Nokvorsten vastschroeven of niet (ivm mogelijke lekkage)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:17
Ik ben een hobbyruimte aan het bouwen en het gebouw staat er inmiddels. Ik heb het dak, inclusief de nokvorstbalk overspannen met dampopenfolie, zie foto hieronder. Mijn vraag is nu, aangezien ik een partij sneldekkers heb gekocht met bijbehorende nokvorsten, of ik wel of niet gebruik zou moeten maken van de gaatjes die in deze nokvorsten zitten? Ik heb even geen foto van de nokvorsten die ik liggen heb maar ze zijn hetzelfde als hieronder getoond.

Met een labje lood, een schroef en een carrosseriering kun je het één en het ander wel afdekken, maar je gaat wel met die schroef DOOR het dampfolie heen. Hoe groot is hierbij de kans op lekkage en wat zou je nog kunnen doen om mogelijke lekkage tegen te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/XHR9FsmBFA1nqfLI43xBUDqr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ArF4752KtNjCcKJISJULJqEJ.jpg

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
Worden doorgaans vastgeschroefd met rubber ring.

Als je ze los legt moet je flexim oid gebruiken maar lijkt me niet in jouw situatie.
Gewoon Vastschroeven

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Rubberen ringen zijn idd wel beter waterdicht dan de metalen varianten, maar dat is enkel voor water van bovenaf. In principe komt dat er niet omdat er een labje lood dubbelgevouwen overheen ligt. Het gaat mij meer om water dat onder het lood door kan kruipen, door het gaatje heen via de schroef. Wat misschien een optie is dan: een rubberen ring ONDER het lood, dan het lood, dan een metalen ring om te voorkomen dat de schroefkop door het lood gaat (en dan het lood dubbelvouwen en met een klein hamertje naar de vorm van de nokvorst 'boetseren'.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:51

MLLL

Palm Treo 650

Die nokvorsten overlappen elkaar toch,dan is die schroef uit het zicht en is kans op lekkage nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
MLLL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:40:
Die nokvorsten overlappen elkaar toch,dan is die schroef uit het zicht en is kans op lekkage nul.
Dat klopt, maar als er een harde wind staat, of zelfs storm dan kan water omhoog geblazen worden of via de sleuf tussen de nokvorsten kan in principe ook water richting de schroef sijpelen. Nokvorsten liggen weliswaar over elkaar heen, maar de overlapping voorkomt niet volledige dat er misschien een beetje water tussendoor kan sijpelen. Ik wil gewoon graag zeker weten dat het schroefgat waterdicht is, omdat de schroef ook een gat maakt in de dampfolie.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:51

MLLL

Palm Treo 650

Snowwie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:49:
[...]

Dat klopt, maar als er een harde wind staat, of zelfs storm dan kan water omhoog geblazen worden of via de sleuf tussen de nokvorsten kan in principe ook water richting de schroef sijpelen. Nokvorsten liggen weliswaar over elkaar heen, maar de overlapping voorkomt niet volledige dat er misschien een beetje water tussendoor kan sijpelen. Ik wil gewoon graag zeker weten dat het schroefgat waterdicht is, omdat de schroef ook een gat maakt in de dampfolie.
Leg je de vorsten zo neer dat er bij zuidwestenwind de sleuven geen water pakken.
Dat doet men met lood ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Vorsten zo leggen dat er bij de meest voorkomende wind niets onder kan komen. Komt er toch een keer wat onder dan droogt het wel weer. Dat is normaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Je hoeft ze niet vast te schroeven maar zou t zelf wel doen. De kans dat er wat water in komt is echt nihil, en al gebeurt het: als het goed kan ventileren door b.v. ruiterrol dan is dat zo weer weg. Er gaan echt geen liters water inkomen, het is echt nihil waar je over praat..

Als je zekerheid wil: je kan een stukje butyl erop plakken. Dan kan je er doorheen schroeven en kan er niks in. Zou t zelf wel gokken maar tis een idee..

[ Voor 22% gewijzigd door ID-College op 10-03-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
Snowwie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:49:
[...]

Dat is echt te verwaarlozen.
Niet te moeilijk denken. Je hobby ruimte is niet specialer dan een huis.

Gewoon die nokvorsten vastschroeven op de ruiterbalk

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 22:25
Je kan ook een ondervorst plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Dat hele pannendak is in theorie lek, want het zit vol met kieren tussen de pannen.
Zulke gaatjes, die ook nog gevuld zitten met een schroef, laten echt niets door.

Maar je zou ook iets kunnen doen zoals bij gewone pannen met panhaken. Ik weet alleen niet of er ook haken zijn voor nokvorsten. Anders zal je zelf aan de slag moeten met spijkerband o.i.d..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Ik denk dat ik er wel uit ga komen:

- Butyl (ik heb tevens Aquaband liggen hier), plak ik over het gaatje van de nokvorst.
- Dan neem ik zowel een rubberen ring als metalen ring en een stukje lood.
- Ik druk alvast de metalen ring om de schroef.
- De schroef gaat dan door door het gaatje van de nokvorst
- Aan de onderkant druk ik een rubberen ring aan de schroef en draai de nokvorst vervolgens vast
- Ik vouw het lood over de schroef en met een hamertje tik ik voorzichtig het lood in positie (de vouw kant komt op het zuidwesten gericht, het gehele dak heeft tevens een zuid-oost - noord-west oriëntatie.
- Als laatste om het geheel compleet te sluiten plak ik er nog een stukje aquaband over het lood heen.

Het klinkt allemaal overdreven maar aangezien ik ook heel veel dakpannen met stormhaken ga vastzetten (ivm de lage hoek a 15-17 graden waarin ze liggen, zie ook de foto) en het feit dat het sneldekkers zijn, gemaakt van beton, dan wil je gewoon 100% zeker zijn dat er geen lekkage komt. Sneldekkers zijn prima dakpannen, maar beton heeft de eigenschap om wel veel kracht te kunnen dragen maar het heeft maar weinig treksterkte. Kortom als je het dak op moet loop je liever over (gebakken) klei pannen dan over sneldekkers.

En ja, die hobbyruimte wordt een mooi stekkie voor mezelf met al m'n hobby gerelateerde spullen er in. Dat, maar ook het plafond en de vloerbedekking wil je niet nat hebben.

Ik weet voldoende, het meeste van de materialen heb ik al op voorraad liggen, enkel de rubberen ringetjes ga ik nog even halen. :-)

Bvd, en ik laat nog wel zien als ik het dak er op liggen heb. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 12-03-2024 16:32 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47

Exigence

dnkroz

Ik zou het niet te ingewikkeld maken. Hier liggen ze zonder rubber, zonder ondervorst, zonder dampopen folie met een normale schroef vastgeschroefd aan de ruiter. Nog nooit een natte ruiter gehad.

Er zal heus eens een druppel op komen, maar alles heeft altijd ruim meer tijd om te drogen dan om nat te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:50
En als je nog ergens een kapotte binnenband hebt rondslingeren zou ik me het ritje naar de rubberenringetjeshandel besparen maar een schaar pakken 😉
Pagina: 1