwart 1 Grijs (3 fasen)? Normaliter als je 2 kookgroepen hebt heb je bruin en blauw 2x en RA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Regenbui schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Wat ik zie is:
2x een fase (zwart)
1 x een Null (blauw)
Aarde (groen/geel)

Je moet weten hoe het zat aan het kooktoestel. Hoe het zit in de stekker maakt niet zoveel uit. Dit is "symptoom" bestrijding. Als je niet weet hoe het zat mag je het van te voren uitzoeken. Heb altijd geleerd dat je moet weten hoe het zat voordat je gaat breken / slopen of uit elkaar gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Ah die aan het toestel zat weet ik ook :). Net als jij aangeeft maak ik overal foto's van. Deze foto is wat donker, dus ik schrijf hem even uit:

L1 = Zwart
L2 = Zwart
N1 = Bruin
N2 = Blauw
Aarde = Aarde

Het enige wat tricky blijft als ik ga aansluiten is:
Ben(V) schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:26:
Je zult als je het goed wilt doen de groepenkast open moeten maken en ook de perilex wcd om te kijken waar welke draad op aangesloten is.

Je moet er namelijk voorzorgen dat de juiste L1 en N1 en de L2 en N2 bij elkaar gebruikt worden en met twee zwarte aders heb je dus geen idee.
Dus als je dezelfde kabel wilt gebruiken zul je dus minimaal door moeten meten welke van die zwarte L1 is en welke L2
Beter is ook voor de toekomst die kabel weg te gooien en een kabel met vijf verschillende aderkleuren te gebruiken. Die perilex stekker kun je wel gewoon hergebruiken.

Dit is de standaard:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/

En eerst een paar kabelschoentjes op de kabel knijpen is veel beter dan onder een schroef draaien.
devriesjande schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:33:
Voor een 3 fase aansluiting is dat inderdaad de standaard. Maar daar heeft TS niets aan. Het eenvoudigste is de kabel aansluiten op een kroonsteen en dan even uitmeten.
Dat is een slimme. Ik zat zelf al te denken hoe kom ik er achter wie wie is (zwarte draden). Ik ga een poging doen.

@allemaal bedankt voor de reacties. Mocht ik het werkend krijgen, dan zal ik hier de oplossing posten.

[ Voor 93% gewijzigd door Regenbui op 12-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Je zult als je het goed wilt doen de groepenkast open moeten maken en ook de perilex wcd om te kijken waar welke draad op aangesloten is.

Je moet er namelijk voorzorgen dat de juiste L1 en N1 en de L2 en N2 bij elkaar gebruikt worden en met twee zwarte aders heb je dus geen idee.
Dus als je dezelfde kabel wilt gebruiken zul je dus minimaal door moeten meten welke van die zwarte L1 is en welke L2
Beter is ook voor de toekomst die kabel weg te gooien en een kabel met vijf verschillende aderkleuren te gebruiken. Die perilex stekker kun je wel gewoon hergebruiken.

Dit is de standaard:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/

En eerst een paar kabelschoentjes op de kabel knijpen is veel beter dan onder een schroef draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 12-03-2024 09:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
Voor een 3 fase aansluiting is dat inderdaad de standaard. Maar daar heeft TS niets aan. Het eenvoudigste is de kabel aansluiten op een kroonsteen en dan even uitmeten.
Edit:@Ben(V) heeft de link aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door devriesjande op 12-03-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sorry verkeerde link geplaats ik heb hem verandert naar hoe je een kookgroep aansluit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
All,

- Kabel aangesloten op kroonsteen en doorgemeten.
Wat mij opviel is dat 1 draadje het lampje in de schroevendraaider vol liet branden en dat de andere zwarte kabel zwak stroom gaf en het lampje een klein beetje liet braden. Op basis hiervan heb ik degene genomen die het sterkst brand.
- Aangesloten (groepering) zoals @Ben(V) dit heeft gedeeld.
- Het kookblad werk naar behoren. Op volle kracht (4 pannen) blijft hij netjes bradnen.

@all ter controle. Als het blad verkeerd was aangesloten dan zou deze toch niet werken of de stop eruit klappen?

Dank :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee als je de twee N aansluitingen verwisseld merk je daar niets van maar is de boel niet juist aangesloten.
Die nuldraden komen namelijk in de groepenkast ook weer bij elkaar maar wel achter de automaten.

Het is gewoon veel verstandiger een kabel te gebruiken met vijf kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Ben(V) schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:46:
Nee als je de twee N aansluitingen verwisseld merk je daar niets van maar is de boel niet juist aangesloten.
Die nuldraden komen namelijk in de groepenkast ook weer bij elkaar maar wel achter de automaten.

Het is gewoon veel verstandiger een kabel te gebruiken met vijf kleuren.
Goeie stip, better safe than sorry. Ga straks wel even langs de hornbach :)

Als het verkeerd is aangesloten, brengt dit nog gevaar met zicht mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Regenbui schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:02:
[...]
Als het verkeerd is aangesloten, brengt dit nog gevaar met zicht mee?
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regenbui
Koekoek. Broem broem naar de hornbach :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sypie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:06:
Je zult moeten meten met een multimeter om te meten welke draden bij welke groep horen. Helaas kan dit niet spanningsloos dus je zult voorzichtig moeten zijn en je maatregelen moeten nemen.

Of je zult de groepenkast even open moeten maken, kijken welke kleuren draden er aangesloten zitten op de kookgroep en waar die op je perilex zitten. Daarna moet je dus kijken welke draad in het snoer overeenkomt met die plek in de perilex. Het is even een puzzeltje. Let ook hier op dat er spanning staat op de onderdelen in de groepenkast en (wanneer je de kookgroep niet uitzet) ook op de contacten van de perilex.
Dat kan wel (spanningsloos), je kunt gewoon weerstand meten. Dan meet je in wezen een volledig gesloten kring. Het onpraktische is dat je dat vanaf je keuken naar je meterkast wilt doen :>

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
RonnieKo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:53:
[...]
Dit moet je nooit doen, altijd meten en nooit iets aannemen. We weten ook niet hoe de bedrading naar en intern bij de oude kookplaat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Groningerkoek : Mee-eens dat je zou moeten meten. Het is ook goed om te weten hoe het zat. De oude kookplaat zal het schema ook aangeven. In ieder geval de handleiding dan is het een en ander ook te achterhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
True schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:55:
[...]

Dat kan wel (spanningsloos), je kunt gewoon weerstand meten. Dan meet je in wezen een volledig gesloten kring. Het onpraktische is dat je dat vanaf je keuken naar je meterkast wilt doen :>
Ik had voor dat soort dingen een diode met daaraan aan de sperzijde 10 Ohm, 20Ohm, 50Ohm en 100Ohm weerstanden, overal krokodillenbekjes aan en dan hoefde je altijd maar 1x de trap op om alles te kunnen meten.

Kan het iedereen aanraden om zo'n "hulpje" te hebben :)
Pagina: 1