Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-01 06:17
In het testament staat dat de echtgenoot (mijn stiefvader) van mijn (overleden) moeder de enige erfgenaam is en dat ik de "verwachter" ben, wat houdt dit precies in?

Ik heb een boedel omschrijving ontvangen met een soort bedrag wat ik zou krijgen zodra mijn stiefvader komt te overlijden (wat er van over is).

Tevens is mijn stiefvader nu bezig met aangifte bij de belastingdienst, en vroeg mijn bsn nummer, moet ik dit geven in het kader van bovengenoemde?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
De verwachter is de persoon die alles erft als de eerste erfgenaam overlijdt als ik het goed heb uit mijn hoofd.

Denk dat het internet er wel vol van zal staan om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik kan het niet beter uitleggen dan hier beschreven staat: https://www.plusonline.nl...week-erven-als-verwachter

In het kort; Als jouw stiefvader overlijdt, dan gaat het bedrag van je moeder naar jou toe (met alle mitsen en maren). De belastingdienst is duidelijk over wanneer je iets moet invullen over de belastingaangifte en erfenissen: https://www.belastingdien...ngifte-doe-na-een-erfenis

Je zou aan je stiefvader kunnen vragen of de notaris jou het eea kan uitleggen. Mocht er geen notaris te pas zijn, dan dient je stiefvader je dit uit te leggen (wat er in de erfenis staat).

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 11-03-2024 16:43 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Ok, helder: ik hoef pas belasting te betalen wanneer mijn stiefvader overlijdt (wat logisch klinkt). Maar waar ik niet uitkom is waarom hij nu mijn bsn nodig zou hebben? (Ik check dit graag voordat ik het geef).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@solo-nl Vertrouw je jouw stiefvader zo weinig dat je aarzelt om je bsn nummer te geven ?
Het is toch geen wildvreemde ?

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 11-03-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
W1ck1e schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:28:
@solo-nl Vertrouw je jouw stiefvader zo weinig dat je aarzelt om je bsn nummer te geven ?
Het is toch geen wildvreemde ?
Als iemand op latere leeftijd tot je familie komt kan het zeker heel makkelijk een vreemde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• solo-nl
Ik had op een forum zoals dit toch wel een objectief antwoord verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@solo-nl Mijn reactie was geen antwoord maar een 2tal vragen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

solo-nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:51:
Ik had op een forum zoals dit toch wel een objectief antwoord verwacht...
Ik ook.

Misschien is dit nodig ivm Notaris, staat je niks in de weg om eerst om duidelijkheid te vragen natuurlijk.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Falcon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Ik ook.

Misschien is dit nodig ivm Notaris, staat je niks in de weg om eerst om duidelijkheid te vragen natuurlijk.
Een notaris heeft toegang tot BRP gegevens om zijn taken te kunnen uitvoeren, resume nee de notaris kan van een persoon welke in een akte vernoemd is zelf opvragen.
https://publicaties.rvig....en/BRP_besluiten/Overigen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

solo-nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:54:
Ok, helder: ik hoef pas belasting te betalen wanneer mijn stiefvader overlijdt (wat logisch klinkt). Maar waar ik niet uitkom is waarom hij nu mijn bsn nodig zou hebben? (Ik check dit graag voordat ik het geef).
https://www.rijksoverheid...rvicenummer-bsn-gebruiken

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

S.v.p. richten op de vragen van TS. Of de stiefvader vertrouwd wordt of niet, doet hier niet ter zake: er wordt op gehamerd om géén BSN te pas en te onpas te geven, de vraag is legit lijkt me.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Naja
https://www.belastingdien...fte-erfbelasting-2022-pdf

Hier wordt inderdaad het BSN gevraagd, met schuingedrukt “(niet verplicht)”.

Dus nee, je hoeft het niet te geven. Maar het mag wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 22:34
Ik ben toevallig zelf bezig met het afwikkelen van de erfenis van mijn moeder en in de aangifte erfbelasting wordt gevraagd om alle erfgenamen/verkrijgers zoals ze dat noemen in de aangifte te vernoemen. Dit doen ze denk ik om de erfdelen te bepalen en individueel de erfbelasting.

Omdat je nu geen erfenis krijgt zou ik niet zomaar je BSN afgeven. Je kan even een belletje geven aan een lokale notaris met de vraag of je als verwachter nu al bij de aangifte erfbelasting betrokken bent of pas als je stiefvader is overleden. Meestal zullen ze wel antwoorden zonder kosten.
Pagina: 1