Pomp voor filter vraag voor de vijver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:51
Ik heb een Superfish topclear 5000 filter.

Nu wil ik achter het filter via een waterval het water terug laten stromen de vijver in.
Mijn huidige pomp van 2500 liter per uur (pontec 2500) kan dit net niet goed aan.

Nu zit ik te twijfelen tussen de volgende pompen:
Superfish pond eco plus e3500
Superfish pond eco plus e5000

Als ik op zeker wil spelen ga ik gelijk voor de 5000, ik kan hem altijd nog middels een kraantje wat afknijpen.
Echter zie ik bij het filter staan op de ene site maximaal 2500 liter per uur en op een andere site maximaal 3500 liter per uur.
Betekend dat dat het filter niet meer druk aan kan (en mogelijk kapot gaat) of betekend dit de geadviseerde maximale liters per uur?

De pomp ligt een meter dieper dan het filter dus ik heb ook nog te maken met opvoerhoogte.
Ik heb ook al geprobeerd contactgegevens te vinden van Superfish maar ik kan deze niet vinden (of ik zoek niet goed).

Iemand die dit weet?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Opvoerhoogte moet je rekenen vanaf wateroppervlak, en tot de uitstroomopening. Daar komt dan nog een stuk bij door weerstand van de leidingen, hoekjes, ...
Normaal heb je bij een pomp een grafiek waarop je kan aflezen wat het debiet is volgens de opvoerhoogte, dat zou je moeten vertellen welke pomp je nodig hebt met jou opvoerhoogte (inschatten met hoogte én weerstand in leidingen).

Ik kan me wel voorstellen dat een filter een flinke weerstand geeft, en wellicht ook niet het debiet moet verwerken wat je wil voor een mooie waterval. Je zou een kraan parallel met de filter kunnen zetten, en met deze regelen dat voldoende water door de filter gaat om alles proper te houden, dan zal je ook al een (flink?) hoger debiet halen.

Wat ik ook nog gezien heb, is werken met een omgekeerde sifon; dat geeft geen constante stroom maar nu en dan een bult water, misschien is dat wel leuk om eens te bekijken. Zie bijvoorbeeld https://doehetbeterzelf.com/?p=1387

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• knorde
naftebakje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:24:
Opvoerhoogte moet je rekenen vanaf wateroppervlak, en tot de uitstroomopening. Daar komt dan nog een stuk bij door weerstand van de leidingen, hoekjes, ...
Normaal heb je bij een pomp een grafiek waarop je kan aflezen wat het debiet is volgens de opvoerhoogte, dat zou je moeten vertellen welke pomp je nodig hebt met jou opvoerhoogte (inschatten met hoogte én weerstand in leidingen).

Ik kan me wel voorstellen dat een filter een flinke weerstand geeft, en wellicht ook niet het debiet moet verwerken wat je wil voor een mooie waterval. Je zou een kraan parallel met de filter kunnen zetten, en met deze regelen dat voldoende water door de filter gaat om alles proper te houden, dan zal je ook al een (flink?) hoger debiet halen.

Wat ik ook nog gezien heb, is werken met een omgekeerde sifon; dat geeft geen constante stroom maar nu en dan een bult water, misschien is dat wel leuk om eens te bekijken. Zie bijvoorbeeld https://doehetbeterzelf.com/?p=1387
Klopt, de opvoerhoogte staat erbij maar daar komt dan inderdaad ook nog het filter en de hoekjes bij.
Ik heb beide pompen gekocht (2dehands). Stonden van beide 1 op marktplaats. Ik ga het wel testen en de andere weer verkopen. Dacht koop ze beide wel voordat ik er straks wat moeilijker aan kan komen, vind nieuwprijs immers te duur (ik blijf een Nederlander haha).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Als je teveel flow hebt: niet de pomp knijpen, maar overbruggen (perskant door kraantje naar zuigkant); op die manier heb je minder flow en minder verbruik.
Uitgang knijpen geeft meer verbruik, zuidkant knijpen geeft meer verbruik en risico op cavitatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• knorde
Ok ik kan weer verder, duidelijk :)