4 extra zonnepanelen plaatsen: ZELF of via plaatser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackieXtra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-03-2024
Hey,

Wij zouden graag 4 extra zonnepanelen bijplaatsen, naast onze 12 panelen die er nu op liggen.

We zouden exact dezelfde, m.n. sunpower P3 375Wp. De plaatser (die onze initiële zonnepanelen heeft geplaatst), zou sunpower P6 405 Wp, installeren.

Onze omvormer, kan dit aan. SolarEdge 5000h.

Alle panelen hebben hun eigen optimizer.

Nu, ik denk dat dit relatief gemakkelijk uit te breiden is en dat dit voornamelijk plug in & play is, want alle hoofd schakelingen zijn reeds geïnstalleerd.

De panelen zelf aankopen, alles, komt op 940 euro (incl. 21% BTW en 5% korting).

De installateur vraagt hiervoor 2.241 euro (incl. 6% BTW).

Dit lijkt mij toch een heel straf verschil in prijs.

Wat zouden jullie doen? Ik ben niet bang om op een dak te kruipen en ik ken wel iets van elektriciteit en heb al zonnepanelen op onze camper geïnstalleerd met omvormer en etc.

[ Voor 49% gewijzigd door JackieXtra op 12-03-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:32

Bravo

Second Best

1. Je hebt een solaredge systeem wat eigenlijk niet aan de voorwaarden voldoet voor een goede werking (7 panelen per richting), lees eens de topicstart onder het kopje tuinhuisje teacher in "Het grote SolarEdge topic".
2. Je hebt een solaredge systeem wat alleen uitgebreid kan worden door iemand met installatierechten, het liefst de partij die momenteel de installatierechten heeft. Dit kun je niet zelf als je geen installatierechten hebt! (tenzij je geen monitoring wilt en de garantie op de solaredge spullen wilt verliezen).
3. Waar wil je de 4 extra panelen plaatsen? Zie 1 om mogelijk wel aan de voorwaarden te gaan voldoen. In ieder geval niet op een nieuwe dakvlak.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
Als je niet bang bent zelf het dak op te gaan, zou ik het zeker zelf doen/proberen. Lukt het niet, kun je altijd nog die dure installateur inschakelen.

Maar ik zou wel even kijken naar de opmerkingen van @Bravo , wellicht dat eea speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Bravo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:21:
1. Je hebt een solaredge systeem wat eigenlijk niet aan de voorwaarden voldoet voor een goede werking (7 panelen per richting), lees eens de topicstart onder het kopje tuinhuisje teacher in "Het grote SolarEdge topic".
2. Je hebt een solaredge systeem wat alleen uitgebreid kan worden door iemand met installatierechten, het liefst de partij die momenteel de installatierechten heeft. Dit kun je niet zelf als je geen installatierechten hebt! (tenzij je geen monitoring wilt en de garantie op de solaredge spullen wilt verliezen).
3. Waar wil je de 4 extra panelen plaatsen? Zie 1 om mogelijk wel aan de voorwaarden te gaan voldoen. In ieder geval niet op een nieuwe dakvlak.
Dit, en je kunt altijd voorstellen ze zelf te installeren en aan te laten melden door de originele installateur. Wil hij dat niet, dan zou hij jou de installateurs rechten moeten overdragen, geen idee of dit kan bij SE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Lol. Hoe kun je dit duur vinden? de spullen kosten dus rond de 1000 euro en de installateur vraagt dus 1200 euro voor het risico, het geregel, voorbereiden, inplannen, uitvoeren en opleveren van de spullen.... Ik snap die prijs heel goed. Als je zelf denkt het in een dagje te kunnen doen dan is het snel verdiend hoor maar bedrijfsmatig is dit geen gekke inschatting. Je bent gewoon een instalatie-teampje kwijt voor 1 installatiedag (want halve klusjes stapelen/plannen niet zo lekker). Daar is je eerste 600-800 euro al. Dan nog beetje voorberedingskosten en een mini-beetje marge en je zit op 1200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackieXtra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-03-2024
Fr33z schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:02:
Lol. Hoe kun je dit duur vinden? de spullen kosten dus rond de 1000 euro en de installateur vraagt dus 1200 euro voor het risico, het geregel, voorbereiden, inplannen, uitvoeren en opleveren van de spullen.... Ik snap die prijs heel goed. Als je zelf denkt het in een dagje te kunnen doen dan is het snel verdiend hoor maar bedrijfsmatig is dit geen gekke inschatting. Je bent gewoon een instalatie-teampje kwijt voor 1 installatiedag (want halve klusjes stapelen/plannen niet zo lekker). Daar is je eerste 600-800 euro al. Dan nog beetje voorberedingskosten en een mini-beetje marge en je zit op 1200 euro.
In welke wereld leef jij. Hoe kun je dit duur vinden. Ik ben zelf zelfstandig en hetgeen je hierboven schrijft is pure larie.

Inplannen, dit doe ik via een programma.

Uitvoeren, dit gaart over 4u werk voor 1 persoon. Met 2 is dit dan in 2u gedaan.

Welke garantie, de garantie van de panelen is geleverd door de producent en garantie is gewoon je verzekering die je betaald voor een heel jaar en is verspreidt over al je orders.

Dus jij claimt 1200 euro voor 4u? Amai, iedereen installeur.

Soit, ik sluit dit topic want we gaan het zelf installeren en zelf aankopen.

Bedankt voor sommige constructieve comments zoals Truus01 en droom maar verder aan anderen zoals Fr33z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Zijn diverse webshops die een systeem van 8 panelen installeren voor €900.

Dat is inclusief kabel en meterkast werk en materiaal. Dat hoeft hier niet te gebeuren.

Dat het een voor de installateur waardeloze klus is omdat je er niet nog een 2e volledige installatie op dezelfde dag kan doen begrijp ik, maar dan moet je daar gewoon eerlijk naar de aanvrager.

@JackieXtra je moet weten welke optimizers er nu in het systeem liggen, je kan niet blind alle typen mixen.

SunPowers hebben nog wel eens een vrij beperkte keuze over geschikte modellen optimizer.

Je kunt het systeem zelf werkend krijgen. Je kunt inzage in de paneel opbrengst gaan zien, mits je installateur je die rechten gegeven hebt.

De visuele lay-out kan alleen door beherend installateur aangepast worden.

Installatie kan overgedragen aan andere installateur, maar een installateur account kan niet geactiveerd worden met gebruikte onderdelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:32

Bravo

Second Best

Toch nog 1 puntje over garantie. Je hebt gelijk dat de garantie over de panelen blijft bestaan, die behoud je.
Maar de garantie op de omvormer en de optimizers zul je niet krijgen. Dat loopt via de beherende installateur en die gaat geen garantie verlenen op iets wat hij zelf niet heeft geplaatst. Dat is een van de nadelen van Solaredge, je blijft vastzitten aan de originele installateur voor de garantie. (tenzij je zelf al een werkend installateur account hebt, dan kun je de garantie het zelf afhandelen).

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
JackieXtra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:27:
[...]

In welke wereld leef jij. Hoe kun je dit duur vinden. Ik ben zelf zelfstandig en hetgeen je hierboven schrijft is pure larie.

Inplannen, dit doe ik via een programma.

Uitvoeren, dit gaart over 4u werk voor 1 persoon. Met 2 is dit dan in 2u gedaan.

Welke garantie, de garantie van de panelen is geleverd door de producent en garantie is gewoon je verzekering die je betaald voor een heel jaar en is verspreidt over al je orders.

Dus jij claimt 1200 euro voor 4u? Amai, iedereen installeur.

Soit, ik sluit dit topic want we gaan het zelf installeren en zelf aankopen.

Bedankt voor sommige constructieve comments zoals Truus01 en droom maar verder aan anderen zoals Fr33z
prima als je zelf alles weet maar het perspectief van veel installateurs zal. anders zijn. Ik ben wel blij dat jij niet onze offertes hoeft te schrijven want er is geen droog brood te verdienen met jouw inschatting.

Als je dit zelf denkt te kunnen dan lekker het dak. op gaan hoor, tis geen rocket science. Je gaat alleen wat gedoe krijgen met die optimizers in de portal toewijzen, dus hou er rekening mee dat je geen monitoring werkend krijgt. Zolang dat geen dealbreaker is zou ik lekker in een lang weekend dit klusje plannen en lekker aan de klus gaan. Maar denken dat een installateur hier goud geld aan verdiend is naïef en onjuist.

Als je 'waar voor je geld krijgen' belangrijk vindt snap ik niet hoe je bij Sunpowers en optimizers komt, dat is zo'n beetje de duurste meuk die je kunt vinden. Niet per se erg, het grootste deel. ligt er immers al maar wel bijzonder.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 14-03-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
@Fr33z Optimizers zouden zonder meer zichtbaar moeten worden in portal via de logische layout, mits de TS geen zak as van een installateur heeft en hij de rechten gewoon gekregen heeft,

De virtuele layout (volgens tekening) kan alleen via installateur aangepast worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1