De afgelopen week ben ik druk bezig geweest om mij te verdiepen in zonnepanelen. Het plan is om binnenkort de benodigdheden te bestellen. De installatie ga ik zelf doen. Ik vind het fijn om de plannen even in de groep te gooien. Misschien zie ik wat over het hoofd. Ook heb ik onder in deze post nog wat vragen.:fill(white):strip_exif()/f/image/Fx6nfX5mDtt7jYgtloECRhKK.png?f=user_large)
De linker helft van dit schuine dak is van de buren. De hellingshoek is 41 graden en is gericht op zuidoost. Linksonder op mijn dak komt later een 2.5m bij 2.5m dakraam dat ongeveer 60 cm boven het dakvlak uitsteekt. Ik verwacht hier 9 panelen kwijt te kunnen.
Het platte dak waarvan de foto is genomen wordt smaller naarmate je verder van het huis komt. Aan het einde is het wat krap voor 2 panelen in landscape. Ik verwacht hier 6 panelen kwijt te kunnen.
Achter het huis, linksonder op de foto, komt volgend jaar een aanbouw, waar nog 2 panelen op kunnen. Ik kan deze panelen tijdelijk in de tuin op de grond zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1XlazBZiIrUJ0ZDLGpSnBuTX.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gCLXWWk5yKM5INko6COSkygl.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wC9Bq1kOMlj7xY54KyUxtypJ.png?f=user_large)
De verwacht opbrengst is 6560 kWh.
Portrait op het schuine dak levert 23 kWh extra op, maar is wat ruimtegebruik betreft erg krap en niet zo mooi.
Op het platte dak is de afstand tussen de rijen slechts 55 cm. Een tilt van 15 graden doet het beter dan 10 graden of 20 graden. Ik kan eventueel de 2e en 3e rij verhogen met respectievelijk 1 en 2 stoeptegels en dan voor 20 graden gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ww3ptsJgZ5GPU7kNYY63uPSA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kX4JuazTp1IXkefGMB7spOLc.png?f=user_large)
Tweede vraag: moeten de panelen, die op betonnen voeten zijn geinstalleerd, ook geaard worden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/JlyXpPFEK5vMH5GRHdit1hkv.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9xPE4lmFnbdh0c8NT3w9qXmw.png?f=user_large)
Is de Growatt MOD 6000TL3-X een goede keus voor deze installatie?
De situatie
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fx6nfX5mDtt7jYgtloECRhKK.png?f=user_large)
De linker helft van dit schuine dak is van de buren. De hellingshoek is 41 graden en is gericht op zuidoost. Linksonder op mijn dak komt later een 2.5m bij 2.5m dakraam dat ongeveer 60 cm boven het dakvlak uitsteekt. Ik verwacht hier 9 panelen kwijt te kunnen.
Het platte dak waarvan de foto is genomen wordt smaller naarmate je verder van het huis komt. Aan het einde is het wat krap voor 2 panelen in landscape. Ik verwacht hier 6 panelen kwijt te kunnen.
Achter het huis, linksonder op de foto, komt volgend jaar een aanbouw, waar nog 2 panelen op kunnen. Ik kan deze panelen tijdelijk in de tuin op de grond zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1XlazBZiIrUJ0ZDLGpSnBuTX.png?f=user_large)
Sunny design
Het is mij niet gelukt om in Sunny Design het huis volledig na te bouwen. De dakkapel is een beetje anders. Het platte dak en de toekomstige aanbouw zijn vervangen door één groot plat dak. De panelen liggen wel ongeveer op de goede plek. Voor schaduwberekening lijkt me dit goed genoeg.:fill(white):strip_exif()/f/image/gCLXWWk5yKM5INko6COSkygl.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wC9Bq1kOMlj7xY54KyUxtypJ.png?f=user_large)
De verwacht opbrengst is 6560 kWh.
Portrait op het schuine dak levert 23 kWh extra op, maar is wat ruimtegebruik betreft erg krap en niet zo mooi.
Op het platte dak is de afstand tussen de rijen slechts 55 cm. Een tilt van 15 graden doet het beter dan 10 graden of 20 graden. Ik kan eventueel de 2e en 3e rij verhogen met respectievelijk 1 en 2 stoeptegels en dan voor 20 graden gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ww3ptsJgZ5GPU7kNYY63uPSA.png?f=user_large)
PVcalv
PVcalc laat wat aftoppen zien om sommige dagen. Gebruik van een 7 of 8 kW omvormer levert slechts 21 kWh op.:fill(white):strip_exif()/f/image/kX4JuazTp1IXkefGMB7spOLc.png?f=user_large)
Hoe moet de installatie geaard worden?
Er ligt nu 5x2.5mm2 vanuit de meterkast naar de technische ruimte. Is het voldoende om vanaf de werkschakelaar 6mm2 aardedraad te trekken naar de metalen frames of moet er ook 6mm2 naar de meterkast? De tekst hieronder suggereert het eerste, maar mijn onderbuikgevoel zegt het tweede.Tweede vraag: moeten de panelen, die op betonnen voeten zijn geinstalleerd, ook geaard worden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/JlyXpPFEK5vMH5GRHdit1hkv.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9xPE4lmFnbdh0c8NT3w9qXmw.png?f=user_large)
Welke omvormer?
Voor de omvormer zit ik vanwege de prijs te denken aan de Goodwe GW6000-SPT20 of de Growatt MOD6000TL3-X. Die laatste heeft 10 jaar garantie en ingebouwde DC schakelaar. Verder vind ik het belangrijk dat de omvormer werkt zonder verbinding met internet. Monitoring wil ik doen via modbus en Home Assistant.Is de Growatt MOD 6000TL3-X een goede keus voor deze installatie?
| . | String 1 / string 2 | SMA | Goodwe | Growatt |
| Min. DC voltage | 125 V | 180 V | 140 V | |
| Starting voltage | 175 V | 180 V | 200 V | |
| PV typical voltage | 276 V / 245 V | |||
| Min. PV voltage | 258 V / 229 V | |||
| Max. DC voltage | 850 V | 1000 V | 1100 V | |
| Max. PV voltage | 381 V / 339 V | |||
| Max. operating input current per MPPT | 12 A | 16 A | 13 A | |
| Max. MPP current of PV array | 13.3 A / 13.3 A | |||
| Max. Short-circuit current per MPPT | 18 A | 20 A | 16 A | |
| Max. Short-circuit current of PV array | 13.7 A / 13.7 A | |||
| DC switch | optional | Integrated | ||