Vraag

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-10 22:38
Ik heb zonnepanelen en nog een ouderwetse draaischijf stroommeter, een ferrarismeter. Bijna een jaar nu. Ik heb aan de netbeheerder door gegeven dat ik zonnepanelen heb in de verwachting dat ze daarna snel een slimme meter kwamen plaatsen. Niet dus.

Ik doe toch niets fout nu? Of heb ik toch iets over het hoofd gezien waardoor ik in gebreke ben gebleven en ik een naheffing van de energieleverancier kan krijgen?

Beste antwoord (via snoef op 12-03-2024 09:35)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee, zo lang je de panelen aangemeld hebt op https://www.energieleveren.nl/, heb je voldaan aan jouw plichten.

Je krijgt vanzelf bericht van de netbeheerder over het inplannen van een afspraak, dit kan momenteel langer duren vanwege de vele aanvragingen voor verzwaring en andere werkzaamheden om het net te stabiliseren.

Je kunt pas in gebreke zijn wanneer je niet reageert op berichten van de energieleverancier en zij moeten dan ook minstens een aantal herinneringen sturen.

Als je echt graag een slimme meter wil, kun je daar opdracht voor geven aan de energieleverancier, je moet dan waarschijnlijk wel de installatiekosten betalen en met zonnepanelen is het waarschijnlijk niet gunstig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee, zo lang je de panelen aangemeld hebt op https://www.energieleveren.nl/, heb je voldaan aan jouw plichten.

Je krijgt vanzelf bericht van de netbeheerder over het inplannen van een afspraak, dit kan momenteel langer duren vanwege de vele aanvragingen voor verzwaring en andere werkzaamheden om het net te stabiliseren.

Je kunt pas in gebreke zijn wanneer je niet reageert op berichten van de energieleverancier en zij moeten dan ook minstens een aantal herinneringen sturen.

Als je echt graag een slimme meter wil, kun je daar opdracht voor geven aan de energieleverancier, je moet dan waarschijnlijk wel de installatiekosten betalen en met zonnepanelen is het waarschijnlijk niet gunstig.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:14
Als je draaischijfmeter netjes (en nauwkeurig) terugdraait bij teruglevering aan het net, *en* je wekt per jaar meer op dan dat je afneemt, dan is het financieel gunstig om deze meter zo lang mogelijk te laten zitten ;)

Met de Salderingsregeling kun je maximaal je eigen afname salderen, maar met deze meter gaat je gehele teruglevering eraf, en daalt je tellerstand. Dat levert meer op dan een teruglevertarief via een slimme meter.

Als je minder teruglevert dan dat je afneemt, dan maakt het qua financien niets uit, zolang de salderingsregeling nog 100% is. Als je dan echt met smart zit te wachten op de voordelen en functionaliteit van een slimme meter, dan kun je overwegen om de kosten op je te nemen om zelf die slimme meter te laten plaatsen in jouw eigen opdracht.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
Met draaischijf kun je geen dynamisch contract afsluiten. Ook niet als dat voor jou gunstig is.

Financieel zou het niet uit moeten maken. Draaischijf meter fungeert als enkel tarief.

Zijn er verschillende tarief periodes dan mogen leveranciers schatten. Dat kan in voor of nadeel zijn. Dit voorkom je niet met draaischijf, wel met handmatig doorgeven of een rapporterende slimme meter.

Zodra salderen wel weg valt dan zal iedereen naar gescheiden telwerken moeten. Alleen daarna zou het een financieel verschil ontstaan tussen draaischijf zonder gescheiden telwerken en moderne meter.

(Ofwel verhaal van @Gameboy klopt niet)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-10 22:38
Ok. Dank. Ik heb ze aangemeld. 2022.
Ik heb wel een homewizard app in combinatie met een digitaal metertje in de meterkast die de opwek registreert. Ik kan dus wel verschil uitrekenen tussen opwek en verbruik.
En dynamische tarieven lijkt me niets: Moet ik dat ook nog gaan bijhouden! Geen electrische auto hier.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:02
Je oude meter zo lang mogelijk behouden, zou mijn advies zijn.
En brieven over mogelijke vervanging door een slimme meter mag je negeren. Tenzij er staat dat je meter afgekeurd is. Of het door wetgeving ineens verplicht wordt om een slimme meter te hebben, maar dat is nog niet.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:08
Gameboy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:49:
Met de Salderingsregeling kun je maximaal je eigen afname salderen, maar met deze meter gaat je gehele teruglevering eraf, en daalt je tellerstand. Dat levert meer op dan een teruglevertarief via een slimme meter.
Wat is dit nou weer voor rare beredenering.
Als je meer terug levert dan opneemt geef je met deze meter een negatief verbruik door aan het einde van het jaar. Over dit negatieve verbruik krijg je de standaard teruglever vergoeding.
Het enige verschil met de slimme meter is dat je het zelf niet door hoeft te geven...

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:14
hfolkers schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Wat is dit nou weer voor rare beredenering.
Als je meer terug levert dan opneemt geef je met deze meter een negatief verbruik door aan het einde van het jaar. Over dit negatieve verbruik krijg je de standaard teruglever vergoeding.
Het enige verschil met de slimme meter is dat je het zelf niet door hoeft te geven...
@hfolkers @Ronald

Ik zie dat ik inderdaad een denkfout maakte, dank voor de correctie! Zolang je 100% kunt salderen maakt het niet veel uit of je nog een farrarismeter of een nieuwere meter hebt. Het blijft een administratief kunstje...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• graskees
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-10 10:26
Ik heb nog een oude draaimeter.
Enexis wil graag mijn meter vervangen.
Is oud en aan vervanging toe zeggen ze.
Ik saldeer eigenlijk 100%.
Nu gaan ze kosten in rekening brengen voor alle teruglevering van stroom.
Dat kan ik niet registreren.
Moet ik nu wel een slimme meter of kan ik het toch met de oude doen?
Wat te doen.
De meter doet het prima en je hoort veel verhalen dat een slimme meter
ineens meer stroom lijkt te gebruiken?
Pagina: 1