Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartjeS11
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-04-2024
Hoi allemaal,

Ik had voorheen een Macbook Air 2020 met M1 processor en 16GB werkgeheugen. Hij is stuk gegaan (kop koffie eroverheen) en nu twijfel ik om nogmaals dezelfde te kopen, of dat ik moet gaan voor de 2022 met M2 processor maar dan met 8 GB werkgeheugen. Ze zijn ongeveer even duur en tevens zitten ze ook rond de max aan wat ik er aan uit wil geven, vandaar dat de M2 met 16GB werkgeheugen geen optie is.

Ik gebruik hem vooral voor tekstverwerking, voornamelijk op google drive en voor audiomontage in Adobe Audition. Soms ook voor (basis) videomontage in Premier Pro (plakken, knippen, ondertitelen) of (basis) Photoshop.

Iemand advies?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Waarom geen M3?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@MaartjeS11 Je zegt “soms” dus dan zie ik geen reden waarom je perse 16GB nodig hebt.

8GB moet dan gewoon prima zijn. Pas als je wekelijks met dit soort dingen aan de slag gaat en op de achtergrond nog veel dingen open hebt staan is 16GB aan te bevelen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-06 23:23
Anno 2024 zou ik wanneer het budget het toelaat altijd voor > 16GB gaan. Vooral je editing applicaties. Misschien een 2e hands via Tweakers of een webwinkel met goede acties?.

Andere optie is wel 8GB maar dan wel met minimaal 512gb aangezien de m2 met 256gb slechtere performance heeft dan de m1. Minder geheugen zorgt voor meer gebruik van je ssd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-06 11:58
Eens met Harry, over tijd is wat extra geheugen wel fijn. Ook Mac zal op een bepaald punt kiezen voor 16Gb als basis waar nu al veel ophef over is. Tegen die tijd zal je echt meer limitaties gaan ervaren dan nu.

Dus in mijn beleving ook wat je ook kiest in apple silicon, altijd 16Gb of meer. Dat zou de levensduur zo maar een paar jaar kunnen verlegen als je hem geen koffie te drinken geeft.

[ Voor 32% gewijzigd door mash_man02 op 13-03-2024 06:41 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je Premiere Pro en Photoshop wil gebruiken kom je niet heel ver met 8GB. MacOS heeft moeite met multitasken en dat probleem wordt erger als je geheugen vol zit, ik heb met mijn 16GB M1 Mac Mini al regelmatig dat ik een reboot moet doen om geheugen vrij te maken (met vergelijkbare tools die ik gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:11
Zelfde stap gemaakt in het verleden @MaartjeS11 .. ik gebruik af en toe da vinci, en pixelmator pro om raw file te bewerken.. Prima met 8GB te doen..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56

Sick Nick

Drop the top!

Vergeet niet dat in de 8GB 256GB versie van de M2 een flink tragere SSD zit, dat ga je zeker merken in video bewerken etc. Zodra je 8gb vol zit en er virtueel ram bij komt (swappen) is dat niet zo prettig op de M2 basis variant. De M3 basis versie heeft wel weer een snellere SSD. Tussen deze 2 opties zou ik lekker een M1 nemen met meer ram en een snellere SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Ga voor de 16GB M1 zou ik zeggen. De basis M2 is niet heel significant sneller dan de M1. In elk geval niet een verschil wat je in de praktijk zou merken. Maar voor de bruikbare levensduur van je laptop is meer geheugen wel beter. Zeker met video-editing ga je in de komende jaren wel tegen de limiet van 8 GB aanlopen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:57
Even doorsparen en dan M3 + 16GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-06 05:07
MaartjeS11 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:20:
Hoi allemaal,

Ik had voorheen een Macbook Air 2020 met M1 processor en 16GB werkgeheugen. Hij is stuk gegaan (kop koffie eroverheen) en nu twijfel ik om nogmaals dezelfde te kopen, of dat ik moet gaan voor de 2022 met M2 processor maar dan met 8 GB werkgeheugen. Ze zijn ongeveer even duur en tevens zitten ze ook rond de max aan wat ik er aan uit wil geven, vandaar dat de M2 met 16GB werkgeheugen geen optie is.

Ik gebruik hem vooral voor tekstverwerking, voornamelijk op google drive en voor audiomontage in Adobe Audition. Soms ook voor (basis) videomontage in Premier Pro (plakken, knippen, ondertitelen) of (basis) Photoshop.

Iemand advies?

Alvast bedankt!
Volgens mij is de M2 met 16GB toch ongeveer de prijs die je vroeger voor je M1 had uitegeven? Ik zou dan voor een M2 met 16GB gaan.

Maar als ik persé zou moeten kiezen de M1 met 16GB. Wat ik begreep is dat tussen M1 en M2 niet een bizar verschil in performance zit. En vraag me af of je dat verschil dat er wel is gaat merken als je van ram terug gaat naar 8GB. Omgekeerd heb je wel wat aan die extra ram als je soms wat met videobewerking doet. En als je niet opnieuw er koffie over gooit denk ik dat voor de langere termijn je ook meer plezier gaat hebben van wat extra ram.

Overigens heb ik een M1 met 8GB en die voelt voor mij ook nog steeds niet aan alsof die aan vervanging toe is. En dan gebruik ik hem ook intensiever en voor de zwaardere taken dan de gemiddelde macbook gebruiker (buiten Tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noisyplate
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 22:58
PrimusIP schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Volgens mij is de M2 met 16GB toch ongeveer de prijs die je vroeger voor je M1 had uitegeven? Ik zou dan voor een M2 met 16GB gaan.

Maar als ik persé zou moeten kiezen de M1 met 16GB. Wat ik begreep is dat tussen M1 en M2 niet een bizar verschil in performance zit. En vraag me af of je dat verschil dat er wel is gaat merken als je van ram terug gaat naar 8GB. Omgekeerd heb je wel wat aan die extra ram als je soms wat met videobewerking doet. En als je niet opnieuw er koffie over gooit denk ik dat voor de langere termijn je ook meer plezier gaat hebben van wat extra ram.

Overigens heb ik een M1 met 8GB en die voelt voor mij ook nog steeds niet aan alsof die aan vervanging toe is. En dan gebruik ik hem ook intensiever en voor de zwaardere taken dan de gemiddelde macbook gebruiker (buiten Tweakers).
Voor de 10 core M2 16gb zit je toch ook al gauw tussen de 1600 & 1800 euro volgens mij.
Dan zou ik even doorsparen en via Apple refurbished een M2 pro macbook pro kopen, zit je op 2000, is op alle vlakken sneller en zeker als je met foto- of videobewerking aan de gang wilt.

Bijvoorbeeld:
https://www.apple.com/nl/...a59b0cb13c640a89ab664f641

Uiteindelijk moet je zelf bepalen wat je er aan wilt uitgeven.

Apple heeft het natuurlijk allemaal heel mooi bedacht dat je altijd 200 euro van de volgende upgrade zit.. ;)
Voor je het weet zit je op 2500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb 16GB en heb spijt dat ik geen 32 heb gegaan, en upgraden kan niet. Ik zou never 8GB doen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
@MaartjeS11 Als ik kijk naar je gebruik dan volstaat een m2 met 8GB nog prima. Daar zijn ervaringen genoeg over te vinden. Of dat voor de toekomst genoeg is dat weet niemand. :)

Mocht je voor jezelf toch meer zekerheid willen inbouwen dan zou ik voor de m1 gaan. Snelheidsverschil is relatief en zal je denk ik niet merken in je huidige gebruik.

Uiteindelijk zal je zelf die knoop moeten doorhakken :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@MaartjeS11 Wat is je budget(bereik)? Bijvoorbeeld €1.200 tot €1.400. Dan kunnen we de beste MacBook binnen jouw budget voor je uitzoeken.

De goedkoopste MacBook Air M1 met 16GB geheugen is €1.229 (pricewatch) en de goedkoopste MacBook Air M2 met 8GB geheugen is €1.049 (pricewatch). Dat scheelt €180 euro.

Maar de MacBook Air M2 met 16GB geheugen kost €1.399 (pricewatch) en dat scheelt €170 met de M1 met 16GB.

De verschillen qua prijs zijn dus niet heel groot. Hoeveel wil je maximaal uitgeven?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Ik zou voor meer intern geheugen gaan (16 of 24GB) - voor lokale opslag is 512GB voldoende omdat je niet veel aan audio/video bewerking doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 11:47
Sick Nick schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:58:
Vergeet niet dat in de 8GB 256GB versie van de M2 een flink tragere SSD zit, dat ga je zeker merken in video bewerken etc. Zodra je 8gb vol zit en er virtueel ram bij komt (swappen) is dat niet zo prettig op de M2 basis variant.
Je hebt het hier over het verschil tussen 1,5Gb/sec en 3Gb/sec. Dat lijkt veel meer dan het is: 'even' een documentje van 100Mb uitswappen gaat dan van 33 naar 66 milli(!)seconden. Ik denk dat je daar amper wat van merkt bij gemiddeld dagelijks gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@MaartjeS11: het is wel netjes om nog even te reageren. Dan kunnen mensen met dezelfde vraag ook geïnformeerd worden.

Maar ik zie aan je postgeschiedenis dat je nooit in je eigen topics reageert (7 topics met vragen, 0 reacties met terugkoppeling) :|

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Pagina: 1