Beperkte plek uitbreiding pv (de moeite?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:40
Goedenavond allen

Met de insteek om zoveel mogenlijk te verduurzamen / vaste lasten omlaag te brengen zouden we graag wat zonnepanelen bij willen plaatsen.
Er ligt nu 2800wp op het dak en dat is daarmee ook vol (8panelen)

De tuin ligt recht op het zuiden en de de voortuin dus op het noorden , het huis is 3etages hoog ,

We hebben denk ik 2 opties :
1* op de overkapping naast het huis vooraan een rij dit is 5,5-6m breed maar dan zou je zeggen dat je er tot 1uur profijt van heb omdat hij daarna vol in de schaduw komen te liggen omdat de zon door het huis draait?

2* de schuur in de voortuin word volgend jaar vernieuwd en evt kunnen we er hier nog een paar op leggen maar het is op het noorden en het huis is 2 verdiepingen hoog dus de zon komt ook maar een klein gedeelte van het jaar over het dak uit

Kunnen we hier iets mee of moeten we er maar aan geloven dat dit het is ?
BVD voor het meekijken
Mvg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygyiM6sTXDCZYmo4NeOiXkfEl9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tmt2cI3fGQLBwz3PlnWMcCTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-01 17:03

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je zou mogelijk 4 panelen in een dakje "oost/west" kunnen leggen op je schuur. Je hebt dan minimaal 2.3x3.5m nodig, liever iets meer natuurlijk. Op de uitbouw haal je bij pal oost (en vertikaal opgesteld) minstens 50% van de ideale opbrenst, dus daar is ook zeker wat te halen. Als je kan DHZ'en zou ik dat beide doen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klein schopje naar DEI :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:55

_Apache_

For life.

Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door _Apache_ op 20-03-2024 16:37 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Wat is de helling van je dak aan de noordzijde? Ik zou er daar nog een paar plaatsen. Als je de schuur vervangt kan je zelfs het dak van panelen maken, ben je netto niet veel meer kwijt ;)