Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Ben toe aan een nieuwe laptop, elke 4 jaar weer dezelfde twijfel, een gaming laptop of niet.

De 2 vragen die ik eigenlijk heb
- Ik heb het gevoel dat een gaming laptop van x euro, minder goed is dan een non-gaming laptop van t zelfde bedrag. Mijn redenatie, 3d kaart en toebehoren kosten geld, dat kan je bij non-gaming laptop weer gebruiken voor andere/betere componenten. Klopt deze redenatie?

- Ik weet dat gaming laptops veel fan geluid kunnen maken tijdens gamen, maar hoe is dat als je deze gebruikt voor websurfen en ander dagelijks gebruik?

Wat ga je met je laptop doen?
Af en toe een spel, soms ook VR, maar vooral voor dagelijks gebruik, zoals Tweakers site bijhouden. Nu heb ik voor gaming wel alternatieven: Geforce now en steam deck. Stil bij dagelijks gebruik is wel een must eigenlijk

Wat is je budget?
Rond de 1000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nope, zou dus zelfs een 17" kunnen zijn

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt. heb nu MSI, dat koop ik niet snel meer, alleen maar problemen met deze niet eens 3jaar oude laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
@ido_nl eerste redenatie klopt. Tweede punt: als de ventilatoren goed afgesteld (wat meestal zo is) hoor je ze nauwelijks bij lichte taken.

Als je hem niet of nauwelijks meeneemt, zou een desktop wat voor je zijn? Die bieden betere performance voor hetzelfde geld, en zijn stiller omdat ze warmte makkelijker kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
Het verschil tussen een laptop met embedded graphics (non-gaming laptop) danwel een laptop met dedicated graphics card (gaming laptop) kan wel aanzienlijk groot zijn bij bepaalde games.
Als je dat soort games speelt, dan ben je eigenlijk wel gebonden aan een laptop met dedicated graphics (gaming laptop).

Omdat je zegt: "af en toe een spel", klinkt het alsof je geen gaming laptop nodig hebt.
Wat heb je nu?
En bevalt dit voldoende, qua prestaties?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Dank voor jullie antwoord.

>>Als je hem niet of nauwelijks meeneemt, zou een desktop wat voor je zijn?
Aan gedacht, maar laptop voornamelijk op de bank, niet echt een bureau in de buurt.

>>Wat heb je nu?
AMD laptop met Vega graphics. Heb zelfs Horizon zero dawn kunnen spelen, wel alles op low en bepaalde scenes waren wat traag...

Mijn wens is eigenlijk een stille laptop bij 'normaal' gebruik, die soms een spel kan spelen (dan mag die wat meer lawaai maken) en ook niet erg om settings op low te zetten.

Nu heb ik geen ervaring met gaming laptops, en ben eigenlijk opzoek naar ervaringen, als je niet aan t gamen bent, is de laptop dan stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 23:14
Als je niet voor een super dunne gaming laptop gaat zijn deze vrij stil als je alleen maar browsed en niet aan het spelen bent.
Heb zelf een Asus G513 met een 3060 en als je niks van de machine vraagt hoor je em eigenlijk niet.

[ Voor 28% gewijzigd door NC83 op 13-03-2024 16:37 ]

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Dank @NC83, dat geeft hoop. Heb inmiddels nog meer zitten inlezen, kennelijk heeft ASUS goede fan profielen, waarbij Silent de fans uit staan, en alleen aangaan als het echt nodig is. Ook wordt er wat teruggeschroefd wat CPU snelheid betreft. Dus dat klinkt allemaal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 21:47
Vrijwel alle goede gaming laptop's hebben de mogelijkheid om een "stille" of automatische profiel te kiezen waarbij de CPU compleet wordt teruggeschakeld wanneer je geen intensieve dingen gaat doen. Dus dat komt wel goed.

Ik zou wel wegblijven van laptop's met lage GPU wattage's dan betaal je alleen geld omdat er een RTX (bijv. 4050) maar dan met een zeer lage wattage. Dat doen ze zodat er geen dikke lader en dikke accu in hoeft.

De vraag is WAT wil je, want voor 1000 euro kom je heel ver met een non gaming laptop, daar kan je best (buiten GPU om) dikke specs voor krijgen. Wil je een leuke GPU dan moet je concessies doen aan ram + HDD.

uitvoering: Lenovo LOQ 15APH8 (82XT009FMH)

Deze Lenovo LOQ bijv. Is een van de betere "budget" gaming laptop's. Zit een zeer goede CPU + full power (belangrijk!) gpu in (RTX 4060).

Maar let op voor die prijsklasse ga je geen QHD/1440p scherm vinden. Meeste zijn full HD (1080p). Heb je daar geen problemen mee dan zou ik voor zoeits gaan.

Voor het bedrag zit er nog een aardige HDD in (1 tb ipv meeste die 512gb hebben in deze prijsklasse).

[ Voor 29% gewijzigd door Roflmao op 16-03-2024 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:09
Let op dat gaming laptops wel wat zwaarder en lomper zijn in het algemeen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceekey
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
X aantal jaren geleden een HP Omen gekocht en moet zeggen hij doet het nog steeds goed . Maar bij zwaardere games hapert hij . Voor een kleine gaming pc deed hij het uitstekend . Is vrij stil en ook ni te lomp of zwaar . Prijs was rond de 1500€ .
Pagina: 1