Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1991_12
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-02 18:11
Hoi allemaal,

Wij hebben een jaren 50 hoekhuis (+- 100m2) gekocht en krijgen eind maart de sleutel. We willen graag wat toekomstbestendig gaan verduurzamen om de energierekening wat lager te krijgen.
Er zit nu gewoon een cv ketel in met radiatoren.

Natuurlijk gaan we alles zo goed mogelijk isoleren (dwz dak, vloer en spouw waarschijnlijk). Maar qua installatie mogelijkheden zie ik de bomen door het bos niet echt meer.

Zonnepanelen lijken me sowieso een logische stap (al zul je daar in de toekomst waarschijnlijk veel van de opbrengst zelf moeten kunnen verbruiken/opslaan)
Eventueel dacht ik eraan om een elektrische boiler neer te zetten om zo overtollige zonnestroom in te zetten voor warm water voor de tapkranen. Bijvoorbeeld alleen aan als de opbrengst van de panelen hoger is als het verbruik in huis. Wordt dit veel gedaan en is dit überhaupt een goed idee?

Zonneboiler met vacuümbuizen oid zou natuurlijk ook kunnen, maar dan zit je nog steeds met het overschot aan stroom in de zomer lijkt me (plus is dat weer een extra investering en is de ruimte op het dak vrij beperkt als er ook al panelen komen).

De cv ketel vervangen zou ook mooi zijn, maar van wat ik lees is dat als je volledig naar een warmtepomp wil gaan je eigenlijk alle leidingen moet vervangen met een wat grotere diameter voor meer doorstroming, klopt dat? Een hybride warmtepomp zou dan misschien een goede optie zijn, al zit je dan natuurlijk nog wel deels op gas.

Vloerverwarming op de begane grond willen we waarschijnlijk ook doen, maar de deels houten vloer laat dan geen systemen toe met grote diameters leiding geloof ik, dus ik weet ook niet of dat zou werken met een warmtepomp (hybride zou dan wel kunnen toch?). Iemand daar een idee over?

Een heel ander plan zou zijn om gewoon bijvoorbeeld twee aircos te installeren voor verwarmen en koelen en warm water via een electrische boiler (evt icm met zonneboiler als dat bestaat in 1 systeem) te regelen.

Wat is nu een slimme aanpak ook gelet op de kosten van het totaal (30-40k beschikbaar voor verduurzamen)? Waar zouden jullie zelf voor kiezen? Al het advies wordt zeer op prijs gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59
Isoleren, is altijd stap 1.
Eventueel dacht ik eraan om een elektrische boiler neer te zetten om zo overtollige zonnestroom in te zetten voor warm water voor de tapkranen. Bijvoorbeeld alleen aan als de opbrengst van de panelen hoger is als het verbruik in huis. Wordt dit veel gedaan en is dit überhaupt een goed idee?
Dit gaat heel moeilijk.
Ik heb een relatief kleine zonnepaneel installatie van 2,2kWp.
Op zonnige dagen, levert dit 12-14kWh per dag op.
Als ik dit omzet in warmwater via een elektrische boiler, dan genereer ik in 1 dag het warme water voor de halve maand (waar laat ik dit?)
En die dag erna weer....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:55
Het is natuurlijk lastig om een inschatting te maken omdat we niet de gehele staat en isolatiewaarden van het huis kennen. Normaalgesproken zou ik eerst kiezen voor isoleren en later pas andere aanpassingen. Een warmtepomp is weer op basis van je warmteverlies en isolatie maakt een groot verschil. Maar nu je er nog niet woont zou het wel een ideaal moment zijn om bijvoorbeeld beneden alvast vloerverwarming aan te laten leggen. Dat scheelt weer gedoe en de benedenverdieping leeghalen als je er eenmaal woont.
Het dak volgooien met panelen en wat spreiden als dat kan, bijvoorbeeld oost-west. Daarna toch eens kijken naar een warmtepomp? Alles is natuurlijk afhankelijk van je budget en eventuele subsidie.

Je stroom opslaan heeft nu met salderen nog geen toegevoegde waarde, alleen met een dynamisch contract kan dat interessant zijn.
Daarnaast kan je in de topmaanden heel moeilijk al je opgewekte stroom opmaken. Zelfs ik krijg dat niet voor elkaar met airco's en een elektrische auto. Na een paar dagen 40-60 kWh opwek kan je het gewoon niet meer kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 11-03-2024 14:59 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Korte antwoorden:

-Onze vloerverwarming heeft 15mm aanvoer, niet ideaal maar werkt prima op 35graden aanvoer.
Het ligt meer aan de warmtepomp/CV of die de minimaal warmte kwijt kan dan aan de diameters.

-Boiler gebruiken om water te verwarmen met "overtollig" stroom is zeker een optie (met bijvoorbeeld Home Assistant), hou er rekening mee dat dat water na 15-45mins heet genoeg is...dan heb je de rest v.d. dag nog stroom over ;)

-Vloerverwarming beneden boeit het geen hol hoe het warme water gemaakt word, als er maar warm water is.

-Airco's zijn makkelijk (en ook warmtepompen), als je de warme voeten kunt missen en geen problemen hebt met evt. luchtstroom dan is dat prima.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:21
Wij hebben een rijtjeswoning uit 1957, 94m2, en hebben de afgelopen jaren verduurzaamd.

We zijn hier begonnen met het renoveren van de gevels en het dak. Beide waren echt nodig en zeker het dak vonden we belangrijk om te doen voor we zonnepanelen gingen leggen.
Ons schoorsteenkanaal hadden we al eerder laten renoveren voor een houtkachel als backup voor warmte.

Daarna hebben we de spouwmuur, de houten vloer van de benedenverdieping en de binnenkant van het dak laten isoleren.

Daarna zonnepanelen laten installeren. We hebben hier een airco-installatie laten installeren met 3 binnen-units woonkamer, trapgat (voor hal, trap en overloop) en 1 op de slaapkamer.

Toen we na een winter merkten dat de airco voldoende was om te verwarmen hebben we een warmtepompboiler genomen (op zolder, 200ltr) en een elektrische boiler (keuken 30ltr). Daarna hebben we de CV-installatie verwijderd.
We hebben gekozen voor wpb voor het grootste deel van het water omdat we het water daarvan veel makkelijker op eigen zonne-energie kunnen opwarmen. De wpb verbruikt maar zo'n 500W en past daarmee vaak binnen zelf opgewekte energie, ook op dagen met weinig zon. Onze elektrische boiler laad op 1100W, maar vrij kort. Daarvoor vinden we vaak ook wel een plek.

We kwamen er achter dat na alle isolatie de natuurlijke ventilatie via raamroosters en evt open ramen niet meer voldoende was en we hebben in de woonkamer nog een decentrale co2-gestuurde ventilatie-unit met warmte-terugwinning laten plaatsen.

Wij zijn erg tevreden hiermee. Het geeft ons veel comfort en voor nu een negatieve energie-rekening.

Er zijn veel mensen die niet gelykkig worden van airco voor verwarming. Mensen die erg genieten van warmte van de vloer of radiatoren. Mensen die een hekel hebben aan het blazende geluid van een airco of het gevoel van de bewegende lucht. En mensen die hun airco met een verkeerd gekozen merk en/of vermogen kiezen waardoor defrosts een stevige impact hebben op het gevoel van comfort. Mocht je airco overwegen, is het verstandig bij iemand te ervaren hoe dat is qua gevoel, geluid en ervaring.

Succes met je plan, mooi project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
Doe eerst maar een nieuwe vloer, niet zelden wordt dan de hele kruipruimte vol gegooid met isolerend schuim beton (eventueel ophogen met zand), zo heb je een ideale vloer voor vloerverwarming.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1991_12
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-02 18:11
Bedankt voor alle uitgebreide reacties en tips!

Eerst eens even bedenken of we dan alles open gaan gooien voor vloerverwarming icm lucht water warmtepomp of dat we 'simpel' voor airco kiezen. Maakt dit qua efficiënte heel veel uit denken jullie? Of is dit meer persoonlijke voorkeur?

In de hal en keuken ligt geloof ik nu gewoon een ongeïsoleerde betonnen vloer, ik neem aan dat als ik voor vloerverwarming ga dat ik deze beter eerst van boven kan isoleren met pir platen oid. Nadeel is dan wel flink wat hoogte verlies. Infrezen in beton zonder te isoleren lijkt me teveel warmte verlies naar onder geven of niet?
De woonkamer heeft een houten vloer, die ga ik sowieso isoleren of eventueel inderdaad vol laten storten.

@Sjamo Jullie situatie lijkt veel op die van ons denk ik, wij hebben ook een houtkachel. Zo'n warmtepomp boiler klinkt ideaal, had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan. Vanwaar de keus voor een extra boiler voor de keuken?
En is 1 airco voor jullie voldoende voor alle drie de binnenunits?

Zou je eens willen toelichten welk type airco en warmtepompboiler je hebt gekozen?
Ik ben inderdaad ook nog aan het kijken of ik voor centrale ventilatie wil gaan of op de benedenverdieping idd ook een decentrale unit.
Pagina: 1