Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico9999
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Hallo allemaal,

We gaan hier over op een warmtenet. Nu heb ik een rekentool ontvangen, maar ik kan hier geen chocola van maken, hoe ze aan die cijfers komen. Hopelijk zitten hier een paar slimmeriken die het wel begrijpen :)

Gasverbruik: 300m3

-/- Kookgas 37m3 + Elektra 175kwh (cijfers van Milieu Centraal, omdat we van gas naar elektrisch gaan koken)

Gas warm tapwater = 0,21 x (300-37) = 55
Warmte warm tapwater = 55 x 0,03517 x 0,68 = 1,32 GJ
Gas ruimteverwarming = 300 - 37 - 55 = 208
Warmte ruimteverwarming = 208 x 0,03517 x 0,94 = 6,87 GJ

Dus van 263m3 gas ga ik naar 9,07 GJ

Is dit een representatieve formule die ze gebruiken?

Ik heb al gezien dat als je de verhouding tapwater - ruimteverwarming verandert (nornaal 21 om 79%) naar bijv 50% voor tapwater vanwege relatief weinig de verwarming aan hebben, dat dan het aantal GJ omlaag gaat. Zou dat komen doordat de nieuwe radiator (Climarad) zo zuinig is?

Bedankt alvast voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:46
De omrekening van kubieke meter gas naar GJ zal vast wel kloppen al heb ik het niet gecontroleerd.
Anderzijds is het een hoeveelheid van energie, in principe zou het niet veel uit moeten maken of je warm tapwater maakt of CV water, misschien dat er iets in de rekenmethode zit maar het aantal voorspelde GJ dat je gaat gebruiken zou niet significant moeten veranderen met het wijzigen van de verhouding tapwater/CV water.

Maar iets heel anders, je gebruikt slechts 300 m3 per jaar, dat is heel weinig.
De verbruikskosten zijn daarom minder interessant, vooral de vaste kosten zullen de hoofdmoot van je energierekening zijn. Je gaat ongetwijfeld een stuk meer betalen in de toekomst, want het vastrecht van warmtenetten ligt heel erg hoog. Als je de mogelijkheid hebt voor een alternatief dan zou ik dat sterk overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-06 07:39
lijkt te kloppen, en google is je beste vriend: https://www.energieconsul...inhoud%20van%203%2C6%20MJ.

1 m^3 gas is 35,17 MJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Hoewel de gedachtegoed van een warmtenet goed is, is de praktijk weerbarstig. Je verteld niet wat de bron is van je warmtenet is, maar bronnen van commerciële partijen zijn schrikbarend duur.
Tenzij het gaat om een warmtebron in eigen beheer (bijvoorbeeld grondwarmtepomp) zou ik het wel twee keer overwegen voordat je deze overstap maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico9999
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. De woning is niet van mij maar van de woningcorporatie :).

Zij gaan meebetalen aan het vast recht volgens het 'niet meer dan anders principe'. Maar in Nederland zijn er al genoeg voorbeelden van mensen die alsnog met hogere rekeningen zijn opgezadeld. Ik verbruik idd niet veel gas en met mij vele anderen (appartementen), dus ik ga er sowieso al op achteruit (alleen al omdat ik geen leuke cashback aanbieding meer kan pakken om vervolgens naar een andere energieaanbieder over te stappen). Ik heb ook liever geen warmtenet.

Overigens worden we eerst aangesloten op een wijkstation dat gas gestookt is, na enkele jaren op een warmtenet van een afvalverbrander en ik geloof dat de warmte dan aftapwarmte is van opgewekte elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:00

Roozzz

Plus ultra

Nico9999 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:20:
Bedankt voor de reacties. De woning is niet van mij maar van de woningcorporatie :).

[...]

Overigens worden we eerst aangesloten op een wijkstation dat gas gestookt is, na enkele jaren op een warmtenet van een afvalverbrander en ik geloof dat de warmte dan aftapwarmte is van opgewekte elektriciteit.
Klinkt als Dukenburg? En je kan inderdaad warmte uit de stoomturbine winnen en gebruiken. Dat is daar volgens mij ook het plan.

Wel typisch dat men eerst gas gaat stoken. Je zou toch denken dat zo'n tijdelijke oplossing ook wat kost... Kennelijk krijgen ze de aanleg van het warmtenet niet opgelijnd met de aanleg van de transportleiding.

Je gasverbruik ligt behoorlijk laag trouwens, ik gok op een appartement met een A-label? De sleutel tussen vaste en variabele kosten is iets waar ik wel even goed naar zou kijken. Waarschijnlijk is het overgrote deel voor jou vaste kosten...

Oh en je initiële vraag, andere/nieuwe radiatoren kunnen dit verschil inderdaad veroorzaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 11-03-2024 11:45 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Nico9999 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:20:

Zij gaan meebetalen aan het vast recht volgens het 'niet meer dan anders principe'. Maar in Nederland zijn er al genoeg voorbeelden van mensen die alsnog met hogere rekeningen zijn opgezadeld. Ik verbruik idd niet veel gas en met mij vele anderen (appartementen), dus ik ga er sowieso al op achteruit (alleen al omdat ik geen leuke cashback aanbieding meer kan pakken om vervolgens naar een andere energieaanbieder over te stappen). Ik heb ook liever geen warmtenet.

Leg dit even zwart op wit vast...

Niet Meer Dan Anders is gebaseerd op een gemiddelde prijs voor gas, het bijbehorende vastrecht, netbeheerkosten en de afschrijving en onderhoud van een dure CV ketel. Die CV ketel en bijbehorend onderhoud zou normaalgesproken voor rekening van de verhuurder komen.

Bij warmtenetten komt normaalgesproken de hele rekening bij de eindgebruiker te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico9999
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Klinkt als Dukenburg? En je kan inderdaad warmte uit de stoomturbine winnen en gebruiken. Dat is daar volgens mij ook het plan.

Wel typisch dat men eerst gas gaat stoken. Je zou toch denken dat zo'n tijdelijke oplossing ook wat kost... Kennelijk krijgen ze de aanleg van het warmtenet niet opgelijnd met de aanleg van de transportleiding.

Je gasverbruik ligt behoorlijk laag trouwens, ik gok op een appartement met een A-label? De sleutel tussen vaste en variabele kosten is iets waar ik wel even goed naar zou kijken. Waarschijnlijk is het overgrote deel voor jou vaste kosten...

Oh en je initiële vraag, andere/nieuwe radiatoren kunnen dit verschil inderdaad veroorzaken.
Idd goed geraden dat het Nijmegen Dukenburg betreft :).

De twee woningcorporaties moeten dringend rookgaskanaal onderhoud uitvoeren en het merendeel van de cv-ketels is aan vervanging toe. Men zegt niet te kunnen wachten op het grote warmtenet. Daarom nu een tijdelijke (jarenlange?) oplossing voor die gasgestookte warmtestations. Als het grote warmtenet gereed is, worden we daar op aangesloten. Dit geintje kost de woningcorporaties meer dan cv-ketels vervangen. Bovendien komt iedereen (642 huishoudens) nu vast te zitten aan één aanbieder, ook al is er 15% korting op de max warmteprijs aangeboden, voor de komende 30 jaar.

We hebben hier idd een A-label, al zijn er hier relatief grote verschillen in het gasverbruik. Afhankelijk van de huishoudgrootte (voornamelijk 1 of 2 pers), de grootte van de woning (1-2-3 kamers) en de positie in de flatgebouwen (bovenin onder het dak of ingeklemd tussen andere woningen). Sommigen verbruiken 200m3 gas, anderen 2000m3, maar merendeel 600-1000 schat ik.

Overigens gaat de provincie 1 miljoen subsidie verstrekken voor de aanleg van deze tijdelijke warmtestations, die m.i. niet noodzakelijk zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Nico9999 op 11-03-2024 13:20 ]

Pagina: 1