Om te beginnen, heb de vraag reeds aan de installateur gesteld maar tot heden geen reactie ontvangen.
Zodoende bij deze de vraag aan de mede-Tweaker.
Aan mijn bestaande zpanelen installatie (4 x zo, 3 x zw en 5 x nw, jinko 420 wp icm iQ8M, allemaal schuin op t dak) heb ik 5 panelen toegevoegd:
- 415 wp trina solar
- iQ8M micro omvormer
- 3 x zw op plat dak geïnstalleerd icm Blubase Montageset Zuid Landscape.
- 2 x nw onder de bestaande 5 zpanelen
Nu pieken/toppen de (oude) zpanelen (4 x ZO en 3 x ZW) rond de middag uren (~330wp). De 3 nieuwe zpanelen op het platte dak heb ik echter tot nu toe niet zien pieken/toppen. Het maximale wat ik tot nu toe gezien heb is ~280 wp.
Ik vroeg mij zodoende af waarom deze 3 nieuwe zonnepanelen niet aftoppen, tov de andere minder presteren?
De rand van het dak is overigens hoger dan de laagste punt van de zonnepanelen, zou schaduw een rol kunnen spelen?
Als voorbeeld twee grafieken, een van de zonnepanelen op het (schuine)dak en een plattedak:
:strip_exif()/f/image/bMFCZxuEpIAETyl4qS9qaAvW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v8KvBSYpfofIUXwqp9xnoiIu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze liggen hier op de uitbouw(oude foto). Er zijn verder geen obstakels andere elementen die schaduw creëren (behalve rand van het dak zelf)
Zodoende bij deze de vraag aan de mede-Tweaker.
Aan mijn bestaande zpanelen installatie (4 x zo, 3 x zw en 5 x nw, jinko 420 wp icm iQ8M, allemaal schuin op t dak) heb ik 5 panelen toegevoegd:
- 415 wp trina solar
- iQ8M micro omvormer
- 3 x zw op plat dak geïnstalleerd icm Blubase Montageset Zuid Landscape.
- 2 x nw onder de bestaande 5 zpanelen
Nu pieken/toppen de (oude) zpanelen (4 x ZO en 3 x ZW) rond de middag uren (~330wp). De 3 nieuwe zpanelen op het platte dak heb ik echter tot nu toe niet zien pieken/toppen. Het maximale wat ik tot nu toe gezien heb is ~280 wp.
Ik vroeg mij zodoende af waarom deze 3 nieuwe zonnepanelen niet aftoppen, tov de andere minder presteren?
De rand van het dak is overigens hoger dan de laagste punt van de zonnepanelen, zou schaduw een rol kunnen spelen?
Als voorbeeld twee grafieken, een van de zonnepanelen op het (schuine)dak en een plattedak:
:strip_exif()/f/image/bMFCZxuEpIAETyl4qS9qaAvW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v8KvBSYpfofIUXwqp9xnoiIu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze liggen hier op de uitbouw(oude foto). Er zijn verder geen obstakels andere elementen die schaduw creëren (behalve rand van het dak zelf)
/f/image/pcUoTeATCPMX6Hvpj22x41iG.png?f=fotoalbum_large)