Chromebooks met opgeblazen accu's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-04-2024
Hallo,

Ik heb een vraag over chromebooks met dikke (opgeblazen) accu's.

Mijn onderwijsinstelling heeft nieuwe chromebooks gekocht. De oude zijn niet meer nodig. Deze worden gedoneerd aan een minder economisch voorspoedig land in de tropen. Ik ben ze aan het resetten en naar de fysieke status aan het kijken.

Met opgeblazen bedoel ik dat de accu's hebben uitgezet (niet ontploft). Normale dikte onderkant van de laptop is 1 a 2 cm. De opgeblazenheid is bij sommige wel meer dan 1 cm. Hierdoor staat het toetsenbord ook een beetje bol (ergonomischer :)).

Van de 350 zijn er 100 nog zo goed als plat. De andere enigzins tot erg opgeblazen.
Ik ben bang voor brandgevaar van de meer opgeblazen accu's. Aan de andere kant worden de chromebooks gedoneerd aan mensen die nog geen computer hebben, dus is iets beter dan niks. Maar als het in de fik vliegt is het erger, met vele mensen zonder brandverzekering.

100 laptops kan sowieso, maar de meerprijs voor dan bv 200 laptops is laag, dus zou het jammer zijn om er weinig te sturen.

TLDR: chromebooks met opgeblazen accu's, veilig ivm brandgevaar?

Ik weet zelf niet of het kan, en op mijn onderwijsinstelling denk ik niet dat de ict er het fijne vanaf weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 20:07
Gaan ze eerst nog langs een organisatie die ze refurbished? Want een Chromebook met een kapotte of slechte accu daar heb je niet zo veel aan, dat is in feite e-waste.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneke
Nee ze worden niet gerefurbished.

De chromebooks werken nog prima en zijn ook niet snel leeg. Alleen wel dik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 16:46
Dus je gaat 100 brandbommen naar afrika sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneke
100 laptops zijn dus niet dik maar in normale staat.
De andere 250 zijn dikker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:44
Zover ik weet is het zo dat als het uitzetten eenmaal is begonnen dat het steeds verder gaat. Tot ie op een punt komt dat ie vlam vat.

Kun je niet gewoon de accu eruit halen en dan kijken of die chromebooks zonder accu werken maar met netsnoer? Ik weet dat in Afrika de stroom regelmatig uitvalt, maar tja ik zou dat toch eerder doen dan (licht) gezwollen accu's sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 19:37

Tys

Afhankelijk van hoe oud die dingen zijn en of ze van 1 fabrikant komen zou ik sowieso daar eerst een melding van maken. Zelfs al zijn die apparaten 10 jaar oud, opgezwollen accu's zijn niet normaal.

Verder (na het bovenstaande) de apparaten op een normale wijze afvoeren, misschien kost het je dan zelfs geld, maar ze weggegeven in deze staat is onverstandig.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneke
De accu eruit halen en op netstroom is een goede suggestie, ik zal er naar kijken.

Op internet vind ik toch ook meer resultaten voor chromebooks met opgeblazen accu's. Vooral op scholen. Zou wellicht goed kunnen komen doordat de laptop karren altijd aan de oplader staan. Ik zal suggereren of het voor de nieuwe laptops mogelijk is deze tot bv 80% te laden.
Ik had zelf niet helemaal door hoe gevaarlijk het is. Aan de onderwijsinstelling ook gevraagd maar niet echt iemand die het gevaar er van inzag. De laptops in dikke staat zijn nog wel meer dan een jaar gebruikt voordat ze werden vervangen. Ook niet handig.
Edit: iets van 8 karren staan in 1 kamertje, met 35 laptops per kar. Op een universiteit :'(

Van de 100 zijn er 50 wel echt plat, maar dat is misschien nog steeds niet zo handig. Het wordt daar wel eens 38 graden buiten, toch anders dan in NL.

[ Voor 5% gewijzigd door Henneke op 11-03-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 15:50
Aan de andere kant worden de chromebooks gedoneerd aan mensen die nog geen computer hebben, dus is iets beter dan niks. Maar als het in de fik vliegt is het erger, met vele mensen zonder brandverzekering.
Je geeft zelf al het antwoord op waarom het niet beter is om "iets dan niets" te hebben.

Bij bolle accus is het niet de vraag óf ze problemen gaan geven maar wanneer. Enige juiste om te doen is om de accu's te deponeren op de plekken die er voor bestemd zijn, zoals ook met batterijen hoort te gebeuren.

De aantallen is geen argument om mensen op te zadelen met brandbommen waarvan de tijd onbekend is wanneer ze afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:45:
Gaan ze eerst nog langs een organisatie die ze refurbished? Want een Chromebook met een kapotte of slechte accu daar heb je niet zo veel aan, dat is in feite e-waste.
Je kunt hem toch gewoon aan de voeding gebruiken zonder accu?
Pagina: 1