Heb zelfde installatie.
In de NHC app kan je een real time grafiek zien van opbrengst en verbruik (of liever: overproductie)
Je dient de NHC installatie aan te sluiten op je digitale meter via de P1 poort, die je kan laten activeren via de website van Fluvius.
Het eenvoudigste is om een draadloze bridge van Niko aan te sluiten (ca. 180 euro) op je connected controller:
https://www.niko.eu/nl-be...atisering/wireless-bridge en die te verbinden met de RJ-11 kabel die van de P1-poort komt.
Er bestaan ook energiemeet modules die je net zoals bijvoorbeeld een dimmodule enz in de kast van je NHC installatie kan plaatsen. Maar die zijn vrij duur, meten ook slechts enkele kringen dacht ik. Het voordeel is wel dat de resultaten daarvan netjes in het Energie-tabblad op het Niko display te raadplegen zijn, wat vreemd genoeg *niet* kan (nagevraagd bij Niko support) voor de energieresultaten via de draadloze bridge, ook al komen die wel netjes in je mobiele app.
De vraag is natuurlijk of je NHC met die resultaten ook zelf aan de slag kan. Tot nu toe het volgende ontdekt:
- je kan makkelijk in de NHC mobiele app meldingen ontvangen wanneer je overproductie hebt.
Die info kan je dan gebruiken om een apparaat al dan niet vanop afstand aan te zetten. Via de Niko Hobby API (in de Niko Home Control Programming Software) kan je verbinding maken met integraties van bepaalde leveranciers, waaronder bijvoorbeeld NIBE warmtepompen.
- idem voor meldingen bij dreigende overschrijding piekverbruik (in functie van capaciteitstarief)
- de Zigbee geconnecteerde stopcontacten werken zeer goed, zelfs bij nieuwbouw met zeer veel wapening in de beton slagen ze erin om verbonden te blijven. Dit kan je gebruiken om je apparaten aan en uit te schakelen. In de NHC mobiele app zie je ook het verbruik van die stopcontacten terug.
- Ik zag melding van NHC software upgrade die toelaat om verbinding te maken met WP en bij overproductie signaal te geven om sanitair warm water extra te verwarmen, maar heb dit nog niet onderzocht, mogelijk heb je hiervoor wel een energiemodule nodig?
- ik gebruik Home Assistant in combinatie met NHC. Aangezien HA met quasi alles verbinding kan maken (inclusief je PV-installatie) heb je hier wel hefbomen om allerlei toestellen automatisch aan en uit te schakelen bij overproductie.
Nu, in de praktijk merk ik dat dit moeilijk te automatiseren is. Soms wil je bijvoorbeeld een was draaien, soms de vaatwasser, soms de broodbakmachine, soms extra sanitair warm water,... Ik lees dit ook op de HA forums. Het moet dus een gewoonte worden om 's morgens bij zonnig weer na te denken welk toestel je wanneer wil laten starten en dan is het vaak het snelste om die apparaten snel even (via hun eigen app) met startuitstel aan te zetten, eens je wat zicht heb op de uren tussen dewelke je genoeg opbrengst hebt.
[
Voor 6% gewijzigd door
flimofly op 03-06-2024 15:49
. Reden: screenshot toegevoegd ]