Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-04 13:32
Hi!

2 maanden geleden hebben wij te horen gekregen dat ons bod van een nieuwe woning is geaccepteerd, wij krijgen 5 april al de sleutel, en afgelopen week mochten wij alvast een dagjes alles opmeten etc.

Ook gelijk een 3 fase aansluiting aangevraagd (er zit nu een 1 fase in).

Ik krijg zojuist een e-mail dat ze in oktober pas kunnen voorbereiden en de werkzaamheden pas in februari 2025 kunnen uitvoeren, Echter moeten wij 30 augustus ons huis huis, en wij maken ons nu erg zorgen of wij wel de nieuwe keuken enzo kunnen laten plaatsen. De Zonnepanelen kunnen uiteraard wachten als dit teveel gedoe op het net is.

Zijn deze wachttijden realistisch? Want dit is wel heel erg lang..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Je kan de keuken wel plaatsen alleen moet je dus opletten met welke kookplaat erin komt.
Anders kun je niet koken tot 2025.
Waarom duurt dit zo lang? Heb je niet per ongeluk een compleet nieuwe aansluiting aangevraagd? Of gaat hem om een antiek?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
Wat wil je er mee doen? Een normale kookplaat gaat prima op 1x35. 1x25 zou zelfs moeten lukken.

Het enige vervelende is dat je later een krachtgroep wil voor de kookplaat, maar nu nog geen 3 fasen hebt. Je kan voor nu tijdelijk een 3P+N automaat bedraden als 2x 230V. Een beetje onconventioneel, maar ik zie geen bezwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Mijn ouders koken alweer een jaar of 5 op inductie. Met een hoofdaansluiting van 1x35A. En dat heeft nooit problemen opgeleverd. Bijna elke kookplaat die op de Nederlandse markt verkrijgbaar is kan ook op een eenfase kookgroep (en meestal zelfs op een gewone 16A groep) worden aangesloten.

Ook liggen er gewoon 8 zonnepanelen op het dak bij mijn ouders.
En bij ons ligt er zelfs 4,2kWp aan zonnepanelen op het dak, aangesloten op een 3,7kW omvormer. Dus op een gewone 16A éénfase groep.

Wil je ook nog een warmtepomp én een elektrische auto redelijk snel kunnen laden, dan wordt het wel wat lastig met een éénfase hoofdaansluiting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik zou even informeren vanwaar de lange wachttijd.

Netbeheerder moet binnen een x aantal weken je aansluiting realiseren mits er goede reden is dat dat niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
Hi, welke netbeheerder heb je?
Gisteren heb ik een verzwaring van 1x25A naar 3x25A en verplaatsing van meterkast aangevraagd en stelde de website mijnaansluiting week 22 (eind mei 2024 )voor als mogelijkheid.
Paar uur later al mail ontvangen van Liander dat het week 42 (halverwege oktober) gaat worden.
Zit in een verbouwing van een oud huis waar ik zonnepanelen/Hybride warmtepomp/3-fase EV lader wil installeren dus ben ook niet blij met dit nieuws.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tja, als iedereen wil dat zijn of haar kind naar de havo gaat, om een theoretische opleiding te gaan volgen, zijn dit de gevolgen. Te weinig mensen voor de hoeveelheid werk.

Wat je kunt doen is wat ik hier ook heb gedaan: de groepenkast al wel voorbereiden op 3-fasen maar de kookplaat in eerste instantie met een kookgroep aansluiten. Wanneer je later over wilt naar een 3-fasen aansluiting op de plaat is het een kwestie van een paar draden omwisselen in de groepenkast en een paar draden omwisselen op de kookplaat. De kabel die er tussen ligt blijft onveranderd en het werk wat het je tegen die tijd kost valt reuze mee.

Je kunt ook altijd nog besluiten om de kookplaat lekker op 2 fasen te blijven gebruiken, dan kost het je alleen een aanpassing in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00

dragonhaertt

@_'.'

Als er nog geen kabels van de straat naar je huis liggen kan dit inderdaad zo lang duren.
Er zijn te weinig mensen voor dit werk, en te veel aanvragen.

Een kennis van mij wacht al ruim 2 jaar omdat ze de werkzaamheden nu hebben gebundeld als groot onderhoud. Gratis, maar wel wachten tot de hele straat open gaat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Jim423 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:10:
Je kan de keuken wel plaatsen alleen moet je dus opletten met welke kookplaat erin komt.
Anders kun je niet koken tot 2025.
Waarom duurt dit zo lang? Heb je niet per ongeluk een compleet nieuwe aansluiting aangevraagd? Of gaat hem om een antiek?
Liander schijnt ontzettend lange wachttijden te hanteren, ik heb letterlijk dit aangevraagd op mijnaansluiting.nl:

Elektriciteit
Wijzigen naar 3x35A
Wijziging van capaciteit / aansluitwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
marcop23 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:17:
Wat wil je er mee doen? Een normale kookplaat gaat prima op 1x35. 1x25 zou zelfs moeten lukken.

Het enige vervelende is dat je later een krachtgroep wil voor de kookplaat, maar nu nog geen 3 fasen hebt. Je kan voor nu tijdelijk een 3P+N automaat bedraden als 2x 230V. Een beetje onconventioneel, maar ik zie geen bezwaar.
Nieuwe keuken met een Qooker, zonnepanelen, elektrische sfeerhaard, hele huis spotjes e.d.
Thanks die ga ik even checken met een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Ivow85 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:32:
Mijn ouders koken alweer een jaar of 5 op inductie. Met een hoofdaansluiting van 1x35A. En dat heeft nooit problemen opgeleverd. Bijna elke kookplaat die op de Nederlandse markt verkrijgbaar is kan ook op een eenfase kookgroep (en meestal zelfs op een gewone 16A groep) worden aangesloten.

Ook liggen er gewoon 8 zonnepanelen op het dak bij mijn ouders.
En bij ons ligt er zelfs 4,2kWp aan zonnepanelen op het dak, aangesloten op een 3,7kW omvormer. Dus op een gewone 16A éénfase groep.

Wil je ook nog een warmtepomp én een elektrische auto redelijk snel kunnen laden, dan wordt het wel wat lastig met een éénfase hoofdaansluiting.
Is het juist wel of niet handig om zonnepanelen te laten leggen op een 1x35 aansluiting? Of beter wachten tot die 3x25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
krizzziz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 05:20:
Hi, welke netbeheerder heb je?
Gisteren heb ik een verzwaring van 1x25A naar 3x25A en verplaatsing van meterkast aangevraagd en stelde de website mijnaansluiting week 22 (eind mei 2024 )voor als mogelijkheid.
Paar uur later al mail ontvangen van Liander dat het week 42 (halverwege oktober) gaat worden.
Zit in een verbouwing van een oud huis waar ik zonnepanelen/Hybride warmtepomp/3-fase EV lader wil installeren dus ben ook niet blij met dit nieuws.
Ik heb Liander, en exact hetzelfde. Alleen bij mij zijn de werkzaamheden gepland in week 5 van 2025!

De planning van uw aanvraag
Wij verwachten rond week 41 2024 te starten met de voorbereidingen van uw aanvraag. Zijn de voorbereidingen afgerond? Dan vragen wij onze aannemer om de werkzaamheden in te plannen en uit te voeren. Wij verwachten dat de aannemer rond week 5 2025 de werkzaamheden bij u uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
sypie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:50:
Tja, als iedereen wil dat zijn of haar kind naar de havo gaat, om een theoretische opleiding te gaan volgen, zijn dit de gevolgen. Te weinig mensen voor de hoeveelheid werk.

Wat je kunt doen is wat ik hier ook heb gedaan: de groepenkast al wel voorbereiden op 3-fasen maar de kookplaat in eerste instantie met een kookgroep aansluiten. Wanneer je later over wilt naar een 3-fasen aansluiting op de plaat is het een kwestie van een paar draden omwisselen in de groepenkast en een paar draden omwisselen op de kookplaat. De kabel die er tussen ligt blijft onveranderd en het werk wat het je tegen die tijd kost valt reuze mee.

Je kunt ook altijd nog besluiten om de kookplaat lekker op 2 fasen te blijven gebruiken, dan kost het je alleen een aanpassing in de groepenkast.
Thanks, het voorbereiden staat sowieso gepland door een elektricien, en die 2e optie klinkt ook aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
dragonhaertt schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:08:
Als er nog geen kabels van de straat naar je huis liggen kan dit inderdaad zo lang duren.
Er zijn te weinig mensen voor dit werk, en te veel aanvragen.

Een kennis van mij wacht al ruim 2 jaar omdat ze de werkzaamheden nu hebben gebundeld als groot onderhoud. Gratis, maar wel wachten tot de hele straat open gaat.
Pfff wat een wachttijden he.. kunnen ze niet gewoon alle gecertificeerde elektriciens in Nederland accrediteren om dit zelf aan te passen (mits er geen straten opengehaald dienen te worden uiteraard. Of een paar oostblokkers inhuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:43
Bryanvdhoef schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Pfff wat een wachttijden he.. kunnen ze niet gewoon alle gecertificeerde elektriciens in Nederland accrediteren om dit zelf aan te passen (mits er geen straten opengehaald dienen te worden uiteraard. Of een paar oostblokkers inhuren..
Je weet dat er een enorm tekort is aan electriciens?
En oostblokkers willen we, gezien de verkiezingsuitslag, ook niet meer hebben.
Verder is er een tekort aan driefase kilowattuur meters.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05 11:38
Bryanvdhoef schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Liander schijnt ontzettend lange wachttijden te hanteren, ik heb letterlijk dit aangevraagd op mijnaansluiting.nl:

Elektriciteit
Wijzigen naar 3x35A
En daar zit je probleem: je had een 3x25A moeten aanvragen: het vastrechttarief voor 1x35A of 3x25A is in Nederland gelijk. 3x35A is heel veel duurder en voor woonhuizen in 99% van de gevallen zwaar overbodig. Op 1x35A kun je zo'n 8kW trekken en op 3x25A zo'n 17kW. Dat laatste lijkt mij echt al een heleboel voor een kookplaat en een paar zonnepanelen.
Als je je aanvraag nog kunt wijzigen naar 3x25A denk ik dat je kans maakt dat je veel eerder aan de beurt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
devriesjande schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Je weet dat er een enorm tekort is aan electriciens?
En oostblokkers willen we, gezien de verkiezingsuitslag, ook niet meer hebben.
Verder is er een tekort aan driefase kilowattuur meters.
Eerlijk gezegd niet, want ik ben totaal niet bekend in deze wereld.
Misschien de WW'ers die gewoon kunnen werken maar omscholen tot elektriciens bij een netbeheerder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Coolmint schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:20:
[...]

En daar zit je probleem: je had een 3x25A moeten aanvragen: het vastrechttarief voor 1x35A of 3x25A is in Nederland gelijk. 3x35A is heel veel duurder en voor woonhuizen in 99% van de gevallen zwaar overbodig. Op 1x35A kun je zo'n 8kW trekken en op 3x25A zo'n 17kW. Dat laatste lijkt mij echt al een heleboel voor een kookplaat en een paar zonnepanelen.
Als je je aanvraag nog kunt wijzigen naar 3x25A denk ik dat je kans maakt dat je veel eerder aan de beurt bent.
Ik ga dit even voorleggen aan mijn elektricien, die adviseerde namelijk 3x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Hoe lang het duurt is sterk afhankelijk van de situatie.
Als naar de woning al een driefasen kabel ligt kan het heel snel dan hoeft er alleen in de woning wat gedaan te worden.
Maar dit klinkt alsof er een nieuwe kabel gegraven moet worden omdat er alleen een een fase kabel ligt.

Oplossing is tijdelijk een kookgroep te laten aanleggen want bijna alle inductieplaten kun je daar ook mee aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:19
3x35 klinkt idd veel en komt ook met een hoog vast recht. Waarschijnlijk is het veel aantrekkelijker om te kijken of je binnen de 3x25 kunt blijven. Tenzij je een zonnepanneel veld in je tuin hebt zou dat ook geen probleem moeten zijn. Een laadpaal zal alleen aan loadbalancing moeten doen en eventueel een eventuele warmte pomp terug schroeven als je veel ander verbruik hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:09
Bryanvdhoef schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Ik ga dit even voorleggen aan mijn elektricien, die adviseerde namelijk 3x35A.
Dit kost je ook zo'n 1100eur extra per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Ben(V) schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:47:
Hoe lang het duurt is sterk afhankelijk van de situatie.
Als naar de woning al een driefasen kabel ligt kan het heel snel dan hoeft er alleen in de woning wat gedaan te worden.
Maar dit klinkt alsof er een nieuwe kabel gegraven moet worden omdat er alleen een een fase kabel ligt.

Oplossing is tijdelijk een kookgroep te laten aanleggen want bijna alle inductieplaten kun je daar ook mee aansluiten.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Ook nog 1 ding waar ik nog niemand over heb gehoord.

Ze zeggen dat het zo lang duurt.

Ik zou inderdaad kijken voor oplossingen om de periode te overbruggen, maar bij mij zeiden ze ook dat het 5 maanden kon duren en na 2-3maanden kreeg ik een berichtje "we komen volgende week langs"

Daarnaast zijn er genoeg oplossingen om de tijd te overbruggen. Ik neem aan dat het huidige huis nu een gasfornuis heeft? Je hebt ook van die 4 pits aanrecht gaskookplaten (staan er vast wel genoeg op marktplaats). Sluit die aan op de huidige gaskraan en je kan tenminste koken (let er wel op dat je ff ook van MP pannen haalt, want je inductie pannen moet je niet op gas gaan gebruiken).

Is het ideaal? Nee, maar dan kan je wel je keuken doen zoals jij het wilt en wachten met inductie.

Je zou trouwens ook nog tijdelijk een normale (tweedehands) gaskookplaat in je keuken laten zetten, maar wel de kabel voor inductie laten leggen en gewoon volgend jaar een inductie kookplaat kopen. Dan kan je hem direct aansluiten en ben je klaar.

Quookers weet ik niet hoeveel die trekken en of dat goed zou gaan.
Ik krijg zojuist een e-mail dat ze in oktober pas kunnen voorbereiden en de werkzaamheden pas in februari 2025 kunnen uitvoeren
Ik snap ook niet helemaal wat er bedoelt wordt met "voorbereiden" maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
susscorfa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:51:
3x35 klinkt idd veel en komt ook met een hoog vast recht. Waarschijnlijk is het veel aantrekkelijker om te kijken of je binnen de 3x25 kunt blijven. Tenzij je een zonnepanneel veld in je tuin hebt zou dat ook geen probleem moeten zijn. Een laadpaal zal alleen aan loadbalancing moeten doen en eventueel een eventuele warmte pomp terug schroeven als je veel ander verbruik hebt.
Bedankt! Ook dit ga ik voorleggen aan de elektricien.

[ Voor 31% gewijzigd door Bryanvdhoef op 12-03-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Joe28965 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:06:
Ook nog 1 ding waar ik nog niemand over heb gehoord.

Ze zeggen dat het zo lang duurt.

Ik zou inderdaad kijken voor oplossingen om de periode te overbruggen, maar bij mij zeiden ze ook dat het 5 maanden kon duren en na 2-3maanden kreeg ik een berichtje "we komen volgende week langs"

Daarnaast zijn er genoeg oplossingen om de tijd te overbruggen. Ik neem aan dat het huidige huis nu een gasfornuis heeft? Je hebt ook van die 4 pits aanrecht gaskookplaten (staan er vast wel genoeg op marktplaats). Sluit die aan op de huidige gaskraan en je kan tenminste koken (let er wel op dat je ff ook van MP pannen haalt, want je inductie pannen moet je niet op gas gaan gebruiken).

Is het ideaal? Nee, maar dan kan je wel je keuken doen zoals jij het wilt en wachten met inductie.

Je zou trouwens ook nog tijdelijk een normale (tweedehands) gaskookplaat in je keuken laten zetten, maar wel de kabel voor inductie laten leggen en gewoon volgend jaar een inductie kookplaat kopen. Dan kan je hem direct aansluiten en ben je klaar.

Quookers weet ik niet hoeveel die trekken en of dat goed zou gaan.

[...]

Ik snap ook niet helemaal wat er bedoelt wordt met "voorbereiden" maar dat is een ander verhaal.
toon volledige bericht
Ja inderdaad, ik ga eerst even voorleggen of 3x25 een optie is, wat als ik de meningen van iedereen hier hoor genoeg zou moeten zijn. En anders is jouw optie een goede overbrugging inderaad, thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door Bryanvdhoef op 12-03-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
tenzij je een villa met een zwembad, elektrische sauna en een kleine aluminiumsmelterij in de achtertuin hebt zou ik heeeel ver weg bijlven van 3 x 35A. Kost jaarlijks zomaar 1200 euro meer dan de standaard van 3 x25A. Het is al benoemd maar ik onderstreep het nog maar eens. Je moet een beetje mazzel hebben met je elektricien, er zijn er genoeg die heel praktisch meedenken en er zijn er veel die gewoon getalletjes optellen en dan zeggen "ja nee nu moet je een dikkere kabel". Mocht het echt nodig lijken ga dan snijden in wat je allemaal aan wilt sluiten want je gaat gewoon leeglopen op zo'n aansluiting.

ik lees in de lijst van dingen die aangesloten gaan worden:

zonnepanelen (mag nooit leidend zijn voor hoe groot je aansluiting is, gewoon kleinere omvormer kiezen en je legt zomaar 20.000 Wp op een 3x25A...)
elektrisch koken (op z'n allergekst een keer 11kW maar normaler is 7,6 kW)
elektrische sfeerhaard (~1,5 - 2, 0kW ofzo)
quooker (2kW)

allemaal geen schokkende dingen en absoluut geen reden om 3 x 35 A te doen. Ben benieuwd wat er nog meer in de plannen zit waarom de elektricien denkt dat 1200 euro per jaar extra betalen nodig is.

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 12-03-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
Als je de Quooker op een tijdschakelklok zet op een tijd waarop je normaal gesproken niet kookt (of tenminste: geen Kerstdiner op alle 4 pitten tegelijk), zoals 's nachts of in de middag, dan scheelt het alweer 2kW aan vermogen op het piekmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Bryanvdhoef schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Is het juist wel of niet handig om zonnepanelen te laten leggen op een 1x35 aansluiting? Of beter wachten tot die 3x25?
Ligt er aan hoeveel zonnepanelen er komen en wat voor omvormer.

Komt er een eenfase omvormer, dan hoef je niet te wachten en moet je die panelen gewoon zo snel mogelijk laten leggen.

En verander zsm je aanvraag naar 3x25A.
3x35A heb je echt niet nodig. Vraag ook even je elektricien waarom hij die onzin geadviseerd heeft en of hij bereid is om de onnodige extra kosten te dragen als hij bij zijn standpunt blijft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Fr33z schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:24:
tenzij je een villa met een zwembad, elektrische sauna en een kleine aluminiumsmelterij in de achtertuin hebt zou ik heeeel ver weg bijlven van 3 x 35A. Kost jaarlijks zomaar 1200 euro meer dan de standaard van 3 x25A. Het is al benoemd maar ik onderstreep het nog maar eens. Je moet een beetje mazzel hebben met je elektricien, er zijn er genoeg die heel praktisch meedenken en er zijn er veel die gewoon getalletjes optellen en dan zeggen "ja nee nu moet je een dikkere kabel". Mocht het echt nodig lijken ga dan snijden in wat je allemaal aan wilt sluiten want je gaat gewoon leeglopen op zo'n aansluiting.

ik lees in de lijst van dingen die aangesloten gaan worden:

zonnepanelen (mag nooit leidend zijn voor hoe groot je aansluiting is, gewoon kleinere omvormer kiezen en je legt zomaar 20.000 Wp op een 3x25A...)
elektrisch koken (op z'n allergekst een keer 11kW maar normaler is 7,6 kW)
elektrische sfeerhaard (~1,5 - 2, 0kW ofzo)
quooker (2kW)

allemaal geen schokkende dingen en absoluut geen reden om 3 x 35 A te doen. Ben benieuwd wat er nog meer in de plannen zit waarom de elektricien denkt dat 1200 euro per jaar extra betalen nodig is.
toon volledige bericht
Hij gaf aan dat wij die 3x25A beter kunnen proberen, maar ik heb deze zojuist gewijzigd en de opleverdata zijn nu met een week verlaat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
marcop23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:19:
Als je de Quooker op een tijdschakelklok zet op een tijd waarop je normaal gesproken niet kookt (of tenminste: geen Kerstdiner op alle 4 pitten tegelijk), zoals 's nachts of in de middag, dan scheelt het alweer 2kW aan vermogen op het piekmoment.
Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Zojuist contact opgenomen met Liander, ik kon de aanvraag niet meer wijzigen, dus ik heb een nieuwe aan moeten vragen, en zij hebben de oude verwijderd. Deze oude aanvraag was van 2 dagen geleden, dus redelijk kortdag.

Helaas is de voorbereidingsdatum + uitvoerdatum nu beiden met een week vertraagd (oktober om februari).
Ik hoop dat dit nog aangepast zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-05 22:33
Eens met de 3x25a, zit momenteel ook in een vergelijkbare aanvraag. Hier zijn de wachttijden minder lang; maar moet eerst het asbest achter de meter laten saneren voordat ze verder kunnen (feestje, ondanks dat het geplaatst is door de voorloper van Enexis mag je als huiseigenaar zelf voor de kosten opdraaien).

In de tussentijd - gezien mijn gasleiding naar de keuken strak langs de meterkast liep en hierdoor uitbreiding in de weg zit - een inductiekookplaat met power management gekocht. Staat nu ingesteld op 3,6kw en zit op 1 fase. Werkt prima; tenzij je 3 wokpannen tegelijk wil draaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Bryanvdhoef schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:50:
Zojuist contact opgenomen met Liander, ik kon de aanvraag niet meer wijzigen, dus ik heb een nieuwe aan moeten vragen, en zij hebben de oude verwijderd. Deze oude aanvraag was van 2 dagen geleden, dus redelijk kortdag.

Helaas is de voorbereidingsdatum + uitvoerdatum nu beiden met een week vertraagd (oktober om februari).
Ik hoop dat dit nog aangepast zal gaan worden.
Zojuist een aanvullende mail gekregen dat ik een afspraak in kan plannen haha.
Er komt nu een monteur op 15 april, dat is nogal een verschilletje met januari 2025.

Allemaal erg bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:43
Mooi. Zorg er wel voor dat Liander op 15 april drie fasen aan kan sluiten op je groepenkast. Er moet dus een vierpolige hoofdschakelaar aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 11:18
Bryanvdhoef schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Elektriciteit
Wijzigen naar 3x35A
Nee hoor.
Hier woonachtig in de Achterhoek. 1 maart aangevraagd en net van de week bericht gehad dat ze komende dinsdag 19 maart meter al komen wijzigen van 1x 25a naar 3x 25a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:06
marcop23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:19:
Loopt allemaal wel los volgens mij.
Als ik kijk wat ik allemaal tegelijk aan heb staan in huis op een 3x25A aansluiting.
Nu laad ik mijn auto 's nachts, dat is dan de echte groot verbruiker met 11kW/h, maar een load balancer vangt dat op als ik overdag zou laden.
Verder gewoon koken (11kW plaat) Quooker die je juist tijdens het koken gebruikt.
Vaak in combinatie met een oven die aan staat en een magnetron die je nog even nodig hebt.
En als we het echt goed doen ook nog een was in de machine zitten en eentje in de droger en staat de vaatwasser ook nog aan.
Nog nooit gehad dat de er een groep, laat staan een hoofdzekering door is uitgeklapt.
Natuurlijk hangt dit af hoeveel je op een groep heb zitten, maar een hoofdzekering kan je best voor een "korte" tijd over belasten (als dat al gebeurd) voordat deze er uit klapt.
Als ik kijk naar mijn max verbruik per fase dan kom ik nooit boven de 25A uit op 1 fase, terwijl het eigenlijk niet eens echt goed verdeeld is (meeste zit op fase1).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 23:04
JurienW schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Loopt allemaal wel los volgens mij.
Als ik kijk wat ik allemaal tegelijk aan heb staan in huis op een 3x25A aansluiting.
Nu laad ik mijn auto 's nachts, dat is dan de echte groot verbruiker met 11kW/h, maar een load balancer vangt dat op als ik overdag zou laden.
Verder gewoon koken (11kW plaat) Quooker die je juist tijdens het koken gebruikt.
Vaak in combinatie met een oven die aan staat en een magnetron die je nog even nodig hebt.
En als we het echt goed doen ook nog een was in de machine zitten en eentje in de droger en staat de vaatwasser ook nog aan.
Nog nooit gehad dat de er een groep, laat staan een hoofdzekering door is uitgeklapt.
Natuurlijk hangt dit af hoeveel je op een groep heb zitten, maar een hoofdzekering kan je best voor een "korte" tijd over belasten (als dat al gebeurd) voordat deze er uit klapt.
Als ik kijk naar mijn max verbruik per fase dan kom ik nooit boven de 25A uit op 1 fase, terwijl het eigenlijk niet eens echt goed verdeeld is (meeste zit op fase1).
Ik lees de P1 poort uit, Bora inductieplaat, 2x 60 cm oven, Quooker, WP en ik zie heel zelden verbruik boven de 8 kW. Dus dat blijft mijlenver verwijderd van de 17 kW die je uit de 3x25A aansluiting kunt trekken. Automaat (en een smeltzekering al helemaal) valt niet uit bij eventjes een Ampere meer uit een fase trekken, uurtje 26A uit een fase valt gewoon binnen de karakteristiek.

Ter referentie dit is ons verbruik de laatste 10 dagen uit HomeAssistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ba1sRHHsRI0vr0V5CWZ3Uhv49Yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2TOyeueBMntgDyCOK6hwtSgH.png?f=fotoalbum_large

Lekker advies van de elektricien 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Oilman op 12-03-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Oilman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:46:
[...]

Dus dat blijft mijlenver verwijderd van de 17 kW die je zonder probleem voor een uur uit de 3x25A aansluiting kunt trekken.
Hoezo een uur?
3x 25 moet je 24/7/365 17 kW uit kunnen trekken, daar zit geen tijdslimiet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
ASW1 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Hoezo een uur?
3x 25 moet je 24/7/365 17 kW uit kunnen trekken, daar zit geen tijdslimiet op.
Uiteraard, aangepast, te veel te gelijk aan het doen en 2 zinnen verhaspelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Even iets rechtzetten.

Zonnepanelen tellen niet op bij je verbruik maar juist af.
Je moet er alleen voor zorgen dat het maximale vermogen van die panelen niet boven die 3x25A uitkomt als je verder niets afneemt.

Een Quooker of boiler moet je juist aanzetten als de zon schijn en niet 's nachts.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:06
Oilman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:46:
[...]

Ik lees de P1 poort uit, Bora inductieplaat, 2x 60 cm oven, Quooker, WP en ik zie heel zelden verbruik boven de 8 kW. Dus dat blijft mijlenver verwijderd van de 17 kW die je uit de 3x25A aansluiting kunt trekken.
....
Precies hetzelfde wat ik zeg, alleen 17kW is max van de 3 fases te samen.
Ik kom dus ondanks dat het niet helemaal lekker verdeeld is over de 3 fases zelfs niet boven de 5.6kW op 1 fase uit.
Als ik kijk naar de aansluitwaarde van de apparaten welke tegelijk gebruik worden op 1 fase zou je er ver overheen gaan, maar in de praktijk gebruikt een apparaat zelfden tot nooit zijn maximale vermogen.
Zoals eerder genoemd kan dat natuurlijk anders zijn als je een zwembad, jacuzzi hebt welke al constant een flinke belasting geven op je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
devriesjande schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:59:
Mooi. Zorg er wel voor dat Liander op 15 april drie fasen aan kan sluiten op je groepenkast. Er moet dus een vierpolige hoofdschakelaar aanwezig zijn.
Zeker, deze word door een elektricien geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
JurienW schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:52:
[...]

Precies hetzelfde wat ik zeg, alleen 17kW is max van de 3 fases te samen.
Ik kom dus ondanks dat het niet helemaal lekker verdeeld is over de 3 fases zelfs niet boven de 5.6kW op 1 fase uit.
Als ik kijk naar de aansluitwaarde van de apparaten welke tegelijk gebruik worden op 1 fase zou je er ver overheen gaan, maar in de praktijk gebruikt een apparaat zelfden tot nooit zijn maximale vermogen.
Zoals eerder genoemd kan dat natuurlijk anders zijn als je een zwembad, jacuzzi hebt welke al constant een flinke belasting geven op je aansluiting.
Grafiek die ik plaatste is de totale belasting, dus de som van de 3-fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
BabyRattle schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Nee hoor.
Hier woonachtig in de Achterhoek. 1 maart aangevraagd en net van de week bericht gehad dat ze komende dinsdag 19 maart meter al komen wijzigen van 1x 25a naar 3x 25a
Klopt maar dat is een 3x25A, een 3X35A schijnt niet iedereen te mogen bij Liander, omdat dat weer te zwaar werk is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Ga ajb niet lopen klooijen met tijdschakelers e.d. op een Quooker. Die zit gewoon op een stopcontact en trekt echt geen 3KW om op te warmen als je een kop thee pakt. En is als hij helemaal leeg is in 20 minuten ook weer vol met kokend water (en zoveel pak je nooit).

ALS je stoppen eruit klappen door je quooker zou ik er pas naar gaan kijken. Niet vooraf hiermee lopen rommelen, je quooker doet het namelijk geen kokend water zonder elektra. De klep gaat namelijk elektronisch open en blijft zonder elektra dicht.
Pagina: 1