Hallo allen!
Ik ben op zoek naar wat advies voor mijn volgende Game PC, alvast bedankt voor jullie tijd/feedback.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 3440x1440 resolutie op een 100hz monitor, beetje van alles, Battlefield, GTA, Valheim, WoW.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute max, rond de 2000€ mag iets meer zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De onderstaande onderdelen zijn ongeveer 5,5 jaar oud
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek voorkeuren nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet wel een paar jaar mee gaan, ik wil dus wel wat overkill hebben mits de prijs niet veel hoger ligt.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn voornaamste vraag is welke GPU zouden jullie kiezen, ik ben zelf uitgekomen op de 4080 Super. Als het bij deze blijft, zijn er nog kaarten die zeker een plus hebben over de anderen? Ik kijk tot nu toe naar:
uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 4080 SUPER AMP Extreme AIRO 16GB GDDR6X
uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 4080 SUPER Trinity OC White Edition 16GB...
of
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC 16G
Allemaal wit, want de kast is wit, als een zwarte een voorsprong heeft dan mag dat ook, performance > looks
Kwa RAM, wellicht heb ik iets TE veel overkill genomen, op deze manier kan ik altijd nog uitbreiden naar 128GB, maar gezien ik nu nog prima op 16GB game zal de BBG RAM misschien al meer dan genoeg zijn: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
PSU is 5.5 jaar oud maar doet het nog goed, lijkt me niet nodig dat deze vervangen moet worden, of is het beter om hem direct maar te vervangen gezien de leeftijd?\
Daarnaast, gezien ik geen CPU kooler aanschaf, welke koelpaste raden jullie aan? Ik hoorde ook iets over een soort van pads die veel bneter zouden zijn dan reguliere pasta?
Ik ben op zoek naar wat advies voor mijn volgende Game PC, alvast bedankt voor jullie tijd/feedback.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 3440x1440 resolutie op een 100hz monitor, beetje van alles, Battlefield, GTA, Valheim, WoW.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute max, rond de 2000€ mag iets meer zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De onderstaande onderdelen zijn ongeveer 5,5 jaar oud
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Stryker SE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Voedingen | Corsair HX850 V2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 154,90 | € 154,90 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 365,- | € 365,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 252,03 | € 252,03 |
| 1 | Videokaarten | Zotac Gaming GeForce RTX 4080 SUPER Trinity Black Edition 16GB GDDR6X | € 1.126,99 | € 1.126,99 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Stryker SE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR | € 241,48 | € 241,48 |
| 1 | Voedingen | Corsair HX850 V2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | €1985.77 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek voorkeuren nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet wel een paar jaar mee gaan, ik wil dus wel wat overkill hebben mits de prijs niet veel hoger ligt.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn voornaamste vraag is welke GPU zouden jullie kiezen, ik ben zelf uitgekomen op de 4080 Super. Als het bij deze blijft, zijn er nog kaarten die zeker een plus hebben over de anderen? Ik kijk tot nu toe naar:
uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 4080 SUPER AMP Extreme AIRO 16GB GDDR6X
uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 4080 SUPER Trinity OC White Edition 16GB...
of
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC 16G
Allemaal wit, want de kast is wit, als een zwarte een voorsprong heeft dan mag dat ook, performance > looks
Kwa RAM, wellicht heb ik iets TE veel overkill genomen, op deze manier kan ik altijd nog uitbreiden naar 128GB, maar gezien ik nu nog prima op 16GB game zal de BBG RAM misschien al meer dan genoeg zijn: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
PSU is 5.5 jaar oud maar doet het nog goed, lijkt me niet nodig dat deze vervangen moet worden, of is het beter om hem direct maar te vervangen gezien de leeftijd?\
Daarnaast, gezien ik geen CPU kooler aanschaf, welke koelpaste raden jullie aan? Ik hoorde ook iets over een soort van pads die veel bneter zouden zijn dan reguliere pasta?