[Word] Paginanummering met voorblad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:19
Hallo,

Ik ben bezig met wat template design in Word, maar loop tegen het volgende probleem aan.

Als je in Word een voorblad invoegt en op de eerste pagina daarna begint met paginanummers, dan beginnen deze standaard bij 1. Terwijl het dus eigenlijk al pagina 2 is.

Dit kan gewenst zijn, maar ik wil dit juist liever niet. Ik wil dat het voorblad pagina 1 is en er daarna wordt doorgenummerd.

Bij het opmaken van de pagina-nummers kan ik kiezen voor doorlopend vanaf vorige sectie en dat lost het probleem op. Maar... het vreemde vind ik dat Word helemaal geen sectie-einde invoegt op of na het voorblad. Zowel het voorblad als de pagina daarna behoren tot dezelfde sectie. Toch lijkt er een soort 'onzichtbare' sectie te zijn.

Iemand die dit herkent en weet hoe het opgelost moet worden?

Het vervelende hiervan is namelijk dat iedereen die straks met de template gaat werken dit handmatig moet gaan aanpassen zodra ze een voorblad invoegen.

Dank alvast voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:28
Je kan toch gewoon aangeven dat Word moet starten met 2 in plaats van1? Insert page numbers - Microsoft Support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je een voorblad maakt met de voorblad-knop, wordt die inderdaad als afwijkend gezien.

Het zal gaan om het vinkje 'eerste pagina afwijkend' op tabblad Kop- en voettekst.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Archie_T schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:47:
Je kan toch gewoon aangeven dat Word moet starten met 2 in plaats van1? Insert page numbers - Microsoft Support.
Ja, dat schrijf ik ook hierboven. Alleen ik wil dat hij gewoon standaard met 2 start en ik snap niet dat Word dat niet doet, omdat er immers geen sectie-einde zit.
F_J_K schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:48:
Als je een voorblad maakt met de voorblad-knop, wordt die inderdaad als afwijkend gezien.

Het zal gaan om het vinkje 'eerste pagina afwijkend' op tabblad Kop- en voettekst.
Kop- en voetteksten hebben er niets mee te maken, het zit in de paginanummering die verbonden is aan een sectie. Het gaat niet om het visueel weergeven van het paginanummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dennis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:59:
Kop- en voetteksten hebben er niets mee te maken, het zit in de paginanummering die verbonden is aan een sectie. Het gaat niet om het visueel weergeven van het paginanummer.
Komt op hetzelfde neer. In de paginanummeropmaak stel je in of de nummering doorgaat van de vorige sectie, en wat het beginnummer is. Daar kan je dat aanpassen.

(Edit: of we praten langs elkaar heen)

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 11-03-2024 18:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
F_J_K schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:11:
Komt op hetzelfde neer. In de paginanummeropmaak stel je in of de nummering doorgaat van de vorige sectie, en wat het beginnummer is. Daar kan je dat aanpassen.
Ik was misschien inderdaad nog niet helemaal duidelijk, maar ik weet dat die paginanummeropmaak het oplost, want dat schreef ik al in het eerste bericht ;).
Dennis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:42:
Bij het opmaken van de pagina-nummers kan ik kiezen voor doorlopend vanaf vorige sectie en dat lost het probleem op.
Alleen mijn punt is, Word werkt altijd met pagina-nummers per sectie. In de paginanummeropmaak blijkt dat ook, want daar kun je kiezen voor doorlopend vanaf vorige sectie of je kunt opnieuw beginnen met nummeren (vanaf een zelf te kiezen nummer).

Maar ik begrijp niet dat het voorblad en de content daarna in dezelfde sectie zitten en het dan tóch lijkt dat er twee verschillende nummeropmaken door elkaar lopen. Dus daar zoek ik een oorzaak van en een oplossing voor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Begrijp ik, is ook raar. "Omdat de devvers het zo in het hoofd hebben", lijkt de reden. Al moet ik zeggen dat ik voor jouw vraag nog nooit die Voorblad-knop heb gebruikt, ik maak ze liever gewoon zelf.

En oplossen is toch echt 'eerste pagina afwijkend' uitvinken (als je het nummer wilt zien, anders niet) & in de opmaak paginanummering aanpassen. Als je er aangeeft door te gaan van de vorige sectie, dan wordt het voorblad pg. 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
F_J_K schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:26:
Begrijp ik, is ook raar. "Omdat de devvers het zo in het hoofd hebben", lijkt de reden. Al moet ik zeggen dat ik voor jouw vraag nog nooit die Voorblad-knop heb gebruikt, ik maak ze liever gewoon zelf.
Dat snap ik, maar in een corporate omgeving is het wel handig als je zoveel mogelijk native functionaliteiten van Office kunt gebruiken, waaronder deze. En op zichzelf werkt de voorblad-functionaliteit best goed.
En oplossen is toch echt 'eerste pagina afwijkend' uitvinken (als je het nummer wilt zien, anders niet) & in de opmaak paginanummering aanpassen. Als je er aangeeft door te gaan van de vorige sectie, dan wordt het voorblad pg. 1.
Inderdaad, maar daarmee geldt dus wel dat iedereen in de organisatie dit zelf handmatig moet doen. Dat is teleurstellend, want dat gaat natuurlijk niet gebeuren (600 man personeel). De realiteit is dat 80-90% van de gebruikers van Word al niet eens weet hoe opmaakprofielen of kop- en voetteksten werken, laat staan zoiets ingewikkelds als een juiste pagina-nummering :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:28
Dennis schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Dat snap ik, maar in een corporate omgeving is het wel handig als je zoveel mogelijk native functionaliteiten van Office kunt gebruiken, waaronder deze. En op zichzelf werkt de voorblad-functionaliteit best goed.

[...]

Inderdaad, maar daarmee geldt dus wel dat iedereen in de organisatie dit zelf handmatig moet doen. Dat is teleurstellend, want dat gaat natuurlijk niet gebeuren (600 man personeel). De realiteit is dat 80-90% van de gebruikers van Word al niet eens weet hoe opmaakprofielen of kop- en voetteksten werken, laat staan zoiets ingewikkelds als een juiste pagina-nummering :o.
Dat kan je toch in je template doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Archie_T schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:54:
Dat kan je toch in je template doen?
Nee, want als je een voorblad invoegt 'verkloot' Word de paginanummering. Hij maakt er in alle situaties pagina 0 van en de eerste pagina daarna pagina 1. Zelfs al zitten die twee pagina's in dezelfde sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom moet je een voorblad invoegen en maak je niet standaard een voorblad in je sjabloon die gewoon aangepast kan worden?

Destijds voor mijn opleiding had ik ook een sjabloon gemaakt waar alles al in zat (7 pagina's zonder ook nog maar één letter getikt te hebben voor een opdracht). Het voorblad had al alle onderdelen die er op moesten staan, dat was een kwestie van invullen, titel veranderen, afbeelding veranderen, vak en docent veranderen en gaan.

Heb je bij het bewerken de onzichtbare tekens ook zichtbaar gemaakt? Dat maakt de opmaak van een document een stuk inzichtelijker, je kunt letterlijk zien wat Word of de gebruiker doet op bepaalde plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
sypie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:51:
Waarom moet je een voorblad invoegen en maak je niet standaard een voorblad in je sjabloon die gewoon aangepast kan worden?
Omdat ik een normal.dot(m) organisatiebreed wil uitrollen waar deze functionaliteit dan gewoon in zit.
Destijds voor mijn opleiding had ik ook een sjabloon gemaakt waar alles al in zat (7 pagina's zonder ook nog maar één letter getikt te hebben voor een opdracht). Het voorblad had al alle onderdelen die er op moesten staan, dat was een kwestie van invullen, titel veranderen, afbeelding veranderen, vak en docent veranderen en gaan.
Snap ik, maar het is toch niet raar dat ik probeer de standaardfunctionaliteit (Voorblad) van Word zo optimaal mogelijk te benutten?
Heb je bij het bewerken de onzichtbare tekens ook zichtbaar gemaakt? Dat maakt de opmaak van een document een stuk inzichtelijker, je kunt letterlijk zien wat Word of de gebruiker doet op bepaalde plekken.
Ja, die staan bij mij altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dennis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:59:
[...]

Ja, dat schrijf ik ook hierboven. Alleen ik wil dat hij gewoon standaard met 2 start en ik snap niet dat Word dat niet doet, omdat er immers geen sectie-einde zit.
Dat is idd de voorblad functionaliteit. Ik meen me zelfs te herinneren dat word bij dubbelzijdig afdrukken probeert het voorblad enkelzijdig af te drukken. Dat komt dan weer overeen met typografische conventies en zou je tekst dus standaard op pagina 3 moeten beginnen. Als je het voorblad meerekent moet je tekst dus bij enkelzijdig printen op pagina drie beginnen (met een blanco pagina er tussen) en bij enkelzijdig printen op pagina 2. Dat wordt lastig goed te implementeren...

Je probeert dus niet een standaardfunctionaliteit zo goed mogelijk te gebruiken maar een standaardfunctionaliteit om te buigen naar je eigen wensen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Lustucru op 17-03-2024 22:30 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Lustucru schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:29:
Dat is idd de voorblad functionaliteit. Ik meen me zelfs te herinneren dat word bij dubbelzijdig afdrukken probeert het voorblad enkelzijdig af te drukken. Dat komt dan weer overeen met typografische conventies en zou je tekst dus standaard op pagina 3 moeten beginnen. Als je het voorblad meerekent moet je tekst dus bij enkelzijdig printen op pagina drie beginnen (met een blanco pagina er tussen) en bij enkelzijdig printen op pagina 2. Dat wordt lastig goed te implementeren...

Je probeert dus niet een standaardfunctionaliteit zo goed mogelijk te gebruiken maar een standaardfunctionaliteit om te buigen naar je eigen wensen. :)
Dan zou Word gewoon netjes een sectie-einde in moeten voegen na dat voorblad, zoals het hoort :>. En dan kun je alles prima goed vooraf definiëren en werkt het voor iedereen zoals hij of zij zou willen. Alleen lijkt er inderdaad wel een sectie-einde te zijn, maar zien we die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:48
Even zitten kijken,
Een 'cover page' word als 'first' page in de section ingevoegd.
Een standaard pagina nummer heeft de setting start @ 1.
Je kan het omzeilen door "start from previous section" aan te zetten, dan springt ie naar 2. (met de cover als pagina 1)
Als je dan de middels de insert het voorblad verwijderd blijft er een standaard "differen first page" staan.
Om, als je vervolgens een ander voorblad kiest, het pagina nummering van "start from previous" weer naar "start @ 1 " te resetten.

Maar verder wat @Lustucru ook zegt, je gaat buiten de standaard functionaliteit om. Maar ook om algemene conventies, waarbij er geen reden is om een voorblad van een pagina nummer te voorzien, Daar het geen pagina is, maar meer als de omslag van een boek.
Pagina: 1