Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:09
Hi allemaal,

Voor mijn nieuwe build ga ik twee USB 2.0 headers nodig hebben, 2 USB 3.0 headers & 1 USB 3.2 gen 2 type-C header. Dit is voor de volgende componenten:

1x USB 2.0 voor AIO (NZXT kraken elite 360mm)
1x USB 2.0 voor Corsair iCUE Commander CORE XT (RGB/FAN controller)
2x USB 3.0 voor front panel van de corsair 7000x
1x USB 3.2 voor front panel van de corsair 7000x

Nu zit ik met het volgende probleem. Als ik de user manual van mijn ASUS moederbord bekijk, staat er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egHbCfTKBTCX1x3Q3xUbbvi2bFs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FW8tZvwyMebPB6ISaRcfC0wd.png?f=fotoalbum_large

Zoals op de afbeelding te zien is, zit er maar één usb 3.0 header aansluiting. Echter staat er ''1 x USB 3.2 Gen 1 header (ondersteunt 2 x USB 3.2 Gen 1 poorten)​''

Ik snap niet wat er wordt bedoeld met ''ondersteunt 2x usb 3.2, terwijl er duidelijk maar 1x 3.2 header op zit..) - nu ga ik straks tegen het probleem aan lopen dat ik dus 1 usb 3.0 header mis.

Mijn 2 vragen zijn nu:
- Wat wordt er bedoeld met ''ondersteunt 2x usb 3.2''?
- Als ik maar één van de twee USB 3.0 headers van mijn case aansluit, en dus eentje los laat zitten - werken dan alle usb poorten van mijn front panel niet? of slechts 2 van de 4?

EDIT:
Of lees ik het allemaal verkeerd en betekent ''ondersteunt 2x usb 3.2'' dat die USB header voor twee usb 3.0 poorten stroom/connectie kan leveren -- en dus dat de front panel van mijn case ook gewoon 2 van de 4 poorten werkend zal hebben als ik slechts één van de twee kabels aansluit?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door zar op 11-03-2024 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:08

Dark

who tweaked the light?

Ik denk dat als je gewoon beide stekkertjes die van het frontpanel komen aansluit, dat je er vanuit mag gaan dat alle poorten gewoon zullen werken. Als je alleen de usb 3.2 gen 1 header pakt, vermoed ik dat de 4 usb 3.0 poorten allemaal werken, en die andere is puur voor de usb 3.1 type C poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Dark schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:47:
Ik denk dat als je gewoon beide stekkertjes die van het frontpanel komen aansluit, dat je er vanuit mag gaan dat alle poorten gewoon zullen werken. Als je alleen de usb 3.2 gen 1 header pakt, vermoed ik dat de 4 usb 3.0 poorten allemaal werken, en die andere is puur voor de usb 3.1 type C poort.
Hi, bedankt voor je reactie. Wat je zegt lijkt niet helemaal te kloppen als ik kijk naar de user manual. Zoals in mijn post ook staat, zijn er 2 USB 3.2 headers bij het moederbord - los van de USB C header. Dus totaal 3 headers die vanuit de case komen. En als ik de manual van mijn moederbord bekijk (zie foto) dan staat daar dat de 3.2 header voor 2 USB poorten is. De case heeft er 4, vandaar dus ook dat er nog een andere kabel moet worden aangesloten voor volledige functionaliteit, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:59
zar schreef op maandag 11 maart 2024 @ 01:12:
EDIT:
Of lees ik het allemaal verkeerd en betekent ''ondersteunt 2x usb 3.2'' dat die USB header voor twee usb 3.0 poorten stroom/connectie kan leveren -- en dus dat de front panel van mijn case ook gewoon 2 van de 4 poorten werkend zal hebben als ik slechts één van de twee kabels aansluit?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!
Precies dit ja, de brede USB 3.2 Gen 1 (of wat we vroeger gewoon USB3.0 noemde :+ ) levert 2 USB aansluitingen. Dus bij het aansluiten ervan dan zullen 2 van de 4 USB type A poorten van je kast werken.

Wil je ze alle vier werkend hebben dan zal je opzoek moeten naar een moederbord wat 2 van deze aansluitingen biedt.
Edit: Zie de reactie naar mij, als de kast zelf een extra Hub toepast heb je aan één aansluiting genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door !mark op 11-03-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

in de handleiding van de kast staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfWDfQ36p2-XJwlFiIXNeQEa6aw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Teob4WwGe44OgjXWMP4Bme9.png?f=user_large

dus daar lijkt het erop dat je maar 1 zo'n aansluiting hebt, waar 2 kabels uit komen, dit was waarop ik het vermoeden baseerde dat je kennelijk met 1 plug die 4 poorten kan aansturen.

edit: o.a. op amazon kom je dat ook tegen:
https://www.amazon.in/Por...ctor-CD-ROM/dp/B07VPMVZT4

vermoed dus dat er een ingebouwde hub in de kast zit, voor de extra 2 poorten

[ Voor 18% gewijzigd door Dark op 11-03-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Dark schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:54:
in de handleiding van de kast staat dit:
[Afbeelding]

dus daar lijkt het erop dat je maar 1 zo'n aansluiting hebt, waar 2 kabels uit komen, dit was waarop ik het vermoeden baseerde dat je kennelijk met 1 plug die 4 poorten kan aansturen.

edit: o.a. op amazon kom je dat ook tegen:
https://www.amazon.in/Por...ctor-CD-ROM/dp/B07VPMVZT4

vermoed dus dat er een ingebouwde hub in de kast zit, voor de extra 2 poorten
Dit plaatje heb ik inderdaad ook gezien, echter is dat plaatje niet 100% accuraat voor de 7000 series. Het stukje onder dat plaatje op de website, staat dit: https://imgur.com/a/PdhpPs5 -- (dus toch echt 2 aparte USB header kabels). Dus het begint er erg op te lijken dat ik 2/4 poorten beschikbaar zal hebben en de andere niet, wat voor mij geen issue zou zijn gelukkig (heb genoeg op de achterkant van het moederbord). Maar wel jammer.
!mark schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Precies dit ja, de brede USB 3.2 Gen 1 (of wat we vroeger gewoon USB3.0 noemde :+ ) levert 2 USB aansluitingen. Dus bij het aansluiten ervan dan zullen 2 van de 4 USB type A poorten van je kast werken.

Wil je ze alle vier werkend hebben dan zal je opzoek moeten naar een moederbord wat 2 van deze aansluitingen biedt.
Aangezien het dus toch wel 2 kabels blijken te zijn, kan ik er dus wel 100% vanuit gaan dat ik 2/4 poorten alsnog wel kan gebruiken, als ik 1 van de 2 headers los laat hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
Lijkt er inderdaad dan toch op het toch twee USB3.0 kabels zijn volgens de site ja, beetje verwarrend in de handleiding aangegeven wel dan.
zar schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:08:
kan ik er dus wel 100% vanuit gaan dat ik 2/4 poorten alsnog wel kan gebruiken, als ik 1 van de 2 headers los laat hangen
Ja. Dan zijn ze gewoon per 2 over de USB3.0 kabels verdeeld en zullen 2 van de 4 poorten werken als je er één aansluit.

Er zijn (buiten een ander moederbord uitzoeken) nog wel wat opties om ze wel te laten werken zoals bijv. een PCIe kaartje met een USB3.0 header erop, of een adapter waarmee je een 3.0 kabel op een 2.0 header kunt aansluiten als je die nog vrij hebt (dan werken 2 van de 4 poorten wel op USB2 snelheid)
https://www.amazon.nl/FAR...r%2Caps%2C76&sr=8-46&th=1
https://www.amazon.nl/Dut...+header%2Caps%2C76&sr=8-2

Edit: Zie dat je 2.0 headers al bezet zijn, dan blijft de PCIe optie over.

[ Voor 47% gewijzigd door !mark op 11-03-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

[...]

Dit plaatje heb ik inderdaad ook gezien, echter is dat plaatje niet 100% accuraat voor de 7000 series. Het stukje onder dat plaatje op de website, staat dit: https://imgur.com/a/PdhpPs5 -- (dus toch echt 2 aparte USB header kabels). Dus het begint er erg op te lijken dat ik 2/4 poorten beschikbaar zal hebben en de andere niet, wat voor mij geen issue zou zijn gelukkig (heb genoeg op de achterkant van het moederbord). Maar wel jammer.
[...]

Aangezien het dus toch wel 2 kabels blijken te zijn, kan ik er dus wel 100% vanuit gaan dat ik 2/4 poorten alsnog wel kan gebruiken, als ik 1 van de 2 headers los laat hangen?
Okee dat had ik even gemist, vreemd dat de handleiding daar zo onduidelijk over is. Dan zal je inderdaad moeten zoeken naar of een moederbord met 2 maal de 20 pins usb 3.0 aansluiting of 2 poorten onbenut laten os, zoals hierboven vermeld een extra kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
[...]

[...]

Heb je die 7000X wel al binnen? Er is echt weinig te vinden over wat voor kabels er nu precies in die kast steken, maar op diverse videoreviews lijkt het er op dat ze allemaal maar één zo'n kabel aansluiten. Kans is dus toch aanwezig dat je slechts 1 header nodig hebt voor alle 4 de poorten. Maar zeker weten doe ik het helaas ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
!mark schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:28:
Lijkt er inderdaad dan toch op het toch twee USB3.0 kabels zijn volgens de site ja, beetje verwarrend in de handleiding aangegeven wel dan.

[...]

Ja. Dan zijn ze gewoon per 2 over de USB3.0 kabels verdeeld en zullen 2 van de 4 poorten werken als je er één aansluit.

Er zijn (buiten een ander moederbord uitzoeken) nog wel wat opties om ze wel te laten werken zoals bijv. een PCIe kaartje met een USB3.0 header erop, of een adapter waarmee je een 3.0 kabel op een 2.0 header kunt aansluiten als je die nog vrij hebt (dan werken 2 van de 4 poorten wel op USB2 snelheid)
https://www.amazon.nl/FAR...r%2Caps%2C76&sr=8-46&th=1
https://www.amazon.nl/Dut...+header%2Caps%2C76&sr=8-2

Edit: Zie dat je 2.0 headers al bezet zijn, dan blijft de PCIe optie over.
Bedankt voor de suggesties! Voor mij is het prima als ik 2/4 poorten in gebruik kan nemen, dus uitbreiding is voor mij niet echt nodig gelukkig.
jazzozo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Heb je die 7000X wel al binnen? Er is echt weinig te vinden over wat voor kabels er nu precies in die kast steken, maar op diverse videoreviews lijkt het er op dat ze allemaal maar één zo'n kabel aansluiten. Kans is dus toch aanwezig dat je slechts 1 header nodig hebt voor alle 4 de poorten. Maar zeker weten doe ik het helaas ook niet...
Alles voor mijn nieuwe build komt woensdag binnen. Als er toch maar 1 kabel blijkt te zijn zal ik het wel even laten weten, maar het ziet er niet zo naar uit en zelfs dan, mijn moederbord geeft aan 2 poorten te kunnen supporten met 1 kabel, dus ik zal hoe dan ook maar 2 werkende hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
zar schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:19:
Als er toch maar 1 kabel blijkt te zijn zal ik het wel even laten weten, maar het ziet er niet zo naar uit en zelfs dan, mijn moederbord geeft aan 2 poorten te kunnen supporten met 1 kabel
Dan gaan ze gewoon alle 4 werken hoor, de enige manier om het dan werkend te krijgen voor Corsair is een interne USB hub welke van die 2 poorten er 4 maakt. Datgene je moederbord aangeeft is alleen als er geen hub tussenzit en is voor alle moederborden hetzelfde.

Ben zelf nu ook wel benieuwd geworden hoe het zit op die kast zodra je hem binnen hebt :)
Er zijn namelijk een stuk minder moederborden welke nog met2 USB USB3.0 headers uitgerust zijn, vroeger voordat USB-C headers een dingen waren kwam het in het wat hogere segment standaard voor, tegenwoordig is het vaker één keer USB3.0 en eén keer Type-C. M.a.w. het zou een aparte keuze zijn van Corsair om het met twee kabels te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
!mark schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Dan gaan ze gewoon alle 4 werken hoor, de enige manier om het dan werkend te krijgen voor Corsair is een interne USB hub welke van die 2 poorten er 4 maakt. Datgene je moederbord aangeeft is alleen als er geen hub tussenzit en is voor alle moederborden hetzelfde.

Ben zelf nu ook wel benieuwd geworden hoe het zit op die kast zodra je hem binnen hebt :)
Er zijn namelijk een stuk minder moederborden welke nog met2 USB USB3.0 headers uitgerust zijn, vroeger voordat USB-C headers een dingen waren kwam het in het wat hogere segment standaard voor, tegenwoordig is het vaker één keer USB3.0 en eén keer Type-C. M.a.w. het zou een aparte keuze zijn van Corsair om het met twee kabels te doen :+
Oh goed om te weten. Zodra de kast binnen is zal ik even een update geven met of het er 1 of 2 zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn behuizing, een ThermalTake The Tower 500, heeft 4 USB 3.0 type-A poorten. Deze zijn met twee kabels te verkrijgen, geen interne hub. Mijn moederbord, een ASRock X670E Pro RS, heeft ook 2x USB 2.0 header én 2x USB 3.0 header.

Persoonlijk zou ik het ietwat vreemd vinden als er een hub intern wordt gebruikt om aan 4 poorten te komen. Als ik ook de foto's bekijk op de site zelf, lijkt het erop dat er 2 dikke kabels voor USB 3.0 headers uit de front panel komen. Maar het is wat lastig te zien met hoe de foto's zijn genomen en waar de kabels zijn weggewerkt.

Edit:
Zie trouwens ook https://www.techpowerup.c...sair-7000d-airflow/4.html waar men de kabels laat zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/corsair-7000d-airflow/images/innercableio.jpg
Dit is van de 7000D, maar de X is hetzelfde, alleen andere voorkant (glas ipv mesh).

[ Voor 21% gewijzigd door Hero of Time op 11-03-2024 20:47 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Hoi allemaal, ik ben zojuist dit tegenkomen in de manual van mijn moederbord: https://imgur.com/a/UWuZ4eD
bij ''9'' staat: ''USB 3.2 Gen 1 header'' -- dit zou dus betekenen dat mijn moederbord toch wél 2 usb 3.0 headers heeft, echter ziet de een er heel anders uit dan de ander (zie foto). Kan iemand dit misschien voor mij uitleggen? Ik wil niet per ongeluk een kabel erin doen die er niet in hoort, dus zou graag zeker willen weten of deze 2 headers het zelfde zijn en ik dus beide usb 3.0 kabels van mijn case kan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door zar op 13-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ze zijn hetzelfde, enige verschil is dat de onderste 90° gedraaid is. ;)

Zie ook op de productpagina de 7e foto, het is zo gezet omdat het direct onder een heatsink/cover zit.

En ook natuurlijk in de tech specs zelf:
2 x USB 3.2 Gen 1 header support additional 4 USB 3.2 Gen 1 ports
2 x USB 2.0 headers support additional 4 USB 2.0 ports

[ Voor 73% gewijzigd door Hero of Time op 13-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Hoi allemaal, even een update zoals beloofd: De case kwam met 2 USB 3.0 kabels. Gelukkig blijkt dat er ook 2 USB 3.0 aansluiting op mijn MOB zaten dus het is wel allemaal aangesloten nu. PC werkt top tot nu toe, bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:45
Bedoel je de connector helemaal onderaan je moederbord? Want dat is een Thunderbolt aansluiting, geen usb 3.0 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

-ErikE- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:37:
Bedoel je de connector helemaal onderaan je moederbord? Want dat is een Thunderbolt aansluiting, geen usb 3.0 aansluiting.
Had je z'n reactie van zar in "vraag over USB headers - ROG STRIX Z790-E GAMING WIFI" gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:45
Ah, overheen gelezen en bij het naar het plaatje turen viel hij ook niet op, zo onder de heatsink. Mooi dat het opgelost is!
Pagina: 1