Wandplanken monteren in nis - afmeting latjes?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MELKpak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Ha Klussers,

Ik heb drie wandplanken die ik in een nis wil monteren. De nis is zo'n 85/86cm breed en de planken zijn 85cm breed x 29cm diep x 4cm hoog.

Nu wil ik met latjes aan de zijkanten de planken aan de muur monteren door een gleuf in de planken te frezen.

Mijn vraag luidt als volgt:

- Hoe groot moeten de latjes zijn die ik aan de muur bevestig? Wat is een ideale afmeting zodat ik niet onnodig veel wegfrees uit de plank, of een latje heb wat de plank niet houdt.

Op dit moment heb ik 18x18mm latjes, maar ik zie op foto's vaker rechthoekige latjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7HSu9wwkwdRiIl84bi_82-H1iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdDUTkCz1iV8EB3o6eNyCbnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3hMxWaJoLfSA4Bq4uCOSr1jH0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6E4qzi9kPWuSiyg5pLn0fVIa.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MELKpak op 11-03-2024 11:56)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Detmer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:57:
Ik moet eerlijk bekennen er niet zoveel verstand van te hebben, maar verzwak je de planken dan niet erg? Als je van de 4cm 1,8cm uit gaat frezen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Werkt prima.

Ik heb hier planken (eiken) van 2,5 cm dik, waar ik aan de zijkanten nog eens 1 cm uit heb gefreesd (5mm oid). Wel natuurlijk aan de bovenkant meer overhouden dan aan de onderkant (want de plank rust dus op die 1 cm speelruimte die je hebt).

Aluminium stang (echt een paar euro bij de bouwmarkt, 10mm bij 4 mm oid, voor 2m) aan de muur schroeven, plank eroverheen schuiven, en klaar.

https://www.hornbach.nl/p...ium-blank-100-cm/4249111/
Zoiets, maar dan platter.

Ik heb er over een breedte van 115 cm boeken op staan, en het geeft geen krimp. (Net geteld, op de volle planken zijn dat 30+ boeken).

Wat TS hier wil gaan doen (kleinere planken van 85cm breed, een stuk dikker met 4cm, dus je hebt nog ruim 2 cm over zelfs na het frezen), daar zou ik als volwassene op durven staan. Een plank van 2cm dik gebruik ik als bureaublad, en daar kan ik prima opklimmen.

@MELKpak Ik zie trouwens wel dat je voor een soort "prefab" pakket lijkt te gaan. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik vond het stervensduur toen ik ging kijken voor premade wandplankjes voor in een nis. Met een middag naar de bouwmarkt en het lenen/huren van een goede frees ben je voor de helft klaar (bij mij nog veel minder, maar ik had dan ook 8 wandplanken nodig, dus dat telt aardig op. Bij de eerste link op Google (tabledusud) ben ik 236 euro per plank kwijt! Dat zou dus ruim 1600 euro worden voor een boekenkast in een nisje.

Ik heb voor 200 euro een eiken tafelblad gehaald van WOOOD bij de Gamma, en mezelf even een middag kwaad gemaakt met de bovenfrees...

[ Voor 34% gewijzigd door Jeroenneman op 11-03-2024 10:58 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik moet eerlijk bekennen er niet zoveel verstand van te hebben, maar verzwak je de planken dan niet erg? Als je van de 4cm 1,8cm uit gaat frezen? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MELKpak
Het lijkt me dat zo'n stuk hout niet zomaar afbreekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSe_rjnCQ4rJX4oEUlLL5GyqcWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/inFeIz4JcBNwTx9pst09hqCk.png?f=fotoalbum_large

Maar ik kan me wel voorstellen hoe meer centimeters je freest, hoe zwakker het hout wordt waar de plank op rust ja.

Vandaar ook de smalle latjes (zie link) - maar ik ben dus op zoek naar een goede maat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meest belangrijke is dan om even te weten hoeveel gewicht je op de planken wil plaatsen. Dat schijnt nogal uit te maken... :P En wat voor planken heb je, het meest goedkope vurenhout of hardhout?

[ Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 11-03-2024 08:38 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
Wat hier al aangegeven is: Hoeveel gewicht ga je er op zetten. Dan kan je nog overwegen om 3 zijden te laten ondersteunen. (de zijkanten en de achterkant) om iets meer gewicht aan te kunnen. Daarnaast kan je nog eventueel de ophanging aan de plank vast maken om meer stevigheid in de constructie te krijgen.

Kijk ook even naar wat je aan wat je aan pluggen mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:05
Ik zou persoonlijk overwegen om met blinde plankdragers te werken, die je goed en stevig in de muur monteert.
Eventueel met behulp van een chemisch anker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:02

Cheezus

Luiaard

nieuwslezer schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:36:
Ik zou persoonlijk overwegen om met blinde plankdragers te werken, die je goed en stevig in de muur monteert.
Eventueel met behulp van een chemisch anker.
Dat lijkt me de minst handige montage voor een nis. Je hebt de mogelijkheid om de plank mooi aan 2 kanten te ondersteunen, waarom zou je het dan als een wandplank willen monteren.
Als je nis mooi recht is en je planken links en rechts 1mm speling hebben zou ik de latjes 5mm maken, de latjes hoeven niet sterk te zijn (je kan ze op meerdere plekken schroeven), de plank wil je zo min mogelijk verzwakken.
Als je 3cm+ dikke planken neemt om er een fotolijstje op te plaatsen boeit het sowieso niet echt hoe je het maakt, het blijft wel hangen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
ik heb ook blinde plankdragers gebruikt. Wat een hel is het geweest om de planken er in te schuiven. Daarnaast zijn die blinde plankdragers duur (ik heb er 21 gebruikt, a 5 euro per stuk) en kunnen veel minder gewicht aan dan de beschrijving aangeeft. ik heb de planken dus moeten ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti1nuAmjJf0jgYjIuIC4hWhXCNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH0Cpblzci4MZmx1xZEgHdCh.jpg?f=fotoalbum_large

persoonlijk zou ik de onderste 18 mm wegfrezen, zodat je de planken dan op de latjes kunt leggen. Ook zou ik de latten aan drie kanten maken. wil je niet vanaf de onderkant tegen de latjes aankijken, dan zou ik 5 mm van de onderkant plank laten, zodat je zoveel mogelijk hout van de plank overhoudt om op te rusten.

[ Voor 23% gewijzigd door 107mb op 11-03-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:38
Draagvermogen van dit systeem is hoger dan het gebruik van blinde plankdragers maar lager dan het gebruik van zichtbare plankdragers die je onder de plank monteert. Het staat of valt wel met de kwaliteit van de latten en plank. Als deze beide van A-kwaliteit gelamineerd eikenhout zijn dan kunnen deze best wat dragen. Als ik het zou doen zou ik 75% van de lengte aanhouden. Dus bij 29 cm diep zou ik ~22 cm infrezen. Gebaseerd op eigen ervaring dus niet in detail berekend ;) Ik heb zelf slechte ervaring met blinde plankdrager dus dat zou ik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
107mb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:43:
persoonlijk zou ik de onderste 18 mm wegfrezen, zodat je de planken dan op de latjes kunt leggen.
Dat zou ik juist niet doen, in ieder geval niet voor de plank(en) die boven ooghoogte komen.

Wel kun je de sleuf asymmetrisch maken, dus uit het midden. Dan heb je meer hout om te dragen, maar nog steeds een nette afwerking aan de onderkant.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Detmer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:57:
Werkt prima.

Ik heb hier planken (eiken) van 2,5 cm dik, waar ik aan de zijkanten nog eens 1 cm uit heb gefreesd (5mm oid). Wel natuurlijk aan de bovenkant meer overhouden dan aan de onderkant (want de plank rust dus op die 1 cm speelruimte die je hebt).

Aluminium stang (echt een paar euro bij de bouwmarkt, 10mm bij 4 mm oid, voor 2m) aan de muur schroeven, plank eroverheen schuiven, en klaar.

https://www.hornbach.nl/p...ium-blank-100-cm/4249111/
Zoiets, maar dan platter.

Ik heb er over een breedte van 115 cm boeken op staan, en het geeft geen krimp. (Net geteld, op de volle planken zijn dat 30+ boeken).

Wat TS hier wil gaan doen (kleinere planken van 85cm breed, een stuk dikker met 4cm, dus je hebt nog ruim 2 cm over zelfs na het frezen), daar zou ik als volwassene op durven staan. Een plank van 2cm dik gebruik ik als bureaublad, en daar kan ik prima opklimmen.

@MELKpak Ik zie trouwens wel dat je voor een soort "prefab" pakket lijkt te gaan. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik vond het stervensduur toen ik ging kijken voor premade wandplankjes voor in een nis. Met een middag naar de bouwmarkt en het lenen/huren van een goede frees ben je voor de helft klaar (bij mij nog veel minder, maar ik had dan ook 8 wandplanken nodig, dus dat telt aardig op. Bij de eerste link op Google (tabledusud) ben ik 236 euro per plank kwijt! Dat zou dus ruim 1600 euro worden voor een boekenkast in een nisje.

Ik heb voor 200 euro een eiken tafelblad gehaald van WOOOD bij de Gamma, en mezelf even een middag kwaad gemaakt met de bovenfrees...

[ Voor 34% gewijzigd door Jeroenneman op 11-03-2024 10:58 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
Paul schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Dat zou ik juist niet doen, in ieder geval niet voor de plank(en) die boven ooghoogte komen.

Wel kun je de sleuf asymmetrisch maken, dus uit het midden. Dan heb je meer hout om te dragen, maar nog steeds een nette afwerking aan de onderkant.
asymetrisch, dat woord zocht ik voor wat ik in de laatste zin van mijn post probeer te beschrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MELKpak
Bedankt voor de reacties!

Alle zijden van de nis zijn stenen muren. Pluggen boren zal geen probleem zijn.

Het gaat om drie eikenhouten planken van 4cm dikte en err komen met name boeken op de planken. (Bij Amsterdams Fijnhout gehaald voor 250.- excl. BTW)

De nis is helaas niet overal even breed. Verschillend van 855mm tot 865mm zowel in hoogte als breedte. Maar dat lijkt me een kwestie van een klein beetje bijzagen.

@Jeroenneman bedankt voor de reactie, hier heb ik veel aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

MELKpak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:46:
Bedankt voor de reacties!

Alle zijden van de nis zijn stenen muren. Pluggen boren zal geen probleem zijn.

Het gaat om drie eikenhouten planken van 4cm dikte en err komen met name boeken op de planken. (Bij Amsterdams Fijnhout gehaald voor 250.- excl. BTW)

De nis is helaas niet overal even breed. Verschillend van 855mm tot 865mm zowel in hoogte als breedte. Maar dat lijkt me een kwestie van een klein beetje bijzagen.

@Jeroenneman bedankt voor de reactie, hier heb ik veel aan!
Als je een onregelmatige nismuur hebt: beetje bijschuren werkte bij mij veel makkelijker dan zagen. Je krijgt een paar mm speling bijna niet meer gezaagd.

(Helaas was ons nismuurtje door een beun gemaakt, en die had niet bepaald "recht" gewerkt. Je ziet het bijna niet met het blote oog, maar zodra je er een rechte plank tegenaan houdt, zie je opeens toch meerdere kiertjes).

Succes met je klus!

Hierbij ons eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLus5tqZYjctDrw-0rwLitDTDGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6a1mrCheuKZWeMWnbjrp8bc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MELKpak
Jeroenneman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Als je een onregelmatige nismuur hebt: beetje bijschuren werkte bij mij veel makkelijker dan zagen. Je krijgt een paar mm speling bijna niet meer gezaagd.

(Helaas was ons nismuurtje door een beun gemaakt, en die had niet bepaald "recht" gewerkt. Je ziet het bijna niet met het blote oog, maar zodra je er een rechte plank tegenaan houdt, zie je opeens toch meerdere kiertjes).

Succes met je klus!

Hierbij ons eindresultaat
[Afbeelding]
Ik heb met een cirkelzaag 5mm eraf weten te zagen, wat best soepel ging.
Dat zorgt op sommige plekken voor een beetje ruimte tussen de muur en plank, maar ik heb vernomen dat als ik de draaglatjes donker verf dat dit niet zo erg opgemerkt zal worden. We shall see!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:37

Rzaan

Altijd zoekende

Jeroenneman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:48:

Begrijp ik je goed dat de steun dus maar een mm of 3 - 4 'in' het hout zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Begrijp ik je goed dat de steun dus maar een mm of 3 - 4 'in' het hout zit?
Yup. De planken zitten echt tussen beide muren geklemd, met een aluminium strip als steun in de plank gefreesd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jeroenneman schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Yup. De planken zitten echt tussen beide muren geklemd, met een aluminium strip als steun in de plank gefreesd.
Ik moet ook planken gaan maken op zolder. Ingeklemd tussen 2 muren.
40 diep en 160 lang.
Denk je dat ik hiervoor hetzelfde systeem kan gebruiken? of zit er een grens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Ik moet ook planken gaan maken op zolder. Ingeklemd tussen 2 muren.
40 diep en 160 lang.
Denk je dat ik hiervoor hetzelfde systeem kan gebruiken? of zit er een grens aan.
https://www.houtinfobois....een-balk-op-twee-steunen/

Dit is een mooie calculator. Wel een beetje technisch, maar in principe kan deze tool zo'n beetje alles berekenen wat je wil qua draagkracht.

Hoeveel gewicht wil je op die planken gaan leggen? 40 diep en 160 lang is een bureau door midden gehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jeroenneman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:11:
[...]

https://www.houtinfobois....een-balk-op-twee-steunen/

Dit is een mooie calculator. Wel een beetje technisch, maar in principe kan deze tool zo'n beetje alles berekenen wat je wil qua draagkracht.

Hoeveel gewicht wil je op die planken gaan leggen? 40 diep en 160 lang is een bureau door midden gehakt.
Niet heel veel (denk ik)
In ieder geval geen rijen met boeken of tijdschriften. Het komt op een kamer van mijn vrouw. Die gaat daar wat lopen prutsen en knutselen. Dus naaikoffers e.d.

EDIT:
Die berekenings-tool is te technisch voor mij.
Hij gaf aan dat wat ik invulde niet kon. :)

Ik denk dat een plank van 40 mm dikte een overspanning moet kunnen halen met alleen ondersteuning aan de zijkanten.
En dan bedoel ik dat ik daar vervolgens ook nog eens een kilo of 20-30 op moeten kunnen zetten zonder doorbuiging.
Maar dat is gevoel en daar heb je niet veel aan in dit geval.

[ Voor 23% gewijzigd door Rzaan op 17-03-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Niet heel veel (denk ik)
In ieder geval geen rijen met boeken of tijdschriften. Het komt op een kamer van mijn vrouw. Die gaat daar wat lopen prutsen en knutselen. Dus naaikoffers e.d.

EDIT:
Die berekenings-tool is te technisch voor mij.
Hij gaf aan dat wat ik invulde niet kon. :)

Ik denk dat een plank van 40 mm dikte een overspanning moet kunnen halen met alleen ondersteuning aan de zijkanten.
En dan bedoel ik dat ik daar vervolgens ook nog eens een kilo of 20-30 op moeten kunnen zetten zonder doorbuiging.
Maar dat is gevoel en daar heb je niet veel aan in dit geval.
40mm dikte? Dat is behoorlijk. Dat moet zeker lukken. Een kilo of 30 moet ook makkelijk op een bureau van 4cm dik kunnen staan, en met 4 cm dikte heb je na frezen van een 1cm dik latje nog ruim 2,5 cm over aan de bovenkant (ervanuitgaande dat je asymmetrisch freest, dus latje infreezen iets dichter bij de onderkant dan bij de bovenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dan zou je in wezen ook een alu hoekprofiel aan alleen de onderkant van de plank kunnen frezen / zagen (niet tot helemaal aan de voorkant) En hem dan op dragers an de zijkanten (en eventueel achterkant) leggen. (?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

paQ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:30:
Dan zou je in wezen ook een alu hoekprofiel aan alleen de onderkant van de plank kunnen frezen / zagen (niet tot helemaal aan de voorkant) En hem dan op dragers an de zijkanten (en eventueel achterkant) leggen. (?)
Zou kunnen, maar de manier van @Jeroenneman is helemaal blind. Dat is toch wel erg mooi en chique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jeroenneman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:23:
40mm dikte? Dat is behoorlijk. Dat moet zeker lukken.
Ik zeg 40 mm, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn plan is om de komende tijd op Marktplaats enkele eiken tafels op de kop te tikken.
Die worden vaak gratis van de hand gedaan, en je recycled nog eens wat.
Weet niet hoe dik die bladen zijn. Ik ging effe uit van 40, maar kan net zo goed 30 zijn.
Bij 30 hou ik nog maar 15mm 'vlees' over. Zou dat ook voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Poeh, dan zou ik even de site weer uit m'n geheugen moeten halen waar ik toentertijd de berekening mee heb gemaakt. Die was een stuk simpeler dan de tool hierboven. Simpelweg lengte, breedte en diepte en type hout invoeren en dan gaf die site aan wat het max draagvermogen was.

Alternatief, als het hout toch gratis is: frees even één plankje, hang 'm op, en kijk of het houdt. Zo niet, kijk je op Marktplaats verder voor een dikker blad.

[ Voor 23% gewijzigd door Jeroenneman op 17-03-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jeroenneman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:09:
Poeh, dan zou ik even de site weer uit m'n geheugen moeten halen waar ik toentertijd de berekening mee heb gemaakt. Die was een stuk simpeler dan de tool hierboven. Simpelweg lengte, breedte en diepte en type hout invoeren en dan gaf die site aan wat het max draagvermogen was.

Alternatief, als het hout toch gratis is: frees even één plankje, hang 'm op, en kijk of het houdt. Zo niet, kijk je op Marktplaats verder voor een dikker blad.
ik denk deze

https://woodbin.com/calcs/sagulator/
Pagina: 1