USB-C of Thunderbolt 4 dock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:25

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik heb een Asus Expertbook B1400 (B1400CBA-EK1212X) deze heeft volgens de doos de volgende aansluitingen: USB2.0+USB3.2A * 2+TBT4.

Nu ben ik op zoek naar een docking station. Enige eisen die ik heb: 2 monitoren (2x HDMI of HDMI/VGA) en opladen via het Dock.

Ik heb 2 docks gevonden die hier volgens mij aan voldoen: https://www.coolblue.nl/p...tation-pro-met-usb-c.html en https://www.coolblue.nl/p...underbolt-4-pro-dock.html

Thunderbolt haalt hogere snelheden en kan tot 2x 4K 60Hz aan, iets wat voor mij totaal niet noodzakelijk is. Ik gebruik 2 simpele Samsung monitoren met maximaal full-HD resolutie voor kantoorwerk. Beetje Word, excel en sinds kort BlueBeam Revu.

Ik vraag me dan vooral even af wat voor mij interessant is. Je leest bij het USB-C Dock dat je een extra driver nodig hebt en bij het Thunderbolt Dock niet.

Voor mij gevoel ga ik die €250 er nooit uithalen qua verschil?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Wat een geld voor een TB4 dock!
Lees dit topic eens door want jij kan behoorlijk wat euro's besparen:
review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek

USB-C Dock is een DisplayLink(DL) dock. DL is eigenlijk een soort externe GPU, vandaar de driver. Dat heb jij niet nodig want TB4 ondersteunt een video signaal.

Je hoeft niet perse een TB4 dock aan je TB4 notebook te hangen als je 2 x full HD schermen hebt.
Je kan ook kijken naar USB-C 3.2 docks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:18

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Ik zou wel eerder voor 2x HDMI gaan dan 1x VGA en 1x HDMI... HDMI is naar mijn idee veel scherper en ook op de lange termijnhandiger (bij monitor upgrade bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Baakster schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:06:
Wat een geld voor een TB4 dock!
Lees dit topic eens door want jij kan behoorlijk wat euro's besparen:
review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek

USB-C Dock is een DisplayLink(DL) dock. DL is eigenlijk een soort externe GPU, vandaar de driver. Dat heb jij niet nodig want TB4 ondersteunt een video signaal.

Je hoeft niet perse een TB4 dock aan je TB4 notebook te hangen als je 2 x full HD schermen hebt.
Je kan ook kijken naar USB-C 3.2 docks.
Dank, dan voldoet het Coolblue huismerk dock prima lijkt me. Voor 189 lijkt dat met een prima oplossing.

Straks de baas opdracht gegeven te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hermes-3040 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:10:
Ik zou wel eerder voor 2x HDMI gaan dan 1x VGA en 1x HDMI... HDMI is naar mijn idee veel scherper en ook op de lange termijnhandiger (bij monitor upgrade bijv.).
Volledig met je eens, maar het betreft minimale specs die ik nodig heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

@Toppe
Het klopt dat het voldoet, maar dan betaal je voor iets wat je niet nodig hebt. De displaylink maakt een dock duurder. DisplayLink docks zou ik alleen gebruiken als er echt geen andere mogelijkheid is.
Er zijn goedkopere oplossingen die gebruik maken van de USB-C Alt-mode functie van de TB4 poort.
Bijvoorbeeld:
uitvoering: Club 3D USB 3.2 Gen1 Type-C 8-in-1 hub with 2x HDMI, 2x USB-A, RJ...
Kan je ook mee mooi op reis nemen.

(Ik zie net je onderschrift in je post, I rest my case haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toevallig vorige week een Lenovo Thunderbolt 3 Essential Dock 40AV0135EU (uitvoering: Lenovo Thunderbolt 3 Essential Dock) besteld. Was/is een mooie aanbieding (ongeveer € 100) met 135W stroomadapter, Thunderbolt 3, DP/HDMI (zou volgens mij een DP adapter nodig zijn en dan heb je 2xHDMI), etc. Deze zou volgens mij redelijk universeel moeten zijn aangezien deze USB-C/TB connectie heeft. Misschien is het ook een oplossing.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Ik zou zelf nooit een DisplayLink dock gebruiken. De grafische chip in dat dock is een bottleneck en je CPU wordt continu belast om het videosignaal te comprimeren. Bij snel vensters heen en weer schuiven zie je frame drops. Gamen is ook uitgesloten. Veel beter kan je een USB-C dock kopen dat gebruik maakt van DisplayPort alt mode, wat heel kortgezegd betekent dat er een native DisplayPort-signaal over de USB-C poort loopt, naast stroom en een normaal USB-C signaal.

Voorbeeld van zo'n dock: https://www.coolblue.nl/p...sb-c-dock-g5-5tw10aa.html

Deze heeft alleen geen 2x HDMI maar 2x DisplayPort, maar een DisplayPort-naar-HDMI-kabel zijn ook de kosten niet.

Andere docks die goedkoper zijn dan het dock waar je naar linkt die mij beter lijken:
https://www.coolblue.nl/p...c-g5-docking-station.html
https://www.coolblue.nl/product/898041/dell-wd19s-130w.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MarcoC schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:59:
Ik zou zelf nooit een DisplayLink dock gebruiken. De grafische chip in dat dock is een bottleneck en je CPU wordt continu belast om het videosignaal te comprimeren. Bij snel vensters heen en weer schuiven zie je frame drops. Gamen is ook uitgesloten. Veel beter kan je een USB-C dock kopen dat gebruik maakt van DisplayPort alt mode, wat heel kortgezegd betekent dat er een native DisplayPort-signaal over de USB-C poort loopt, naast stroom en een normaal USB-C signaal.

Voorbeeld van zo'n dock: https://www.coolblue.nl/p...sb-c-dock-g5-5tw10aa.html

Deze heeft alleen geen 2x HDMI maar 2x DisplayPort, maar een DisplayPort-naar-HDMI-kabel zijn ook de kosten niet.

Andere docks die goedkoper zijn dan het dock waar je naar linkt die mij beter lijken:
https://www.coolblue.nl/p...c-g5-docking-station.html
https://www.coolblue.nl/product/898041/dell-wd19s-130w.html
Hmm, ook een optie. Waar ik nu aan zit te denken: een ultra wide monitor. De meeste hebben ondersteuning voor USB-C en dan zou ik er ook zijn.

Ik kan alleen nergens wat vinden of ik het scherm ook door de helft kan gebruiken. Aangezien ik in een remote desktop omgeving werk wil ik aan één kant ook Outlook/office/browsen.

Budget ligt z’n rond de €500 (vrij te besteden vanuit werkgever) dus zoiets zou perfect kunnen: https://www.coolblue.nl/p...ultrawide-34bq77qc-b.html

Heeft een dock met alle aansluitingen die ik wil. Daarbij wat hogere resolutie wat wel handig is met werken in Bluebeam.

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 12-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Toppe schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Hmm, ook een optie. Waar ik nu aan zit te denken: een ultra wide monitor. De meeste hebben ondersteuning voor USB-C en dan zou ik er ook zijn.

Ik kan alleen nergens wat vinden of ik het scherm ook door de helft kan gebruiken. Aangezien ik in een remote desktop omgeving werk wil ik aan één kant ook Outlook/office/browsen.
Dat zal aan je RDP client liggen, als je die zo kan instellen dat ie niet full screen werkt, dan kan windows prima een UltraWide in twee delen serveren. Kan je al proberen op je huidige scherm. edit2: Ik dacht dat mijn ultrawide twee ingangen simultaan ondersteund, maar ben nu helaas niet in de buurt.

edit: en ondersteund je asus laptop laden via USB? Die van mij helaas niet maar dat is een wat zwaarder model denk ik (Vivobook met tweede videokaart).

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 12-03-2024 17:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:15:
[...]

Dat zal aan je RDP client liggen, als je die zo kan instellen dat ie niet full screen werkt, dan kan windows prima een UltraWide in twee delen serveren. Kan je al proberen op je huidige scherm. edit2: Ik dacht dat mijn ultrawide twee ingangen simultaan ondersteund, maar ben nu helaas niet in de buurt.

edit: en ondersteund je asus laptop laden via USB? Die van mij helaas niet maar dat is een wat zwaarder model denk ik (Vivobook met tweede videokaart).
Yep. Laden via USB-C was één van mijn eisen met de aanschaf :+

Pagina: 1