Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PedroBranco
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb een klein PV systeem met 12 panelen. Met micro converters (12x 250 W) op een s 3 fase netwerk met een analoge meter. De panelen staan allemaal op een andere fase. Het systeem werkt goed, en levert bij overproductie terug op de analoge meter. Het systeem loopt via een aantal verschillende schakelkasten en onderbrekings automaten.
Er komt nu een slimme meter en ik wil niet terug leveren, maar de overproductie opslaan. Ik heb één fase welke apart voor een afnemer (container) gereserveerd is, en waarop al 5 panelen staan en wat afnemers. Mijnprobleem is dat ik niet goed kan bepalen waar, en hoe het batterij systeem te plaatsen. Wel heb ik bedacht dat ik die ene fase gebruik voor het PV systeem. het punt is dat de panelen ver uit elkaar zijn geplaatst, zodat ik voor communicatie altijd via het net de werking kan zien. Bij de diverse systemen voor batterij opslag zie ik immer een aansluiting vanaf de panelen met micro omvormers rechtstreek op de controller, waarna de batterij, en het netaansluitingspunt zit. Ik kan dus niet direct van alle panelen de 220V stroomproductie aansluiten op een controller welke dan na de batterij aansluiting op het net gebracht wordt. Ik blijf altijd via een schakelkast (er zijn meerdere) de panelen te kunnen aansluiten op de controller. Zou ik bv. eerst alle panelen naar die "vrije" groep brengen en vandaar het batterij systeem opbouwen, en dan op een andere groep aansluiten ? of zou ik gewoon diezelfde groep kunnen gebruiken ? (geen idee) 8)7 Ik zou zeer verguld zijn met suggesties of een oplossing in deze O-)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 20:17
Je wilt niet terugleveren, maar de overproductie opslaan.
Hoeveel wil je dan opslaan?
En voor hoe lang?
Hoeveel batterij capaciteit heb je dan nodig?
En wat kost die batterij capaciteit?

Als ik mijn zomer overschot wil opslaan in batterijen, zodat ik die in de winter kan gebruiken...
Dan heb ik een batterij nodig die duurder is dan mijn huis...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 13:22
Overschot met 12 panelen is iets van 2000kwh??? Laat het "maar" 1000 zijn........
Een 10kWh accu kost om en nabij de 8000 euro.......dus als je 800.000 euro investeerd, dan ben je de komende 10 jaar verzekerd van een accu die wat overtollige stroom kan opslaan.

Of reken ik nu verkeerd. Je accu levesduur is ook naar verwchting 10 jaar, dus tel af je afschrijving :)

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PedroBranco
  • Laatst online: 12-03-2024
Dank voor de reacties, maar rekenen kan ik zelf wel. de installatie bevindt zich in de Algarve, en heb veel productie. Tevens veel nodig 'savonds. Ik wil geen problemen met de leverancier, daar deze slimme meters gaat aanbrengen en een streng regime heeft betreffende het merk en de gebruikte installatie. Daar kan ik niet aan voldoen. Ik denk met een capaciteit van 5 KW een heel eind kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de dromer
  • Laatst online: 05-04-2024
niet dezelfde groep gebruiken
als je zonnepanelen installeert en dit op een vrije groep aansluit, moet je dezelfde groep niet gebruiken om apparaten hiermee te laten draaien. volgensmij heeft dat te maken met dat je dan meer dan 32A door je 2,5mm dikke draden heen kan krijgen(in theorie mogelijk maar komt praktisch weinig voor). met andere woorden gebruik nooit dezelfde groep waar je zonnepanelen op hebt aangesloten.

installatie
maar ik zie een filmpje op youtube "sessy thuisbatterij" die het zo aansluit: vanaf de zonnepalen naar de omvormer, naar de batterij, naar de werkschakelaar, naar de groep in de meterkast.
ik neem aan dat er een regelaar in de batterij zit die ervoor zorgt dat je stroom uit de batterij komt.

in de groepenkast 1fase
bij de meeste huishoudens gaat deze groep naar een aardlekschakelaar die verdeeld is onder max4 groepen per aardlek. 1 van deze groep zit op de thuisbatterij dus deze kan je niet gebruiken je houdt dus 3 over. als deze groep 16A is zou je gerust een apparaat hiermee kunnen bedienen b.v. een waterkoker van 2kw en gebruik je dus je eigen opgewekte stroom.

in de groepenkast 3fase
met een 3fasen aansluiting sluit je de draden op een 4polige groep.
deze kracht groep(3fasen) is aangesloten op een kracht aardlekautomaat, die weer aangesloten zit op een hoofdschakelaar, maar de draden die in de hoofdschakelaar zitten, zitten 8 draden, elke uitgang heeft 2 draden. 4 draden gaan naar de hiervoorgenoemde kracht aardlekautomaat, en 4 draden gaan naar de 3 gewone aardlekautomaten waarvan de nul (blauw -) wordt doorgelust(aangesloten op alle 3 aardleks met 1 doorgeluste draad).

met al dit gezegd hebbende, heb ik wel verstand van een elektrische installatie, maar ik heb nog nooit een batterij aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 20:17
PedroBranco schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:00:
... de installatie bevindt zich in de Algarve, en heb veel productie....
Met Algarve bedoel je Portugal?
De opbrengst op zonnepanelen in dat soort regio's is ongeveer het dubbele tov wat dezelfde panelen in NL zouden doen.
Daar moet je dan voor je opslag berekening wel rekening mee houden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:03
We hebben geen overproductie zolang we salderen ;)
Ooh Algarve… sorry ik zei niks.

[ Voor 25% gewijzigd door Technician- op 19-03-2024 12:00 ]

Pagina: 1