Zelf EPDM leggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Wie heeft het al eens gedaan?

De dakbedekking op ons platte dak is oud en lek, voordat ik er zonnepanelen op zet wil ik het isoleren en nieuwe dakbedekking erop.
Op internet zijn allerlei bedrijven die EPDM verkopen en in filmpjes laten zien hoe makkelijk dat te plaatsen is.
Is dat echt zo? Ik ben best handig en probeer altijd alles zelf maar dit is toch een dak en dat moet wel echt waterdicht zijn enzo :)

Voor degene die het al gedaan hebben, wat voor tips heb je achteraf? Waar heb je de materialen ingekocht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:02
Ik heb epdm op mijn schuurdak gelegd.
Het is goed zelf te doen.

Bij mijn huis zou ik het 100% zeker laten doen door een bekende partij. Al is het maar voor het bonnetje voor je verzekering mocht je lekkage hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Ik heb het laten doen omdat het oppervlak te groot was en ik niet zeker wist hoe het moet. Maar nu ik gezien heb hoe ze het gedaan hebben zou ik het de volgende keer ook wel zelf kunnen doen. Uiteindelijk is het vrij makkelijk: epdm uitleggen zodat het goed ligt, dubbel slaan, lijm spuiten, dubbelgeslagen deel er op, de andere kant hetzelfde. En dan zit het meeste vast. Vervolgens alle hoekjes en details netjes maken. Deze worden met een epdm kit geplakt en dan is het waterdicht.
Als je handig bent goed te doen, zolang het niet een te grote klus wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-05 11:34
Heb zelf een aantal rollen resitrix skw van marktplaats gehaald en gebruikt. Dit spul plak je dmv een primer op het dak en de naden 'las' je dmv hete lucht. Het is even oefenen, maar het moeilijkste zijn de hoekjes. Er is veel info/howto over te vinden over hoe je deze moet maken.
Deze EPDM is gewapend en dik vergeleken met 'normale' epdm dus kans op lekkage is nihil (indien je de naden goed hebt gemaakt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:05
Standaard EPDM met lijm is best beetje lastig, vooral omdat het op veel oppervlakken (zoals PIR platen) meteen muurvast zit. Dus, goed uitleggen, vanuit het midden helemaal terugslaan en dan een metertje inlijmen en eroverheen rollen als het ware. Heb je de slag eenmaal te pakken dan is het goed te doen. Je moet alleen niet te snel willen en secuur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb het ook zelf gedaan, simpele garage groot rechthoeking oppervlak uit 1 stuk. Dat ging prima.

Waar ik mee zat de sodemieteren is rozetten voor een dakdoorvoer. Je moet van te voren echt weten hoe je dit gaat aanpakken. Want bij contactlijm is vast=vast. Ook zijn er verschillende soorten epdm. Gevulkaniseerd en ongevulkaniseerd. De een is stug en onrekbaar, de andere kun je om een hoek heen trekken als een elastiek. Verwissel het youtube filmpje met rekbare EPDM niet met de stugge shit die je gekocht hebt :D

Het kan zelf, ik zou er weer aan beginnen. Maar er is een hoop te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:44
Wij hebben onze aanbouw (nieuw) ook zelf met EPDM afgewerkt. Het is goed te doen bij standaard vierkante/rechthoekige vlakken. Wij hebben later nog een lichtstraat erin gezet, dat was wel wat lastiger (ook met de voorgevormde buitenhoeken).
Kijk filmpjes en let er daarbij op dat er verschil is tussen Amerikaanse EPDM en Europese EPDM, wij hebben Europese gebruikt. De binnenhoeken vouw je, er zijn ook filmpjes waar er geknipt wordt, skip die filmpjes.
Bestel eventueel wat losse lappen EPDM om de binnenhoeken mee te oefenen. Bij de randen en hoeken gebruik je inderdaad contactlijm en daar heb je dus maar 1 kans. Je kunt ook losse (schone) EPDM lapjes er tussen leggen om te voorkomen dat de contactlijm hecht op als je nog aan het positioneren bent. Je zult er hier en daar een vouw inkrijgen maar dat hoeft functioneel niet erg te zijn, dit zie je ook nog bij professioneel gelegde daken.
Als je nog nooit met contactlijm hebt gewerkt (zoals ik) verdiep je er even in hoe dat spul werkt, het is namelijk niet intuïtief met hoe deze lijm zich gedraagt vs ‘normale’ lijm. Je moet deze 2-zijdig aanbrengen, laten drogen en dan pas tegen elkaar drukken. Je snap niet hoe het ooit goed kan plakken totdat je erachter komt dat het muurvast zit zodra 2 vlakken elkaar raken.
Het grote vlak leg je overigens met ‘normale’ lijm waar je nog wel wat correctie ruimte hebt.

Wij hadden een standaard dak pakket besteld maar onze dakopstand was aanzienlijk groter/breder dan gebruikelijk waardoor we meer contactlijm nodig hadden. De volgende keer zou ik daar even zelf aan rekenen, we kwamen daar nu pas achter tijdens het werk.

Zorg er verder voor dat je ondergrond geschikt is, in geval van nieuwe PIR isolatie zijn er platen met speciale cachering. Als je op iets bestaand gaat lijmen zou ik even informeren. Het is niet (goed) te lijmen op de standaard aluminium gecacheerde PIR platen.

Zorg dat je de juiste daktrimmen hebt, die voor EPDM zijn anders. Het is ook het beste als je dakopstand wat afschot heeft naar het dak toe. Deklijsten die volledig over de dakrand vallen zijn sowieso het beste (maar ook het duurste).

Wij hebben bij EPDMXL besteld, die aanbieder heeft veel verschillende webshops, er is dus minder keuze dan het lijkt maar er zijn wel alternatieve aanbieders voor particulieren te vinden. Ik heb ze ook nog een keer gebeld en toen kwamen ze wel met goed advies, wat echter anders was dan ze in hun eigen handleiding schreven. Als ik dit achteraf had geweten had ik ze van te voren gebeld om de stappen even door te nemen, de man die ik eraan had gaf ook nog wat handige praktisvhe tips. Als het kan zou ik de werkzaamheden ook plannen op een dag dat zij bereikbaar zijn, al zul je dat bij een goede voorbereiding niet nodig hebben.

Zorg dat je goed gereedschap hebt, geldt met name voor de aandrukroller en kitspuit (niet zo’n cheap ijzeren ding). Verder: Zoek een dag en extra dag uit met goed weer, koop zonnebrand, verwar die niet met contactlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:34
Als je dak recht toe recht aan is, is het prima zelf te doen. Afhankelijk van de afmeting kan je het uit 1 stuk bestellen. En minimaal met 2 man werken, is wel stukken fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb het gedaan bij een dak wat een ongelijk trapezium was, met 1 stuk EPDM. Hoewel het dak prima waterdicht is, heb ik wel veel plooien en ziet het er niet uit van boven. Wat een k*klus was dat. De buren hebben waarschijnlijk hun lolletje gehad toen ze het dak zagen uit hun slaapkamer raam, maar ach :P

Bij een rechthoekig dak is het wel te doen denk ik. Maar ik zou het de volgende keer lekker laten doen, of iig niet uit 1 stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 12-03-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Laatst ook zelf gedaan. Misschien was ik te kritisch, maar het en der had ik nog wel luchtbelletjes of rimpels. Het zal waarschijnlijk niet echt een probleem zijn of geven. (Ik overweg nog sedum) En misschien trekt het nog wat weg.

Vooral de middelste baan, waar ik begon, was lastig. Omdat je dan nog een grote zware flap hebt die je in je eentje niet even makkelijk positioneert, en omdat het natuurlijk recht moet komen te liggen. Daarbij zat de lijm ook meteen hardstikke vast, dus even herpositioneren is er niet bij.
Ik deed telkens pakweg een halve meter insmeren met lijm (dak en folie).

Waarschijnlijk werkt het lekkerder als je met z'n 2en of meer bent, zodat je het strak kan houden vanuit beide hoeken en dan op het dak laat zakken. Misschien zelfs 3 man, waarbij de 3e vanaf de andere kant de boel even aan kan wrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 14-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05 18:26
ts heeft nog niet gereageerd.. ik wil ook een platdak zelf leggen, dankzij de reactie's ben ik nu veel beter voorbereid _/-\o_

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Bedankt voor de ervaringen, ik denk dat we het lekker zelf gaan doen en dat ik alleen iemand laat komen om mooie zinken kralen te monteren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1