'Andere' schatting afsluiten energiecontract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer3949
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Zoals velen weten, heb je bij het afsluiten van een nieuw energiecontract, te maken met het opgeven van je gebruik. En eventuele opwek.
Echter valt het mij op, dat afhankelijk van je ingevulde data, de tarieven exponentieel kunnen verschillen.

I.e. 1000kwh meer stroomverbruik opgeven, is een lager tarief.
Of opgeven minder op te wekken, is een lager tarief.

Andersom ook zo, indien je hoger opgeeft bij één van de in te vullen geschatte gegevens, kan de prijs behoorlijk uiteenlopen.

Hoe zit dit? Want lijkt me toch, dat dit redelijk het zelfde behoort te zijn op moment van afsluiten?
Wat houdt men tegen om hier de meest gunstige waardes in te vullen, om de beste kwh/m3 prijs te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43

Tys

Persoonlijk doe ik dat al jaren. Voordat ik zonnepanelen had gaf ik een te hoog gebruik op, dat leverde vaak een hogere eenmalige korting op. Sinds de zonnepanelen geef ik een hoog verbruik op en voer bewust te weinig teruglevering in, daar kon je tot voor kort nog een redelijke bonus mee krijgen zonder dat de variabele kosten noemenswaardig stegen.

En recent nog een 3-jarige overeenkomst kunnen afsluiten door simpelweg alleen verbruik door te geven en per ongeluk het vinkje "ik heb zonnepanelen" te vergeten. Eenmalige korting, cashback actie, normale tarieven/vaste kosten en toch zekerheid voor de komende jaren.

Is het netjes? Nee. Ik heb ook gewoon een slimme meter, ze lezen op dag 0 de huidige stand uit en de historie om het maandbedrag te matchen aan het historische verbruik. Als ze mijn contract op dat moment zouden willen ontbinden, prima. Maar tot op de dag van vandaag heb ik nog geen woord over gehoord, bij geen enkele partij.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tys schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:23:
Is het netjes? Nee. Ik heb ook gewoon een slimme meter, ze lezen op dag 0 de huidige stand uit en de historie om het maandbedrag te matchen aan het historische verbruik. Als ze mijn contract op dat moment zouden willen ontbinden, prima. Maar tot op de dag van vandaag heb ik nog geen woord over gehoord, bij geen enkele partij.
En als ze het contract na een 1,5jaar zouden ontbinden?
Daarnaast, als je netto-0 uitkomt, maken de kosten per kWh toch niks uit?

Los daarvan, klinkt wel gunstig.
Computer3949 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:54:
Hoe zit dit? Want lijkt me toch, dat dit redelijk het zelfde behoort te zijn op moment van afsluiten?

Wat houdt men tegen om hier de meest gunstige waardes in te vullen, om de beste kwh/m3 prijs te krijgen?
Ja, die verschillende tarieven zijn eigenlijk raar, maar waarschijnlijk een vorm van 'zonnepaneelboete'.

Wat ze daar tegen kunnen doen, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43

Tys

Accretion schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:22:
[...]

En als ze het contract na een 1,5jaar zouden ontbinden?
Daarnaast, als je netto-0 uitkomt, maken de kosten per kWh toch niks uit?

Los daarvan, klinkt wel gunstig.
Dat klopt inderdaad, zolang we salderen gaat het vooral om de cashback en op dit moment de lagere vastrecht kosten. En mijn vermoeden is dat al die energieleveranciers zoveel effort steken in het werven van klanten dat ze er na het tekenen van de overeenkomst in zijn geheel niet meer naar kijken.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)